Isolatie

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Isolatie

Bericht door Jacques Bakker » ma 5 nov 2018 22:57

Tijdens het kamperen tijdens de winter wordt de rugzijde van de kussens vochtig.
Het betreft een Eriba Feeling 470. De rug kussens zitten direct tegen de buitenwand. Voldoende ventilatie is aanwezig gezien het hefdak. Is het een idee om achter de kussens een isolatieplaatje te plaatsen. Misschien heeft iemand ervaring of tips hoe ik dit het beste kan oplossen.
Alvast dank voor jullie reactie (s)
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Isolatie

Bericht door deusjevo » ma 5 nov 2018 23:40

Dat isolatieplaatje hebben de meeste caravans toch?
Latje van een cm of ietsie meer op de buitenwand en daarop triplex zoadat de kussen niet tegen de buitenwand aanzitten en er enigszins ventilatie mogelijk is achter de kussens.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Isolatie

Bericht door Ab » ma 5 nov 2018 23:41

Kussens direkt tegen een buitenwand is fout.
Er moet een luchtspouw tussen zitten.
Een dun plaatje ca 2 of 3 cm vanaf de wand zetten waar het kussen tegenaan staat lost het probleem op.
Naar beneden richting bankkast moet het ook open zijn, of tenminste zo veel mogelijk gaten.
De voorkant van de bankkast moet ook een luchtsleuf hebben net boven de vloer.
Ik weet niet of er een slang van een ringverwarming loopt, dat zou ideaal zijn.
Een paar kleine gaatjes erin, en je krijgt een warme opwaartse luchtstroming omhoog langs de wand.
Dit is niks bijzonders hoor..
Bijna elke goed gebouwde caravan heeft hetzelfde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Isolatie

Bericht door JPGeetje » di 6 nov 2018 09:42

Vreemd,
Je zou toch denken dat een kwaliteitscaravan als de Eriba, deze ventilatieschotjes standaard achter de rugkussen heeft zitten.
Heeft TS wellicht een tweede hands exemplaar waarvan de vorige (lange) eigenaar deze schotjes heeft verwijderd om wat meer slaaplengte te creëren weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Isolatie

Bericht door Daphne » di 6 nov 2018 09:49

JPGeetje schreef:
di 6 nov 2018 09:42

Je zou toch denken dat een kwaliteitscaravan als de Eriba, deze ventilatieschotjes standaard achter de rugkussen heeft zitten.
Inderdaad scratch.gif Ik denk dat deze ontbreken omdat de caravan geen ringverwarming af fabriek heeft. TS of de vorige eigenaar heeft hier niet voor gekozen en het later zelf ingebouwd. (zelf inbouw kon ik nog in de berichten terugvinden)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Isolatie

Bericht door Diny » di 6 nov 2018 10:50

Afgezien van het ontbreken van schotjes tussen wand en kussens, heb ik bij de 470 ervaren dat alleen ventileren via het hefdak onvoldoende is.
Zowel in het zit- als slaapgedeelte stond er minstens een raam op de kierstand.

Vermoedelijk ventileren mensen met een caravan zonder hefdak ook door dakluiken iets open te laten staan en enkele ramen ook op de kierstand of verder.
Qua ventilatie is er, denk ik, niet zoveel verschil.

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Isolatie

Bericht door Jacques Bakker » di 6 nov 2018 11:01

Dank voor jullie reacties.
Kussens direct tegen de buitenwand fout of niet maar ze zitten af fabriek wel tegen de wand. Een latje monteren met daarop een dun plaatje triplex spreek mij wel aan.
Heb later ringverwarming aan laten leggen dus zoals ook als suggestie is geplaatst, gaatjes erin en de warme lucht doet de rest. En ventileren met alleen het hefdak is inderdaad onvoldoende. heb ook altijd in de voortent kant 2 ramen op een kiertje staan. Ben ook van mening dat dit niet de goede constructie is en voor de iets mindere zit c.q. bed ruimte hoef je dit niet na te laten. De Feeling 470 heeft 2 enkele bedden.
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Isolatie

Bericht door WillyL » di 6 nov 2018 18:47

Een simpele oplossing is ook om een gegolfd plastiekn plaat tegen de wand achter de kussens te monteren.
Golfslueven wel vertikaal monteren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Isolatie

Bericht door deusjevo » di 6 nov 2018 21:04

Wel zorgen dat er ventilatie sleuven in de bankkasten komen die aansluiten op de ventilatieschotjes.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Isolatie

Bericht door Jacques Bakker » di 6 nov 2018 22:25

Weet niet wat ik me moet voorstellen met golfplaatjes van plastic. En al helemaal niet de reactie dat ik deze plastic schotjes moeten aansluiten op de ventilatieschotjes. Lijkt mij dubbel want aan ventilatieschotjes heb ik toch voldoende ventilatie.
Ben A technisch, dus misschien een hele vreemde opmerking van mij.
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Isolatie

Bericht door deusjevo » di 6 nov 2018 23:11

Ik doelde niet op aansluiten op de golfplaatjes maar op de ventilatieschotjes.

Tja, ik heb er geen foto en kan er ook geen een maken maar wat ik bedoel is dat er aan de achterzijde van het houten bankdeksel (tegen de caravanwand) ook ventilatie openingen moeten zitten waaruit eventueel warme lucht van de ringverwarming (die hebben jullie aan laten leggen meen ik? ) kan opstijgen door de ventilatieschotjes achter de rugkussens langs.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Isolatie

Bericht door driver » di 6 nov 2018 23:25

Wij hebben een Feeling 425, en inderdaad, de kussens van de treinzit zaten ook daar af fabriek ook tegen de wand. Onbegrijpelijk eigenlijk, omdat de caravan op alle andere plaatsen (bed, kastjes), wel perfect gebouwd is met overal de nodige ventilatiesleuven. Bij ons is er wel af fabriek een ringverwarming onder de bank, en er zijn zelfs sleuven achteraan de banken voorzien. Ik heb zelf drie dunne houten latjes horizontaal achter elk kussen gelijmd, met kleine houten "afhouders", zodat er ongeveer 1.5 cm plaats ontstaat tussen de kussens en de zijkant. De onderste lat heb ik verwijderbaar gemaakt via een speciaal velcro systeem van 3M, zodat je de treinzit nog tot bed kan omvormen (na wegname onderste lat). Het werkt perfect, de warme lucht uit de ringverwarming circuleert nu achter de kussens, en nog nooit vochtige kussens gehad, en we kamperen vrij veel in tussenseizoen en zelfs in de winter. Als je wil kan ik volgende week foto's maken.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Isolatie

Bericht door JPGeetje » wo 7 nov 2018 09:42

Zo zit het bij onze LMC
P1090025.JPG
De ventilatiekier loopt achter het zitvlak door.
P1090025.JPG (177.5 KiB) 1351 keer bekeken
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Isolatie

Bericht door Jacques Bakker » wo 7 nov 2018 09:47

Dank voor de aanvullende reacties.
Driver, zou graag de foto's willen bekijken hoe jij dit hebt aangepakt.
Deusjevo, Dank voor je aanvulling. Zelf ik begrijp het nu.
In het voorjaar maar aan de slag om dit probleem op te lossen.
Hgr Jacques
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Isolatie

Bericht door WillyL » za 10 nov 2018 09:46

Wat die plastiek golfplaatjes betreft, ik heb zo iets gezien bij mijn broer zijn caravan, een Sterckeman.
Achter de kussens zit daar een hardplastieken schutseltje dat ongeveer om de 3 cm geplooid is en zo een dubbele wand maakt van ongeveer 1,5 cm spouw. __/----\____/-----\___/-----\___ . Zo ziet het er een beetje uit, waar de ---- streepjes natuurlijk hoger moeten gedacht worde, bovenaan /\ .

Mijn broer woont wat ver af en dus kan ik er geen foto van poosten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Isolatie

Bericht door Gerrie » za 10 nov 2018 19:38

Onze caravelair heeft dat ook achter de kussens, van die kunstof golfplaatjes. Het is in mijn beleving een mooie oplossing.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Isolatie

Bericht door Jacques Bakker » za 10 nov 2018 19:47

Zijn de kunststof plaatjes bij een bouwmarkt te koop? Of via de caravandealer En heeft dit product nog een naam. Bij de meeste caravans zie ik een latje met triplex daarop verlijmd.
Maar dat kunststof plaatje lijkt mij wel wat en is waarschijnlijk minder zwaar in gewicht.
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Isolatie

Bericht door Micky » ma 12 nov 2018 15:08

RE.gif

heel simpel, je koopt houten profieltjes bij de bouwmarkt

bijv. dit maar dan van vuren, is lichter en goedkoper

https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/ho ... cm/1975671

dan koop je hele dunne triplex, die latjes lijm je aan de wand verticaal ongeveer om de 40-50cm als het te gammel voelt doe je er 1 bij tussen, triplex op maat zagen en op deze latjes spijkeren of schroeven (let op geen lomp schroefwerk gebruiken, komt weinig kracht op).

de bankkast zou idd wel in verbinding moeten staan met het kanaal wat je nu gemaakt hebt achter de rugleuning, ik verwacht eigenlijk dat dat al wel open is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”