Rotte wanden/ plafond caravan.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Knutselknul
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 1 okt 2018 20:33

Rotte wanden/ plafond caravan.

Bericht door Knutselknul » di 2 okt 2018 19:06

Goedenavond mede forum mensen,

Ik heb het ambitieuze project op me genomen om een caravan helemaal om te bouwen vanuit niks.
Ik heb de caravan inmiddels bijna leeg kwa meubels alleen het keukentje en 1.5 bankje moet er nog uit.
Nu is het zo dat deze caravan al behoorlijk wat waterschade en schimmel heeft wat zich over de helft van de caravan strekt.
Hoe kan ik het opnieuw opbouwen van het houten raster en het bekleden van de wanden het beste aanpakken?

Ik heb voor een sfeer impressie een aantal foto's toegevoegd.
https://imgur.com/JqxFwzm
https://imgur.com/j4Aus8U
https://imgur.com/MXnGgiM

groetjes!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rotte wanden/ plafond caravan.

Bericht door Chris » di 2 okt 2018 20:16

Ambitieus, da's zeker !!

Helaas ben ik met dit soort "knutsels" niet op de hoogte.
Maar, je hebt nog wel even voor de vakantie's volgend jaar, dus hou je niet in thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rotte wanden/ plafond caravan.

Bericht door deusjevo » di 2 okt 2018 20:34

Belangrijkste is om in eerste instantie de oorzaak aan te pakken, bronnen van de lekkage opsporen en verhelpen, succes daarmee!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Rotte wanden/ plafond caravan.

Bericht door Stef » di 2 okt 2018 20:46

het is wel belangrijk voordat je begint met opbouwen , dat je eerst alle rotte plekken verwijderd en vervangt voor goed materiaal.\
ik heb alleen geen idee , wat je overhoud, wanneer je alle rotte plekken eruit haalt ?
Hoe is de staat van de vloer ?

MVG
Stef
kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Knutselknul
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 1 okt 2018 20:33

Re: Rotte wanden/ plafond caravan.

Bericht door Knutselknul » di 2 okt 2018 21:32

De staat van de vloer is alleen bij de deur een beetje gerrot maar dit is zo te vervangen door een goed stuk triplex.
De rest van de vloer is tip top.
Ik ga er nu vanuit dat ik 3/4 van het raster moet vervangen. Kan ik hiervoor bijvoorbeeld normaal timmerhout voor gebruiken?
Houd dit goed verband?

Ik zal natuurlijk eerst alle randen etc goed afkitten en waarnodig ventilatie aanbrengen.

Het is de bedoeling dat na het opnieuw bekleden van het interieur de caravan een mooi kleurtje of behangetje krijgt binnen. Hierna wil ik de caravan uitrusten met ledstrips aangezien dit energie zuinig is.
En de icter die ik ben moet er natuurlijk wifi inkomen.


Gelukkig is het niet zo dat dr caravan nog gaat rijden dit is een schenking geweest van de oom en tante van mijn vriendin die hebben namelijk een nieuwe gekocht.
Het is bedoeld om aangezien haar oma 80 is en soms wat toezicht nodig heeft om daar te kunnen zijn zonder teveel privacy schending en natuurlijk af en toe weg uit de sleur van het dagelijkse leven

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Rotte wanden/ plafond caravan.

Bericht door VIP » wo 3 okt 2018 08:14

Als de wagen zo rot is, heeft het totaal geen zin om deze te restaureren door alleen wat randen te kitten en dan weer op te bouwen. Want dan heb je direct weer lekkages.

Eerst de tentrails en ander profielen aan de buitenkant demonteren, en alles schoonmaken en opnieuw kitten. Maar dat zal moeilijk worden omdat het verband al uit de constructie is. Het alu plaatwerk werd tegen het hout getimmerd/geniet. Omgekeerd repareren is haast niet te doen want je kunt de latten niet aan de alu buitenplaat timmeren/nieten.

Vroeger werd caravan zijwanden van binnen naar buiten gebouwd, dus zou je theoretisch van buiten naar binnen moeten demonteren/restaureren.

Latwerk is gewoon vurenhout.

Enneh, wees voorzichtig met schimmel en zorg dat alles er uit is, succes.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”