Rollo's uit elkaar halen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Rollo's uit elkaar halen

Bericht door mvanprooyen » vr 21 sep 2018 12:51

Hey!

Ik wil het doek en de hor van de rollo's die nog prima functioneren schoonmaken als dat lukt of vervangen door ander verduisterend rolgordijnen doek. Ik pruts me suf maar ik kan de rolletjes niet uit bak krijgen en ik kan er ook nergens info over vinden.

Het leek erop dat het zwarte rondje omgedraaid moest worden zodat je het pinnetje kunt losklikken, maar krijg het niet voor elkaar zonder dat zwarte rondje kapot te maken...

Iemand ervaring of tips?

Grtz,
Maya
Bijlagen
Rollo2.JPG
Rollo1.JPG

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Rollo's uit elkaar halen

Bericht door janoniem » vr 21 sep 2018 13:17

Verwijder het kapje met de drie schroefjes en je kunt de opgerolde as met doek uitnemen. Let op de veer die gespannen is (met dat zwarte rondje).
Ik zie maar één span mogelijkheid, waarschijnlijk zit de spanner voor het andere doek in het kapje aan de andere kant.
Laatst gewijzigd door janoniem op vr 21 sep 2018 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Rollo's uit elkaar halen

Bericht door mvanprooyen » vr 21 sep 2018 13:18

janoniem schreef:
vr 21 sep 2018 13:17
Ik verwacht dat aan de andere kant ook een kapje is bevestigd met drie schroefjes. Verwijder dat en je kunt de opgerolde as met doel uitnemen. Let op de veer die gespannen is.
Ja idd, ik had het net ontdekt... hahahah maar dan weer in elkaar... das lastiger scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rollo's uit elkaar halen

Bericht door Chris » vr 21 sep 2018 14:33

Nee hoor..
Dat spansysteem zit IN de buis waar de stof opgerold zit.
Je kunt het dus spanningsvrij zo weer in elkaar zetten als je het ook uit elkaar gehaald hebt.
Mocht de spanning toch van de veer zijn dan kan je ze eenvoudig weer "opwinden" .... mits je ze exact op dezelfde manier monteert.
Handig is dan om met een stift wat kleine markeerpuntjes te maken op de bewegende en de vaste delen... en foto's maken tijdens demontage..
(de "buis" dus niet 180 graden draaien, dat kan problemen opleveren met het blokkeer systeem.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Rollo's uit elkaar halen

Bericht door mvanprooyen » vr 21 sep 2018 15:35

Chris schreef:
vr 21 sep 2018 14:33
Nee hoor..
Dat spansysteem zit IN de buis waar de stof opgerold zit.
Je kunt het dus spanningsvrij zo weer in elkaar zetten als je het ook uit elkaar gehaald hebt.
Mocht de spanning toch van de veer zijn dan kan je ze eenvoudig weer "opwinden" .... mits je ze exact op dezelfde manier monteert.
Handig is dan om met een stift wat kleine markeerpuntjes te maken op de bewegende en de vaste delen... en foto's maken tijdens demontage..
(de "buis" dus niet 180 graden draaien, dat kan problemen opleveren met het blokkeer systeem.)
De spanning is idd van de veer dus ik was te snel voor je goeie tips ;-) maar heb wel foto's gemaakt van het uit elkaar halen, hoop dat het lukt om het weer in elkaar te zetten. Nu eerst nieuw verduisteringsdoek zien te scoren.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”