Stukje vloer vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » za 15 sep 2018 19:15

Omdat ik perse wilde weten wat er onder bepaalde delen vloer zat ben ik op onderzoek uit gegaan. Ook omdat m'n net aangeschafte Beyerland 430D uit 1990 wat muffig ruikt. Alles is krukdroog, dus geen recente lekkages. Idd zat onder het vinyl een vergaan stuk triplex. Ik kan niet traceren waar het vandaan komt, maar ik vermoed een lekkage van de koelkast of ergens daar in de buurt> tussen de keuken en de wc. In elk geval komt het niet van boven. Hoe vervang ik dit soort schade? Ik kan bij het diepste punt niet bij om er een foto van te maken. Ik heb na het goed uitgekrabd en de zachte delen verwijderd, maar nu heb ik een geultje tussen wand en vloer. De wand is, op 5cm na nog helemaal hard, die 5 cm zijn niet door, maar iets zachter. Ik wil graag weten met welk materiaal ik een goede verbinding maak tussen wand en vloer. Daarna kan er een nieuw plaatje triplex op. Of zie ik iets over het hoofd?

Hoop wat slimme tips te krijgen :-)

Thanks alvast
Maya

PS mijn voorstelberichtje vind je onder nieuw :-)
Bijlagen
IMG_9072.JPG
81C3AF7B-92B1-4354-9EB6-A8A1E4FA7775.JPG

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Stef » za 15 sep 2018 21:58

Wanneer. Ik jouw laatste foto zie, dan mag je van mij het toilet eruit halen weenie.gif
Ik ben zeer benieuwd wat je daaronder tegenkomt en dan kan je gelijk het toilet controleren of deze niet de boosdoener is !
Bij dit soort projecten altijd oorzaak vinden en niet te zuinig zijn met de slechte delen eruit halen.
Alle rotte plekken moeten eruit thumbup.gif

Veel succes

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » zo 16 sep 2018 09:08

Wanneer. Ik jouw laatste foto zie, dan mag je van mij het toilet eruit halen weenie.gif
Ik ben zeer benieuwd wat je daaronder tegenkomt en dan kan je gelijk het toilet controleren of deze niet de boosdoener is !
Bedankt voor het meekijken Stef!

Dat had ik idd het liefste gedaan, maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb je daar nog tips voor?
Al weet ik ook niet of het daar nou echt vandaan kwam hoor, het hout onder het toilet lijkt niet verder aangetast. Ik kan nl wel achter het toilet kijken en daar is het hartstikke droog en daar ruikt ik ook helemaal niets. Ik ben trouwens ook bang dat als de toilet er wel uit is en er ligt een nieuw vloertje in (dat dan qua hoogte natuurlijk altijd wat afwijkt) dat de aansluiting wc en onderbak niet meer klopt en dan heb je wel een nieuw lek...
Nog wijs advies iemand?

Fijne zondag!
Maya

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Gemineye » zo 16 sep 2018 10:12

Als ik daar vocht langs de buitenwand zie, is dan de kitrand langs het deurtje voor de cassette geen eerste verdachte? Die kun je van buitenkant wel demonteren
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door BertJan » zo 16 sep 2018 10:23

Het toilet demonteren is meestal 4 schroeven aan de onderzijde (waar de cassette zit) naar de boven en los is deze

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Stef » zo 16 sep 2018 11:27

Hoi Maya,

Alvorens je ergens aan begint :
Ga eerst eens onder de caravan liggen , ter hoogte van het toilet , en controleer hoe de toestand van de vloer is.
En dan speciaal letten op de verbinding tussen de vloer en de wand.
Prik ook eens met een schroevendraaier in de vloer.

Om te kijken hoe je het beste het toilet kan uitbouwen , kijk dan eens bij Thedfort op de site of/en ga zoeken naar :
Inbouwinstruktie / gebruiksaanwijzing van jouw type toilet.

Veel succes thumbup.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » zo 16 sep 2018 12:13

Ga eerst eens onder de caravan liggen, ter hoogte van het toilet, en controleer hoe de toestand van de vloer is.
En dan speciaal letten op de verbinding tussen de vloer en de wand. Prik ook eens met een schroevendraaier in de vloer.
Oooo dat heb ik natuurlijk meteen gedaan voordat ik de caravan kocht, buitenkant is hard. Anders had ie hier nu niet op de oprit gestaan :-)

Inbouwinstructie heb ik gevonden, ook die met de onderdelen vervangen (handig in het archief!) maar ik kan er geen wijs uit voor demontage. Dus als iemand nog iets heeft over een (c4a van 1990) dan hoor ik het graag.

Ik denk dat ik vandaag maar eens een rustdag inlas, spierpijn van het in onmogelijke hoeken liggen werken :-)

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » zo 16 sep 2018 12:36

BertJan schreef:
zo 16 sep 2018 10:23
Het toilet demonteren is meestal 4 schroeven aan de onderzijde (waar de cassette zit) naar de boven en los is deze
Yes! Thank you!!!

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » zo 16 sep 2018 12:41

Nou het is gelukt! Wc ruimte leeg en nu alle ruimte om waterslangen te vervangen en de vloer opnieuw op te bouwen. Blij mee!
Ik kan niet echt zeggen waar het lek gezeten zou moeten hebben. Mss is er met bijvullen van de spoeltank wat mis gegaan? Slang erin en vergeten of zo?

Anyway... bey bey luchtjes, hello nieuw vloertje.

Iemand nog een tip voor het verwijderen van schimmelluchtjes? De aansluiting vloer wand is natuurlijk iets beschimmeld, niet veel en niet door dus. Maar gewoon van het opgetrokken vocht. HG schimmelreiniger of gewoon met wat chloor inspuiten? Maar dan wordt het wel weer vochtig en dat wil ik eigenlijk liever niet. Bakje azijn staat er al in trouwens :-) Zo meteen ook wat tips voor jullie!

Beetje raar dat ie de foto op z'n kant gooit, maar alla dat mag de pret niet drukken!
IMG_9087.JPG

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Ab » zo 16 sep 2018 13:11

Hier kan een dikke epoxy je goed helpen.
Je kunt het bovenste plaatje eruit zagen.
Met epoxy kan je een plaatje nieuw hout van dezelfde dikte er weer in lijmen.
Dat spul is enorm sterk. 2 plaatjes recht aan elkaar gelijmd, met desnoods aan de onderkant nog iets extra door een paar mm isolatie weg te halen geeft een sterkere verbinding dan het originele materiaal zelf is.
Ik heb daar ooit wat proeven mee gedaan..het hout breekt naast de lijmverbinding.
Het makkelijkst werkt met glassbubbels verdikte epoxy.
Daar kan je ook mee plamuren bijv.
Da's handig, dan kan je het nieuwe plaatje met wat ruimte erin leggen, en de naad glad afplamuren.
Ben je in 1 keer klaar, en het zit loeisterk aan elkaar.
De isolatie verlijm je ook uitstekend met dezelfde epoxy.
Nooit andere lijm gebruiken. De meeste lijmen lossen de isolatie op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Stef » zo 16 sep 2018 19:17

RE.gif

Kan er weinig aan toevoegen ; zoals Ab zelf al zei; hij heeft met deze methode al ervaring opgedaan zeer bevredigend waren.
Indien mogelijk ( dit is afhankelijk van de dikte van de vloerplaat zou je nog een lip van 1 of 2 cm erom heen kan frezen , zodat je wat meer contactoppervlak Gaat krijgen en op deze lip de nieuwe plaat er kan inlijmen.


Wanneer je de oude beschimmelde plaat weghaalt , zal je merken dat je ook de lucht hebt verwijderd.!
Je kan evt. De onderrand van de wand behandelen met verdunde Dettol .
Dit is een bacteriedodende vloeistof.
Inspuiten even laten zitten en droogwrijven met een doek.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Micky » ma 17 sep 2018 21:51

Dit lijkt idd op het continu lekken met het bijvullen van het toilet, er zit een kitnaad, tussen het toilet en de buitenwand, maar de vulmond is smal en met een standaar gieter lek je al bij dit toilet, water loopt tussen de uitnaad door op de vloer en daar kruipt het tussen de vloer en het zeil wat er op ligt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » di 18 sep 2018 19:05

Micky schreef:
ma 17 sep 2018 21:51
Dit lijkt idd op het continu lekken met het bijvullen van het toilet, er zit een kitnaad, tussen het toilet en de buitenwand, maar de vulmond is smal en met een standaar gieter lek je al bij dit toilet, water loopt tussen de uitnaad door op de vloer en daar kruipt het tussen de vloer en het zeil wat er op ligt.
Ik denk idd dat het zoiets is geweest, ik zal dus extra voorzichtig zijn met bijvullen :-)

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » di 18 sep 2018 19:08

Ab schreef:
zo 16 sep 2018 13:11
Hier kan een dikke epoxy je goed helpen.
Je kunt het bovenste plaatje eruit zagen.
Met epoxy kan je een plaatje nieuw hout van dezelfde dikte er weer in lijmen.
Dat spul is enorm sterk. 2 plaatjes recht aan elkaar gelijmd, met desnoods aan de onderkant nog iets extra door een paar mm isolatie weg te halen geeft een sterkere verbinding dan het originele materiaal zelf is.
Ik heb daar ooit wat proeven mee gedaan..het hout breekt naast de lijmverbinding.
Het makkelijkst werkt met glassbubbels verdikte epoxy.
Daar kan je ook mee plamuren bijv.
Da's handig, dan kan je het nieuwe plaatje met wat ruimte erin leggen, en de naad glad afplamuren.
Ben je in 1 keer klaar, en het zit loeisterk aan elkaar.
De isolatie verlijm je ook uitstekend met dezelfde epoxy.
Nooit andere lijm gebruiken. De meeste lijmen lossen de isolatie op.
Kun je me zeggen welke epoxy ik moet aanschaffen hiervoor? En begrijp ik het goed als ik dus daarmee én het plaatje kan verlijmen aan de ondergrond (de isolatie) maar er ook mee kan plamuren zodat ik ook de richel die ontstaan is tussen wand en vloer mee kan dichtzetten? En kan ik hiermee ook andere verrotte delen (heb nog een oude lekkage bij te werken) er ook mee kan fixen?

Ik denk dat ik de timmerman wel uitgelegd krijg wat de bedoeling is... met jullie ervaring als hulp :-)

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » di 18 sep 2018 19:12

Stef schreef:
zo 16 sep 2018 19:17
RE.gif

Kan er weinig aan toevoegen ; zoals Ab zelf al zei; hij heeft met deze methode al ervaring opgedaan zeer bevredigend waren.
Indien mogelijk ( dit is afhankelijk van de dikte van de vloerplaat zou je nog een lip van 1 of 2 cm erom heen kan frezen , zodat je wat meer contactoppervlak Gaat krijgen en op deze lip de nieuwe plaat er kan inlijmen.
Die zie ik ff niet Stef... bedoel je dan een lipje wat in de de isolatie valt (dus eigenlijk een gleufje maken waar op de plaat met lip dan komt te liggen?
Kan het niet veel makkelijker: plaatje triplex van dezelfde grootte als de ruimte inwerken met de epoxy? En moeten dat dan twee lagen op elkaar zijn? Zou een plaatje niet goed genoeg zijn?

Zie je toch nog wel wat vragen :-) Ik moet het goed uit kunnen leggen aan de timmerman die deze klus voor me gaat fixen.

Thx!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Ab » di 18 sep 2018 21:05

De epoxyhars is verkrijgbaar bij Polyservice.
Je hebt Polypox 600 nodig.
Met wat glassbubbles of ander verdikkingsmiddel voor plamuren en/of filletverbindingen te maken.
Je kunt ook een dun laagje over het hout doen zoals met verf.
Dan is het nog waterdicht ook.
Op die manier kan je ook zacht hout doordrenken.
Dan wordt het weer keihard..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » wo 19 sep 2018 10:05

Bedankt Ab! Super, klinkt precies als wat ik moet gaan doen!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Ab » wo 19 sep 2018 10:19

Ja..je foto was duidelijk. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » vr 21 sep 2018 11:45

Via mijn vloerenboer (ik heb thuis een gietvloer) kan ik onderstaande materialen gratis krijgen.
Kan ik dit ook gebruiken ipv de Polypox 600 (wat toch weer € 60,- kost ;-)

Relius Fleurit EP Filler
Een oplosmiddelvrij, 2 componenten, epoxy dichtzet massa. Hoog visceus.
Eigenschappen: Afwerklaag van de Fleurit -vloersystemen teneinde deze te "verzegelen".
Bij 1 laag- afwerking worden de poriën grotendeels afgesloten.
Bij 2 lagen- afwerking wordt de vloer aan de bovenzijde nagenoeg volledig gesloten afgewerkt.
Toepassen: Oplosmiddelvrij. Slag-, stoot- en slijtvast en een goede doorharding. Uitstekende chemische bestendigheid (alkalibestendig).

http://www.zoeksnoek.nl/data/fleurit/br ... Filler.pdf

Ik heb er ipv glasbubbels een andere vulstof bijgekregen, geen idee hoe dat heet maar het is een heel licht en haast poeder- en zijdeachtig spulletje, vloerenboer noemde het iets van hosta?

Ik hoop dat jullie me nog eens willen hellepu haphop.gif

Grtz,
Maya

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » do 27 sep 2018 16:29

Niemand enig idee of ik deze epoxy kan gebruiken?

Ik moet zeggen dat de moed me aardig in de schoenen is gezakt. Ik kom ook op een andere plek nog hout tegen wat flink is uitgezet. Alles is wel kurkdroog maar geen idee of ik zin heb om hiermee verder te gaan. Net ook wat andere berichten zitten lezen over vochtproblemen en als je eenmaal begint met wat vinden, houdt het vaak niet op. Zucht, valt tegen :-(

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Nimma » do 27 sep 2018 16:49

Houdt moed, redding is nabij, iig meestal hier op het forum. thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door Ab » vr 28 sep 2018 13:13

Ik denk dat je die EP wel kunt gebruiken.
Of het ook goed lijmt weet ik niet.
Wat me opvalt is dat de doorharding erg lang duurt.
Vul middelen zijn er in veel soorten.
Glassbubbels was maar een voorbeeld.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Stukje vloer vervangen

Bericht door mvanprooyen » do 4 okt 2018 11:16

Dank Ab voor je reactie. Dat vulmiddel is idd het minste waar ik me zorgen om maak.
Gister met de timmerman (die de klus moet klaren) nog even gekeken.

Kun je me zeggen wat het betekent voor deze klus dat de doorharding lang duurt?

Het plan is om de ontstane oneffenheden in het vloertje nu te gaan opvullen met die EP (met vulmiddel) en daar dan een nieuw 6 mm triplex vloertje op te leggen ter grootte van de hele wcruimte. De EP zou dan dus dienen als vulmiddel en als lijm (of ie idd goed lijmt ga ik nog even navragen want dat is wel belangrijk).

Heb je nog aanvullingen Ab?

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”