Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door damuru » vr 24 aug 2018 10:41

Oke, ik heb sinds een klein weekje een oude Kip caravan. Lees hier viewtopic.php?f=23&t=36629 het berichtje bij het even voorstellen forum. Daar zie je ook onze caravan.

Gisterenavond ben ik bezig geweest om de caravan leeg te halen want ik ben van plan om de caravan grondig schoon te maken en daarna te gaan verven.
Helaas kwam ik dit tegen.
Afbeelding

Dit is onder de bank. Deze schade is aan mijn linker achterwand ter hoogte van de achterlichten en het zachte loopt door tot de hoek en dan tot de halverwege de hoogte van de caravan. Balen natuurlijk, maar dit is natuurlijk ook wel een beetje te verwachten bij z’n oude caravan (al bijna 40 jaar!) Misschien is dit ook een typische Kip dingetje?

Toch verbaast het mij enigszins wel. Ik heb de caravan vorige week donderdag gekocht. Dit ging via Marktplaats. De caravan kreeg meer aandacht van mij omdat deze ook Bovag onderhouden en gekeurd is. Dit is in afgelopen Mei gebeurd. Deze plek zou eigenlijk tijdens de beurt toch gezien moeten zijn en gerepareerd? Dit hoort toch onder z’n beurt? De bak onder de bank was niet gevuld, dus de monteur had dit zo kunnen zien.

Ik was daar even benieuwd naar. Binnenkort naar de lekkage bekijken want ik weet niet waar het vandaan komt. Het lijkt of het uit de hoek, waar de 2 wanden bij elkaar komen, weg komt. Daar is alleen in de hoek erg zacht. Het wordt breder/erger onder de bank. Daar is echt een heel stuk zacht. Het is dus nog steeds nat.

Dit is overigens het Bovag rapport:
Afbeelding
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Trina » vr 24 aug 2018 11:54

Er staat 'controleren op lekkage'.
Dat is geen uitgebreide vochtmeting.

Als de wand zacht is, zul je alle rotte hout moeten slopen en er nieuw voor in de plaats zetten.
Een heel werk maar als de caravan verder goed is, kun je er na reparatie nog veel plezier van hebben.

En uiteraard de oorzaak opzoeken.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Trina » vr 24 aug 2018 12:05

Wij hebben ook een vochtwand gerepareerd.
Hier lees je hoe:
www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=79 ... ilit=Vocht
Misschien heb je er wat aan.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Knaus440 » vr 24 aug 2018 12:52

Voor zover ik het zie is de Claushuis groep geen caravan bedrijf, maar auto's en aanhangers.
Caravan en camper vragen echt wel om specifieke kennis en vak blik in mijn ogen.

In maart kregen wij de tranen in onze ogen van de vochtschade in onze stacaravan.
Een 10 m2 vloer eruit, idem plafond en isolatie, 14 meter binnen wand vervangen.
Een flinke klus, maar nu het bijna klaar is, een nog groter plezier.
Je vindt op het forum meer mensen die vochtschades aan caravans hersteld hebben.
Als je er zin in hebt, gereedschap en tijd, dan geeft het veel plezier.
De klustijd is leuk, maar vooral het resultaat.
Naast de stacaravan heb ik ooit het dak van onze oldtimer alkoof camper, na lekkage, compleet
met dragend frame vervangen. Daarna nog 4 jaar veel vakanties en lange weekenden mee gevierd!!!
Neem de tijd, zorg voor een goed humeur, doe het goed, en laat ons de voortgang zien.
Foto's zijn heel leuk. En vergeet vooral niet te genieten van de voortgang en het eind resultaat!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door damuru » vr 24 aug 2018 13:17

Trina schreef:
vr 24 aug 2018 12:05
Wij hebben ook een vochtwand gerepareerd.
Hier lees je hoe:
www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=79 ... ilit=Vocht
Misschien heb je er wat aan.
Bedankt Trina, hier heb ik wel wat aan!
Knaus440 schreef:
vr 24 aug 2018 12:52
Voor zover ik het zie is de Claushuis groep geen caravan bedrijf, maar auto's en aanhangers.
Caravan en camper vragen echt wel om specifieke kennis en vak blik in mijn ogen.

In maart kregen wij de tranen in onze ogen van de vochtschade in onze stacaravan.
Een 10 m2 vloer eruit, idem plafond en isolatie, 14 meter binnen wand vervangen.
Een flinke klus, maar nu het bijna klaar is, een nog groter plezier.
Je vindt op het forum meer mensen die vochtschades aan caravans hersteld hebben.
Als je er zin in hebt, gereedschap en tijd, dan geeft het veel plezier.
De klustijd is leuk, maar vooral het resultaat.
Naast de stacaravan heb ik ooit het dak van onze oldtimer alkoof camper, na lekkage, compleet
met dragend frame vervangen. Daarna nog 4 jaar veel vakanties en lange weekenden mee gevierd!!!
Neem de tijd, zorg voor een goed humeur, doe het goed, en laat ons de voortgang zien.
Foto's zijn heel leuk. En vergeet vooral niet te genieten van de voortgang en het eind resultaat!
Bedankt voor je post. Ik zal het zeker doen. Hou jullie via dit topic op de hoogte!
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Chris » vr 24 aug 2018 16:47

Wellicht een goed moment om ook zelf over een vochtmeter na te denken.
Dan kan je goed controleren of jou werk goed is, maar ook de rest van de caravan.
Die rest is evenoud dus..

Voor DHZ doeleinden aan caravans moet je geen vochtmeter hebben met stalen pennen die in het hout gedrukt moeten worden.
Zonde !!
De officiele is de Caissons VI-D3.. die wordt gebruikt voor de Bovag keuring/meting b.v.
Da's een duur ding, maar de officiele.
Ik hoef geen officiele en heb een cheap one bij Aliexpress gekocht.
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/RZ-EMT01 ... 4c4dKMySFz
Dit ding heeft verschillende houtsoort instellingen en ik heb dat getest met de Caissons ernaast.
Instelling 1 is overeenkomstig, en dus prima bruikbaar.
De Caisson geeft in getallen van 1 tot 15 aan, daar is een omrekenshaal bij naar vochtgehalte in %
Mijn meter geeft alleen het vochtgehalte in % aan...
Ga er maar vanuit dat het mooiste is om onder de 20-22% te blijven.. dat is droog.
Boven 29% is nat.
Daartussen is vochtig.. niet goed..

Idee misschien??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door damuru » vr 24 aug 2018 22:48

Dat zou idd een idee zijn, want het blijkt dat in bijna alle hoeken van de caravan lekkage heeft gehad. Ik heb hem eens grondig gecontroleerd. 1 hoek heeft geen zachte stukken, dus dat is op zich een goed teken. De overige 3 hoeken zijn de achterste hoeken het ergst. Waar zou dit door komen? Kit bij die alumiumstrippen waar ook de pees er door heen gaat? Het komt niet bij het raam vandaan en de rubbers zien er nog goed uit en voelen ook nog "zacht".

Wordt toch nog een behoorlijk klus zo haha..

Dit is trouwens een andere hoek:

Afbeelding
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Roland54 » za 25 aug 2018 09:57

Wow, dit wordt een grote uitdaging! Een vloer vervangen is denk ik nog goed te doen, maar de wanden is een ander verhaal.
Vooral, als het hout rot is waar ook de ramen in zitten.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door damuru » za 25 aug 2018 11:57

Hmm, het wordt alleen maar erger. Ik weet waar de lekkage zit en dat op 2 plaatsen aan dezelfde wand. Ik was hier mee bezig en toen zag ik een plasje water bij de zwarte kabel op de vloer. Waar het water vandaan komt is mij een raadsel. Ik verwacht niet via de wand, want daar onder is het een stuk droger. Plasje water is natuurlijk van de afgelopen dagen omdat het zo veel geregend heeft. Toch voor de zekerheid een stukje zeil weg gehaald. Ik kwam dit tegen, vlekken en schimmel, maar niet zacht.

Wat moet ik hiermee? Hoe betrouwbaar is de caravan nog en hoe betrouwbaar is een BOVAG keuring? Ik heb mij te veel gefocust bij die keuring bij aanschaf, helaas. Erg stom gewoon.

Is het een advies om alsnog de verkoper op de hoogte te houden van de lekkages? Het is via Marktplaats gegaan, dus ik heb eigenlijk helemaal geen recht hierin.
Ik ga op zoek naar een dealer die vochtinspectie kan uitvoeren en daarnaast laat ik de bodem voor de zekerheid controleren. Die BOVAG onderhoud die hij in Mei uitgevoerd heeft, heb ik geen vertrouwen meer in. Ik heb trouwens ook een foto van de onderkant. Het zwarte begint te krullen/bladeren en daardoor komt het blanke hout tevoorschijn, kan dat geen kwaad? Ik ga ervan uit dat die stukken ook behandeld moet worden? Had dit niet door de keuring gemogen?

Ik heb een album gemaakt, want zijn aardig wat foto’s. Zie deze link naar het album. https://1drv.ms/f/s!ArBRybx_TQYcit4A2woVAik6zES5Ng
Ik zie/lees graag jullie advies, alvast bedankt!
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Trina » za 25 aug 2018 12:16

Wat een teleurstelling voor je.
Nee, je hebt geen rechten t.a.v. de verkoper maar ik zou hem de foto,s zeker toesturen en proberen wat van het geld terug te krijgen.
Hij moet wel weten (als hij het nog niet al wist) wat voor barrel hij verkocht heeft.

En de dealer heeft gecontroleerd op lekkage staat er in het rapport.
Deze lekkage niet gezien dus.
Die zou ik ook met de foto's confronteren.

De verkoper moet dan zelf die dealer maar aanspreken.
Op dat rapport heeft hij immers vertrouwd toen hij de caravan in de verkoop zette?

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Knaus440 » za 25 aug 2018 12:23

Jemig zeg, wat een teleurstelling.
Inderdaad met de foto's en dat je echt een andere verwachting had naar de verkoper en de keurder!!
Een stap zou ook kunnen zijn om te bellen met de bovag en te vragen wat zij
voorstellen nu hun keuring, en een door hen goed gekeurd adres, dit broddelwerk aflevert!
De bovag zou dan voor je kunnen bemiddelen.
Wel een beetje een slager die zijn eigen vlees keurt, maar toch.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door damuru » za 25 aug 2018 12:24

Idd erg jammer, dag onze centen en vakantie.. :(

Dat klopt, dat stond ook in zijn advertentie dat ie bovag gekeurd is, dus die keuring was voor hem 100% vertrouwd. Ik ga hem in ieder geval mee confronteren..

Wat doet de keuring als de banden ouder zijn dan 6 jaar?
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Chris » za 25 aug 2018 13:27

Jeemig....
Da's veel meer dan leuk... da's ellende..
Vaak zie je na jaren dat er lekkage op gaat treden bij delen die gekit zitten, en/of met profielen en schroefjes aan elkaar.
B.v. de gekleurde biezen op de buitenkant.
Maar ook de kit rond ramen en dakramen en deuren, en onder profielen is aan veroudering onderhevig.
Vergeet niet de hadvatten en de verlichting... daar komen ook veel lekkage's vandaan.
Mijn eerste caravan ( ergens 1980) was een ouwe Adria, ook met veel vochtproblemen.
Daarvan kon et het dakluik b.v. zo optillen, lag er gewoon los op, geen kit meer te vinden dus... verdroogd, afgebrokkeld en weggewaaid vermoedde ik.
Dan "zeikt" het water ook werkelijk naar binnen, en overal tussen dus.
Hier lijkt het ook van alle kanten te komen helaas..
Ik vrees voor een kat in de zak.
Bij een caravan met de leeftijd van jou Kip zul je bijna altijd wel een lekkage probleem vinden, echter zo erg.... dit is heel erg....
Hoop echt dat je er niet teveel voor betaald hebt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door damuru » za 25 aug 2018 14:04

RE.gif

Idd.. het is toch een caravan van 40 jaar oud en weet dat ik iets als lekkage kan verwachten.. daar ben ik van bewust en dat zou ik ook zeker accepteren. Maar, dit is net wat jij als zei, te erg en ellende. De caravan hebben we een toch voor een groot bedrag(lees 1500 euro) overgenomen. Volgens hem was de caravan vakantie klaar en kon je zo op vakantie gaan. Dit mede door de BOVAG keuring. En dan treft je hem uiteindelijk zo.

Voel mij ook gewoon zo stom en had ik op dat moment gewoon beter moeten kijken. Maja op dat moment spookte ook die keuring door mij hoofd en dat het zeker niet moeten doen. Zeker een goeie les voor de volgende keer..

Ons eerste caravan en dat gelijk zo, toch om te huilen dit!

Maandag ga ik BOVAG bellen, eens vragen of dit kan. Vandaag zijn ze niet bereikbaar.
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Chris » za 25 aug 2018 14:20

RE.gif
Mijn eerste caravan was ook slecht, niet zo maar toch slecht.
Dat wist ik direct, en de prijs was er toen ook naar.
Veel geklust in dat ding en toch na 3 jaar verkocht met wat winst.

Als je een caravan koopt, en je bent er niet in "thuis" , dan is het niet onverstandig om een wat technische "kenner" mee te nemen.
En je neus...!!!!!
Eerst ruiken als je een hut binnenstapt.. Muf?? dan is de kans op lekkage groot.
Staan er luchtverfrissers in een oudere caravan, let dan op, dat is misschien wel om die muffe lucht te "verbloemen".
De beruchte plekken voor rot zijn bekende..
Alles waar 2 verschillende stukken aan elkaar zitten en overal waar gaten door de plaat zitten...
Alleen in een dichte en onbeschadigde alu plaat zal het nooit lekken....
Voorzichtig en beetje drukken op binnenwanden in de hoeken en vloer verteld soms al dat het heel erg kan zijn.... zacht is ellende..

Ik hoop voor je dat er een beetje tegemoet gekomen wordt en dat je wat gecompenseerd wordt financieel.
Maar of je dat geluk hebt...Hoop....
Gedeelde smart is helaas geen halve smart voor je....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Roland54 » za 25 aug 2018 16:20

Wat jammer voor je zucht.gif
Nu maar hopen dat je wat geld terug kan vangen.
één tip: luister nooit naar verkoop praatjes en aannames zijn altijd heel gevaarlijk!
Maar dat is helaas nu achteraf te laat :(
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Micky » zo 26 aug 2018 12:40

damuru schreef:
za 25 aug 2018 12:24
Idd erg jammer, dag onze centen en vakantie.. :(

Dat klopt, dat stond ook in zijn advertentie dat ie bovag gekeurd is, dus die keuring was voor hem 100% vertrouwd. Ik ga hem in ieder geval mee confronteren..

Wat doet de keuring als de banden ouder zijn dan 6 jaar?
Let wel, het is geen BOVAG keuring maar een onderhoudsbeurt, dat is wel iets anders, visuele controle levert nauwelijks wat op, om de staat qua vocht te weten moet je een vochtmeter gebruiken, nu te laat helaas, ik zou echt de verkoper erop aanspreken en kijken wat daar te halen valt, alhoewel ik eigenlijk zeker ben dat de verkoper het wist, je laat niet een beurt doen net voor het verkopen doorgaans denk ik.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door damuru » di 28 aug 2018 12:04

Mensen, heel erg bedankt voor jullie tips, advies en soort van medeleven…

Oke, ik heb de BOVAG even gebeld en gevraagd of ze tijdens de onderhoud de lekkage hadden moeten zien. Volgens de meneer bij BOVAG wordt er tijdens z’n beurt naar lekkages gekeken. Dit gebeurt dmv een vochtmeter. Op dat moment moeten ze ook de hoeken bekijken op lekkages. Uiteraard is dit een moment opname. De beurt is in Mei gebeurd en op dat moment hadden we ook last van droogtes. Het kon zijn dat de meter op dat moment niets constateerde omdat het hout gewoon droogwas, wel verrot, maar droog. Toen heb ik hier even op doorgevraagd of de monteur ook naar de hoeken moest voelen. (Oude) lekkages kun je natuurlijk ook voelen. Volgens hem had dat ook moeten gebeuren. Diegene had even met de hand over de hoeken moeten gaan.

Dan had ik nog een vraag over de banden. De banden zijn inmiddels 7 jaar oud. Dit is nog acceptabel, maar BOVAG adviseert om de banden na 6 jaar te vervangen. De reden hiervan is jullie wel bekend. De banden van de caravan zijn 7 jaar oud, maar technisch wel goed, geen scheurtje of so ever. De meneer zei wel dat dit wel gemeld moest worden en dit op het rapport moest staan. Helaas, zoals jullie het kunnen zien, is er geen melding, over de banden, op het rapport genoteerd. Volgens de meneer moet ik hiermee terug naar de garage.

Dus, nu krijg ik het wel gevoel dat ze de beurt snel hebben uitgevoerd vanwege de verkoop.

Ondertussen heb ik ook contact gehad met de verkoper. Hij voelt zich rot en heeft dit niet geweten anders had ie dat wel gemeld zei ie. Hij heeft zelf nooit water gezien, maar hij heeft er zelf paar maanden in gewoond.

Tja, het wordt alleen maar lastiger. Ondertussen zitten we even met een dilemma. Voor een andere caravan gaan (zonde geld) of deze toch opknappen (hopen dat het niet veel geld gaat kosten). Mijn vader en schoonvader, beide erg handig, willen graag helpen. Mijn schoonvader heeft een grote schuur en daar zou de caravan kunnen staan. Op deze manier kunnen we tijdens de winter aan de slag. Dit lijkt mij wel erg gaaf. Alles eruit en opnieuw of vernieuwd erin. Als wij dit gaan doen, wil ik het ook goed doen. Dus ook de rubbers en sierlijsten controleren en de boel volledig kitten. Dan wil ik ook erg lang met de caravan doen, liefst langer dan 5 jaar. Als wij toch voor de renovatie gaan, wil ik hem eerst controleren op de bodem, vochtmetingen doen en waarschijnlijk het onderstel laten controleren. Ik twijfel nu te hard aan het BOVAG beurt in Mei.

Goed idee?
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Knaus440 » di 28 aug 2018 12:19

Tja, dat twijfelen aan de bovagkeuring door dit bedrijf twijfel ik ook aan. Is er controle eigenlijk?
Lijkt me een flinke klus te gaan worden, kosten vooral wandplaten en vloerdelen?
En de tijd natuurlijk. Maar reken ip meerkosten. Denk bv ook aan gereedschap, een goede multitool is echt van belang
Maar misschien ook nieuwe raamrubbers?
Op de foto leken me de latten van het frame ook door de vocht aangetast. Ook vervangen!!! Inderdaad een mooie winterklus als je er zin in hebt.
Kijk goed naar vloerdelen en andere stukken wand. Neem ook in dekosten mee dat je een goede behang of verf moet gebruiken binnen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Micky » di 28 aug 2018 18:14

een vochtmeting met meter zit standaard niet in de beurt is mij altijd verteld, echter denk ik dat ze gewoon geen vochtmeting hebben gedaan, want zo'n rotte wand droogt in de stalling niet in 1 winter, ik denk zelfs dat de caravan permanent buiten moet staan om zoveel schade te krijgen, dat rottingsproces gebeurd niet in een paar weken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door henry12 » di 28 aug 2018 19:06

Jeetje wat een domper zeg op jullie aankoop.
Ik zou als ik jou was een goede vocht meter aanschaffen en dan de gehele caravan rond gaan , dan weet je zeker waar ellende zit .
Zo controlleer je zelf alles en hoef je ook niet te twijfelen aan een (bovag) bedrijf die het uitvoert.
En hier heb je naderhand van de reparatie of andere caravan ook wat aan .
Wellicht is er een forum lid met een vocht meter die jou kan helpen bij de inspectie ?.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door damuru » di 28 aug 2018 19:24

Nou, we gaan het toch proberen om de caravan te renoveren. Mijn schoonvader is einde van de middag langs geweest en heeft even naar de plekken gekeken. Op de foto’s leek het een stuk erger maar dat hij het in reallife ziet, valt het wel mee. Hij wilt het in ieder geval proberen om de boel op te knappen. “Dit wordt een winterprojectje”, zei ie..

Mijn vader heeft nog niet gekeken, maar die zal dit ook zeggen. Die wil wel mee helpen, staan wij straks met 3 man sterk. Ik ben niet zo erg handig, maar kan hen natuurlijk wel helpen. Uiteindelijk zou ik de boel moeten verven en behangen.

Leuk projectje en het lijkt mij ook wel leuk om dit traject met jullie te gaan delen. Dus, ik zal zo nu en dan de bevordering op het forum plaatsen, met foto’s uiteraard. Wellicht dit in een nieuwe topic komt.

Ik heb een goeie tip van Chris gehad om bij AliExpress een vochtmetertje te halen. Ik ben ook van plan om z’n metertje te halen, ook handig voor later.

Keep u posted..
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Roland54 » di 28 aug 2018 19:31

Moedige beslissing thumbup.gif
Heel veel succes met jullie project.
Er wordt een KIP in leven gehouden haphop.gif
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Chris » di 28 aug 2018 19:53

Goede beslissing...
Ik heb ook de fotoserie bekeken..
Aanpakken en grondig ook..
Alle biezen aan de buitenkant opnieuw kitten dus..
Veel werk wordt het verwijderen van de oude kit... want dat mag niet blijven zitten.
Gebruik Butyl kit... dat blijft jarenlang flexibel en waterdicht.

Wellicht toch de vochtmeter kopen die ik eerder al meldde, voor 18 euro kan je alles controleren.
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/RZ-EMT01 ... 4c4dKMySFz

Ik heb hem, en ik heb deze vergeleken met de officiele door de Bovag gebruikte Caissons...
Werkt gewoon prima, is gelijk in aanwijzing ... maar niet met een certificaatje erbij.
Je weet dan exact waar je wel en waar je niet aan het werk moet in je caravan.

Geen idee waar je woont, maar voor een testje mag je mij meter best lenen... dan weet je wat het is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Kip De Luxe K 470 T binnenwand lekkage

Bericht door Knaus440 » di 28 aug 2018 19:59

Moedige beslissing. En denk aan volgend jaar zomer.
Het dak van onze alkoofcamper heb ik samen met onze zoon in de 3 weken kerstvakantie gedaan. Was gewoon erg fijn pm dat met onze zoon te doen. Zo samen werken doe je niet zo veel.
Ik wens jullie toe dat het een inspirerend, gezellig en leuke winterwerk klus wordt.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”