keukenblok herbevestigen aan wand

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door staaf » za 7 jul 2018 08:12

Hallo,

Bij mijn Caravelair caravan ('89) heb het probleem dat het keukenblokje wil loskomen van de wand.
De bevestigingsschroeven hebben geen houvast in het hardboard van de wand. Dat er door de fabrikant niet voor gekozen is om hier een houten lat achter te voorzien is me ook een raadsel, maar het is nu zo.
Een 8-tal jaar geleden heb ik het hele blokje weer vastgezet met alu profieltjes en houten balkjes. Nu dit jaar, zoveel kilometers verder, zie ik dat de schroeven die deze balkjes vasthouden weer los zitten in het hardboard.
De oorzaak is wat mij betreft dubbel; langs de ene kant de flauwe constructie van de wand met hardboard, langs de andere kant de montage van de koelkast. Deze zit gemonteerd met 3 schroeven in de panelen van de kast, en wordt niet deftig ondersteund. Bij de vorige herstelling heb ik hier reeds een soort van stoeltje ondergemaakt zodanig dat niet het volledige gewicht aan de kastwanden trekt.

Nu zou ik het zodanig willen maken dat ik doormiddel van een soort holle wandplug houvast krijg achter het hardboard.

Wat denken jullie? Wie heeft hier ervaring mee? kus.gif

martijn v o

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door martijn v o » za 7 jul 2018 09:44

hollewand pluggen en caravans zijn geen goede combinatie.
Misschien kun je proberen het blokje via de vloer vast te zetten daar heb je meer "vlees".

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door Micky » za 7 jul 2018 09:52

Om eerlijk te zijn denk ik dat je de caravan misschien niet helemaal juist behandeld, er zijn een aantal punten waar je naar zou kunnen kijken, ten eerste je rijstijl, rij je wellicht te hard door kuilen en over verkeersdrempels? beste is rijden alsof er een beker water op het aanrecht staat.
Ten tweede, hoe zwaar draai je de poten aan als je gaat staan, ik zag vorige week iemand die de caravan wel 5-10 cm omhoog draaide met de poten, dit is niet goed, je belast de caravan dan verkeerd en dit kan loskomen van meubelen veroorzaken, de poten zijn alleen ter ondersteuning.
Dan levelen, ik zou geen krik onder het chassis zetten om 1 kant hoger te krijgen, ondersteun dan de as zelf dat kan geen kwaad, kriksteunen van bijv. Alko ook niet gebruiken als leveler, maar alleen om een band te wisselen hiermee is namelijk bij mijn ouders het keukenblok losgekomen.

Na reparatie en rekening houdend met deze punten zou het in principe niet weer mogen gebeuren is mijn persoonlijke mening.
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, voor reparatie zelf zullen er nog wel ideetjes voorbij komen

Thumb.gif



Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door Micky » za 7 jul 2018 09:53

Je zou trouwens een plaat op de wand kunnen verlijmen daar het keukenblok over schuiven en dan het blok met hoekstukjes vastschroeven op die plaat


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door apejoekie » za 7 jul 2018 09:56

Ik zat ook te denken aan verlijmen. Icm schroeven uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door staaf » za 7 jul 2018 11:14

martijn v o schreef:
za 7 jul 2018 09:44
hollewand pluggen en caravans zijn geen goede combinatie.
Misschien kun je proberen het blokje via de vloer vast te zetten daar heb je meer "vlees".
Wat is er specifiek mis met die pluggen? Ik dacht aan het model plug dat zich opentrekt tegen de achterkant van het hardboard.
Ik heb het blokje toendertijd ook vastgezet met een alu hoekprofiel in de vloer, dit zit nog muurvast. De vloer is dan ook opgebouwd met een triplex bovenplaat waar de schroeven wél houvast in hebben.
Micky schreef:
za 7 jul 2018 09:52
Om eerlijk te zijn denk ik dat je de caravan misschien niet helemaal juist behandeld, er zijn een aantal punten waar je naar zou kunnen kijken, ten eerste je rijstijl, rij je wellicht te hard door kuilen en over verkeersdrempels? beste is rijden alsof er een beker water op het aanrecht staat.
Ten tweede, hoe zwaar draai je de poten aan als je gaat staan, ik zag vorige week iemand die de caravan wel 5-10 cm omhoog draaide met de poten, dit is niet goed, je belast de caravan dan verkeerd en dit kan loskomen van meubelen veroorzaken, de poten zijn alleen ter ondersteuning.
Dan levelen, ik zou geen krik onder het chassis zetten om 1 kant hoger te krijgen, ondersteun dan de as zelf dat kan geen kwaad, kriksteunen van bijv. Alko ook niet gebruiken als leveler, maar alleen om een band te wisselen hiermee is namelijk bij mijn ouders het keukenblok losgekomen.
Ik kan je verzekeren dat ik de caravan met zachtheid behandel en er met beleid mee rijd.
Ik krik steeds met een potkrik de as op, en gebruik de uitdraaisteunen enkel als ondersteuning.

Micky schreef:
za 7 jul 2018 09:53
Je zou trouwens een plaat op de wand kunnen verlijmen daar het keukenblok over schuiven en dan het blok met hoekstukjes vastschroeven op die plaat
Dat was ik ook al ergens van plan, echter zit ik dan met een paar 'probleempjes'. Keukenblok zit boven de as, dus ik kan de plaat niet steunen op de grond, ik moet rekening houden met de leidingen (gas, uitlaat etc....) van de koelkast, en van de middelste kastwand moet ik dan de dikte van die plaat afzagen.

Als je gaat verlijmen, wordt de zwakste schakel de lijm van het flinterdunne behangpapier dat op het hardboard hangt.

martijn v o

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door martijn v o » za 7 jul 2018 11:31

Met de hollewand plug zelf is niets mee, prima ding. De combinatie in een caravan is ruk. De materialen van de wand zijn zo licht dat het zo kapot gaat, je trekt dat ding overal doorheen.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door staaf » za 7 jul 2018 11:35

RE.gif Dat is toch hetzelfde probleem met een schroef? Veel houvast vind dit niet in het geperste karton van de caravanwand.

martijn v o

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door martijn v o » za 7 jul 2018 11:54

precies daarom via de vloer.
Je kunt wel zorgen voor voldoende houvast, maar dan moet de wand open om daar achterhout in te maken.
dat achterhout moet weer op de regels worden vastgezet.
Kortom je halve caravan ligt uit elkaar en om het weer netjes terug te krijgen vergt wel wat timmenmanskills.

Onderzijde keukenblok de zijwand voorzien van dwarslatten, die kun je zo positioneren dat ze uit het zicht ziten.
Deze dwarslatten vastmaken aan de bodem, ik zou ze door en door schroeven of met draadstangen, ringen en moeren.
Als je aan de onderzijde nog een gegalvaniseerd railtje neemt, kun je het behoorlijk vast zetten.
Dat geldt uiteraard alleen voor het blok wat op de grond staat en niet voor de bovenkastjes.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door sailor wim » za 7 jul 2018 15:32

Hoi.
Ik zou een plaatje multiplex nemen van 15mm dik.
Ter grote van het kastje.
Dat eerst aan de wand schroeven met veel meer schroeven als nu dan word de kracht per schroef lager als nu.
Van tevoren de wand zonder kast goed bekloppen en kijken of er op die plaats een versteviging vind.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door blefke » za 7 jul 2018 16:23

Ken je caravan niet, weet dus ook niet hoe alles bevestigd is.
Zonder iets gezien te hebben, zou je het keukenblok kunnen losmaken en de hele constructie van de achterkant verlijmen aan de wand.
Vervolgens om de X cm schroeven.
En als het kan ook van de buitenkant schroeven in de keuken draaien.
Kijk eens of er een sierlijst loopt ter hoogte van de keuken.
Zo ja boor een gat in de aluminium lijst door de hele plaat ( aluminum schuim + triplex) dan keuken van de buitenkant fixeren.

Met foto's betere hulp!

Blefke

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door Ab » za 7 jul 2018 16:30

15 mm multiplex..das wel echt drastisch.. :lol:
Kan wel. Maar dan zou ik het aan de binnenkant van het keukenblok doen. Met smalle stroken van 3 cm.
Goed verlijmen met epoxy en het blok vanaf de zijkanten vastzetten. Mits dat ook bereikbaar is, wat ik betwijfel.
Evt aan de binnenkant ook verlijmen.
Epoxylijm is sterker dan hout.
Dat gaat dus echt nooit meer los.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door staaf » za 7 jul 2018 16:45

Origineel is het blokje (koelkast + kookvuur + kastje met besteklade) bevestigd met 9 van die plastieken ringen die in de kastwand ingefreesd zitten. Hier zitten dan weer 9 schroefjes in die in het hardboard gedraaid zijn.

Probleem volgens mij met lijmen is dat je dan gewoon op het behangpapier aan het lijmen bent, en dus dat de zwakste schakel wordt.
Schroeven langs de buitenkant zou in principe wel kunnen, maar ik ben bang dat ik dan gewoon de alu - isomo - hardboard opbouw bijeen ga persen.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door blefke » za 7 jul 2018 17:17

RE.gif
Je perst niks op.
Als het kan meteen doen.
V.d. schroef zie je niks meer, gaat de bies overheen.
Bij kip caravan werd dit zo gedaan, om stevigheid te creëren.

En lijmen is zo slecht nog niet samen met schroeven een goede verbinding..
Zoals Ab zegt zou ik het waarschijnlijk ook doen, maar zoals in mijn vorige post aangegeven zonder foto's moeilijk aan te geven wat het beste is.

Blefke

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: keukenblok herbevestigen aan wand

Bericht door Wally » zo 8 jul 2018 22:44

De schroefjes een paar cm verplaatsen en je kunt weer 8 jaar voorruit.


Frans

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”