koelkast koelen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: koelkast koelen

Bericht door Jan Krukas » zo 13 mei 2018 18:30

Ik heb een nieuwe LMC 450E met een Dometic Kk zonder ventilator en ik moet hem echt op half
Zetten anders is alles bevroren (220v) geen voortent maar een luifel dus ik nog geen ventilators nodig thumbup.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: koelkast koelen

Bericht door graaf » zo 13 mei 2018 20:40

Chris schreef:
zo 13 mei 2018 18:06
Zeg Graaf...
Heb jij geen last dat je caravan kantelneigingen heeft?
Hij zal bijna om z'n middelpunt willen draaien met zoveel zuigkracht en wind.
Een ding is zeker..
BIER is koud.. en daar is alles om begonnen toch??
Nou...rondtollen nog net niet Chris knipoog.gif Maar ik had niet kunnen bevroeden dat die 2 extra van's van nog geen €10 p/s voor het inblazen van de koelere buitenlucht zoveel verschil zouden uitmaken. Zou het iedereen aanraden; als je toch een schakeling en bekabeling en een thermostaatje in elkaar knutseld, om die inzuig-voorziening toe te voegen. Ik heb middels een 3-standen-schakelaartje dat netjes met ledjes in de zijwand van de kledingkast weggebouwd.
(1) Thermostaat-geschakeld- (0) Uit- (2) Hand-geschakeld.
Op de foto staat hij handgeschakeld(2) en heeft de koeling de temperatuur omlaag gebracht waardoor de groene led uit is. Als hij op thermostaat geschakeld (1) staat is groen aan, en gaat wanneer hij koeling vraagt rood en geel aan.
(inbouw-tip! als je de ledjes in een 15 mm dikke wand in wil bouwen moet je de 8 mm gaten aan de achterzijde voorzichtig met een speedboor verjongen)
Bijlagen
IMG_8695.JPG
ingebouwde bediening ventilatoren koelkast
Laatst gewijzigd door graaf op zo 13 mei 2018 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

arnovariante

Re: koelkast koelen

Bericht door arnovariante » zo 13 mei 2018 20:45

Ik had ook aan beide zijden van de ventilatie een fannetje.
Werkte best, maar wel gewoon basic.
Aan/uit.
Thats it, waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan?
Omdat het kan?
Voor mij niet iig, en ook helemaal geen zin an om er meer tijd en geld aan te besteden dan nodig is om mijn cola koud te krijgen.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: koelkast koelen

Bericht door graaf » zo 13 mei 2018 20:51

@ arnovariante Louter om energie te besparen natuurlijk! Duurzaamheid! Milieuvriendelijk! Bla Bla Bla Bla mrgreen.gif mrgreen.gif knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: koelkast koelen

Bericht door Micky » zo 13 mei 2018 20:51

RE.gif RE.gif

Mee eens, ik zie het nut niet van die voelers, of het is heet en hij staat de hele vakantie aan, of het is normaal en je hebt ze niet nodig.
Afgelopen woensdag kwamen we na 2,5 dag weer bij de caravan, de compressor koelkast in de voortent was 2 graden, de koelkast in de caravan was ontdooit (vriezer) omdat de roosters in de voortent zitten en de voortent dus die dagen niet open is geweest, hier had de ventilator geen verschil gemaakt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: koelkast koelen

Bericht door rsjab » vr 3 aug 2018 21:43

Ik lees hele goede tips voor het inbouwen van fans. Ga ik proberen in te bouwen. Helaas nu in Italie heb ik dat niet. Zijn er tips om de temperatuur naar beneden te brengen? Ventilator ervoor zetten?

Groet Ronald.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: koelkast koelen

Bericht door deusjevo » vr 3 aug 2018 21:50

Tja, ik heb beide roosters verwijderd en een ventilator voor het onderste gat staan.
Temperatuur in koelkast momenteel 18oC maar buiten bijna 40oC dus het houdt voor mijn 23 jaar oude koelbeessie gewoon even op met deze temperaturen.
‘s Ochtends is de temp rond de 8oC dus dan trekt hij het beter.
Denk dat de koelkast max 20oC koelt
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: koelkast koelen

Bericht door rsjab » vr 3 aug 2018 21:57

@Deusjevo.

Onderstegat van mijn hobby 490 uit 2011 zit geen koeling van de koelkast. Maar ik snap jouw punt. Ik zal de ventilator wat meer op het bovenste gat met.koeling zetten. Eens kijken wat het brengt.

Groet. Ronald

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: koelkast koelen

Bericht door Micky » vr 3 aug 2018 22:07

RE.gif

dat brengt niets, warmte stijgt, dus je werkt tegen de richting in, los ervoor werkt ook niet goed, mijn ervaring met een absorptiebox, je verstoort nog steeds de juiste stroom.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: koelkast koelen

Bericht door deusjevo » vr 3 aug 2018 22:34

Tja, het blijft momenteel lucht van 40oC die je er doorheen duwt. mrgreen.gif
Ventilator zorgt wel voor een betere doorstroming achter de koelkast en wat geforceerde koeling voor de condensor.

Je hebt geen onderste rooster, zit er dan wellicht een rooster in de bodem?

.
44571DFE-C0C3-4D44-B54F-B4FAC0BC288C.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: koelkast koelen

Bericht door rsjab » vr 3 aug 2018 22:51

Ja hoor wel een onderste rooster. Morgen ochtend gaat de ventilator ervoor. Ben benieuwd.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: koelkast koelen

Bericht door vso1 » zo 12 aug 2018 00:48

ik moet zeggen, met het warme weer in FR had ik weinig zin om te knutsselen .. maar dat gezegd, de koelkast had het best "zwaar" ..
nu had ik wat usb ventilators die ertussen gevrot, en daarmee werkte de koeling beter.

ik ga in iedergeval een temperatuur gestuurde schakeling aanbrengen die bij 20/30 graden gewoon aanspringt ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: koelkast koelen

Bericht door karelV » zo 12 aug 2018 10:14

Wij hebben afgelopen donderdag tijdens de rit van Italië naar Oostenrijk van 400 km met buitentemp. Avan 35+ de koelkast voor het eerst op gas gehad en bij aankomst hebben wij nog nooit zo'n koud bier gehad bij knipoog.gif
Bij ons tijdens de rit voortaan met bloedheet weer de kk op gas.
Op de camping met 230V koelt de super slim tower als de beste zonder fans.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: koelkast koelen

Bericht door berndh » zo 12 aug 2018 10:20

Wij hebben ook een slimtower. Hobby 560 kmfe 2016. Bij 35 graden kreeg ik de temperatuur niet onder de 12 graden. Terugdraaien van thermostaat had geen zin. Roosters eraf was iets beter. Snachts koelde hij wel richting 7 graden. Maar overdag weer snel richting 12.

Dus wel ventilatoren erin en heb deze nu op een NL camping ook draaien met normale temperaturen waarbij het niet nodig hoeft te zijn. Echter op halve stand gaat temperatuur naar 0 graden. Dus het werkt echt. Ook bij de slimtower. Uiteraard kan ik het pas volgend jaar zomer weer echt uitproberen met hoge buiten temperatuur.



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast koelen

Bericht door Chris » zo 12 aug 2018 10:39

In mijn vorige caravan had ik ook een Slimtower.
Daar had ik ook een paar heel grote langzaam lopende fan's achter het bovenste rooster gemaakt.
En ook dat werkte toen in de hitte uitsteken.

Nogmaals... als je de Dometic schema's bekijkt, van de fabrikant zelf dus, dan zie je een fan in het schema staan.
Het lijkt wel of dat uitsluitend in Amerika geleverd wordt en alles in EU dus zonder fan is.
Gek...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: koelkast koelen

Bericht door deusjevo » zo 12 aug 2018 11:14

Hebben die slimtowers allemaal een afvoer recht onhoog dus via het dak?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast koelen

Bericht door Chris » zo 12 aug 2018 11:17

RE.gif
Nee hoor.
Mijn Slimtower had gewoon 2 grote roosters in de zijwand.
Wat de Superslimtower heeft weet ik niet.
Of dak en zijwand door elkaar heen gebruikt worden weet ik niet.
Volgens mij zijn de Premiums allemaal dakuitlaat...(denk ik)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: koelkast koelen

Bericht door karelV » zo 12 aug 2018 15:10

RE.gif
De nieuwe Primiums vanaf 2017 hebben ook geen (boven) dakdoorvoer meer maar 2 grote zijroosters wat ik persoonlijk wel jammer vind. Vind het onder nog wel kunnen maar boven vind ik het niet mooi en was die dakdoorvoer een betere oplossing voor het oog. Wat de reden nu is voor weer 2 zijroosters is mij niet bekent want de slimtower met dakdoorvoer koelde ook als de beste.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: koelkast koelen

Bericht door berndh » zo 12 aug 2018 15:28

Idd. Ik heb een super slimtower van 150 liter. En twee grote roosters van 30x30cm. Eentje boven en eentje onder.

En ook deze deed het in de zon met 30+ graden niet super goed. 12 graden in de koelkast. Uiteraard voelt het biertje dan nog steeds koel maar voor de rest in de koelkast niet optimaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”