Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Beste mensen,
Dan zit je op de camping en zit je na te denken over eventuele aanpassingen aan je sleurhut . De laatste aanpassing is het inbouwen van een kWh-meter in de "meterkast". Ik irriteer me al langer aan de verwarmingsbuizen onder het vaste bed van onze Hobby 450 UF (bj2001). Deze lopen ook door de boiler heen, waarom is dat eigenlijk? Ik zou het liefste de buizen "omleggen" en meteen van achter de toiletruimte aansluiten op een nieuwe uitstroomopening in de stootplaat onder het bed. Zitten hier nadelen aan vast? Ik wil hiermee het rendement van de verwarming verhogen. Het liefste zou ik nog ombouwen naar een combinatie van de originele gasverwarming en een achteraf in te bouwen keramisch element, maar of dat kan en het bestaat, geen idee .
Groeten,
Mischa
Dan zit je op de camping en zit je na te denken over eventuele aanpassingen aan je sleurhut . De laatste aanpassing is het inbouwen van een kWh-meter in de "meterkast". Ik irriteer me al langer aan de verwarmingsbuizen onder het vaste bed van onze Hobby 450 UF (bj2001). Deze lopen ook door de boiler heen, waarom is dat eigenlijk? Ik zou het liefste de buizen "omleggen" en meteen van achter de toiletruimte aansluiten op een nieuwe uitstroomopening in de stootplaat onder het bed. Zitten hier nadelen aan vast? Ik wil hiermee het rendement van de verwarming verhogen. Het liefste zou ik nog ombouwen naar een combinatie van de originele gasverwarming en een achteraf in te bouwen keramisch element, maar of dat kan en het bestaat, geen idee .
Groeten,
Mischa
Happy is the man who has never faced what he is truly capable off.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18815
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
De kachel gebruik je als het kouder is. De warme luchtstroom helpt om het water warm te houden.mischa72 schreef:.... Deze lopen ook door de boiler heen, waarom is dat eigenlijk? ....
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Om het water warm te houden? Zorgt daar de boiler niet voor? Of is dat een doorstroomtype die pas water begint te verwarmen als je het kraantje opent? We gebruiken op dit moment geen warm water omdat ik vergeten ben de kraantjes onder het bed dicht te draaien en het me op dit moment teveel werk is om het bed op te tillen (volgende project, scharnieren onder het bed, nu nog losse lattenbodems).
Als dat de enige functie van de verwarmingsbuis door de boiler is, haal ik hem weg. Misschien nog tips voor de ombouw naar een additionele keramische verwarming voor "in het systeem"?
Groeten,
Mischa
Als dat de enige functie van de verwarmingsbuis door de boiler is, haal ik hem weg. Misschien nog tips voor de ombouw naar een additionele keramische verwarming voor "in het systeem"?
Groeten,
Mischa
Happy is the man who has never faced what he is truly capable off.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18815
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Het elektrisch element zorgt uiteraard voor het verwarmen. De luchtstroom helpt daar bij als de kachel aan staat.
Op dit moment zal bij niemand de kachel branden en doet het elektrisch element alleen zijn werk. Ik heb ook al eens in februari gekampeerd. En dan staat de kachel niet de hele dag aan. Dan is het wel lekker dat de luchtstroom van de kachel die dan wel dag en nacht aanstaat het water in de boiler ruim boven het vriespunt blijft. Kampeer je alleen in de zomer dan zou je de luchtslangen kunnen verwijderen.
Op dit moment zal bij niemand de kachel branden en doet het elektrisch element alleen zijn werk. Ik heb ook al eens in februari gekampeerd. En dan staat de kachel niet de hele dag aan. Dan is het wel lekker dat de luchtstroom van de kachel die dan wel dag en nacht aanstaat het water in de boiler ruim boven het vriespunt blijft. Kampeer je alleen in de zomer dan zou je de luchtslangen kunnen verwijderen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Haha, met de zomers van tegenwoordig weet je dat zo maar niet, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Ik bedoel dus een extra element bij de kachel om de caravan elektrisch te verwarmen als je van de camping voldoende stroom ter beschikking hebt.
Groeten,
Mischa
Ik bedoel dus een extra element bij de kachel om de caravan elektrisch te verwarmen als je van de camping voldoende stroom ter beschikking hebt.
Groeten,
Mischa
Happy is the man who has never faced what he is truly capable off.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Ik heb de handleiding er nog eens op nageslagen en daar wordt inderdaad gezegd:
"Het water in de Truma-Therme wordt door de warme lucht van het verwarmingssysteem of door een elektrisch 230V-verwarmingselement verwarmd".
Er zijn ook slangclips leverbaar waarmee waterslangen op de verwarmingsbuizen kunnen worden bevestigd om bevriezen te voorkomen.
Wellicht ook nuttig te vermelden uit die handleiding:
"Gebruik wijnazijn om de Therme te ontkalken. Voor ontsmetting adviseren wij Certisil Argento.
Andere produkten, in het bijzonder chloorhoudende, zijn niet geschikt".
"Het water in de Truma-Therme wordt door de warme lucht van het verwarmingssysteem of door een elektrisch 230V-verwarmingselement verwarmd".
Er zijn ook slangclips leverbaar waarmee waterslangen op de verwarmingsbuizen kunnen worden bevestigd om bevriezen te voorkomen.
Wellicht ook nuttig te vermelden uit die handleiding:
"Gebruik wijnazijn om de Therme te ontkalken. Voor ontsmetting adviseren wij Certisil Argento.
Andere produkten, in het bijzonder chloorhoudende, zijn niet geschikt".
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Aan het verleggen van de buizen zitten zeker nadelen. Als je het gaat doen zoals ik het begrijp, maak je de ruimte onder het bed onverwarmd. En dan waarschijnlijk ook meteen de ramen bij het bed omdat de buizen ter hoogte van de ramen vaak geperforeerd zijn. Gevolg zal dan zijn zeiknatte ramen. Dus slecht plan. Overigens kan je altijd uitstroomopeningen maken met de vele uitbreidingen die te koop zijn. Vraag daarna bij een goede dealer. Het weghalen van de leiding die door de boiler loopt is dan ook niet meer nodig. De mooiste oplossing voor een elektrische bijwarming vind ik de Ultraheat van Truma. Niet het goedkoopst, maar in vele opzichten wel het beste.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Hans heeft een punt. Er is echter dunne geperforreerde buis voor dat probleem. Je verlegd de buis zoals je wilt en gebruikt een aftakking van die kleine buis voor onder het raam.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
In dat geval zou ik beter de dikke slangen kunnen vervangen voor de dunnere en de dikke omleggen richting de kant van het bed richting interieur. Het gaat mij er voornamelijk om dat de slang bij het laadluik mij in de weg ligt. Een dunnere slang die alleen maar dient voor het vochtvrij houden van de ramen zou ik dan hoger kunnen bevestigen, zodat ook minder warmte onder het bed verloren gaat.
Voor de verwarming van voortent en caravan gebruiken we nu een klein keramisch kacheltje wat prima voldoet en waarmee we ook ruim binnen het maximale stroomverbruik blijven, dus voor deze camping voldoet het prima, maar als je eens op een camping ligt waar je grof voor de stroom moet betalen of je staat ergens onderweg te bivakkeren, wil ik toch graag voorbereid zijn (lekker "Hollands").
Groeten,
Mischa
Voor de verwarming van voortent en caravan gebruiken we nu een klein keramisch kacheltje wat prima voldoet en waarmee we ook ruim binnen het maximale stroomverbruik blijven, dus voor deze camping voldoet het prima, maar als je eens op een camping ligt waar je grof voor de stroom moet betalen of je staat ergens onderweg te bivakkeren, wil ik toch graag voorbereid zijn (lekker "Hollands").
Groeten,
Mischa
Happy is the man who has never faced what he is truly capable off.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
RE.gif
Bij ons liggen de buizen al boven de serviceluiken. Dat wordt zo standaard af fabriek gedaan. Volgens mij zijn hiervoor gewoon de dikke buizen gebruikt. Bij een luik dat achteraf wordt ingebouwd zul je de verwarmingsbuis zelf omhoog moeten leggen.
Bij ons liggen de buizen al boven de serviceluiken. Dat wordt zo standaard af fabriek gedaan. Volgens mij zijn hiervoor gewoon de dikke buizen gebruikt. Bij een luik dat achteraf wordt ingebouwd zul je de verwarmingsbuis zelf omhoog moeten leggen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
RE.gif Voor het probleem van de slang bij het luik bestaan metalen kokers die de leiding beschermen. Bijna alle merken hebben zoiets. Met het verleggen van de dikke buizen krijg je het zeker koud. Voorts zou ik aanraden om het assortiment van Truma eens te downloaden om te zien wat zij zoal aanbieden. Voor advies op maat kan je Gimeg benaderen. Je moet dan wel een platte grond van je caravan aanleveren met de huidge situatie. Vaak zijn er niet veel aanpassingen nodig. Ik denk overigens dat je je nog niet voldoende verdiept hebt in de verschillende gebruiksaanwijzingen. Mijn raad is dus (her)lezen. Als je een luik hebt kan je de kranen van de boiler toch via het luik sluiten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Verloren gaande warmte met een ringverwarming is er niet. Alle warmte blijft in de caravan.
Uiteraard geven de buizen die onder het bed lopen daar ook warmte af.
Dat is eigenlijk nog niet voldoende, daarom worden er door de fabrikant vaak een aantal gaatjes in de buis die onder het bed loopt geprikt.
In voor en najaar als het allemaal wat vochtiger is, kun je last van krijgen dat je bed ook kil en vochtig gaat aanvoelen, mede ook omdat er onder een caravanbed maar weinig ventilatie is. De ringverwarming is er nu juist voor om de gehele caravan te verwarmen om vochtproblemen te voorkomen.
Als je daar modificaties in aan gaat brengen ga je wellicht de meerwaarde van die ringverwarming onderuit halen.
Gewoon laten zitten en in de weg zittende buizen evt. afschermen tegen beschadiging met een afdekplaatje zoals eerder al gesuggereerd.
Ook dat buisje door de boiler heen, gewoon laten zitten. Als de boiler leeg is zal er in die boiler maar weinig warmte worden afgenomen.
Die configuratie bestaat al decennia en als daar zoveel nadelen aan zouden kleven had Truma daar waarschijnlijk allang wat aan gedaan.
Uiteraard geven de buizen die onder het bed lopen daar ook warmte af.
Dat is eigenlijk nog niet voldoende, daarom worden er door de fabrikant vaak een aantal gaatjes in de buis die onder het bed loopt geprikt.
In voor en najaar als het allemaal wat vochtiger is, kun je last van krijgen dat je bed ook kil en vochtig gaat aanvoelen, mede ook omdat er onder een caravanbed maar weinig ventilatie is. De ringverwarming is er nu juist voor om de gehele caravan te verwarmen om vochtproblemen te voorkomen.
Als je daar modificaties in aan gaat brengen ga je wellicht de meerwaarde van die ringverwarming onderuit halen.
Gewoon laten zitten en in de weg zittende buizen evt. afschermen tegen beschadiging met een afdekplaatje zoals eerder al gesuggereerd.
Ook dat buisje door de boiler heen, gewoon laten zitten. Als de boiler leeg is zal er in die boiler maar weinig warmte worden afgenomen.
Die configuratie bestaat al decennia en als daar zoveel nadelen aan zouden kleven had Truma daar waarschijnlijk allang wat aan gedaan.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Hallo Jan,
Ik begrijp wat je zegt, alleen zal het over de buizen zetten van een kapje niet helpen, want het gat is nu al kleiner vanwege de buizen. Ik wil ze het liefste weg hebben van de vloer, dus alsik jou begrijp, zit er niet veel anders op dan de buizen omleggen naar net onder het bed. Als ik de buis door de boiler volg, eindigt deze net achter de boiler en gaat dus nergens naartoe, ook dat vind ik vreemd. Heeft hier dan iemand anders zitten hobbieen? Ik wil graag zoveel mogelijk ruimte vrij hebben onder het bed.
Groeten,
Mischa
Ik begrijp wat je zegt, alleen zal het over de buizen zetten van een kapje niet helpen, want het gat is nu al kleiner vanwege de buizen. Ik wil ze het liefste weg hebben van de vloer, dus alsik jou begrijp, zit er niet veel anders op dan de buizen omleggen naar net onder het bed. Als ik de buis door de boiler volg, eindigt deze net achter de boiler en gaat dus nergens naartoe, ook dat vind ik vreemd. Heeft hier dan iemand anders zitten hobbieen? Ik wil graag zoveel mogelijk ruimte vrij hebben onder het bed.
Groeten,
Mischa
Happy is the man who has never faced what he is truly capable off.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Ik dacht altijd precies andersom, het warme water helpt de lucht warmer te krijgen, de boiler temperatuur is hoger dan de temperatuur van de lucht die er doorblaast, de lucht koelt volgens mij dus het water "af" maar de handleiding geeft dus anders aan, dus wellicht als je de boiler uit hebt krijg je toch warm waterHobby Linka schreef:De kachel gebruik je als het kouder is. De warme luchtstroom helpt om het water warm te houden.mischa72 schreef:.... Deze lopen ook door de boiler heen, waarom is dat eigenlijk? ....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Hierop even voortbordurend, het volgende doet zich voor in mijn 2000 Hobby 560 Kmfe:
De verwarming doet het prima, en de Truma boiler (onder het Frans bed) ook. Alleen de buis die door de boiler loopt, wil aan het eind geen warme lucht geven. En dat is precies de uitgang bij de rondzit, dus een beetje warmte daar is wel gewenst.
Het lijkt erop alsof de boiler de luchtstroom enigszins blokkeert, de lucht stroomt er maar met matige kracht uit. Wel warm, maar die warmte bereikt dus nooit de uitgang van die buis, die nog een meter of drie onder het bed, langs het serviceluik naar de rondzit loopt. De buis de andere kant uit, onder de deur door, onder het stapelbed en eindigend in de kast, kent dit probleem niet, ondanks dat lengte langer is. Maar dus niet door de boiler loopt.
Herkent iemand dit probleem?
Ik neig ernaar de buis gewoon om de boiler heen te leggen. De discussie hierboven toont volgens mij aan dat het wederzijds nut van boiler en de verwarmingsbuis twijfelachtig is.
De verwarming doet het prima, en de Truma boiler (onder het Frans bed) ook. Alleen de buis die door de boiler loopt, wil aan het eind geen warme lucht geven. En dat is precies de uitgang bij de rondzit, dus een beetje warmte daar is wel gewenst.
Het lijkt erop alsof de boiler de luchtstroom enigszins blokkeert, de lucht stroomt er maar met matige kracht uit. Wel warm, maar die warmte bereikt dus nooit de uitgang van die buis, die nog een meter of drie onder het bed, langs het serviceluik naar de rondzit loopt. De buis de andere kant uit, onder de deur door, onder het stapelbed en eindigend in de kast, kent dit probleem niet, ondanks dat lengte langer is. Maar dus niet door de boiler loopt.
Herkent iemand dit probleem?
Ik neig ernaar de buis gewoon om de boiler heen te leggen. De discussie hierboven toont volgens mij aan dat het wederzijds nut van boiler en de verwarmingsbuis twijfelachtig is.
-
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Ik denk ( maar wie ben ik ) dat het warme water juist de luchtstroom mee helpt opwarmen.Hobby Linka schreef: ↑zo 14 aug 2016 18:53. De warme luchtstroom helpt om het water warm te houden.mischa72 schreef:.... Deze lopen ook door de boiler heen, waarom is dat eigenlijk? ....
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18815
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
RE.gif
Waarschijnlijk wel. Maar zoals vele hier schrijven hebben ze de boiler niet aanstaan als deze niet gebruikt wordt. In de winter heb je dan kans dat de boiler bevriest, deze blijft dan warm door de warme lucht. Of heb ik het nu helemaal mis.
Waarschijnlijk wel. Maar zoals vele hier schrijven hebben ze de boiler niet aanstaan als deze niet gebruikt wordt. In de winter heb je dan kans dat de boiler bevriest, deze blijft dan warm door de warme lucht. Of heb ik het nu helemaal mis.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
RE.gif
als de verwarming ook maar aan is in de caravan, bevriest er binnen nooit iets, is is overal te warm.
als de verwarming ook maar aan is in de caravan, bevriest er binnen nooit iets, is is overal te warm.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Ik heb als ik er ben zowel boiler als verwarming aan staan. Als ik weg ben, staan ze alle twee uit en heb ik boiler leeg laten lopen tegen het bevriezen.Hobby Linka schreef: ↑ma 22 okt 2018 18:22RE.gif
Waarschijnlijk wel. Maar zoals vele hier schrijven hebben ze de boiler niet aanstaan als deze niet gebruikt wordt. In de winter heb je dan kans dat de boiler bevriest, deze blijft dan warm door de warme lucht. Of heb ik het nu helemaal mis.
De discussie van boiler-helpt-verwarming-helpt-boiler loopt in cirkeltjes. ;-)
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Hoi MartinO, ik heb precies hetzelfde probleem! Ook ik weet niet hoe het komt.
ik heb een Trauma ultraheat kachel, dus mijn probleem is daardoor misschien wat minder.
Heb er verder nooit naar gekeken, maar vond het wel vreemd.
ik heb een Trauma ultraheat kachel, dus mijn probleem is daardoor misschien wat minder.
Heb er verder nooit naar gekeken, maar vond het wel vreemd.
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.
Re: Verwarmingsbuizen, diverse vragen
Indien de kachel aan staat en de lucht door de buizen blaast zal die boiler niet bevriezen. Het water zal wel wat koeler worden indien de boiler ook aanstaat. De licht door de buizen is immers na enige afstand geen 50 graden meer.
Beter nog, de lucht via de boiler zal zelfs terug wat opwarmen door die boiler (max 60gr., wat de temperatuur is van het water), aangenomen natuurlijk dat de boiler onder spanning staat.
Persoonlijk zie ik ook het grote voordeel van die leiding door de boiler niet in. Je mag die dus wat mij betreft zeker omleiden. Meer jammer is wel,dat je dan zowat een liter volume ongebruikt laat, wat voordien nog enigzins gecompenseerd werd door het opwarmen.
Er bestaat een vervanging voor die boiler in roestvrij staal. Die heeft die binnenbuis niet en heeft dus een ongeveer 1 liter grotere capaciteit zonder zelf volumineuzer te zijn. 1 liter, dat is zowat 20%!
Indien je boiler om de een of ander rede barst (vorst) zou je die vervanging door het roestvrije exemplaar kunnen overwegen. De boiler is dan meteen ook minder vorstgevoelig. Die tank zou tegen vorst kunnen.
Beter nog, de lucht via de boiler zal zelfs terug wat opwarmen door die boiler (max 60gr., wat de temperatuur is van het water), aangenomen natuurlijk dat de boiler onder spanning staat.
Persoonlijk zie ik ook het grote voordeel van die leiding door de boiler niet in. Je mag die dus wat mij betreft zeker omleiden. Meer jammer is wel,dat je dan zowat een liter volume ongebruikt laat, wat voordien nog enigzins gecompenseerd werd door het opwarmen.
Er bestaat een vervanging voor die boiler in roestvrij staal. Die heeft die binnenbuis niet en heeft dus een ongeveer 1 liter grotere capaciteit zonder zelf volumineuzer te zijn. 1 liter, dat is zowat 20%!
Indien je boiler om de een of ander rede barst (vorst) zou je die vervanging door het roestvrije exemplaar kunnen overwegen. De boiler is dan meteen ook minder vorstgevoelig. Die tank zou tegen vorst kunnen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)