Problemen met koelkast Hobby 2016

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
leike83
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 jun 2016 23:44

Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door leike83 » wo 10 aug 2016 20:16

Afgelopen week ben ik terug gekomen van vakantie waarbij ik toch wat problemen heb gehad met de koelkast. Nu is mijn vraag wat ik mag verwachten van een caravan koelkast?



Ik heb de koelkast 24 uur van te voren aangezet voordat ik zou vertrekken. Ik kwam er na 9 uur achter dat de koelkast niet erg koud werd. Reeds gekoelde producten werden warm in de caravan koelkast. De koelvinnen in de koelkast werden wel koud maar niet meer dan water kou. De koelvinnen in de koelkast werden wel ijskoud. Nadat ik weer 9 uur op gas had gedraaid maakte dit geen verschil.

Op de dag dat ik zou vertrekken naar de Hobby dealer gereden en de zaak laten doormeten. De elektrische circuits waren in orden en de koelkast trekt gewoon stroom op 230v en 12v.

Toch maar op vakantie gegaan en op vakantie adres gewoon op 230v gezet. Temperatuur eerste dag 21 graden, tweede dag 18 graden, derde 14 graden en vervolgens 12 graden. Soms als de thermometer goed lag 10 graden.

Vanaf de derde dag waren de koelvinnen in de koelkast ook dicht gevroren van de kou. Ik had de temperatuur instelling half tot drie kwart opengezet zoals de dealer geadviseerd had vanwege dat de temperatuur die ontstaat aan de achterzijde van de koelkast niet te ver oploopt met het gevolg dat de koeling niet optimaal werkt.



Nu is mijn vraag is bovenstaande normaal of heb ik een koelkast die niet goed functioneert? In de mei vakantie ben ik ook weg geweest en heb deze problemen niet ervaart, ik heb toen niet exact de temperatuur gemeten omdat ik ook geen problemen heb ondervonden.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door BertJan » wo 10 aug 2016 20:45

op gas werkt de koelkast wel goed, dus moet het element 220v niet goed zijn, misschien werkt deze maar half of is deze verkeerd gemonteerd, je kan voelen aan de achterzijde of deze wel warm word. controleer ook of de thermostaatknop wel goed werkt (dat niet de plastic knop dol draait)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door Hobby Linka » wo 10 aug 2016 20:48

Hobby 2016?

Gewoon contact opnemen met de dealer. Typisch een gevalletje garantie. Mag hij lekker voor je uitzoeken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door Chris » wo 10 aug 2016 20:53

Hallo Leike83

Ik vermoed dat jij de z.g. Slimtower koelkast hebt.
Die heb ik ook.
Nu is het ons een keer overkomen dat de deur van de koelkast niet goed sloot.
Het beugeltje wat binnen op de slotvanger zit stond toen op de ventilatie stand, dus naar voren.
Je kan dat naar achteren schuiven en de KK sluit volledig.
Ik denk zo omdat je schrijft dat het koelelement dichtgevroren zat... dat had ik toen ook.
Dus... controleer eens of dat "ventilatiestand" beugeltje wel naar achteren staat.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

leike83
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 jun 2016 23:44

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door leike83 » do 11 aug 2016 20:06

Op 220v, 12v en gas geeft hetzelfde effect. Het duurt enorm lang (3 dagen) voordat de koelkast op temperatuur was en hij werd gemiddeld niet kouder dan 12 graden. De deur sluit wel zoals het moet, hebben jullie ook ijsvorming in de koelvinnen?

Wat mag ik verwachten van een koelkast in een caravan, dat die ook gewoon constant 7 graden kan worden net als in huis?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door PD » do 11 aug 2016 20:12

RE.gif
Ik ben net even voor je gaan kijken in onze caravan, die staat toch op de oprit:

De koelkast staat bij ons permanent aan van februari tot oktober en alleen tijdens (bijna wekelijkse) verplaatsingen tijdelijk niet. Wij hebben heel beperkt ijsvorming op de koelvinnen, zie foto van zojuist, een klein beetje bovenaan.
Bijlagen
koelkast 20160811.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door Hans1954 » do 11 aug 2016 20:29

Sterke ijsafzetting duidt toch op een niet goed sluitende deur. Immers het vocht in de lucht condenseert op de ribben. Zou de deur wel goed sluiten zou het op een goed moment minder worden. Dus wordt het tijd voor de zaklantaarntruc. Leg een brandende zaklantaarn in de koelkast (en/of vriezer) en sluit de deur. Liefst in het donker met alle verlichting uit. Zie je licht? Ja: deur sluit niet goed. Nee: deur sluit wel goed en dan garantiegeval.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door HansHobby » do 11 aug 2016 22:25

Om een klein vergelijk te geven wat je van een caravan koelkast mag verwachten. De onze komt uit 1994. Aangekomen op de camping stond de thermometer op 15 graden. Stroom er op en nog geen drie uur later gekeken, 8 graden. Nog een uur verder 5 graden. En daar heeft hij heel de vakantie op gestaan. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat dit voor ons het eerste jaar is dat hij zo constant op temperatuur bleef. Andere jaren pendelde hij tussen de 5 graden 's morgens en 's avonds tot 8 graden overdag.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door VIP » vr 12 aug 2016 11:03

RE.gif
In je ondertitel staat 1993 knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Frans.delgman
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 aug 2018 16:47

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door Frans.delgman » za 25 aug 2018 10:14

Goede morgen,
Ik heb ook problemen dat de koelkastdeur van een slim tower opengaat onder het rijden.
Fendt 515 opal van 2017,en vanaf het begin dit probleem,deur gaat open ,koelkast ontdooit en alles incl het dooiwater door de caravan,daarvoor had ik een fendt opal uit 2014 met een grote koelkast ,iets korter maar breder ,het vorige model,nooit geen problemen.
2x door de dealer hersteld en nu was het goed zeiden ze,maar nee hoor weer dezelfde ellende,gebeurde ook met manouvreren op de camping.
Nu voor de 3e keer terug,want door het openzwaaien was ook een schroef die onder in de deur aan de schanierkant,daar zit een plaatje waar de koelkast op draait en daar zit een extra schroef in die in de onderkant van de deur gedraaid zit,en deze zorgt ervoor dat de deur niet verder kan en dan tegen de rand van de kledingkast komt.
Nou doordat de schroef afgebroken was ,kan alleen als die los zat,is de deur doorgedraaid en zit er over de glanzende zwarte plaat een grote beschadiging van boven tot onder,wordt nog vernieuwd.
Maar ook nu ,was het weer in orde vertelde men,ik eigenwijs en pakte de rand bij het handvat en trok hem open,ja ik moest extra hard duwen in het midden bij het sluiten werd gezegd,nou dat is een onzin verhaal evenals dat er teveel in de deur zit.
Wat blijkt,het blokje waar de haak in valt zit gewoon niet goed,zitten 2 sleufgaten in ,maar op de stand waar hij het meeste richting deur zit komt de haak niet volledig erachter,dus 2 nieuwe gaatjes geboord ,iets naar boven en naar voren en nu sluit hij goed , scratch.gif :oops: moet het nog uitproberen,ga nog weg maar nu krijg ik hem niet open getrokken als ik de rand pak.
Blijkbaar een serie fout,en als ze het blokje in de sleufgaten op de uiterste stand zetten dan glijd deze door het aandrukken als ne de deur sluit weer langzaam naar achteren.
Het is natuurlijk van de zotte dat dealers zeggen dat je er niet zoveel in moet doen,je koopt er een omdat je de koelkast nodig hebt .
En bij een caravan die toch best veel geld kost moet je gewoon de dingen kunnen gebruiken waar ze voor bestemd zijn

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door PD » za 25 aug 2018 11:17

RE.gif
Hopelijk is het opgelost want je moet inderdaad de koelkast gewoon kunnen gebruiken, dus ook spullen in de deurvakken.
Wij hebben een Superslimtower in onze Premium van 2017 en gelukkig geen problemen ondervonden; het kan dus wel meteen goed gaan. Die koelkastfabrikanten maken dus ook fouten, alleen jammer dat de dealer zich er te makkelijk vanaf maakt :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Problemen met koelkast Hobby 2016

Bericht door Jan Br » za 25 aug 2018 11:47

RE.gif RE.gif

Oppassen met zelf gaatjes boren om het probleem op te lossen, want voor je het weet wordt herstel niet meer onder garantie afgewikkeld omdat je er zelf in heb zitten boren.

Als je toch een tijdelijke oplossing zoekt kun de dat het beste doen met zelfklevende klittenband, zo borg je de deur tijdens de rit en kun je met een onbeschadigde koelkast naar de dealer. Het geplakte klittenband laat zich met een haarfohn ook weer makkelijk verwijderen zonder restmateriaal.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”