Tv steun (zelfbouw)

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Tv steun (zelfbouw)

Bericht door apejoekie » vr 3 jun 2016 11:31

Omdat een tv met wat filmpjes voor de kinderen op reis toch handig is hebben we in deze caravan voor het eerst TV! We hebben (nog) geen schotel (maar als ik dan naar DD en Daphne hun snipe kijk en hoe die is in/opgebouwd....) Het is dus alleen voor filmpjes via USB of eventueel de AC Ryan mediaplayer.

Een beugel aan de wand vond ik kwetsbaar. Het moest als het ware hufter- en kidsproof worden. Buiten dat was er ook een eis dat de tv op zijn plek kon blijven tijdens het rijden en dat ik (de kinderen) kon kijken vanaf de zithoek en van uit het bed.

Ik ben niet ontzettend handig, ik ben een ambtenaar dus dat zegt genoeg, maar ik ben wel creatief. Dus het idee was er, de constructie al bedacht. Nu nog iemand die kan lassen en dan was het dacht ik zo klaar.

De lasser was inderdaad zo klaar. Die had zelfs het materiaal liggen.

Ik heb in het midden van de caravan, tegen over de keuken, een groot blok/werkblad. Hier heb ik de tv staan. Hij staat op een voet welke door het blad is geboord en aan de onderzijde van hrt blad een grotere plaat heeft voor stabiliteit.

Tevens kan ik de hoogte variëren. Tijdens het rijden rust de tv met zijn onderkant op het blok en zit hij vast aan de steun

Afbeelding

Aan de achterzijde kun je met een vleugelmoer de tv vast zetten tegen rond draaien.

Afbeelding

Ik heb ook een extra ring met vleugelmoer om de tv in een hogere stand te kunnen zetten. Door deze ring vast te zetten (en de vleugelmoer van de steun los te draaien) kun je de tv vrij draaien.

Afbeelding

Ik kan nu dus kijken vanaf de zithoek

Afbeelding

Maar ook vanuit bed

Afbeelding

Voor onze caravan en onze behoeften een nette oplossing. Ik begrijp dat er bezwaren zijn tegen het maken van gaten in het blad maar ik zie niet waar ik zo 1 2 3 de tv anders had kunnen hangen/zetten anders dan op zijn eigen plastic voet.

Afbeelding

Al met al ben ik super tevreden met het resultaat. Mogelijk dat het een van jullie ook op een creatief idee brengt!
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door vikingpirate » vr 3 jun 2016 11:51

Steun mooi gemaakt alleen jammer dt je gaten in je werk blad hebt geboord.
Ik zelf zou het op een manier gedaan hebben met een soortdruk balk tussen boven kast en blad. Soort stempel idee. Maar verder wel netjes Tig laswerk
Trekker met sleurhut

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door primera » vr 3 jun 2016 13:17

Zal toch onder het blad verstevigings hoeken plaatsen aan de wandkast.
Naar mijn idee zitten de bladen niet echt goed vast.
Daarmee bedoel ik stevig.

Want je hebt het zwaartepunt verhoogd waardoor er meer krachten op het blad komt te staan.
En deze sneller losbreekt of door midden scheurt. Het scheuren kun je verkomen door een metalen plaat onder te zetten.
Want het is de vraag als het blad vol massa plaat is.
Of hol met kartonvulling of isolateplaat.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Chris » vr 3 jun 2016 23:43

RE.gif

Da's wel heel sterk hoor....
Zo'n TV weegt niet veel, er komen idd wel krachten op, maar losbreken..... nou nou..
Tijdens het rijden zal de TV ook op de bovenplaat rusten, ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen..
Engelse caravans zitten niet echt rot in elkaar hoor.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Dutchdrummer » vr 3 jun 2016 23:54

Keurig gedaan hoor thumbup.gif

En als jij gaten in je werkblad wil maken, dan maak jij gaten in je werkblad.
Het is tenslotte jouw caravan. Er zijn zelfs mensen die gaten in het dak gaan lopen te boren awhoea.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

JaapB

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door JaapB » za 4 jun 2016 07:44

RE.gif
thumbup.gif
Kijk, dat zijn twee positieve berichten.

Het valt mij sowieso op dat als iemand VOL TROTS zijn/haar klus laat zien
dat er altijd wel forumers zijn die eerst gaan vertellen hoe zij het gedaan zouden hebben.
Daar gaat het de schrijver toch niet om.

Kom zoals Chris en Dutchdrummer, en als hij gaten wil boren moet hij dat weten.

Trouwens, er wordt over elk onsje extra gewicht in de caravan gediscusieerd.
En nu hebben we het over "stalen platen" onder het blad schroeven.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door blefke » za 4 jun 2016 08:56

RE.gif thumbup.gif

koning

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door koning » za 4 jun 2016 09:17

Zo, dat is een solide constructie! Je kunt wel zeggen dat je nu een caravan aan je TV hebt hangen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door AadB » za 4 jun 2016 10:36

Mooie constructie, super gedaan thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door HarrieK » za 4 jun 2016 11:32

Dat ziet er netjes uit thumbup.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Conradi » za 4 jun 2016 13:05

Mooie oplossing voor een plek waar de standaard beugels eigenlijk niet passen thumbup.gif
JaapB schreef: Het valt mij sowieso op dat als iemand VOL TROTS zijn/haar klus laat zien dat er altijd wel forumers zijn die eerst gaan vertellen hoe zij het gedaan zouden hebben.
Daar gaat het de schrijver toch niet om.
Psies, ach zet honderd klussers bij elkaar en je krijgt 120 oplossingen, het zijn net dokters :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door primera » za 4 jun 2016 13:14

Sommige vinden het ook een mooie oplossing, maar willen alleen iets bijdragen voor verbetering.

Het zou zonde zijn als zoiets kapot zou gaan.

Het is meer bedoelt als positieve reactie. Maar als je negatief gaat bekijken daar kan ik niets aan doen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Chris » za 4 jun 2016 15:59

@ Conradi.

100 klussen en 200 adviezen....
Tuurlijk, da's toch logisch, ik weet ook alles beter gewoon.. mrgreen.gif mrgreen.gif
Daar kunnen jullie zelf echt niets aan doen hoor... t'is gewoon zo. mrgreen.gif mrgreen.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jacob84
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 11 mar 2016 22:45
Locatie: Goudriaan
Contacteer:

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Jacob84 » do 2 feb 2017 16:42

Ik heb binnen kort ook deze uitdaging. Ik wil ook mijn tv vast hebben, maar mijn zit hoek en bed zit nog een badkamer tussen.
Rookworst zonder R is ookworst

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Vino » do 2 feb 2017 19:02

Prachtig! Van mij nooit meer een negatief woord over een amtenaar.Menige Willy Wortel kan je het niet verbeteren.

Met vriendelijke groet.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door graaf » do 2 feb 2017 21:44

Mooie oplossing van Apejoekie,
Ik ben vroeger met een soortgelijke oplossing bezig geweest, maar dan met een L-staf bevestigd aan de onderzijde van het bovenkastje en onder vlak boven het aanrechtblad tegen de muur. Sommige sanitair-boeren hebben dit in mooi RVS te koop. Alleen is er het probleem hoe je dan een beugel over die stang met vaste flenzen krijgt.
Maar er blijken standaard van Oyster beugels te zijn die je met 4 boutjes onder een bovenkastje kunt monteren en die je naar boven weg kunt klappen voor ongeveer twee tientjes. Deze heb ik dus sinds 2011 en ik heb heb hem afgelopen april gewoon overgezet naar m'n nieuwere Troll.(gaten netjes gevuld met dopjes in houtkleur)

Ik heb het sleufgaten patroon iets aangepast aan de standaard 100 x 100 mm gaten aan de achterzijde van m'n TV zodat ik die in één tel in kan hangen. (De onderste 2 zij-sleuven zitten op 100 mm van elkaar, heb in beide bovenliggende zij-sleuven met een 10 mm boor een "sleutelgat" gemaakt) In de Tv zitten 4 kleine slotboutjes. Onder het rijden leg ik de TV in een hoes plat in een van de bovenkasten. De beugel is er in het zilver en zwart.
Bijlagen
oyster_dd.jpg
gatpatroon aangepast aan 100 x 100 mm
oyster_dd.jpg (21.55 KiB) 5481 keer bekeken
26075_omb-oyster_2.png
opgeklapt
26075_omb-oyster_2.png (43.13 KiB) 5481 keer bekeken
26075_omb-oyster_1.png
Omlaagklapbaar
26075_omb-oyster_1.png (99.37 KiB) 5481 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

iezer
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 11:02
Locatie: overloon
Contacteer:

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door iezer » do 25 mei 2017 11:30

mooi gemaakt. leuk idee. ik zelf zou enkel de buis uit het blad hebben laten komen en de bouten aan de onderzijde. Maar het idee is ok knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Ab » do 25 mei 2017 12:06

Da's mínder sterk Iezer..en je hebt dan moeren aan de bovenkant.
Voor mooi moet je dan boven een contraplaat zetten.
Het optische resultaat blíjft dan hetzelfde.
Dit soort bladen hebben niet veel sterkte.
De binnenkant is meestal van karton.

Prima laswerk overigens thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Wally » do 25 mei 2017 13:02

Wat als eventueel een oplossing om een monitor bureau beugel te gebruiken?

Frans

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door JanP » do 25 mei 2017 13:10

Netjes gemaakt " TOP " hoor. thumbup.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door eurotrotter » do 25 mei 2017 13:15

apejoekie schreef:Tijdens het rijden rust de tv met zijn onderkant op het blok en zit hij vast aan de steun

Afbeelding
Mijn complimenten voor je creatieve oplossing,maat toch zou ik tijdens de rit de TV laten rusten op een strip schuimrubber o.i.d.of een paar schuurponsjes.
Als de TV één op één op het blok rust worden alle trillingen van de caravan direct over gedragen naar de TV die boordevol gevoelige onderdelen zit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door eurotrotter » do 25 mei 2017 13:25

apejoekie schreef: Ik kan nu dus kijken vanaf de zithoek

Afbeelding

Maar ook vanuit bed

Afbeelding

[/img]
Hou er wel rekening mee dat,als iemand op het bed ligt,en een ander kijkt TV vanuit de zithoek,het geluid van de TV allemaal richting de persoon op het bed gaat.
Degene die op de zithoek zit zal geneigd zijn het geluid wat harder te zetten,en dat kan storend zijn voor degene op het bed( die misschien wel wil; slapen.
IK weet dit uit ervaring bij onze vorige caravan,nu hangt de TV aan een dichte dwarswand tussen het woon en slaapgedeelte en heb ik nergens last van.
Je zou het geluid van de TV via losse speakers kunnen laten gaan die je in je woongedeelte zet,of maak een akoestisch wandje dat je achter de TV plaatst.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Volkswagenlover
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 2 apr 2018 21:42
Locatie: Drenthe

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Volkswagenlover » wo 6 jun 2018 12:23

netjes gedaan. Vooral de mogelijkheid om de TV 180gr te draaien. thumbup.gif
Volkswagen Tiguan 2018 2.0 TDI DSG blij.gif + Knaus Sport 485 TU

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door apejoekie » do 7 jun 2018 07:30

Ik ben met de tips van Eurotrotter aan de gang gegaan.

Het trillen veroorzaakte krassen op het blad. Daar zit een stukje rubber onder tijdens het rijden. Dempt meteen de trillingen in de TV (iets).

Het geluid was een grotere klus. In de zithoek zit een autoradio met speakers boven de banken. Die speakers wilde ik gebruiken voor het geluid van de TV. Ik heb een tulpkabel van de TV getrokken (uit het zicht) naar de radio. Moest meteen een nieuwe radio in met AUX aansluiting om deze kabel op aan te sluiten. De verbetering in geluid is aanzienlijk. Voller, warmer, nog steeds met de afstandsbediening te regelen en op de plaats waar ik het hebben wil.

Volgende stap is de "rear" aansluiting naar het slaapgedeelte trekken. Maar dat komt nog.

De radio is een Pioneer met DAB+. Was nog een klusje om een geschikte plaats te vinden voor de DAB+ antenne maar dat is gelukt. En als extra voordeel nu ook een iPod aansluiting.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 960
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Tv steun (zelfbouw)

Bericht door Sofie64 » do 7 jun 2018 10:08

Mooie oplossing vind ik . knipoog.gif
En over gaten in blad......ik denk dat een nieuwe koper blij is met de constructie, hoeft hij het niet zelf te bedenken en te maken.
Ideaal dat je zowel vanuit de zithoek, als vanuit bed, tv kunt kijken. thumbup.gif

En over Ambtenaar gesproken.....je hebt heel veel soorten ambtenaar.....ook van de Hoge Technische School whistle.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”