Rolhor dakluik type Heki (Hobby)

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
l.dirkx2@chello.nl

Rolhor dakluik type Heki (Hobby)

Bericht door l.dirkx2@chello.nl » zo 23 mei 2004 12:16

Kan iemand mij wegwijs maken om de veer van het oprolmechanisme van de rolhor van het Heki dakluik (Hobby) weer op spanning te brengen. De rolhor is tijdens schoonmaak werkzaamheden te ver uitgetrokken waardoor de veer los is geschoten. Of moet ik een geheel nieuwe binnenkant kopen inclusief rolhor en verduistering?

gast

hor luik hobby

Bericht door gast » zo 23 mei 2004 14:59

Ik zou zeker geen nieuw kopen. De houder moet er uit willen. Hetzelfde hebben we gehad met de hor voor het raam. We hebben de houder er afgehaald en net zo lang gewikkeld tot de spanning erg strak ging en toen met enig gepruts weer in de houder geplaatst. Werkt weer perfekt. Ik kan nu niet precies zeggen hoe dit bij het dakluik zit, want heb caravan nu niet bij huis. Probeer dus te bekijken hoe je de houder met hor er uit kunt halen.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » di 25 mei 2004 13:01

Ik ga ervan uit dat je het over een Heku II luik hebt.
Je kunt het binnengedeelte helemaal verwijderen. Dit doe je door eerst alle roosterstripjes rondom eruit te halen door ze met een klein schroevendraaiertje op te lichten. Daarna de kleine schroefjes eruit draaien. Het binnenwerk kun je nu naar beneden weg nemen. Je ziet nu de beide rollen zitten. Aan een kant steekt er een klein rond asje uit en aan de andere kant een asje met een plat eind. Dit is de kant waar de veer zit. Waarschijnlijk is door de grote kracht waarmee aan de hor getrokken is, het platte gedeelte van dat asje een aantal keren doorgedraaid. Als je dit gedeelte van de rol omhoog tilt komt de veer vrij en kun je hem weer opdraaien tot hij voldoende spanning heeft om de hor helemaal open te geleiden.

Succes ermee

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » ma 31 mei 2004 20:23

Hebben we het over een Remis dakluik of een Heki II ? In mijn Hobby van 2000 zit volgens mij een Remis dakluik, dat is zo'n luik met een rolhor en een "plissé schuif verduisteringsgeval". Mijn hor is nogal smerig geworden en ik heb mij al eens afgevraagd hoe e.e.a. los te krijgen. Bedoelen we hier hetzelfde dakluik?
Ad

Luc

Rolhor

Bericht door Luc » wo 7 jul 2004 13:26

Ad,

we hebben het hier inderdaad over hetzelfde luik. Het onze is inmiddels gerepareerd op voordracht van JPGeetje.

Luc

Kroonsbe

Re: Rolhor dakluik type Heki (Hobby)

Bericht door Kroonsbe » za 27 nov 2010 13:25

Weet iemand waar ik een losse cassette met een rolhor kan kopen?
Ik heb mijn muggenhor vernield en ben een klein onderdeeltje van de plastic cassette kwijt.
Het verduisteringsgordijn (plissé) zit nog goed.
De muggenhor is eruit gehaald en dat is een losse cassette.
caravan LMC Münsterland.

Remy

Re: Rolhor dakluik type Heki (Hobby)

Bericht door Remy » za 27 nov 2010 20:35

RE.gif
Hebben we het over een dakluik hor of over een combi rollo bij een zijraam?
Overigens is het niet nodig om beide te vervangen, de verduistering en hor zijn twee aparte delen.

LMC gebruikt ook Remis, dit is zonder probleem te leveren.

Remy..

Majoor Kees

Re: Rolhor dakluik type Heki (Hobby)

Bericht door Majoor Kees » zo 2 okt 2011 19:56

Een niet tot het eind oprollen van een Heki dakluik heb ik opgelost met behulp van de demontagetip van JPGeetje, en een klein spuitje siliconenspray op de asjes, en tussen de rol en het vaste gedeelte waar de asjes in draaien.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Rolhor dakluik type Heki (Hobby)

Bericht door janoniem » vr 3 aug 2018 12:46

Volgens de tips heb ik inmiddels het frame met de rollo's verwijderd en dit is nu zichtbaar.....
Heki Frame dakdeel.JPG
Frame na verwijdering deel met de rollo's
Heki Frame na verwijdering rollo's.JPG
Het frame met de rollo's
Heki Bevestiging veer.JPG
Detail bevestiging veer
Nu mijn vraag:
Hoe moet ik de veer spannen?
Ik ben bang de houder waarin het platte deel van de veer steekt, te beschadigen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”