Vast bed in de Burstner; tips?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » vr 3 mei 2019 23:22

Op dit moment slapen mijn vrouw en ik op het treinzitje voorin de caravan. Daar is gewoon een bed gemaakt van het treinzitje en er ligt een ca. 5 cm dikke topper op. Afgelopen 3 jaar prima geslapen, maar mijn vrouw krijgt wat rugklachten. De topper lijkt iets steviger dan ons bed thuis en deze vervangen door een wat zachtere is een optie. Maar eigenlijk is dit het moment voor een vast bed met lattenbodem.

Punt is dat ik op dit moment niet echt de ruimte heb om rustig te klussen aan de caravan. Hopelijk eind dit jaar wel als ik wat meer bestrating in de voortuin heb en de caravan wat langer daar kan zetten. Ik zie op dit forum allemaal mooie oplossingen, maar wil voorlopig even iets simpels dat ik er snel in kan leggen. Een fraaie oplossing kan altijd nog wel als ik wat meer klusruimte heb.

Mijn plan:
Kussens en tafeltje er uit, zodat alleen de kale bankkasten overblijven (met de kleppen)
Daar direct 2 lattenbodems op van waarschijnlijk 200x70 cm. Eventueel de lattenbodems koppelen met schroeven of tiewraps oid
Vervolgens 2 matrassen er op, of misschien 1 van 200x140 cm

Werkt dit zo?
Dingen die mij te binnen schieten:
De lattenbodems zijn zo niet ondersteund tussen de bankkasten
Is het slim om ook de kleppen weg te halen? In dat geval rust het bed wel op heel weinig punten denk ik...
Kan ik verwachten dat het bed kouder is in vergelijking met de huidige situatie?

Bedankt voor alle tips
Ik heb helaas geen foto’s, want de caravan is vorige week de stalling in gegaan...
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door deusjevo » vr 3 mei 2019 23:44

Werkt bij ons al jaren prima zo.

Serviceluik is dan trouwens wel erg handig om nog in je bankkasten te komen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12830
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Trina » za 4 mei 2019 08:19

Zo hebben wij het ook en we behoren niet tot de lichtste personen.
Bij ons zit echter wel een losse verstevigingsplank voor de tafel
langs die aan beide kanten op een uitsparing in de banken rust.( zat er standaard in).
Bovendien doen wij er nog een topper over.
Ligt lekker en ideaal om het hoeslaken omheen te trekken.

app.php/gallery/image/1448
1448

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Tafkah » za 4 mei 2019 09:37

Bij mijn vorige caravan iets soortgelijks gedaan.
Ik had 2x70 ipv 1x140 matras: manoeuvreert iets makkelijker bij het erin en eruit halen (ik wisselde zomer (vast bed) en ‘lente/herfst’ setting (rondzit) om met gezin binnen te kunnen zitten.

Ik gebruikte 4 balken (4x4) met hierop een ‘rol’ lattenbodem op maat gezaagd. (Buitenste balken met een alu hoeklijn om de lattenbodem op z’n plaats te houden). Balken lagen zodanig dat ik de bankkastdeksels nog open kom doen (wel gepruts om onder het matras en de lattenbodem te kunnen, maar het werkte voor mij).

Door de losse onderdelen redelijk makkelijk om te bouwen.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Patman » za 4 mei 2019 14:08

In onze Burstner precies zo gedaan zoals TS beschrijft. Echter heb ik 1 lattenbodem smaller gemaakt omdat er een rand van 10cm onder het voorraam zit. Dat randje is even hoog als de lattenbodem en kan het 140 matras er op. Zal kijken of ik nog een foto heb

1449

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » za 4 mei 2019 19:14

RE.gif

Ziet er goed uit! Zo te zien rusten de lattenbodems in jouw geval op 4 punten: de voorzijden van de bankjes en dicht tegen de caravanwand op iets van de achterzijde van de bankjes; klopt dat? En jij hebt dus de deksels van de bankkasten er uit gehaald?
En wat is het witte op de oude voorzijde van het bankje dat ik tussen de latten zie zitten?
En heb jij de lattenbodems nog gekoppeld?

Volgens mij heb ik zo’n zelfde randje in mijn Burstner; ik zal er op letten dat de lattenbodem die ik kies makkelijk in de korten is.

Maandag ga ik even in de stalling kijken en eea inmeten en foto’s nemen; wordt vervolgd dus...

Iedereen bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Trina op za 4 mei 2019 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Patman » za 4 mei 2019 21:53

Ik heb de klepdeksels er inderdaad afgehaald. Het lichte gedeelte tussen de latten zijn houten balken die ik op de banken heb gelegd. Daar liggen de lattenbodems op. Even meten welke maat zodat de lattenbodems gelijk met de rand onder het raam komt. Lattenbodems gekoppelt middels schroeven, maar zou ik nu middels scharnieren doen. Kun je de lattenbodem makkelijk optillen als je in de bank moet zijn. Op de kop van de houten balk een L beugeltje geschroeft zodat de lattenbodem niet schuiven.

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » ma 6 mei 2019 22:14

Terug van inmeten. Hoop foto's gemaakt. Ik denk dat ik iets ga doen zoals Patman heeft gedaan. Wat ook nog zou kunnen is de steunbalken nog wat hoger maken, zodat de lattenbodem niet versmald hoeft te worden; de buitenste ligt dan op het randje, zegmaar.
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » di 7 mei 2019 11:44

Gisteren een beetje zitten puzzelen met de foto’s er bij. Ik vraag me af waarom ik een hele constructie moet bedenken om de lattenbodems op de bankkasten te laten rusten. Kan ik niet veel beter die kasten zelf ook er uit halen en een frame maken waar de lattenbodems op rusten? Ik denk dat het geheel dan wat lichter wordt en ik kan de ruimte onder het bed dan beter benutten. Ik heb slechts aan 1 kant een serviceluik, dus als ik de bankkasten laat zitten had ik er eentje niet meer kunnen gebruiken, of het bed opklapbaar moeten maken.

Beetje jammer dat ik dit nu bedenk, want de caravan staat al weer in de stalling. Anders had ik nog even kunnen uitzoeken hoe makkelijk ik die kasten zonder beschadigingen los kan halen…

Wordt vervolgd dus…
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Patman » di 7 mei 2019 19:55

Ik weet niet in hoeverre de banken deel uitmaken van de constructiestevigheid / stijfheid van de caravan?

Ik heb bewust gekozen voor de lattenbodems naast de rand. Het schuine raam komt wel heel erg dichtbij als je daar de latenbodems, matras en eventuele topper op legt. Maar het kan.

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » di 7 mei 2019 23:02

Ik heb wel eens gelezen dat in sommige gevallen inderdaad die kasten bijdragen aan de stevigheid. Maar volgens een Burstner-dealer kan ik ze zo losschroeven. Met hemelvaart nog maar eens heel goed kijken. Jouw punt mbt het schuine raam ga ik zeker beoordelen; we hebben zo’n beetje de zelfde hut zo te zien. Aan de andere kant is het verschil maar een paar cm als je niet te hoge lattenbodems gebruikt.

Ondertussen heb ik wel een mooi ontwerpje gemaakt in 3D. Ik zal eens kijken of ik die hier kan posten...
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » di 7 mei 2019 23:08

74E5DB10-C071-4D6D-99D1-F81C515C8D96.jpeg
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » di 7 mei 2019 23:10

Bovenste plaatje gezien vanuit de disselbak zo’n beetje. Het latje aan op de voorgrond schroef ik tegen de wand aan. Achteraan in het plaatje zie je een frontplaatje dat de voorzijde deels afdekt en de lattenbodem opsluit...
Laatst gewijzigd door Dennis72 op di 7 mei 2019 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » di 7 mei 2019 23:13

28834378-DD70-4653-857E-AADC6E495F4E.jpeg
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » di 7 mei 2019 23:19

In berken uitgevoerd is dit 16 kg hout. Waarbij ook het frontplaatje 26 mm dik is, wat veel dunner kan in principe. Kasten en tafel zullen ook wel zoiets bij elkaar wegen.

Komt dan nog de lattenbodems en matrassen bij, maar kussens en topper gaan er weer uit. Het zal elkaar niet zo veel ontlopen qua gewicht.

Misschien dat ik het middelste pootje aan de zijde van het serviceluik wat verplaats om de stoelen via het luik er in te kunnen leggen.
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Patman » wo 8 mei 2019 20:54

Ik heb geen staanders in het midden, zo kan ik in de caravan 2 grote rolboxen met deksels eronder schuiven voor (vuile) kleding. Makkelijk met omkleden.

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » wo 26 jun 2019 12:12

Update:
Om het simpel te houden, heb ik 2 lattenframe’s gemaakt die precies op de bankkasten passen; precies zoals Patman. Hout is 18 mm dik. De bovenzijde van de frame’s is precies gelijk aan het ‘vensterbankje’. Gisteren alles gepast bij de stalling voor de deur en ziet er goed uit. De Topflex-lattenbodems van Leen Bakker lijken ideaal; ze worden verkocht als 200x70 cm, maar zijn in werkelijkheid 196,5x69 cm. De caravan is 197,5 cm breed… ik hoef helemaal niets aan te passen!!! Sinds dit weekend kan ik op eigen terrein voor de deur parkeren, dus ik zal de caravan voor de vakantie op tijd halen en dan rustig alles op z’n plek leggen. Er komen nog wel foto’s tegen die tijd.

Iedereen bedankt voor de input!

Edit: dus niet zoals Patman, want bij mij gaan de lattenbodems dus wel over het vensterbankje...
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Taan » wo 26 jun 2019 15:29

Dennis72 schreef:
di 7 mei 2019 11:44
Gisteren een beetje zitten puzzelen met de foto’s er bij. Ik vraag me af waarom ik een hele constructie moet bedenken om de lattenbodems op de bankkasten te laten rusten. Kan ik niet veel beter die kasten zelf ook er uit halen en een frame maken waar de lattenbodems op rusten? Ik denk dat het geheel dan wat lichter wordt en ik kan de ruimte onder het bed dan beter benutten. Ik heb slechts aan 1 kant een serviceluik, dus als ik de bankkasten laat zitten had ik er eentje niet meer kunnen gebruiken, of het bed opklapbaar moeten maken.

Beetje jammer dat ik dit nu bedenk, want de caravan staat al weer in de stalling. Anders had ik nog even kunnen uitzoeken hoe makkelijk ik die kasten zonder beschadigingen los kan halen…

Wordt vervolgd dus…
Ik zou inderdaad zoveel mogelijk overbodig spul eruit halen. Dat heb ik ook gedaan. Scheelt allemaal gewicht op je laadvermogen.
Het enige vervelende is, waar laat je alles de hele tijd wat je eruit hebt gehaald. Ik wil weer terugkunnen naar de originele staat als ik hem ooit wil verkopen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door deusjevo » wo 26 jun 2019 18:16

Waarom zou je dat willen als ik vragen mag?
Ik heb alles (kussens en tafel + tafelbevestigingen) verkocht aan iemand die een campertje wilde intimmeren.

Als ik de huidige hut verkoop is dat gewoon zoals hij er nu bij staat, met vast bed dus.
Raak ik best kwijt want is een gewilde modificatie.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Patman » wo 26 jun 2019 21:48

Hier ook alle overbodige kussens weg gedaan. Vastbed blijft vastbed. De rondzit kunnen we ten alle tijden gebruiken.

Die topflex lattenbodems zal ik onthouden, goede tip thumbup.gif

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » wo 26 jun 2019 22:03

Ik zou inderdaad zoveel mogelijk overbodig spul eruit halen. Dat heb ik ook gedaan. Scheelt allemaal gewicht op je laadvermogen.
Het enige vervelende is, waar laat je alles de hele tijd wat je eruit hebt gehaald. Ik wil weer terugkunnen naar de originele staat als ik hem ooit wil verkopen.
Ik laat uiteindelijk de bankkasten dus wel zitten en per bankkast komt daar ca. 2 kg hout op. Dan de lattenbodems en een matras.
Er uit gaan: deksels bankkasten, tafel met alles wat daarbij hoort, de kussens en de topper. Ik ben benieuwd of ik uiteindelijk wat zwaarder of lichter ben. Ik denk iets zwaarder, want die lattenbodems wegen ook nog wel wat en een lekker Ikea-matras is ook nooit ontworpen om licht te zijn.

Ik ontdek nu wel dat er bar weinig matrassen zijn van 70 breed, dus ik denk dat ik dan maar eentje neem van 140 breed. Had ik achteraf misschien net zo goed een lattenbodem van 140 breed kunnen halen (mits die bestaan)...

Edit: die bestaan amper
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 27 jun 2019 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door Dennis72 » do 18 jul 2019 09:43

Gisteren de caravan gehaald. Ophoogframe paste perfect en lattenbodem ook. Vervolgens matras er op en klaar. Ben zeer tevreden met het resultaat!
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: Vast bed in de Burstner; tips?

Bericht door emilio » do 18 jul 2019 11:48

ik had een chateau le car 400, en daar heb ik een dubbelbed voor in dwarsgeplaatst (kleppen laten zitten) tafel verwijderd.( 4 zit's)
2 x lattenbodem met frame bij de krinloop gehaald, frame verzaagd en gelast,latjes op maat gezaagd, in IJmuiden zit een matrassenfabriek en maakt matrassen op gewenste maat (dikte en gewenste hardheid (tevens ,mooi afgewerkt en redelijk betaalbaar)
ik had aan de rechter voorzijkant een raam dat open kan, daar pasten da frames precies doorheen
rechtsvoorzijkant zat origineel al een zijluik, voor de linkerkant een zijluik online besteld en ingebouwd.vele jaren goed geslapen
gekozen voor 2 latten bodems en 2 matrassen zodat je uiteindelijk niet naar elkaar toerolt awhoea.gif
thumbup.gif
scratch.gif

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”