Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Citizen Kane » zo 25 aug 2019 21:51

Hallo medeforummers. Ik breek mijn hoofd over een kraanaansluiting, hopelijk kunnen jullie helpen.

Kreeg deze week een nieuwe kraan van de grootgrutter geleverd. Daar zou een slangtule aansluiting op moeten zitten volgens hun website. Echter zat op de geleverde kraan een witte tule voor een schroef aansluiting, zo eentje met een flens met schroefdraad erop vlak onder de knik van de tule (zie afbeelding onder). In mijn caravan ligt echter gewoon een 10 mm slang.

Ik ken de schappen van de caravan dealers inmiddels redelijk, maar ik heb niks kunnen vinden waarmee ik 10mm slang fatsoenlijk op deze tule aan kan sluiten. Een slangklem wil ik niet gebruiken want de tule is daar eigenlijk te kort voor, cq bied niet genoeg houvast.

Dus twee vragen eigenlijk:

1 wat heb ik nodig om mijn 10mm slang op deze schroef tule aan te sluiten?
2 is deze witte schroeftule te verwijderen en te vervangen door een blauwe slangtule?

Screenshot_20190825-212534~2.png
Screenshot_20190825-212534~2.png (75.26 KiB) 2926 keer bekeken

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door jackt » zo 25 aug 2019 22:01

Kan die grootgrutter je niet verder helpen?
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Citizen Kane » zo 25 aug 2019 23:25

RE.gif helaas, ook daar word op zondag niet gewerkt. Bovendien is het een grootgrutter waar ik niet snel even binnenstap vanwege de afstand. En ik heb helaas niet zo'n hoge dunk van het personeel van de lokale grootgrutters. Bij beide heb ik mijn eerdere vragen gesteld. Bij beide kreeg ik geen antwoord. Enige wat er gebeurde was dat men zich achter de oren krabde.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Frank Volvo » ma 26 aug 2019 19:25

Citizen Kane schreef:
zo 25 aug 2019 21:51
Hallo medeforummers. Ik breek mijn hoofd over een kraanaansluiting, hopelijk kunnen jullie helpen.

Kreeg deze week een nieuwe kraan van de grootgrutter geleverd. Daar zou een slangtule aansluiting op moeten zitten volgens hun website. Echter zat op de geleverde kraan een witte tule voor een schroef aansluiting, zo eentje met een flens met schroefdraad erop vlak onder de knik van de tule (zie afbeelding onder). In mijn caravan ligt echter gewoon een 10 mm slang.

Ik ken de schappen van de caravan dealers inmiddels redelijk, maar ik heb niks kunnen vinden waarmee ik 10mm slang fatsoenlijk op deze tule aan kan sluiten. Een slangklem wil ik niet gebruiken want de tule is daar eigenlijk te kort voor, cq bied niet genoeg houvast.

Dus twee vragen eigenlijk:

1 wat heb ik nodig om mijn 10mm slang op deze schroef tule aan te sluiten?
2 is deze witte schroeftule te verwijderen en te vervangen door een blauwe slangtule?

https://www.jasicamp.nl/moer-16mm-voor- ... 316b/p2174
Screenshot_20190825-212534~2.png
Hoi, foto is een beetje onduidelijk, maar volgens mij moet er een moer op, waar de slang doorgestoken wordt. Lijkt een op een moer volgens bovenstaand plaatje.

Groet, Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Conradi » ma 26 aug 2019 19:29

Heb je al gekeken naar het Watersysteem van Reich?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door p_vingerhoets » ma 26 aug 2019 21:10

Gewoon de slang erop schuiven lijkt mij voldoende die ribbels zijn zoals ik kan zien op de foto geen schroefdraad.

Als je net als vele caravans een drukloos systeem hebt zal de slang wel blijven zitten, eventueel een sterke tyrap eromheen net tussen de ringen

Is je slang te dun dan even met heet water soepel maken, als de slang diameter te groot is zul je een andere kraan moeten zoeken
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Citizen Kane » di 27 aug 2019 18:13

Slang er gewoon opschuiven resulteert in een fontein. Een tie wrap is niet afdoende want mijn slang is gewapend en dus te stug.

Een slangklem zou nog net passen, maar eigenlijk is dat niet de geëigende manier bij deze aansluiting. Hij heeft maar weinig vlees om om te klemmen.

Het uniquick systeem ken ik. Zie ook op hun website dat ze een knelkoppeling/buisaansluiting hebben. Als die past moet er nog een extra buisje/koppeling komen om de slang op de uniquick koppeling aan te sluiten. Lijkt me overkill als dit ook eenvoudiger zou kunnen. Plus het feit dat verschillendE bekende en/of lokale grutters deze niet in hun assortiment hebben is me opgevallen.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Ik had echter gehoopt dat bekend was welke koppeling precies bij deze kraan hoort. Reich maakt het er echter niet gemakkelijk op...

Ik zal Jasicamp eens een mailtje sturen, wellicht hebben zij een antwoord.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Frank Volvo » di 27 aug 2019 21:57

Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Citizen Kane » do 29 aug 2019 18:41

RE.gif

@ Frank: had hem al gezien, maar met een normale moer had ik daarbij een slangtule verwacht met een soort contraflens met een rubber ertussen (net als bij huiskranen).

Dit lijkt op een moer zonder tule, die wellicht taps toeloopt van binnen en daardoor de slang om de tule vd kraan klemt. Kun je dat bevestigen? Ik ken deze moeten NL niet en door het watermerk vd foto kan ik eea niet goed zien.

Edit: ik zie de waterverdelers, die hebben inderdaad dezelfde uitgangen. Dus deze moer lijkt wel datgene wat ik zoek. Er zijn volgens de Reich website echter 3 versies, 12 14 en 16 mm buitenmaat. Bovendien is er nog een versie met slangtule, wat dan daar weer het verschil is...

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Citizen Kane » vr 30 aug 2019 21:13

Bezoek aan Jasicamp gedaan. De oplossing is inderdaad de moer die Frank aanraadde. Voor een deel. Want de constructie is gemaakt voor gewapende slang met een grotere wanddikte. In mijn Avento-hondenhok ligt overal net nieuwe ongewapende slang. Met een dunnere wanddikte, waardoor de klemfunctie van deze moer niet werkt, tenzij ik bijvoorbeeld tape om dat deel van de slang draai. Jasicamp had niet de moeren met een kleinere buitendiameter die wellicht wel hadden gepast.

Ringen toch maar meegenomen, voor nu een paar goede slangklemmen op de kop getikt. In de toekomst vervang ik alles door een uniquick of John guest speedfit systeem met als verbinding tussen raam en leideingwerk de gewapende leiding met deze moeren.

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Hoe schroeftule kraan op 10mm slang?

Bericht door Citizen Kane » vr 20 sep 2019 10:29

Zie foto. Dit is de manier waarop uiteindelijk de kraan met de moer op gewapende 10mm slang aangesloten dient te worden. Ik kende dit systeem van Reich niet, lokale verkopers konden me niet vertellen hoe de schroefaansluiting werkte dus Frank: Thanks!

Met mijn eigen verkoopervaring leek het me dat er in het inkoopproces bij diverse afnemers iets misgaat. Inmmers, na lang zoeken kan ik alleen ontdekken dat De Wit en Jasicamp deze aansluitmoeren op hun website aanbieden. De lokale winkels (Reinders en Mazzelshop hier) hebben ze in in ieder geval niet. En zelfs op de site van duitse groothandels Frankana Freiko en Brecht Caravan kan ik ze niet vinden. Een bevriende accountmanager en ik komen samen eigenlijk tot de conclusie dat er waarschijnlijk enige onduidelijkheid zit in het inkoopproces.

De stoute schoenen aangetrokken en inmiddels een fijn gesprek gehad met een accountmanager van Reich Nederland. Deze gaf aan dat afnemers zelf kunnen beslissen welke producten ze afnemen, maar dat ze er ook tegenaan lopen dat afnemers niet altijd technisch genoeg onderlegd zijn om te weten wát ze moeten afnemen om hun producten te moeten laten werken. En soms in verkoopgesprekken te horen krijgen dat afnemers denken te snappen hoe producten werken, maar vervolgens verkoopmedewerkers niet goed ingelicht worden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Goed, weer wat wijzer en hopelijk hebben andere forummers hier wat aan.
Bijlagen
kraan2.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Water”