schoonwater tank oplossing

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Nimma » wo 14 aug 2019 08:55

Nooit gedronken vh water uit jerrycan of nu vaste tank. Hier ook een 1,5l fles met water uit de kraan voor koffie, eten koken, etc. Én een fles kraanwater in de koelkast voor o.a. Pastis. Nooit mineraalwater omdat rommel daarin gevonden werd in mijn nierstenen mrgreen.gif Die zwarte gieter speciaal gemaakt voor bijvullen vd vaste watertank floddert als een malle en staat weer op MP. Die groene van thuis mag mee met 24cm slang.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door dieseltijger » wo 14 aug 2019 09:28

Bijvoorbeeld.

Maar hoe verder het tappunt van de caravan staat - des te aantrekkelijker wordt zo'n roller - ondanks het volume. En je hebt ook eens een 29 liter uitvoering. Maar sta je doorgaans naast een watertappunt dan is het zinloos.

De bekende afweging: minimalistisch kamperen en minder zeulen, versus gerieflijk kamperen en de verhuizer spelen. Geen enkele variant is beter dan de ander.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door vso1 » do 15 aug 2019 13:04

dieseltijger schreef:
wo 14 aug 2019 08:41
Volgens mij kom je dan met afstrepen en combineren uit op een Reich city vlottersysteem die je inbouwt in een standaard 15 liter schoonwatertankje van kilian: https://reich-web.com/produkte/versorgu ... anschluss/
Dit is wel een mooie oplossing, dankjewel, het is een betere combinatie tussen veelzijdigheid en "gemak"

tja de "groot en oud water' van de aquaroll valt wel mee denk ik (in ons geval), heb je meer water gebruik je ook meer water .. verspillings drift dam je redelijk in met de overtollige gebruiker(s) laten zeulen met een jerrycan / gieter .. :lol:
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Jan van Vijven » do 15 aug 2019 14:18

Niet overdrijven met die watertanks hoor!
Ik leef al sinds 10 december 1961 van water uit tanks, waarvan de eerste 30 jaar nooit de kwaliteit getest werd...
Vroeger waren die tanks een paar kuub tot enkele tientallen kuubs groot en werden om de paar weken bijgevuld, één keer per jaar even open om te kuisen en waar nodig de roest verwijderd en dan weer een laagje cement erin, nooit problemen gehad.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Den Adriaan » do 15 aug 2019 15:14

Zo is het!
Enig idee waarom flessen water zo lang goed blijven en in een watertank zou het dan niet gaan?
Kortom, inderdaad.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Jan van Vijven » do 15 aug 2019 15:23

Met dit verschil dat een fles lucht dicht is en een tank niet!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door vso1 » do 15 aug 2019 15:53

Jan van Vijven schreef:
do 15 aug 2019 14:18
Niet overdrijven met die watertanks hoor!
Ik leef al sinds 10 december 1961 van water uit tanks, waarvan de eerste 30 jaar nooit de kwaliteit getest werd...
Vroeger waren die tanks een paar kuub tot enkele tientallen kuubs groot en werden om de paar weken bijgevuld, één keer per jaar even open om te kuisen en waar nodig de roest verwijderd en dan weer een laagje cement erin, nooit problemen gehad.
nu overdrijven het is maar hoe je het bekijkt... ik denk dat er wel een verschil zit tussen de water opslag tanks, filtering en ander geneuzel. op een schip kan ik me best voorstellen dat het water uit de tank een filter passeert. voordat het bij een kraan komt. Geen licht toelaat (algen groei) en niet warmer word dan het water (20 graden max ofzo scratch.gif )
dus dat zijn redelijke omstandigheden om vers water "vers" te houden.
Terwijl de plastic containers die je in je campeer middel zit, vaak doorzichtig zijn en warmer worden door de buitentemperatuur en niet gefiltert bij de kraan komen,
Ik kan je vertellen met o.a zwembad water je vrij snel algengroei hebt zonder filtrage en lichtdoorlatende afdek folie.

Een schip kan niet midden op zee ff bij vullen, (vaak te kostbare operatie lijkt mij) terwijl wij land bewoners een kraan hebben binnen steenworp dus tja dan heb je ook niet erg veel nodig..


overgens mijn enige "hindernis" is dat ik fysiotherapie nodig heb na een vul actie van de watertank, om hiervoor een vaste tank aan te leggen tja hmmm dat vind ik het gewoon niet waard.. het aqua-rol concept ik ben er wel erg gecharmeerd van .. zeker met het de mogelijkheid om als intermediar te dienen bij een vast aansluit punt.

Maar ook aardig is de externe aansluiting en de volledige aansluiting(zelfde video) het eerste stuk gaat over een andere aansluiting


maar goed ik sta eigenlijk verbaast dat het onhandig geplaatst is, hoeveel water je nodig hebt tja dat ligt aan jezelf toch ?
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door PMT » do 15 aug 2019 18:24

Wij hebben onze huidige caravan, een Sprite, nu 2 jaar en hebben ook een aquaroll van 40ltr. Deze staat tijdens de verplaatsingen in de douche. Als we dicht genoeg bij een kraan staan gebruiken we de roll als tussenstation met een vlotter in de tank en de slang aangesloten op de kraan. Staan we verder weg gebruik ik ook de interne tank erbij. Dat betekent iets meer dan 2x de roll vullen en overpompen. Dan hebben we 2x40ltr in tanks en nog 10ltr in de boiler. Mijn vrouw doucht altijd in de caravan, ik soms als het beter uitkomt. We doen ook de afwas in de caravan en natuurlijk handen wassen, tandenpoetsen scheren, wassen, Nespresso vullen, water met siroop drinken en misschien nog veel meer wat ik nog vergeten ben. (De wc heeft een eigen watertank)
Al met al, wil je niet weten wat een mens op een dag aan water verbruikt, maar op campings altijd nog vele malen minder dan de 60 kuub die we gemiddeld per jaar thuis gebruiken.
Die roll is eenvoudiger te verplaatsen dan de standaard watertank op wieltjes, door de grote omvang van de roll is het vele malen lichter dan die andere tank.
Je ziet dat sommige mensen ook een soort isohoes er omheen hebben, maar wij hebben niet gemerkt dat het water superheet werd ondanks dat ie soms in de volle zon bij temperaturen van rond de 40gr heeft gestaan.
Wij zijn er in ieder geval blij mee.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 173
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door VAM » do 15 aug 2019 21:13

vso1 schreef:
do 15 aug 2019 15:53
Een schip kan niet midden op zee ff bij vullen,
Vullen van watertanks gebeurt op een schip op zee d.m.v. watermakers. Die maken van zout water heel makkelijk zoet water.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door WillyL » do 15 aug 2019 22:36

Indien de afstand tot vulpunt groot is kan een grote tank helpen, een roltank is dan nog gemakkelijker. Dichter bij het vulpunt? Dan maar halfvol gooien en een keertje meer rollen. Dat kan trouwens ook met grotere jerrycans. Niemand die je verplicht die tot de rand te vullen en je een breuk te sleuren, beter twee maal lopen...

Ik heb een watertank in de bank met een vultop buiten, heel praktisch. Ik vul hem met 12 liter gieter (met flexiebele teut die in de vulopening kan shuiven). Bovendien zit er een citywateraansluiting op halve hoogte van de vaste tank. Indien aangesloten op het waternet dan staat er maximum maar een 15 liter in de bak. Het water wordt slechts bijgevuld wanneer de tank terug bijna leeg is omdat ik de kraan buiten dan meestal dicht draai.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Jan van Vijven » vr 16 aug 2019 07:57

VAM schreef:
vso1 schreef:
do 15 aug 2019 15:53
Een schip kan niet midden op zee ff bij vullen,
Vullen van watertanks gebeurt op een schip op zee d.m.v. watermakers. Die maken van zout water heel makkelijk zoet water.
De meeste wel maar is niet altijd mogelijk, als er bijvoorbeeld te veel slip of andersoortige vervuiling is gaat het niet. Daarom grote tanks van een paar honderd kuub.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Olst
Berichten: 33
Lid geworden op: di 8 jan 2019 19:16
Locatie: Heerde

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Olst » vr 16 aug 2019 18:57

Wij hebben een 45 l tank in de caravan deze vul
Ik elke dag met 15 liter water dit gaat ook op op een dag dus elke dag vers water erin .
Boiler spoelen we ook regelmatig door als we hem niet gebruiken.
Zo blijft het water altijd fris.

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Citizen Kane » vr 16 aug 2019 23:04

Of het nut heeft, zo'n roltank?

Ik zag deze 40 liter tanks 20 jr geleden al toen ik een paar keer in GB geweest ben. Met mijn ouders welliswaar, maar lang genoeg om later te ontdekken dat ze bij ons niet gemeengoed waren.

Een typisch Engels product, omdat Engelse caravans vaak een volwaardige douche hebben. En dat vreet water natuurlijk. Inbouwtanks en vaste aansluitpunten waren op het eiland nog niet gemeengoed, dus daarom is dit ding ontwikkeld.

Ik zie het nut er niet van in als je geen douche hebt of je toilet ook uit dezelfde tank moet pompen als je tappunten. Vooral in warmere omstandigheden heb je lang water in de tank wat algen en bacteriegroei bevordert.

De 29 liter versie is wellicht wat verstandiger dan. En handzamer. Maar ook moeilijker te verkrijgen.

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Ab » za 17 aug 2019 09:42

Net dit draadje eens helemaal doorgelezen.
Verschillende keren gelezen waar zo'n Aquaroll nu te laten.
Allerlei oplossingen..in wc, in de douche, disselbak
Wat ik me dan afvraag..waarom niet in de auto? weenie.gif
Caravans zijn geen pakezels...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: schoonwater tank oplossing

Bericht door Den Adriaan » za 17 aug 2019 09:43

Simpel: onze auto ligt al vol.

Plaats reactie

Terug naar “Water”