Waterpomp wel spanning geen water

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door RikB » ma 22 jul 2019 12:04

Hallo allemaal,
Na de winterstalling doet onze waterpomp het niet meer. Als ik er spanning op zet, hoor ik wel even een zachte zoem, maar er wordt geen water rondgepompt.
Er staat spanning op de aansluiting als de kraan aan staat, en op een 12 volt accu buiten de caravan pompt hij ook niet. Alleen die zachte zoem van een paar seconden. Uurtje ontkalken helpt ook niet, en een vin zie ik ook niet om een duw te geven. Nog andere ideeen?
gaat om een Barwig pomp uit een Knaus.

Alvast bedankt:)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Jan van Vijven » ma 22 jul 2019 12:39

Toch moet je het bij de impeller zoeken, die staat hoogst waarschijnlijk vast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Chris » ma 22 jul 2019 12:56

Bij Barwig pompen zit het impellertje onder dat roostertje, kan je zo niet zien zonder te slopen.
Maar... ik kan je helaas wel condoleren met het overlijden van jou pompje.
Vermoedelijk n.a.v. je verhaal over winterstalling is deze kapot gevroren, ijs in de watertank misschien.
Wellicht dat het motortje nog wel even loopt maar is het ding mechanisch stuk.... impeller gebroken door ijs ofzo.
Was het watersysteem werkelijk volledig leeg in de stalling, of zou er nog wel iets water in gestaan kunnen hebben??
Dat wordt een nieuwe..
Nu kan je vele soorten pompen kopen, zelfs al vanaf ong. 10 euro, die werken ook maar minder water opbrengst... dezelfde Barwig kost rond 30-35 euri..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door RikB » ma 22 jul 2019 16:46

Dank voor het meeleven Chris ;)
Bevriezing in een dichte stalling had ik niet verwacht. En ik probeer de zaak altijd geheel leeg achter te laten. Misschien heel veel kalk, had nooit eerder over kalkproblemen gehoord, dus ook nog niet ontkalkt.
Roostertje er geprobeerd af te krijgen, maar dat brak direct en bleek inderdaad niet verwijderbaar.

Ondertussen snel een andere pomp uit het schap gevist, met vergelijkbare specs. Helaas wel wat duurder, maar tijd is op de dag van vertrek ook geld.

Blijkt vervolgens de keukenkraan kapot. Klein metalen bochtje gevonden dat uit de knop is gesprongen. Deze geprobeerd terug te plaatsen (priegelwerk door zoon met goede ogen laten doen :lol:
Nu pompt de keukenkraan op het moment dat hij uit zou moeten staan, en gaat uit zodra hij aan gaat. scratch.gif
Keukenkraan open (geen pompgeluid) WC kraan aan, dan komt er wel een beetje water uit de keukenkraan.

Nog tips voor dit onderwerp? of rest opnieuw alleen meeleven?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Chris » ma 22 jul 2019 16:52

Dat kleine metalen bochtje is het veertje van de microswitch die in de kraan zit.
Dat veertje zit nu verkeerom.....het kontakt werkt juist andersom..of de aanslagnok in de knop laat het schakelaartje verkeerdom werken.
Zo'n veertje is idd een kliertje van een ding..
HEt klopt wel dat je daarvoor goeie ogen moet hebben, maar ook ervaring met dit soort klusjes is prettig.
Ik kan me voorstellen dat dit niet zo is voor jou... helaas.... roep je zoon nogmaals..

keukenkraan open...WC kraan aan... dan werkt de pomp dus.... alleen zal uit beide kranen dan water komen... en de kraan die het dichtst bij de pomp zit krijgt het meest.
Doe dit nogeens en houd dan met je duim de WC kraan eens dicht, de waterstraal bedoel ik... dan wel goed water in de keuken??
Het gebeurt meermaals dat het zeefje in de broes van de (keuken) kraan verstopt gaat zitten, dan is er ook weinig water..

Dus.. veertje andersom maken waardoor de kraan weer juist werkt of de knop juist monteren... en event de broes/filtertje in de uitloop reinigen....

Tijd is geld... wel op tijd vertrekken hoor... vakantie is belangrijk.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door RikB » ma 22 jul 2019 20:53

Bedankt voor de tip. We gaan over een paar uur vertrekken, morgen veertje omdraaien!

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Henri Berends » zo 18 aug 2019 20:37

In onze Eriba hebben we ook zo'n Barwig pomp. Ik heb de gewoonte om de watertank geheel leeg te maken als ik de caravan wegzet. (al dan niet voor langere tijd).
Maar telkens als we daar er weer mee weg willen, hoor ik de pomp wel draaien (uiteraard met volle watertank knipoog.gif ) komt er geen water door de kranen. Kan het zijn dat de pomp op dat moment last heeft van lucht in de leidingen?
Weet de pomp om te draaien zodat ik de impeller zie. Vervolgens giet ik daar water in en deze snel weer omdraaien. Vrijwel heel snel doet de waterdoorstroming via pomp/kranen het weer. Vind het een raar geneuzel.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door scooterandre » ma 19 aug 2019 20:55

Wij hebben een doodnormaal pompje in onze tank. Deze is niet zelfaanzuigend, dwz is deze gevuld met lucht en in water gedompeld, is deze niet in staat te pompen.
We laten dan de pomp lopen en tegelijkertijd schud ik de pomp aan de slang op en neer.
Buien vallen niet.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Henri Berends » ma 19 aug 2019 23:24

Dat schudden lijkt ook te werken. Echter zit het pompje vrij strak aan de slangen in de vloer. Via een uitsparing/luik kan ik er bij.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Ab » di 20 aug 2019 00:02

Henri Berends schreef:
zo 18 aug 2019 20:37
In onze Eriba hebben we ook zo'n Barwig pomp. Ik heb de gewoonte om de watertank geheel leeg te maken als ik de caravan wegzet. (al dan niet voor langere tijd).
Maar telkens als we daar er weer mee weg willen, hoor ik de pomp wel draaien (uiteraard met volle watertank knipoog.gif ) komt er geen water door de kranen. Kan het zijn dat de pomp op dat moment last heeft van lucht in de leidingen?
Weet de pomp om te draaien zodat ik de impeller zie. Vervolgens giet ik daar water in en deze snel weer omdraaien. Vrijwel heel snel doet de waterdoorstroming via pomp/kranen het weer. Vind het een raar geneuzel.
Nee hoor.
Ik vermoed dat je iets meer geduld moet hebben.
Heel vaak, als je bij een leeggemaakt tank die weer vult, en daarna de kraan aanzet, gebeurt er even niks.
Lijkt het.
De pomp is dan echter bezig om 5 (of soms meer) liter in de boiler te pompen.
Dat duurt effe.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Jan van Vijven » di 20 aug 2019 06:50

Zojuist ons systeem weer gevuld, was volledig leeg, kost dik 15 liter voordat er water uit de kranen komt.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Ab » di 20 aug 2019 09:26

Precies.. dat kan effe duren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Gemineye » di 20 aug 2019 09:31

Henri Berends schreef:In onze Eriba hebben we ook zo'n Barwig pomp. Ik heb de gewoonte om de watertank geheel leeg te maken als ik de caravan wegzet. (al dan niet voor langere tijd).
Maar telkens als we daar er weer mee weg willen, hoor ik de pomp wel draaien (uiteraard met volle watertank knipoog.gif ) komt er geen water door de kranen. Kan het zijn dat de pomp op dat moment last heeft van lucht in de leidingen?
Weet de pomp om te draaien zodat ik de impeller zie. Vervolgens giet ik daar water in en deze snel weer omdraaien. Vrijwel heel snel doet de waterdoorstroming via pomp/kranen het weer. Vind het een raar geneuzel.
Dat is bij onze hut ook zo, is wel degelijk lucht bij ons. de onze hapt altijd eerst wat lucht als de tank helemaal leeg is geweest, en doet dan dus niks. Ik zuig altijd even aan de kraan dan, en dan hoor je gewoon dat hij direct water gaat pompen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Olst
Berichten: 33
Lid geworden op: di 8 jan 2019 19:16
Locatie: Heerde

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Olst » di 20 aug 2019 21:22

Heren ,
nieuw pompje kopen die zelf ontluchtend is ( dit wil zeggen dat er een klein gaatje in de pers aansluiting zit zodat deze altijd de lucht uit de pomp laat ).
Je kunt ook een heel klein gaatje boren in de slangpilaar daar waar de slang niet komt
Gaatje max 1 mm

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waterpomp wel spanning geen water

Bericht door Jan van Vijven » di 20 aug 2019 21:30

Dat voorkomt niet dat je de persleidingen en boiler moet vullen en dus de lucht er uit moet persen. De pomp zal altijd wat lichter klinken tot alles ontlucht is, er is dan pas genoeg tegendruk om goed te presteren.
Dat gaatje is leuk maar zorgt ook voor enig drukverlies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Water”