Hoe belangrijk is waterpas leidingwerk?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Hoe belangrijk is waterpas leidingwerk?

Bericht door jazzper » za 11 mei 2019 08:08

De originele waterleidingen in mijn Burstner Fun 490TK uit 2003 zijn redelijk op. Zijn die doorzichtige en hebben de nodige aanslag. Alles al geprobeerd van steradent tot andere middeltjes. Wel eens als testje een kort stukje er tussenuit gehaald in chlooroplossing gelegd. Dat werkte op zich nog wel :)

Enfin, ik had bedacht ze te vervangen. Ben nu op 2/3e en er ligt nu fonkelnieuw leidingwerk. Wilde het vandaag afmaken. Wat een klus... je komt amper ergens bij met de complete inbouw. Al met al kronkelt de slang nu lustig onder alles door.

Wacht even, kronkelt? Yup, en dat is het punt. Ik was nog wat aan het bladeren hier en las van alles over meerdere aftappunten, afschot, etc. Helemaal vergeten rekening te houden hiermee... Ai.. Ik denk dat ik onmogelijk het nieuwe leidingwerk zo strak horizontaal krijg als de originele of ik moet echt serieus uit gaan bouwen.

Ik heb, als een soort plan b, de originele leidingen nog parallel laten liggen. Mocht e.e.a. niet lukken kunnen we alsnog er mee op pad namelijk.

Wat te doen? Accepteren en doorblazen na einde seizoen? Beter mijn best doen om strak te krijgen? De boel de boel laten, oude waterleidingen weer aansluiten die wel strak liggen?
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe belangrijk is waterpas leidingwerk?

Bericht door eurotrotter » za 11 mei 2019 11:23

RE.gif
Gewoon aanleggen zoals t jou t beste lijkt,waterleiding hoeft niet op afschot te liggen.
Na t seizoen doorblazen met perslucht, met de compressor of met de fietspomp.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hoe belangrijk is waterpas leidingwerk?

Bericht door WillyL » za 11 mei 2019 13:53

Afschot is toch gemakkelijk te verwezenlijken!
Gewoon alles plat tegen de bodem, ergens vooraan of achteraan een aftapkraantje voorzien en tijdens het aftappen de caravan even schuin laten hellen. Het kraantje achteraan plaatsen is het eenvoudigst, dan moet je enkel het neuswiel zo hoog mogelijk uitdraaien zonder dat de achterste pootjes uitgedraaid zijn.
Nadien kan de caravan terug horizontaal, behalve voor buitenslapers, een klein beetje om de as laten kantelen helpt ook om het dak niet al te zwart te laten worden. Het regenwater vloeit er dan steeds goed af, zonder dat er kleine plasjes blijven staan.
Voor tandemassers kan het mischien wat moeilijker gaan om die te doen hellen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe belangrijk is waterpas leidingwerk?

Bericht door iemand » za 11 mei 2019 15:10

eenvoudig maar effectief doorblaassetje ... thumbup.gif
2015-08-08-11-07-36_orig.jpg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoe belangrijk is waterpas leidingwerk?

Bericht door Gemineye » za 11 mei 2019 15:57

Ha geweldig!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoe belangrijk is waterpas leidingwerk?

Bericht door Hobby Linka » za 11 mei 2019 19:27

iemand schreef:
za 11 mei 2019 15:10
eenvoudig maar effectief doorblaassetje ... thumbup.gif
2015-08-08-11-07-36_orig.jpg
Ik neem aan dat je de fietsband eerst wel grondig hebt doorgespoeld? Je wilt de talkpoeder van de binnenkant toch niet in je leidingwerk krijgen. [aschrik.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: Hoe belangrijk is waterpas leidingwerk?

Bericht door jazzper » za 11 mei 2019 21:54

goed meedenkwerk.

'even gewoon' horizontaal leggen is eitje als je de caravan casco hebt gok ik. Maar dat zou nu betekenen dat ik badkamer (Thetford wc en bodem) moet demonteren, een stapelbed en nog een deel keuken. Het was nu al een gepriegel van jewelste...
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Plaats reactie

Terug naar “Water”