steradent in tank en leiding

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
minibrekkers
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 apr 2019 11:44

steradent in tank en leiding

Bericht door minibrekkers » wo 17 apr 2019 13:14

Goedemiddag allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik maak altijd de tank en leidingen schoon met steradent en laat dit altijd een nachtje staan. Nu is de situatie zo dat ik vanavond naar de caravan toe ga en de tank en leiding wil vullen met water en steradent. Ik kan echter pas vrijdagmiddag terugkomen is het een probleem om dit 48 uur te laten staan of kan ik dat beter niet doen? En wat was ook al weer de verhouding met aantal tabletten op 30L?

ik hoor graag van jullie, alvast mijn dank :)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door deusjevo » wo 17 apr 2019 13:26

Lijkt mij geen probleem.

Met warm water kan je de werking versnellen eventueel.
Ik zou een buisje vol op een liter of 5 water gebruiken.
Tabletten oplossen, leidingen klein beetje spoelen, leidingen uurtje vol laten staan, leidingen beetje spoelen, vol laten staan tot vrijdag en dan naspoelen met een liter of 10 water.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door Micky » wo 17 apr 2019 13:29

Ik laat het er maar een uurtje of zo in en gooi bijna een hele verpakking op 18 liter, maar het lijkt me dat het geen kwaad kan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door eurotrotter » wo 17 apr 2019 17:44

minibrekkers schreef:
wo 17 apr 2019 13:14
Goedemiddag allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik maak altijd de tank en leidingen schoon met steradent en laat dit altijd een nachtje staan. Nu is de situatie zo dat ik vanavond naar de caravan toe ga en de tank en leiding wil vullen met water en steradent. Ik kan echter pas vrijdagmiddag terugkomen is het een probleem om dit 48 uur te laten staan of kan ik dat beter niet doen? En wat was ook al weer de verhouding met aantal tabletten op 30L?

ik hoor graag van jullie, alvast mijn dank :)
Dat kun je er gerust 48 uur in laten staan.
Maar wat betreft de verhouding: als je nagaat dat je voor een kunstgebit 1 tablet op 20 cc water nodig hebt,is dat dus 5 tabletten voor 1 liter.
Als je dus een watertank van 40 liter hebt,( dan reken ik het "manifold"niet mee,maar dat is te verwaarlozen)is dat 200 tabletten.
( er zitten 30 tabletten in één buisje)

IK gooi ,op mijn watertank van 40 liter ,altijd een halve liter chloor erin ,en laat dat een nacht staan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door JPGeetje » do 18 apr 2019 09:35

eurotrotter schreef:
wo 17 apr 2019 17:44
1 tablet op 20 cc water nodig hebt,is dat dus 5 tabletten voor 1 liter.
1 liter heeft nog altijd 1000cc. in zich!
Dat zou dus 50 tabletten betekenen, maar ik denk dat die 20cc er 200 moeten zijn want met 20cc. zal je kunstgebitje moeilijk zwemmen denk ik knipoog.gif
Dat zou betekenen dat je uiteindelijke berekening wél klopt thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Kasper

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door Kasper » do 18 apr 2019 10:24

Een halve liter chloor lijkt me ook wel erg veel, dan is je tank en leiding ook wel erg smerig en groen van de algen.... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door RichTrip » do 18 apr 2019 11:16

Ik gooi in de tank zo'n 10-15 liter water en dan zo'n 4 tot 5 Steradent tabletten er bij in, gaat dan mooi schuimen en wordt blauwachtig. Dan spoel ik de leidingen helemaal door totdat het blauwe water er bij de beide kranen weer uitkomt. Ook de boiler is dan geheel gevuld met Steradent water. Na een half uur tot een uurtje gaat alles er weer uit en spoel ik alles door met schoon water.
Al 16 seizoenen lang gaat dit goed thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door Chris » do 18 apr 2019 11:34

Tja, t'is wel off topic, maar ik gooi er altijd dit in.
https://www.123products.nl/product/pres ... liter-1-1/
Lijkt mij toch vertrouwder dan de Steradent tabletten.
Vertrouwder omdat het er speciaal voor gemaakt is, Steradent is een "huismiddeltje" waarvan niemand exact weet wat het doet en hoe het werkt.
Dit wel.
.
123 water.jpg
123 water.jpg (21.05 KiB) 12084 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door Ferdi » do 18 apr 2019 11:53

Re, dat is een gewaagde uitspraak. Ik denk dat je dat van beide producten niet weet wat exact de uitwerking is.
Steradent werkt prima en ik gooi in een 40 liter tank een half buisje erin en het wordt brandschoon. Ik laat het een etmaal erin staan en spoel er ook de leidingen en kranen mee.
Ik zag in de vorige caravan bij de eerste keer zelfs een randje tot waar het water met steradent heeft gestaan. Werkt dus echt goed. Geen nadelen van ondervonden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door eurotrotter » do 18 apr 2019 11:54

JPGeetje schreef:
do 18 apr 2019 09:35
eurotrotter schreef:
wo 17 apr 2019 17:44
1 tablet op 20 cc water nodig hebt,is dat dus 5 tabletten voor 1 liter.
1 liter heeft nog altijd 1000cc. in zich!
Dat zou dus 50 tabletten betekenen, maar ik denk dat die 20cc er 200 moeten zijn want met 20cc. zal je kunstgebitje moeilijk zwemmen denk ik knipoog.gif
Dat zou betekenen dat je uiteindelijke berekening wél klopt thumbup.gif

stom.gif Je hebt natuurlijk gelijk,in mijn enthousiasme was ik een 0 vergeten.
Mar om effectief te reinigen met Steradent heb je behoorlijk wat tabletten nodig,dat redt je niet met één buisje.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ferdi

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door Ferdi » do 18 apr 2019 13:18

Die verhouding voor een kunstgebit te reinigen hoef je echt niet aan te houden, veel te veel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door eurotrotter » do 18 apr 2019 13:38

RE.gif

Waar baseer je dat op ?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door RichTrip » do 18 apr 2019 13:57

RE.gif

Ik baseer het op het feit dat ik de genoemde methode al 16 seizoenen toepas en nog nooit geen rare viezigheid heb aangetroffen in het water tijdens het kamperen en ook nog nooit ziek ben geworden. Dat is dus geen exacte wetenschap of met watercontrole aangetoond, maar volgens mij voldoet het wel.

Wellicht dat het ook al 16 jaar goed gegaan zou zijn als ik alleen met schoon water gespoeld zou hebben scratch.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

minibrekkers
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 apr 2019 11:44

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door minibrekkers » do 18 apr 2019 20:38

Dank voor de antwoorden . Kom er morgen achter of alles schoon is. :)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door eurotrotter » do 18 apr 2019 20:40

RichTrip schreef:
do 18 apr 2019 13:57
RE.gif



Wellicht dat het ook al 16 jaar goed gegaan zou zijn als ik alleen met schoon water gespoeld zou hebben scratch.gif
thumbup.gif thumbup.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ferdi

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door Ferdi » do 18 apr 2019 21:21

eurotrotter schreef:RE.gif

Waar baseer je dat op ?
Door ervaring gezien dat het prima reinigt met een half buisje steradent op een 40 ltr tank.
De tank ziet er dan als nieuw uit.
De slangen bleven ook schoon.
Dus het voldoet.
Bacterie groei zien te voorkomen, zorgen dat het water veel gebruikt wordt zodat we dagelijks de tank moeten vullen. En zorgen dat alles meteen eruit gaat als het niet meer nodig is. En spoelen met chloor voor gebruik van de watertank en naspoelen met alleen water. Steradent is voor het reinigen en chloor voor antibacterie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Citrorob

Re: steradent in tank en leiding

Bericht door Citrorob » do 9 mei 2019 14:52

Chloor/bleek is idd tegen bacteriën maar is géén schoonmaakmiddel.
Vlekken bleken wel weg met chloor.

Zelf gebruik ik altijd soda met warm water en dan naspoelen met gewoon water.
Altijd schone leidingen en tank gehad.

Plaats reactie

Terug naar “Water”