Vernieuwen waterslang onder caravan?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door mvanprooyen » do 28 mar 2019 08:36

Ik ga mun simpele waterslang vervangen. Die loopt nu door de hele caravan.... zou ik m ook onder de caravan kunnen laten lopen? Dat scheelt enorm in lengte, dus minder kans op vervuiling). Is dat een optie?

Grtz,
Maya

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Ab » do 28 mar 2019 10:36

Natuurlijk.
Maar alleen als je nooit nachtvorst kunt verwachten.
Erg seizoensgebonden oplossing dus. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Micky » do 28 mar 2019 14:55

mvanprooyen schreef:
do 28 mar 2019 08:36
Ik ga mun simpele waterslang vervangen. Die loopt nu door de hele caravan.... zou ik m ook onder de caravan kunnen laten lopen? Dat scheelt enorm in lengte, dus minder kans op vervuiling). Is dat een optie?

Grtz,
Maya
Alles kan, maar het feit dat het standaard niet zo gelegd is heeft een reden. Ab geeft het ook al aan, wellicht zoek je nu nooit de kou op met de caravan, maar 1 nachtvorst en hij is dicht gevroren, terwijl dat binnen veel minder snel gebeurd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Nimma » do 28 mar 2019 15:07

Wat voor een caravan heb je, is het misschien een sta-caravan?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Jan van Vijven » do 28 mar 2019 15:16

Wat betreft de vervuiling, je creëert zo wel “zakken” je zal dus onder de caravan aftap punten moeten maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door graaf » do 28 mar 2019 16:27

Het beste is hem binnen de caravan te houden. Als je winters kampeert zou ik er gelijk een thermolint op plakken. Bij mijn vorige caravan heb ik er voor gezorgd dat alle slangen (warm en koud) precies op een klein afschot lagen zodat bij het leeg laten van het systeem alle slangen helemaal leeg lopen (maak dan wel een schakelaartje over de pomp, anders kan je de kranen niet open laten voor de luchttoevoer)
Tot slot: het kan voorkomen dat je ergens over heen moet( bv een wielkast), in dat geval moet je aan weerzijden een aftappunt maken. Liefst met zo gering mogelijk zij-slang (bij toepassing t-stuk)
Succes
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Micky » do 28 mar 2019 16:28

Nimma schreef:
do 28 mar 2019 15:07
Wat voor een caravan heb je, is het misschien een sta-caravan?
Die heeft geen slang, maar gewoon een koperen leiding en die lopen doorgaans idd gewoon onder de bodem door want die worden toch buiten in de grond aangesloten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Micky » do 28 mar 2019 16:30

graaf schreef:
do 28 mar 2019 16:27
Het beste is hem binnen de caravan te houden. Als je winters kampeert zou ik er gelijk een thermolint op plakken. Bij mijn vorige caravan heb ik er voor gezorgd dat alle slangen (warm en koud) precies op een klein afschot lagen zodat bij het leeg laten van het systeem alle slangen helemaal leeg lopen (maak dan wel een schakelaartje over de pomp, anders kan je de kranen niet open laten voor de luchttoevoer)
Tot slot: het kan voorkomen dat je ergens over heen moet( bv een wielkast), in dat geval moet je aan weerzijden een aftappunt maken. Liefst met zo gering mogelijk zij-slang (bij toepassing t-stuk)
Succes
Graaf, nu wordt het wel heel omslachtig, ik zou gewoon de slang verwijderen en een nieuwe op dezelfde plek leggen.. oh wacht, ik vervang mijn slangen niet, die gaan al 30 jaar mee mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door graaf » vr 29 mar 2019 00:34

@Micky,
Ach ja. Gewoon wat praktische tips, voor als je toch al besloten hebt de slang(en) te vervangen. Bij mijn eervorige Troll zaten de slangen
onder de caravan door en waren doorzichtig. Tjeee, wat een smeerboel hoopt zich daar op! Die slang lag in golfjes over de stalen liggers van die Troll
en zo bleven er altijd dus "dellen" met verspocht water er in staan. Mijn huidig Troll heeft de slangen "af fabriek" er horizontaal in liggen, niks afschot.
Nu blaas ik het systeem leeg en droog door een perslucht-punt dat ik boven in de schroefdeksel op de watertank gemaakt heb weenie.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door VIP » vr 29 mar 2019 08:56

RE.gif

Gewoon informatief bedoeld.

Maar met perslucht dmv een compressor of zo.......?

Heb je er dan een waterafscheider tussen zitten?

En let op als de compressor oliegesmeerd is er geen oliefilm wordt meegespoten in het schoonwatersysteem.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Michel1975 » vr 29 mar 2019 10:26

Micky schreef:
do 28 mar 2019 16:30
graaf schreef:
do 28 mar 2019 16:27
Het beste is hem binnen de caravan te houden. Als je winters kampeert zou ik er gelijk een thermolint op plakken. Bij mijn vorige caravan heb ik er voor gezorgd dat alle slangen (warm en koud) precies op een klein afschot lagen zodat bij het leeg laten van het systeem alle slangen helemaal leeg lopen (maak dan wel een schakelaartje over de pomp, anders kan je de kranen niet open laten voor de luchttoevoer)
Tot slot: het kan voorkomen dat je ergens over heen moet( bv een wielkast), in dat geval moet je aan weerzijden een aftappunt maken. Liefst met zo gering mogelijk zij-slang (bij toepassing t-stuk)
Succes
Graaf, nu wordt het wel heel omslachtig, ik zou gewoon de slang verwijderen en een nieuwe op dezelfde plek leggen.. oh wacht, ik vervang mijn slangen niet, die gaan al 30 jaar mee mrgreen.gif
Die van ons ligt dan ook heerlijk naast de verwarmingsbuizen. mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Micky » vr 29 mar 2019 10:36

RE.gif

klopt, net als de afvoer mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door graaf » za 30 mar 2019 00:21

VIP Premium schreef:
vr 29 mar 2019 08:56
RE.gif En let op als de compressor oliegesmeerd is er geen oliefilm wordt meegespoten in het schoonwatersysteem.
@vip
Ja. Met een draagbare compressor. Daar heb je wel een punt. Heb ik niet aan gedacht. De operatie duurt overigens maar een enkele minuten. Maar daar moet ik toch eens op letten. Misschien voortaan zo’n klein luchtpompje gaan gebruiken.
Ga ik over denken. tnx 👍
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door VIP » za 30 mar 2019 01:40

RE.gif

thumbup.gif graag gedaan.
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door eurotrotter » za 30 mar 2019 11:59

graaf schreef:
za 30 mar 2019 00:21
VIP Premium schreef:
vr 29 mar 2019 08:56
RE.gif En let op als de compressor oliegesmeerd is er geen oliefilm wordt meegespoten in het schoonwatersysteem.
@vip
Ja. Met een draagbare compressor. Daar heb je wel een punt. Heb ik niet aan gedacht. De operatie duurt overigens maar een enkele minuten. Maar daar moet ik toch eens op letten. Misschien voortaan zo’n klein luchtpompje gaan gebruiken.
Ga ik over denken. tnx 👍
IK heb bij de Action voor een paarcenten zo een handpomp gekocht,waar je ook luchtbedden mee op kunt pompen .
Ik haal het slangetje van het pompje los en zet daar die hand pomp op,een voor een de kraantjes open en met 5 minuten is mijn systeem leeg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door VIP » za 30 mar 2019 13:11

RE.gif

Draai die pomp eens los en kijk er in naar het vet knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door WillyL » zo 31 mar 2019 21:27

Het zal wel van caravan tot caravan afhangen maar bij mij zitten er aan het achtereinde 2 aftapkraantjes. Wanneer ik de boel voor de winterstalling leeg laat lopen zet ik de caravan heel schuin naar achteren. Er is dan automatisch een afschot naar de laagste plaats waar die aftapkraantjes zitten. Het ledigt de leidingen bijna volledig. De kranen staan dan wel open om ook de leidingen naar die kranen leeg te laten lopen, evenals de Trumatherm.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door mvanprooyen » ma 1 apr 2019 07:27

Dank voor al jullie reacties! Ik heb de slang toch idd maar gewoon op de plek gelegd waar ie al lag ☺️ Binnen.

Moet ik nu voor gebruik nog iets doen? Ik heb een kraantje vervangen, keukenkraantje niet. Watertank ziet er nog goed uit, maar is het ook beter im deze te vernieuwen?

Fijne dag!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Ab » ma 1 apr 2019 09:56

Die is goed schoon te maken toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Micky » ma 1 apr 2019 10:12

mvanprooyen schreef:
ma 1 apr 2019 07:27
Dank voor al jullie reacties! Ik heb de slang toch idd maar gewoon op de plek gelegd waar ie al lag ☺️ Binnen.

Moet ik nu voor gebruik nog iets doen? Ik heb een kraantje vervangen, keukenkraantje niet. Watertank ziet er nog goed uit, maar is het ook beter im deze te vernieuwen?

Fijne dag!
Ik heb in onze caravan nog nooit iets vernieuwd van deze zaken, gewoon reinigen elk jaar is voldoende.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door mvanprooyen » ma 1 apr 2019 11:10

Ab schreef:
ma 1 apr 2019 09:56
Die is goed schoon te maken toch ?
Jazeker! maar ik ben van de zekere :-)
Dan ga ik daarin niet investeren hahaha.

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door mvanprooyen » ma 1 apr 2019 11:11

Micky schreef:
ma 1 apr 2019 10:12
mvanprooyen schreef:
ma 1 apr 2019 07:27
Dank voor al jullie reacties! Ik heb de slang toch idd maar gewoon op de plek gelegd waar ie al lag ☺️ Binnen.

Moet ik nu voor gebruik nog iets doen? Ik heb een kraantje vervangen, keukenkraantje niet. Watertank ziet er nog goed uit, maar is het ook beter im deze te vernieuwen?

Fijne dag!
Ik heb in onze caravan nog nooit iets vernieuwd van deze zaken, gewoon reinigen elk jaar is voldoende.
Nou hier wilde ik geen water uit gebruiken hoor. Ik weet vanaf nu zelf hoe goed ik het kan onderhouden, dus beginnen met een schone lei(ding) leek me wel zo veilig :-)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door graaf » di 2 apr 2019 02:30

Eigenlijk vond ik het slangensysteem dat ik in mijn vorige Troll had toch het meest efficiënte. Omdat ik zelf daar een boiler in plaatste moest ik sowieso de slangen verdubbelen en ook koud water maar vervangen. Was wel even uitdokteren maar door schuine kokers, die onder het vaste bed overstaken, en verder tegen de wanden alles op een klein afschot te monteren liep het hele systeem vanzelf leeg.(mits de caravan vlak stond) Ook de boiler had ik (op advies van de dealer) op 2 ongelijke (iets hogere) blokjes geplaatst (staat een foto van ergens op het forum) En natuurlijk een schakelaar over de beide kranen, want anders kon je geen lucht toelaten in het systeem.
Omdat de slangen ook over een wielkast liepen, moest ik wel extra aftapkraantjes toepassen zodat er geen "zak" in bleef staan. Het moet voor caravanbouwers niet moeilijk zijn dit standaard op die manier in caravan te bouwen? scratch.gif Ook een simpel schakelaartje van €3,00 is toch makkelijker dan ieder jaar een van de draadjes van het kroonsteentje (12 volt) los te draaien? weenie.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Daphne » di 2 apr 2019 08:09

RE.gif

Misschien moet je eens bij andere caravans kijken. Wij hebben al jaren 4 aftapkranen (ook in de Eriba) en geen moeite om het systeem leeg te krijgen. En elk jaar draadjes uit kroonsteentjes losmaken? U spreekt in raadselen Afbeelding Wij gebruiken de caravan veel maar elk jaar kroonsteentjes losmaken nog nooit gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vernieuwen waterslang onder caravan?

Bericht door Hobby Linka » di 2 apr 2019 16:07

RE.gif

Ik ook niet. Gewoon aftappen met de kranen open en de spanning eraf. Zowel 230volt als de 12 volt vanaf de auto.

Alleen de kranen sluiten als je de caravan weer achter de auto koppelt, anders gaan de pomp draaien.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Water”