Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed schoon

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed schoon

Bericht door JanP » do 30 nov 2017 15:06

Hoe houdt je de watertank in je camper of caravan goed schoon?

Als je met de camper of caravan op pad gaat, is een gevulde watertank onmisbaar. Hoewel het uit voorzorg afgeraden wordt om het water uit de tank te drinken, is het toch belangrijk dat je niet alleen het water maar ook de tank goed schoonhoudt. Zo voorkom je dat er allerlei nare bacteriën een kans krijgen. Daarom hebben we waterexpert Geert de Bekker gevraagd om uitleg te geven over dit onderwerp.

Het ontstaan van bacteriën

De kwaliteit van het water in een watertank gaat snel achteruit. Hogere zomertemperaturen zijn vaak de boosdoener bij het ontstaan van schadelijke bacteriën. Omdat het water stilstaat in een afgesloten ruimte, hebben bacteriën vrij spel om zich snel te vermenigvuldigen. Ze gaan zich nestelen tegen de binnenwand van de tank en in de slangen. In combinatie met de warmte is een watertank dus een ideale broedplaats voor bacteriën en schimmels.
Biofilm in de watertank

Er ontstaat vervolgens een slijmerige aanslag in de leidingen. Dit mengsel van micro-organismen wordt biofilm genoemd. Door deze vervuiling van het water én de tank wordt het water onbetrouwbaar. Waterveiligheid is dus niet vanzelfsprekend.
Niet drinken uit de watertank van je camper of caravan

Omdat je nooit weet in hoeverre de waterslangen vervuild zijn is het veiliger geen water uit de tank te drinken. Om bijvoorbeeld buikloop te voorkomen. Het meest onvoorspelbare van de waterkwaliteit zit ‘m namelijk in de slangen. Deze zijn moeilijk controleerbaar op vervuiling en dat zijn juist de plaatsen die het meest vatbaar zijn voor bevuiling. Vaak is het water zelfs al lauw geworden door de hogere temperaturen en daardoor minder smakelijk. Bovendien is de drinkwaterkwaliteit niet in alle landen even goed als in Nederland. Drink daarom bij voorkeur water uit een fles, vanuit de koelkast is het ook nog eens lekker koel. Heb je echt geen ander water bij de hand dan het water uit de tank, zorg dan dat je het water altijd minimaal drie minuten laat doorkoken. Pas dan worden de schadelijke bacteriën gedood.

Legionellabesmetting

Maar als wordt aangeraden om geen water direct te drinken uit de tank, denk je misschien ‘waarom is het dan toch zo belangrijk om die tank vrij te houden van bacteriën? De meest gevreesde bacterie is de legionellabacterie. Als het water in de tank besmet raakt met deze bacterie ligt het grootste risico bij het douchen of bij het tappen van water uit de kraan. Door de verneveling van water dat besmet is met legionella kun je door inademing van het vernevelde water geïnfecteerd raken. Dit hoeft niet te betekenen dat je ziek wordt, maar de kans bestaat wel, zeker op hogere leeftijd. Dan is de kans op complicaties bij bepaalde bacteriën groter. Een schone tank én schoon water voorkomt dat dit soort gevaarlijke bacteriën kunnen ontstaan.
Tank schoon = water schoon

Alleen om de paar dagen de kranen doorspoelen en de tank vullen met nieuw, schoon water is dus niet genoeg. Voor het onderhoud bestaan diverse middelen waarmee het water ‘ontsmet’ wordt. Dat is op zich goed, alleen is de tank zelf dan nog steeds niet bevrijd van de biofilm. Het gevolg is dat een niet volledig schone tank het verse water dat je bijvult direct besmet waardoor je water nog niet veilig genoeg is. Daarom moet de tank zelf ook regelmatig een grondige schoonmaakbeurt krijgen. Daar blijven namelijk de restjes achter.

Tankonderhoud gebeurt meestal door een of twee keer per seizoen een middel toe te voegen. Dat is één manier, maar wel slechts tijdelijk want na verloop van tijd ontstaan er opnieuw bacteriën. Zo moet je eigenlijk aan de gang blijven om het water in de tank schoon en veilig te houden. Het is dus een misvatting dat een watertank de rest van het seizoen geen onderhoud meer nodig heeft.

Tip
Gebruik altijd een schone waterslang om water bij te vullen. Daarmee voorkom je dat er op die manier bacteriën in je watertank terechtkomen. Het kan natuurlijk gebeuren dat er op een camping of camperplaats geen schone slang aanwezig is. Zorg daarom dat je een gieter bij je hebt die je alleen gebruikt om schoon water bij te vullen.
Nieuwe ontwikkelingen

Zo is de behoefte ontstaan aan een manier om met zo min mogelijk werk een schone watertank te krijgen. Want welke kampeerder heeft nou zin in een hoop werk met de watertank? Geert, zelf al bijna 50 jaar kampeerder, heeft na lange tijd van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van waterzuivering een systeem uitgevonden voor de recreatiebranche. ‘Ik zocht naar een verbetering die milieuvriendelijk en gemakkelijk is’.

Altijd schoon en veilig

Tank-O3, is een klein inbouwsysteem voor in de watertank van een camper of caravan dat werkt op 12 en op 24 Volt. Onder invloed van stroom vindt er een chemische reactie plaats in het water waarbij zuurstof uit het water (O2) wordt omgezet in ozon (O3). Ozon, een uiterst sterke, geur- en smaakloze oxidant, zorgt dat het water in de tank, maar juist ook de tank zèlf, volledig vrij blijft van bacteriën. Omdat je voor gebruik van het apparaat de leidingen schoonmaakt, blijven ook de leidingen schoon en veilig. Zolang het systeem gedurende het seizoen doorlopend is ingeschakeld, hoef je alleen nog maar water bij te vullen. Het water in de tank kan dan zelfs probleemloos het hele kampeerseizoen in de tank blijven staan.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door FWalraven » do 30 nov 2017 15:48

Mensen kunnen het water in tanks van campers, caravans en boten beter niet drinken. Dit adviseert de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC). De meeste conserveringsmiddelen voor schone watertanks doen niet wat ze beloven. Er zitten vaak te veel bacteriën in het water, blijkt uit een test die waterleidingbedrijf Vitens heeft uitgevoerd in opdracht van de NKC.

Drinkwaternorm niet gehaald
De middelen beloven het water in de tank van een camper, caravan of boot schoon te houden. De NKC heeft zes goed verkrijgbare middelen getest op de aanwezigheid en ontwikkeling van ziekmakende bacteriën.

Slechts één van de zes middelen voldeed consequent aan de drinkwaternorm. Het gaat om het merk Hadex.

De andere middelen leverden wisselende prestaties. Dat zijn de Plation Drijver, Katadyn Micropur Forte, WM Aquatec Silvertex, AE Aqua Biofilter C1-100 en Tank-O3 Systeem.

Ziekteverwekkers
Er werd gekeken naar de aanwezigheid van legionella, coliformen, enterococcen, het koloniegetal en de vorming van biofilm. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste middelen dus onvoldoende alle risico's op deze ziekteverwekkers uitbannen. NKC adviseert het water uit dergelijke tanks daarom niet te gebruiken als drinkwater.

Bron: NKC/ANP

Frans

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door Micky » do 30 nov 2017 15:50

RE.gif thumbup.gif

wij drinken het ook echt niet, wel tandenpoetsen en gebruiken voor de afwas en koken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door willem » do 30 nov 2017 17:28

Ook wij drinken geen water uit de caravan watertank. Het belangrijkste in mijn opinie is dat je de tank en de leidingen goed leeg laat voor dat je de caravan stalt. In het voorjaar als de caravan weer voor de eerste keer gebruikt gaat worden vul ik de watertank, gooi daar een halve tube steradent tabletten in, laat ze oplossen en spoel de leidingen. Laat de hele boel een dag staan, laat het steradent water weglopen en spoel dan alles een paar keer door met schoon water en daar doen we het hele seizoen op. Gaat de caravan tussendoor de stalling in, water er uit sintkus.gif
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door eurotrotter » do 30 nov 2017 18:52

willem schreef:In het voorjaar als de caravan weer voor de eerste keer gebruikt gaat worden vul ik de watertank, gooi daar een halve tube steradent tabletten in, laat ze oplossen en spoel de leidingen. Laat de hele boel een dag staan, laat het steradent water weglopen en spoel dan alles een paar keer door met schoon water en daar doen we het hele seizoen op.
DE discussie is al meer gevoerd,maar vind je een halve tube Steradent niet wat weinig op een volle tank van ,laten we zeggen 35 liter?
Een kunst gebit gaat in 0,25 ltr water met één tablet,dan zou je dus 4 tabletten in één liter moeten gooien.
En 140 tabletten (35 x 4) op een volle tank van 35 liter om aan dezelfde sterkte te komem als t kopje thuis waar je beitels ingaan.
één tube Steradent bevat 30 tabletten,dan zou je 4,5 tube nodig hebben.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door Den Adriaan » do 30 nov 2017 18:53

Hoe moet ik dit lezen?
Als reclame voor tank o 3?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door PD » do 30 nov 2017 19:37

Ik vraag me altijd af of dit soort middeltjes en apparaatjes echt iets bijdragen... bij ons zit er nooit langer dan 3 a 4 dagen water in de tank en boiler en toch gebruiken we het water uitsluitend voor de vaat en tandenpoetsen. Voor koffie en thee halen we elke keer vers water en water wat we drinken ligt in de koelkast.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door FWalraven » do 30 nov 2017 20:00

Den Adriaan schreef:Hoe moet ik dit lezen?
Als reclame voor tank o 3?
Lijkt mij van wel.

Het is wel uitleg van een "waterexpert".

Hij zal wel niet bij Vitens werken.

Frans

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door eurotrotter » do 30 nov 2017 21:56

JanP schreef: Tank-O3, is een klein inbouwsysteem voor in de watertank van een camper of caravan dat werkt op 12 en op 24 Volt.
Heb je ook de prijskaart gezien??
Daar kun je jaren lang ,ieder jaar, nieuwe slangen voor laten zetten.

IK ben best wel zuinig op mijn watervoorziening,maar voor en na t seizoen een scheut chloor erin,nachtje laten inwerken en goed naspoelen heeft tot nog toe altijd gewerkt bij mijn caravan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Abve

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door Abve » do 30 nov 2017 22:21

PremiumDiscovery schreef:Ik vraag me altijd af of dit soort middeltjes en apparaatjes echt iets bijdragen... bij ons zit er nooit langer dan 3 a 4 dagen water in de tank en boiler en toch gebruiken we het water uitsluitend voor de vaat en tandenpoetsen. Voor koffie en thee halen we elke keer vers water en water wat we drinken ligt in de koelkast.
Zo doen wij het ook.
Ik maak de tank en leidingen overigens 2x per jaar schoon met een goede kwaliteit chloor/bleekwater verdund met water, uiteraard. Dan weet ik dat het helpt....
De 1e keer in maart als de caravan uit de stalling komt en in september, als ik hem na de zomerslaap weer uit de stalling haal.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door willem » vr 1 dec 2017 11:36

eurotrotter schreef: DE discussie is al meer gevoerd,maar vind je een halve tube Steradent niet wat weinig op een volle tank van ,laten we zeggen 35 liter?
Een kunst gebit gaat in 0,25 ltr water met één tablet,dan zou je dus 4 tabletten in één liter moeten gooien.
En 140 tabletten (35 x 4) op een volle tank van 35 liter om aan dezelfde sterkte te komem als t kopje thuis waar je beitels ingaan.
één tube Steradent bevat 30 tabletten,dan zou je 4,5 tube nodig hebben.
Dat de discussie al eerder gevoerd is weet ik. Ik had een tank van 40 liter in de oude caravan en die vulde ik half. Ik heb al die 20 jaar nooit aanslag in de tank of leidingen waargenomen. Nu met de nieuwe caravan een watertank van 25 liter en doe gewoon weer hetzelfde.
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door Theo de Man » vr 1 dec 2017 13:02

Ook wij doen het al jaren met steradent 2 tubes/buisjes op 1 tank minimaal 3x p/j en we poetsen de tanden en zetten er ook koffie en thee mee, soms douchen en het hondenbeest krijgt er ook zijn water uit,nooit aan de schijt of ziek geweest.
Het zal allemaal wel maar ja ,hoe zit dat met alles wat we buiten de deur eten op markten ,braderieën ,festiviteiten, CARAVANBEURZEN sint1.gif etc etc,,,??? loempia kraampjes zien er ook altijd zo lekker hygiënisch uit en daar hoor je niet zo vaak wat over, zo kan ik wel ff doorgaan...en ja ook daar eten wij wel eens wat als het zo uitkomt...
Ieder moet er maar het zijne van denken en doen,ik vind het prima ,maar een paar 100 euri's voor één of ander apparaat vind ik waanzin ...
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door cadance » vr 1 dec 2017 13:38

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho
Bericht door Theo de Man » vr 1 dec 2017 14:02

Ook wij doen het al jaren met steradent 2 tubes/buisjes op 1 tank minimaal 3x p/j en we poetsen de tanden en zetten er ook koffie en thee mee, soms douchen en het hondenbeest krijgt er ook zijn water uit,nooit aan de schijt of ziek geweest.
Zo doen wij dat ook.
We hebben al 40 jaar een boot en 6 jaar een caravan.
De boot is 2x in de zomer ook Portugal geweest maar ook daar nooit slecht water gehad.
Voordat we in de berging gaan gebruiken soms ook schoonmaak azijn en we hebben in het volgende seizoen nog nooit iets gemerkt van slecht water.
Einde van het seizoen worden wel alle leidingen en de boiler gespoeld met schoonmaak azijn of steradent en daarna zoveel mogelijk droog in de berging gezet.
Overigens in warme landen drinken we alleen mineraal water of wat sterkers.
Maar uit de watertank komt wel de koffie en thee vandaan.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Hoe houdt je de watertank in je caravan/Camper goed scho

Bericht door Peter 1969 » vr 1 dec 2017 14:37

Ik heb met opzet geen vlottersysteem in mijn watertank gebouwd zodat ik hem iedere dag moet leegmaken, schoonspoelen en opnieuw vullen met vers water. En dat gebruiken we idd alleen voor de afwas, handen wassen en tandenpoetsen. Als de caravan de stalling in gaat is de tank leeg en open en de leidingen dito ( boilerafvoer naar buiten toe ) De laatste paar jaar steeds vergeten er ontsmettingsmiddel in te doen. Nog niemand ziek van geweest.

Idd moeten de slangen eerder een probleem zijn dan de tank die gewoon schoon en leeg is voor gebruik en iedere dag tijdens gebruik leeg gaat en wordt omgespoeld. Door de leidingen tankschoonmaak middel spoelen voor gebruik is denk ik wel raadzaam. Ik heb het echter ook niet zo op chemische troep....al zag ik wel dat wat we nu hebben stoffen zijn die in de natuur ook voorkomen en biologisch afbreekbaar zijn. Maar ja...sommige paddenstoelen kunnen chloorverbindingen produceren...daarmee dus ook natuurlijk, maar toch niet zo'n lekker goedje.

Plaats reactie

Terug naar “Water”