Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 24 aug 2017 07:47

Hallo allemaal,

Nadat ik me net heb voorgesteld open ik nu mijn eerste topic. We zijn net terug van een machtig mooie vakantie in Italië en wil voordat ik de caravan naar de stalling breng de waterleidingen vernieuwen in onze Knaus 550 TKM. De huidige doorzichtige slangen zijn op sommige plekken toch wel erg vies en hoewel ik met chloor, steradent, azijn en andere middelen een heel eind gekomen ben om de leiding weer schoon te krijgen wil mijn vrouw nadat ze heeft gezien dat er best rotzooi uit kwam zetten de kranen in de caravan niet meer gebruiken. Onder het mom van wat er in een caravan zit moet je kunnen gebruiken heb ik besloten om het hele systeem te vernieuwen waarbij ik de leidingen van UniQuick wil aan leggen. Ik heb van de website van Reich een PDF geplukt en als bijlage toegevoegd zodat jullie kunnen zien wat UniQuick is.

Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan of die er ervaring mee hebben of die wellicht een ander soortgelijk systeem hebben?

Vandaag ga ik eens uittekenen hoe mijn 'waterleidingnet' er uit moet komen te zien en wat ik daarvoor allemaal nodig heb. Aangezien we ook een Truma boiler in de Knaus hebben zal ik dus zowel warm als koud leidingen moeten vernieuwen. Tevens wil ik de kranen vervangen door mengkranen. Op dit moment hebben we separaat van de kranen een knop waarmee je warm/koud water kunt regelen en dat vind ik niet mooi en niet handig.

Ben benieuwd naar jullie ideetjes!

groet,

Sander
Bijlagen
uniquick delen.pdf
(438.8 KiB) 567 keer gedownload
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door evr66 » do 24 aug 2017 07:56

Ziet er goed uit. Ik zou allereerst gewoon de huidige situatie even natekenen met een indicatie van de lengtes. Wellicht een overweging waard of je echt alles wilt vervangen of bv evt leidingen naar het toilet laat zitten. Ook een beetje afhankelijk van de bereikbaarheid natuurlijk. Andere overweging: wil je ook in het toilet warm water hebben? Heb daar zelf bij mijn weten nog nooit gebruik van gemaakt :) Warm water in de keuken volstaat voor ons in ieder geval.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 24 aug 2017 08:00

Juist in het toiletje wil ik warm en koud water hebben omdat dat eigenlijk de kraan is die we gebruiken. Tijdens vakantie blijft de afdekplaat van de keuken over het aanrecht eigenlijk gesloten.

Ik was net precies begonnen aan het tekenen van de huidige situatie blij.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 24 aug 2017 10:25

Als bijlage een schematische weergave van mijn huidige waterleiding net.

Wat ik sowieso mis op dit moment is een terugslagventiel om de waterleiding op druk te houden. Indien ik een terugslagventiel plaats zal ik rekening moeten houden met het uitzetten van warm water m.b.t. de boiler van Truma. Ik heb volgens mij de keuze om een drukvaatje te plaatsen van bijv. Fiamma of door een aflaatventiel gecombineerd met overdrukventiel te plaatsen. Welke heeft jullie voorkeur?
Bijlagen
waterleiding.png
huidige waterleiding net caravan
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door p_vingerhoets » do 24 aug 2017 10:30

Houd wel rekening met je kranen als je een druksysteem wil gaan gebruiken. Eenvoudige caravankranen kunnen geen hoge druk aan of wil je alleen de leiding en koppelingen gebruiken maar geen opvoerpomp en druksysteem zoals gebruikelijk is in de moderne camper.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 24 aug 2017 10:36

RE.gif

Ik wil niet een druksysteem gaan monteren maar ik moet rekening houden met de uitzetting van warm water. Vandaar dat ik volgens mij een overdrukventiel of drukvat kan plaatsen als ik me niet vergis.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Conradi » do 24 aug 2017 10:38

RE.gif
Klopt, al wordt beweerd dat een watersysteem niet deels mag leeglopen. Ook ik heb er last van.
Sander_knaus550tkm schreef:Ik heb volgens mij de keuze om een drukvaatje te plaatsen van bijv. Fiamma
Ik zou voor de Fiamma gaan omdat 'ie keurig de druk opvangt, maar weet niet zeker of dat met UniQuick van Reich te combineren is. Als je naar de beurs in Düsseldorf gaat zou ik zeker even in ene Adria rondneuzen, want die gebruiken UniQuick standaard.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door evr66 » do 24 aug 2017 10:44

Mis ik een leiding naar het toilet (om door te spoelen) of heeft die bij jou een eigen watertankje?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 24 aug 2017 10:47

Ik moet het nog precies uitzoeken (of gewoon ervaren) of het mogelijk is om bijvoorbeeld de 'boileraansluiting' van UniQuick te gebruiken op het drukvat van Fiamma. Zoals deze:

https://www.kampeerperfect.nl/uniquick- ... recht.html
Laatst gewijzigd door Sander_knaus550tkm op do 24 aug 2017 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 24 aug 2017 10:49

evr66 schreef:Mis ik een leiding naar het toilet (om door te spoelen) of heeft die bij jou een eigen watertankje?
Dit is een apart reservoir bij mijn Thetford toilet. Helaas want had hiervoor graag de vers water tank inhoud gebruikt.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door p_vingerhoets » do 24 aug 2017 16:29

RE.gif
Dat zou moeten kunnen als je de waterleiding die tussen het pompje en de pot zit naar buiten kunt verlengen en dan door naar je tank, schakel je de tank in je toilet uit (dus leeg) en het toilet pompje heb je dan i je grote watertank of op je bestaande pomp ik zou daar dan wel een terugslagklep in zetten in de buurt van je toilet . Je wil geen toilet water terug in je schone water denk ik

Ook zul je de bedrading van het toiletpompje naar je andere watervoorziening moeten brengen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door evr66 » do 24 aug 2017 16:33

RE.gif Yup, als je toch gaat ombouwen kun je de installatie net zo goed zo maken als je het hem liefste hebt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » do 24 aug 2017 19:45

Ja, ik heb een paar jaar geleden alle oude waterhandel eruit gesloopt, en vervangen door uniquick van Reich.

Werkt super, zonder schroeven klik je de leidingen aan de koppelingen, en ze kunnen ook simpel weer los.

Nog nooit lekkage gehad.

Ik heb wel gekozen voor een drukpomp, en ook voor een 14 liter elektroboiler van Truma. Functioneren ook prima, maar beiden zou ik niet meer doen.

De pomp draait zelden omdat we de laatste jaren meest op comfortplekken staan met vaste wateraansluiting. En de boiler is ook redelijk overbodig omdat we mooiweerkampeerders zijn en altijd de zon opzoeken.

Ik heb trouwens nog diverse onderdelen (koppelingen etc) ongebruikt over, dus mocht je in de buurt van Goes wonen kun je ze voor weinig of niets overnemen.

Het grootste probleem met de renovatie was om de vrij stugge slangen (dunne tyleen) weer netjes weg te werken. In de fabriek leggen ze eerst de bekabeling en waterleiding, en bouwen dan het meubilair er omheen. Ik had geen zin het halve interieur uit m'n caravan te demonteren, dus dat vroeg wat creativiteit.

Succes met je klus!
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 24 aug 2017 20:02

RE.gif

Ah leuk man! Heb jij dan ook de speciale buis schaar aangeschaft? Mij lijkt het toch dat deze met een scherp stanleymes te snijden is? Ik ben niet van plan om alle meubels te demonteren dus het zal enig gepruts gaan worden. Ik ga geen drukpomp gebruiken maar een 19 of 20 liter van Reich met terugslagklep.

Heb je een foto of lijst van welke spullen je over hebt en wilt missen? Wellicht heb ik interesse om deze van je over te nemen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » do 24 aug 2017 20:10

Ik heb een knipschaar voor tyleenslang gebruikt van de Praxis.

Kostte nog geen 10 euro en werkt perfect.

Ik zal volgende week even kijken wat ik nog heb. Al dat spul zit in een doos in de garage.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » do 24 aug 2017 20:53

Deze had ik. Iets duurder geworden inmiddels, dus desnoods even wachten op een kortingsactie. Afbeelding
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 25 aug 2017 07:42

RE.gif

Top idee! Daar had ik zelf niet aan gedacht.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 25 aug 2017 07:55

Gisteravond heb ik een begin gemaakt. Ik ben maar eens begonnen om de voorste bak onder het bed leeg te pakken.
Toen alles leeg was heb ik de watertank en boiler uit de caravan gehaald. De boiler heeft een nieuw binnenwerk nodig en dat kan ik dan direct aanpakken. De watertank wil ik hergebruiken maar deze zal eerst grondig moeten worden gereinigd. Deze ruikt erg muf.

Parallel aan dit projectje ga ik ook aan de slag met de verwarming. Jaren geleden heb ik de Truma gaskachel verwijdert om ruimte te maken voor de airco. stom.gif Voor toen een goede beslissing omdat we zomer kampeerders zijn. Echter na een paar dagen in Oostenrijk te hebben gestaan dit jaar was het zo af en toe best wel fris en klam in de caravan waardoor ik de kookplaat even aan heb geslingerd en als kachel heb gebruikt.. geen goed idee dus moet er maar weer een kachel in.

Na veel te hebben gelezen op 't forum over het verwarmen van de caravan heb ik voor mezelf besloten om een vloeistofverwarming in te bouwen (eigenlijk hebben de verhalen van Micky mij over gehaald). De voorbereidingen daarvoor kan ik deels parallel met de waterleidingen doen (plaatsen van de convectoren) maar de afronding zal waarschijnlijk niet dit jaar zijn.
Bijlagen
2017-08-24 19.28.01 - kopie.jpg
eerst eens leegpakken
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door evr66 » vr 25 aug 2017 08:16

doen het al jaren zonder de roze vloeistof. in het begin nog wel meegenomen, gewoon in een knijpfles in het toilet gezet. dit bleek in de praktijk niet nodig. scheelt wellicht ook hoe je het toilet gebruikt, bij ons alleen voor de "kleine boodschap" :)
Laatst gewijzigd door evr66 op vr 25 aug 2017 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 25 aug 2017 08:24

RE.gif

Ah ok, misschien zit het gewoon tussen m'n oren. Alleen onze kleine dametjes van 4 en 7 gebruiken het toilet als volledig als het te donker is om alleen op de camping naar het toiletgebouw te gaan.

Je zet me toch weer aan het denken. 't Scheelt namelijk een beetje gewicht aangezien er tijdens de reis in beide reservoirs iets in zit. thumbup.gif voor de zekerheid kan ik natuurlijk alvast een T-stuk en afsluitdop monteren van UniQuick ..
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door evr66 » vr 25 aug 2017 08:34

ik vind het ook wel lekker maar 1 vat te hoeven vullen, maar ja details in feite. alvast leiding leggen en afdoppen is wel handig denk ik als je toch in de buurt bezig bent. schakelaartje ff omleggen stelt vermoedelijk weinig voor (denk schakelaar toilet parallel zetten aan de kraan in het toilet). of wat slims maken in de leidingen met een soort wisselkraantje of zo? kan niet echt lastig zijn en dan heb je de keuze. het wordt steeds gekker hahaha
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 25 aug 2017 11:08

Ik heb zojuist de bestelling van de diverse UniQuick delen gedaan, althans voor het grootste gedeelte. Tevens heb ik 2 mengkraantjes gekocht van Reich. Ik heb besloten om voor een T-stuk met eindstop te plaatsen om eventueel in een later stadium de spoeltank voor het Thetford toilet te laten vervallen en om dus te gaan spoelen met water uit de vers water tank.

Tevens heb ik diverse Alde convectoren besteld die straks mijn caravan met opgewarmd water uit de Primus 2450 kunnen gaan verwarmen haphop.gif


Zal ik hiervoor een nieuw topic aanmaken of zal ik al mijn klussen in één topic drukken? Graag jullie advies!
Bijlagen
convector-l-400mm-aluminium-5310510-gr-30.jpg
reich-mengkraan-style-3000-653-030500b-31.jpg
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Daphne » vr 25 aug 2017 11:32

Sander_knaus550tkm schreef:Tevens heb ik diverse Alde convectoren besteld die straks mijn caravan met opgewarmd water uit de Primus 2450 kunnen gaan verwarmen


Zal ik hiervoor een nieuw topic aanmaken of zal ik al mijn klussen in één topic drukken? Graag jullie advies!
Doe maar een nieuw topic. Dat is makkelijker voor anderen die alleen één van de klussen wil gaan doen. thumbup.gif

Als je een compact (foto)verslag maakt, dan kunnen wij deze ook dupliceren en in de tips- en klusrubriek plaatsen (zonder reacties). Dat zou helemaal mooi zijn. Voor jou misschien ook een tip om daar eens te kijken en inspiratie op te doen voor nieuwe klussen :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 25 aug 2017 11:40

Daphne schreef: Doe maar een nieuw topic. Dat is makkelijker voor anderen die alleen één van de klussen wil gaan doen. thumbup.gif

Als je een compact (foto)verslag maakt, dan kunnen wij deze ook dupliceren en in de tips- en klusrubriek plaatsen (zonder reacties). Dat zou helemaal mooi zijn. Voor jou misschien ook een tip om daar eens te kijken en inspiratie op te doen voor nieuwe klussen :wink:
Goed idee Daphne, ga ik doen! Meer lezen wil ik niet meer... mijn bucketlist met to-do items wordt alleen maar groter zo scratch.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Ferdi

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Ferdi » vr 25 aug 2017 13:16

In de Adria zit ook dit uniquick systeem, het was me wel opgevallen dat het anders was als in onze oude Tabbert, maar dus een mooi en makkelijk systeem ook voor eerste montage in de fabriek handig en sneller.

Afbeelding

Ik heb veel detailfoto's gemaakt van de nieuwe te verwachte Adria, altijd handig om te kijken hoe het een en der zit en hoe je bijvoorbeeld airco, mover etc kan inbouwen.

Hier dus van de watertank met uniquick koppelingen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Water”