Zilverionen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Carlovdw
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 09:30

Zilverionen

Bericht door Carlovdw » zo 25 sep 2016 22:37

Vanaf volgend voorjaar gaan wij met mijn zoontje BMX wedstrijden rijden. De bedoeling is dan dat wij een weekend met de caravan daar naar toe gaan.
Maar het nadeel eraan is dan dat je met je caravan op een parking/wei staat zonder voorzieningen.
Nu was mijn vraag
Ik wil dan drinkwater uit de waterbakken van de caravan gaan gebruiken om te drinken en koken. Hiervoor deed ik dit nooit vooral omdat ik redelijk gevoelig ben als het water niet al te vers is
Nu wou ik daar een soort van filter of zo inzetten en kwam ik uit op zilverionen van plation.
Dan is een reeks van keramische ballen met zilver die je watertank een jaar vers water kan behouden
Zijn hier mensen met ervaring hierin of zijn er ook alternatieven
Die van plation zijn eigenlijk maar €50 of zo dus vind ik het de kop niet af

Ik hoor jullie ervaringen graag
Groetjes.
YOLO

arnovariante

Re: Zilverionen

Bericht door arnovariante » zo 25 sep 2016 22:48

Wij gebruiken aan boord een systeem met 2 filters en een UV lamp.
Werkt op zich goed maar toch hebben we problemen om het legionella gehalte onder de grens te houden doordat het drinkwater zich in de machinekamer bevind en die wil in de zomer nog wel eens zeeeeer warm worden.
Dit is wel een vrij groot en zwaar systeem.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Zilverionen

Bericht door p_vingerhoets » ma 26 sep 2016 14:13

er zullen wel meer filtersystemen bestaan om je drinkwater te filteren de raag begint al bij het tapwater dat je gaat gebruiken. als je dit al niet vertrouwd kun je beter flessen water nemen om rechtstreeks te drinken de rest kun je koken.

zelf heb ik een vaste tank in caravan en als daar Nederlands water in gaat durf ik dat na 4 dagen nog gewoon te drinken. zit in zwarte tank in de caravan onder het bed dus wel donker bewaard.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zilverionen

Bericht door PD » ma 26 sep 2016 14:20

Carlovdw schreef:Ik wil dan drinkwater uit de waterbakken van de caravan gaan gebruiken om te drinken en koken. Hiervoor deed ik dit nooit vooral omdat ik redelijk gevoelig ben als het water niet al te vers is
Wanneer je gevoelig bent voor de kwaliteit van het water, zou ik één of meer sixpacks 1,5 liter flessenwater meenemen; dat kost je bij bijv. Aldi of Lidl vrijwel niets en ook de huismerken van AH en Jumbo zullen vast niet duur zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Volvodriver

Re: Zilverionen

Bericht door Volvodriver » ma 26 sep 2016 15:09

RE.gif
Echt de enige veilige manier van drinkwater gebruiken. Water uit de caravan installatie alleen gekookt na niet al te lange standtijd. Ook al wordt dat systeem elk jaar schoongespoeld.

Citrorob

Re: Zilverionen

Bericht door Citrorob » ma 26 sep 2016 15:14

Voor het koken kan je meestal prima het water uit de caravan voorraad halen maar voor het drinken zou ik idd voor een weekend gewoon fleswater gebruiken.

Carlovdw
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 09:30

Re: Zilverionen

Bericht door Carlovdw » ma 26 sep 2016 22:07

Tanx voor de tips
YOLO

Elliot
Berichten: 105
Lid geworden op: do 18 okt 2012 14:35

Re: Zilverionen

Bericht door Elliot » di 27 sep 2016 18:30

@Carlovdw
Mijn echtgenote heeft een immuniteitsprobleem dus wij nemen ook onze voorzorgen.
Wij gebruiken steradent (wij kieperen een volle tube in de watertank met 10 a 15 liter warm water)om de watertank en leidingen te reinigen of ook wel soms het product van 123.

Daarna gebruiken we Hadex van Careplus dan kan je in principe het water uit je tank ook drinken.
We drinken zelden water van de kraan, tenzij gekookt voor thee of koffie enz, en voor het tandenpoetsen.
Water ververs je best om de drie a vier dagen, dus een weekendje kan je best overbruggen.
De zilverionen van boelwater (plationdrijvers) gebruiken we ook, en dat schijn te werken want mijn echtgenote is nog nooit ziek geweest tijdens het verblijf in de caravan.
Een voorraadje flessen water zoals hierboven gesuggereerd is aangewezen.
Vergeet ook niet de vulslang of jerrycan te ontsmetten voor gebruik.


Veel plezier met het BMX'en!
Hobby 495 Ufe Prestige 2011, Truma SE R Optima Yellowtop, Unico Genua, Marvella schuifluifel, Isabella Shadow & SnowBoy & Jaguar XF Sportbrake 211pk 460nm

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zilverionen

Bericht door Ab » di 27 sep 2016 20:59

Heeft iemand er wel eens over nagedacht dat water uit een plastic fles daar mogelijk wel eens heel lang ingezeten heeft?
In ieder geval langer dan het water uit de tank van de caravan als je die bij vertrek vult. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zilverionen

Bericht door PD » di 27 sep 2016 21:01

RE.gif
Wel binnen de houdbaarheidsdatum blijven, Ab mrgreen.gif Bovendien zit er nauwelijks lucht boven.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zilverionen

Bericht door Micky » wo 28 sep 2016 00:22

RE.gif

geconditioneerd idd, blijft heel lang goed, ook in de hitte, ik heb nog nooit een slok water uit de caravan genomen, zal ik ook niet doen, daarvoor hebben we bier.. euhh flessen water, koken doen wij wel met het water uit de caravan...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Zilverionen

Bericht door blazoen » wo 28 sep 2016 08:55

Die zilverionen worden wel meer toegepast. In veel moderne koelkasten zit namelijk een antibacteriële laag = zilverionen.
Dat werkt daar dus best wel goed. Of dat ook voor een verswater systeem van de caravan werkt zou ik niet durven zeggen. Er is weinig over te vinden. De site van Plation had je zelf ook al gezien maar een onafhankelijk onderzoek is natuurlijk beter.

Plaats reactie

Terug naar “Water”