vaste wateraansluiting

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Johanna

vaste wateraansluiting

Bericht door Johanna » wo 7 feb 2007 15:06

Ik heb een Burstner Flipper 460TL met een vaste watertank van 42 liter. Nu sta ik in het voorseizoen om een plaats met een vaste wateraansluiting.....en ik vind het vreselijk om te moeten toegeven....maar als het slecht weer is heb ik helemaal geen zin om met mijn tuinslang de tank te vullen. Nu begrijp ik van mijn caravandealer dat het het mogelijk is om een vaste aansluiting te realiseren door een systeem met een vlotter in de tank in te bouwen. Iemand ervaringen daarmee? Niet met het inbouwen, want dat laat ik doen, maar met het gebruiksgemak.

JohnDoe

Re: vaste wateraansluiting

Bericht door JohnDoe » wo 7 feb 2007 16:43

Johanna schreef:Ik heb een Burstner Flipper 460TL met een vaste watertank van 42 liter. Nu sta ik in het voorseizoen om een plaats met een vaste wateraansluiting.....en ik vind het vreselijk om te moeten toegeven....maar als het slecht weer is heb ik helemaal geen zin om met mijn tuinslang de tank te vullen. Nu begrijp ik van mijn caravandealer dat het het mogelijk is om een vaste aansluiting te realiseren door een systeem met een vlotter in de tank in te bouwen. Iemand ervaringen daarmee? Niet met het inbouwen, want dat laat ik doen, maar met het gebruiksgemak.

Mijn ouders hebben het in hn caravan laten doen. Als ik op een vaste plek zou staan zou ik het altijd doen. De voordelen zijn legio

mvg Walter

gastjw

Bericht door gastjw » wo 7 feb 2007 16:56

Ervaring niet, nee. Maar misschien heb je ook wat aan mijn mening.
Er zijn twee mogelijkheden voorzover ik weet.

1. Met die vlotter in de watertank. Eigenlijk werkt dat net als de wc thuis. In de tank zit een drijver die, als hij zakt, het kraantje opent waarop de slang is aangesloten.
Dat betekent wel dat de kraan altijd open moet staan en er water in de slang zit. Dat water is al gauw niet zo fris meer. Zeker als het een beetje mooi weer is. Het komt dus als lauw of zelfs warm water je watertank binnen. Inclusief de ontwikkelde bacteriën.
Voor het geval je ook doucht met dat water loop je kans op legionella. Beetje ingewikkeld, maar in de boiler wordt het water hopelijk(..) wel verhit tot boven de 60*, maar meng je het weer met koud uit die tank. Bacteriën daaruit komen dan toch weer in je douche terecht.
Als je geen douche hebt is dat probleem er niet.

Als je de problemen op wil vangen kun je natuurlijk iedere avond even de lege slang aansluiten en de kraan open zetten tot de vlotter stopt. Dan heb je weer even genoeg voor een paar dagen.
Maar zoals je al zei, heb je daar een keer geen zin in dan is de consequentie minder fris water.

2. Er bestaat een buitenaansluiting voor de waterleiding. (Reich Colorado Stadtwasser-Regler, € 63) Die reduceert de waterdruk tot wat de caravaninstallatie aankan. De pomp(jes) naar de kraan(en) zijn dan niet nodig omdat je rechtstreeks gereduceerde druk hebt van de waterleiding.
Als je de slang naar de watertank laat laten lopen moeten er een paar terugslagklepjes in de slangen en een schakelaartje in het snoertje naar de pomp.

In alle gevallen geldt dat een slang die constant is aangesloten minder fris water aanvoert. Daar kies je dus voor (of niet).

Een beschrijving van die aansluiting heeft in de KCK van okt. 2000 gestaan. (Als je het artikel niet bij de bieb kunt inzien wil ik 'm wel even voor je scannen. Vraag het dan even op m'n emailadres)

JohnDoe

vaste wateraansluiting

Bericht door JohnDoe » wo 7 feb 2007 21:23

Uhh inderdaad hier zitten wel een paar nadelen in waar ik dus ffe niet bij had stilgestaan. legionella etc.. Je denkt er niet elke dag aan (gelukkig) maar pas als het weer eens in het nieuws is of dat iemand er wel aan denkt idd dus voor vaste wateraansluiting dus wel nadelen.
M'n ouders gebruiken hem als volgt,
M'n vader kan slecht tillen en houdt wel van sommige snufjes of hebbedingetjes (ben erfelijk belast) Hij heeft een losse waterkan op een steekwagentje gemonteerd gaat deze vullen en komt bij de caravan. In deze losse waterkan heeft hij een 12v waterpomp liggen langs de vastwateraansluiting op de caravan heeft hij een 12v aansluiting. het pompje met slang gaat op de gardena koppeling 12v aan en jawel hoor de vastetank wordt gevuld paar min. en klaar is hij en z'n rug blijft bespaard. of hij rijd op een camping weg en vult bij het sanitair gebouw de waterkan bij voor onderweg (doet meestal 6 a7 campings aan in 3 weken)

mvg Walter

gastjw

Bericht door gastjw » za 10 feb 2007 14:34

Wat ik nog vergeet:
Een slang waar de waterdruk op staat en die langdurig in de zon ligt moet van wel erg goede kwaliteit zijn om dat vol te houden.
Het plastic wordt namelijk zacht en wordt door de druk van het water plaatselijk los gedrukt van de nylon wapening. Dan krijg je van die blazen die zelfs spontaan kunnen barsten. (leuk voor de buren die net de was droog hebben... :? )

In een warm klimaat kun je daar meer last van hebben dan hier, maar het is me toch thuis al gebeurd dat het mis ging.
De enige remedie is dan om de slechte stukken eraf te knippen. En dat waren ettelijke meters!
Als je dus een vaste aansluiting hebt, steeds de kraan na gebruik dicht en de slang leeg.

Johanna

Bericht door Johanna » za 10 feb 2007 15:17

Misschien toch maar af zien van een vaste aansluiting. Het klonk allemaal zo mooi. Maar of de nadelen nu echt opwegen tegen de voordelen, vraag ik mij nu toch serieus af.

Johanna

Bericht door Johanna » zo 1 apr 2007 09:01

Toch besloten een Citywateraansluiting te nemen. Gisteren voor het eerst in gebruik genomen. Wat een luxe!!!!! Gewoon de kraan aanzetten zonder steeds te moeten bedenken dat ik straks die tank weer moet gaan vullen. Met kinderen ook heel prettig...die "vergeten" steeds dat het niet zo is als thuis. Kortom, nu al een succes.

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Bericht door Peli71 » zo 1 apr 2007 10:34

Johanna schreef:Toch besloten een Citywateraansluiting te nemen. Gisteren voor het eerst in gebruik genomen. Wat een luxe!!!!! Gewoon de kraan aanzetten zonder steeds te moeten bedenken dat ik straks die tank weer moet gaan vullen. Met kinderen ook heel prettig...die "vergeten" steeds dat het niet zo is als thuis. Kortom, nu al een succes.
En? ook een vaste waterafvoer?
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » zo 1 apr 2007 11:44

peli71 schreef:
Johanna schreef:Toch besloten een Citywateraansluiting te nemen. Gisteren voor het eerst in gebruik genomen. Wat een luxe!!!!! Gewoon de kraan aanzetten zonder steeds te moeten bedenken dat ik straks die tank weer moet gaan vullen. Met kinderen ook heel prettig...die "vergeten" steeds dat het niet zo is als thuis. Kortom, nu al een succes.
En? ook een vaste waterafvoer?
Natuurlijk!!!

Je gaat toch niet met veel moeite (...en geld) een city-wateraansluiting aan (laten) leggen en dan vervolgens met een roltank (of -erger nog- emmertjes) in de weer???

Bij ons jaarlijks maandje voorseizoen vinden wij het een echt sterk comfortverhogend accessoire en zouden het niet meer willen missen.
Als je dan in zuidelijke streken aankomt en ziet dat er noch afvoerpunten noch watertappunten in de nabijheid (stel: <15m) te vinden zijn, is dat toch wel ietwat behelpen, toch?

Greetz,

JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Johanna

Bericht door Johanna » zo 1 apr 2007 12:31

Uiteraard ook een afvoerputje. Ook wij hebben een voorseizoenplaats en juist met wat minder weer is dit heerlijk. Zomers zoek ik altijd de zon op. Dan vind ik het veel minder vervelend om water te halen.

tineb

Re: vaste wateraansluiting

Bericht door tineb » ma 27 apr 2015 12:11

als er aan de hoofdkraan een drukregelaar beschikbaar is kan ik dan de blauwe waterslang in de caravan via een koppeling bevestigen aan een gardena aansluiting?

zou zo'n koppeling bestaan?

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 143
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: vaste wateraansluiting

Bericht door bertgolf116 » zo 10 apr 2016 00:47

Hallo allemaal ,
Heeft er iemand recente ervaringen met het plaatsen en gebruik van de ZIG waterniveau meter en de betrouwbaarheid daarvan? scratch.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: vaste wateraansluiting

Bericht door graaf » zo 10 apr 2016 11:43

RE.gif @bertgolf116
Ik heb zo'n Zig waterniveaumeter in mijn vaste watertank geplaatst 4 jaar geleden. Hij werkt indicatief en is niet zuiver lineair, maar voldoet wel. De pennen willen in de loop van het seizoen een beetje verkalken (afhankelijk wat voor water je er in sommige landen in gooit), maar je kan hem heel gemakkelijk tussentijds "ijken" door het kleine knopje (linksonder) op het display.(zie foto)
Bijlagen
40005.jpg
ZIG waterniveaumeter
40005.jpg (30.08 KiB) 12457 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 143
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: vaste wateraansluiting

Bericht door bertgolf116 » di 12 apr 2016 20:20

Dank voor je reactie graaf, ik ga eens kijken of ik hem in mijn Watertank kan plaatsen. Hoever heb je de meter van de waterkan staan? Mijn Watertank staat in de dissel, vandaar de vraag thumbup.gif scratch.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: vaste wateraansluiting

Bericht door Conradi » di 12 apr 2016 23:02

gastjw schreef:Ervaring niet, nee. Maar misschien heb je ook wat aan mijn mening.
Er zijn twee mogelijkheden voorzover ik weet......
Ik heb ze gecombineerd; de buitenaansluiting reduceert de waterdruk en vervolgens vult de tank zich met de vlotter. Zodoende kan de overloop van de tank altijd het overtollige water aan mocht de vlotter uitvallen.

Hygiene kun je eenvoudig bereiken door overdag de slang los te koppelen. Watertank is tich immers vol en waterverbruik is dan gering :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Water”