Reparatie Thetford C402C

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Huntertdw
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 aug 2016 19:26
Locatie: Amsterdam

Reparatie Thetford C402C

Bericht door Huntertdw » za 27 aug 2016 18:41

Het ledlampje van het toilet brandde niet.

Allereerst in het kastje de schakeling van het printplaatje met reed kontakt bekeken. Dit bevind zich in mijn caravan aan de linkerzijde van het kastje ter hoogte van de toiletreservoir. Daar zit een witte connector met twee zwarte draden. op circa 1 tot 2 cm onder deze connector zit het reed relais.

Met een losse magneet over dit plekje gewreven, waarmee ik simuleerde dat de vuilwaterbak van het toilet vol zou zitten. Het ledje ging niet branden.

Daarop de draaiknop tbv de schuifklep omhoog getrokken en de afdekplaat met led opgetilt. Daaronder zit een rechthoekige printplaat met behoorlijk wat elektronica.

Aan de lange zijde van deze printplaat zitten twee connectoren, een grotere met 4 draden en daarnaast een kleinere met .... 2 zwarte draden.

Steker van deze kleine connector losgemaakt en met een multimeter de twee zwarte draden gecontroleerd. Geen weerstand gemeten. Met hulp van mijn echtgenote de magneet over de plek van het reedrelais bewogen en jawel hoor, de multimeter springt naar 0 ohm. De reedswitch en de zwarte draden zijn goed.

Terwijl de kleine connector nog los hing van de printplaat, heb ik de twee kontaktstrippen van bovengenoemde printplaat, waar de connector op vast moet zitten met een draadje even kortgesloten. En jawel een rode led ging branden.

De print is goed, het reedrelais met zwarte draden is goed.

Hierop de connector weer gemonteerd en, het ledje brandde NIET. Conclusie: de connector maakt kennelijk geen goed kontakt met de strips op de printplaat.
De beide metalen kontaktklemmen in de kleine witte connector waren behoorlijk uit elkaar gebogen geboden. Een of beide kontaktklemmen maakte vermoedelijk geen goede verbinding met de printplaat. Met een klein schroevendraaiertje deze onderdeeltjes iets naar elkaar gebogen. Steker weer op zijn plek en het Ledje brandde weer toen ik de vuilwatertank van het toilet ging vullen.

Probleem opgelost. Oorzaak was in dit geval slechte verbinding.
Hobby 450 excellent easy 2005 met mover. Trekkend voertuig is Nissan Qashqai.

Huntertdw
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 aug 2016 19:26
Locatie: Amsterdam

Re: Reparatie Thetford C402C

Bericht door Huntertdw » zo 28 aug 2016 08:51

Ter verduidelijking hier enkele fotos. De print van het bedienpaneel zit met hot-glue vast en was dus makkelijk de demonteren en later weer te monteren.

20160822_184436 (640x480).jpg
print met reedrelais (tbv locatie)
20160822_184436 (640x480).jpg (219.98 KiB) 2663 keer bekeken
20160822_181240 (640x480).jpg
Print onder bedienpaneel
20160822_181240 (640x480).jpg (171.37 KiB) 2663 keer bekeken
Hobby 450 excellent easy 2005 met mover. Trekkend voertuig is Nissan Qashqai.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reparatie Thetford C402C

Bericht door WillyL » zo 28 aug 2016 09:41

Goed gevonden! Punt per punt mogelijke fouten uitsluiten is een prima manier om dingen op te lossen...

Soms denk ik wel 'wat kunnen ingenieurs het moeilijk maken om een simpel ledje te laten branden of een pompje te laten draaien.
Tenzij die electronica natuurlijk dient om via bluethooth je centrale caravanmonitoring aan te sturen zodat je op de smartphone kunt zien dat de tank voor 64.3 percent vol is.'
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Water”