waterpomp capaciteit

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
roberto07
Berichten: 50
Lid geworden op: za 23 apr 2016 11:18
Locatie: Julianadorp

waterpomp capaciteit

Bericht door roberto07 » di 2 aug 2016 11:55

Ik heb in onze caravan een vers waterpomp zitten van Reich met een capaciteit van 16l /min bij 1 bar.

De waterdruk op de kraan bij de keuken is prima maar als ik het toilet doorspoel, dan is de waterdruk erg mager.
Bij deze caravan is het toilet spoelwater afkomstig uit de standaard watertank waar ook het drinkwater uit wordt genomen.

Ik wil dus meer druk hebben in het toilet dus denk ik aan een pomp met een hoger capaciteit en druk.

Heeft iemand een suggestie?

Wij hebben een Kip Starline 47 TEB
KIP 47 Star Line TEB 2006, getrokken door Saab 900 SE Classic Cabrio of Saab 9-5 estate 2.3 Hirsch

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Daphne » di 2 aug 2016 12:30

RE.gif

Is de boiler gevuld? Als je uit de centrale watertank spoelt, dient de boiler altijd gevuld te zijn, anders heb je niet voldoende druk om het toilet door te spoelen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Vino » di 2 aug 2016 12:48

Wij hadden het zelfde probleem.Op advies heb ik de ontluchting van de vaste watertank dicht gekit.Heeft iets geholpen maar nog niet optimaal.Had gedacht om een versterkings pomp er tussen te plaatsen,dus in de water toevoer naar het toilet.Volgens de dealer is dit niet zo'n goed idee omdat het risico bestaat dat de contacten van de kranen het niet kunnen verwerken wat weer problemen met de kranen geeft.Ik heb wel een Reich pomp van 22 ltr per minuut? Kijk ook eens of er geen knik in de toevoer zit.

Met vriendelijke groet.

arnovariante

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 12:53

RE.gif
Als je de ontluchting van de verswatertank dicht maakt heb je meer druk vanaf de pomp?
scratch.gif
Hoe werkt dat dan?

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 696
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Jeroent83 » di 2 aug 2016 13:02

Om hier even op in te haken, wie kan mij vertellen wat nu het voordeel is van een aanzuig pomp ipv dompel pomp.
Ik wil in de winter periode het hele water systeem upgrade, dat wil zeggen een vaste / grotere watertank, grotere boiler nu zit ik ook te kijken naar een andere pomp.
maar ik kan er nu niet direct uithalen waar nu het voordeel zit.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door p_vingerhoets » di 2 aug 2016 13:27

een dompelpomp hangt doorgaans in de watertank. een aanzuigpomp zal buiten de watertank geplaatst worden en kunnen dus meteen makkelijk wat groter zijn. campers zijn tegenswoordig,dacht ik, dikwijls hiermee uitgerust hebben dan ook een watersysteem wat continu op druk staat . hiervoor heb je normale kranen nodig die die druk aan kunnen. op het moment dat je een kraan dan open draait zakt de druk in de leidi g en zal de pomp gaan draaien tot de kraan weer dicht is en de druk weer hoog. een cityaansluiting is dan wel heel eenvoudig aan te sluiten na de pomp de kranen kunnen die druk dan gewoon aan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Jan van Vijven » di 2 aug 2016 14:14

Als je de ontluchting dicht maakt zal je door het zakkende water niveau een beetje vacuüm krijgen waardoor de pomp het nog moeilijker krijgt.

Lees nog even de opmerking van Daphne, daar zijn meerder lijntjes over en het blijkt echt te kloppen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 16:36

RE.gif
Dat vacuüm verhaal was idd ook mijn puntje tegen deze bewering.
En ik vind van mezelf dat ik best wel een beetje (veel) verstand heb van het vullen en weer leeg pompen van tanks.
Elke pomp in een tank waar een vacuüm atmosfeer heerst heeft daar last van.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

waterpomp capaciteit

Bericht door Jan van Vijven » di 2 aug 2016 16:43

Als je wilt opschieten zul je overdruk moeten hebben, ook wij gebruiken pompjes hoor ;-)

Afsluiten die tank, fietspomp erop en je hebt helemaal geen pomp meer nodig.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 16:46

Er is een firma geweest die overdruk maakte boven de benzine/diesel tijdens het lossen.
Theoretisch werkt dat zeker, in ieder geval beter dan een vacuum!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door deusjevo » di 2 aug 2016 17:10

Je kan toch ook stikstofdruk lossen Arno, zonder pomp?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

arnovariante

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 17:14

Dat moet theoretisch zeker gaan.
Maar met die 50 kPa die wij in de tanks mogen hebben zal het dan niet hard lossen denk ik.
Vroeger, toen ik nog bij Chemgas op de oude schepen zat konden we alleen maar lossen d.m.v. het verhogen van de druk boven de vloeistof.
Die ouwe dingen hadden helemaal geen eigen pompen.
Kreeg je warm gas van de wal om de druk te verhogen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Daphne » di 2 aug 2016 17:17

Zullen we weer terug naar het probleem van TS gaan? Die wil graag meer (water)druk op de caravan Afbeelding :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door deusjevo » di 2 aug 2016 17:19

Uhm, wij zoeken oplossingen voor het probleem van TS op vaktechnisch gebied knipoog.gif straks rijdt elke caravan met een fles stikstof rond thumbup.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
roberto07
Berichten: 50
Lid geworden op: za 23 apr 2016 11:18
Locatie: Julianadorp

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door roberto07 » wo 3 aug 2016 11:39

Vandaag even contact gezocht met KIP te Hoogeveen.
Het advies/suggestie:
Omdat ik wel voldoende waterdruk heb op de kranen is, zit het probleem waarschijnlijk in het filter van de terugslagklep die in de slag zit welke aan de binnenzijde om de pot zit gemonteerd.

Ik zal de pot moeten verwijderen door op de bodem van de pot, drie rechthoekige platen los te maken etc.
Daarna de terugslagklep in de slang demonteren en het filter reinigen (zelfde systeem als bij een wasmachine) .
Deze terugslagklep zit in het systeem om ervoor te zorgen dat het toiletwater niet terugvloeit in het drinkwatercircuit.
Nu nog even kijken of er ergens een montage/demontage tekening bestaat van het Thetford systeem.

Met dank aan Kip te Hoogeveen voor de zeer snelle reactie!
KIP 47 Star Line TEB 2006, getrokken door Saab 900 SE Classic Cabrio of Saab 9-5 estate 2.3 Hirsch

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Daphne » wo 3 aug 2016 12:24

RE.gif

Kun je misschien nog antwoord geven op de boilervraag? Vaak wordt er moeilijk gedacht en de oplossing is zo simpel. weenie.gif (voordat je de hele pot gaat demonteren vanwege een advies op afstand)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
roberto07
Berichten: 50
Lid geworden op: za 23 apr 2016 11:18
Locatie: Julianadorp

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door roberto07 » wo 3 aug 2016 12:41

nee dat kan ik (nog) niet) want ik heb de caravan nog niet uit de stalling gehaald.
Zoals ik al schreef heb ik wel voldoende waterdruk bij de tapkranen dus ook die in het toilet.

wordt vervolgd ....
KIP 47 Star Line TEB 2006, getrokken door Saab 900 SE Classic Cabrio of Saab 9-5 estate 2.3 Hirsch

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Daphne » wo 3 aug 2016 12:49

RE.gif

Dat wil echt niets zeggen dat je wel voldoende druk hebt bij de kranen. Wij hebben nu onze 2e caravan met maar 1 watertank en zijn er sinds vorig jaar achter dat een gevulde boiler de oplossing is. Bij de kranen van de wastafel en keuken hadden/hebben wij ook geen probleem. (bij beide caravans) En wij zijn niet de enige die deze "truc" nu kennen, het is al door veel anderen getest en als bewezen verklaard :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Wim Corduwener » wo 3 aug 2016 13:07

Als ik na de vorst de aftapkranen in de caravan heb dichtgedraaid en ik vul de (losse) watertank, dan draai ik eerst de warmwaterkraan open. Na een hoeveelheid lucht en gesputter, komt er uiteindelijk water uit de warmwaterkraan. Aan de hoeveel water dat uit de watertank is gepompt, kan ik zien of de boiler gevuld is.
Ik denk dat als de kraan in de toiletruimte wèl voldoende druk heeft, het probleem toch bij het toilet zit.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Daphne » wo 3 aug 2016 13:16

RE.gif

Hoe weet je wat voldoende druk is op de kraan? Wij hebben voldoende druk op de kraan om er een goede straal uit te laten komen. Maar je ziet pas verschil als de boiler is gevuld. Dan is de straal nog krachtiger. Wij hebben er al die jaren niet op gelet omdat we voldoende druk hadden op de kranen. Nu we het weten, zien en merken we het verschil.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Daphne » wo 3 aug 2016 13:31

Wim Corduwener schreef:Aan de hoeveel water dat uit de watertank is gepompt, kan ik zien of de boiler gevuld is.
Als er een volle waterstraal uit de (warmwater)kraan komt, weet je ook dat de boiler is gevuld. Daarvoor hoef je niet in de watertank te kijken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Wim Corduwener » wo 3 aug 2016 13:52

Ja, als er een volle straal uit de warmwaterkraan komt weet ik dat de boiler gevuld is. Tóch kijk ik ook nog even naar de gebruikte hoeveelheid water. Blijkbaar een ingeslopen gewoonte.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Jan van Vijven » wo 3 aug 2016 14:05

Wellicht ten overvloede, je moet de warmwater kraan ontluchten om zeker te zijn dat je boiler is ontlucht. En deze heeft idd invloed op je koudwater spoeling.....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door iemand » wo 3 aug 2016 17:20

tja anders gedraagt de boiler met lucht zich als thuis een expantievat van je CV; vangt het drukverschil op.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: waterpomp capaciteit

Bericht door Kooiton » wo 3 aug 2016 23:37

roberto07 schreef:Vandaag even contact gezocht met KIP te Hoogeveen.
Het advies/suggestie:
Omdat ik wel voldoende waterdruk heb op de kranen is, zit het probleem waarschijnlijk in het filter van de terugslagklep die in de slag zit welke aan de binnenzijde om de pot zit gemonteerd.

Ik zal de pot moeten verwijderen door op de bodem van de pot, drie rechthoekige platen los te maken etc.
Daarna de terugslagklep in de slang demonteren en het filter reinigen (zelfde systeem als bij een wasmachine) .
Deze terugslagklep zit in het systeem om ervoor te zorgen dat het toiletwater niet terugvloeit in het drinkwatercircuit.
Nu nog even kijken of er ergens een montage/demontage tekening bestaat van het Thetford systeem.

Met dank aan Kip te Hoogeveen voor de zeer snelle reactie!
Niet omdat ik Kip een veertje in hun ..... wil stoppen, maar toen ik het probleem las dacht ik ook meteen hier aan.
Ik zou de terugslagklep verwijderen en een nieuwe plaatsten €5,99 bij betere kampeerwinkel.
Let wel op, je hebt ze in 10mm en 12mm.
Als dit klepje nl lek is loopt het water steeds weer terug in de leiding en dat geeft druk verlies.
En natuurlijk het verhaal van Daphne, houdt de gehele waterhuishouding gevuld met water om steeds direct voldoende druk te houden.

Afbeelding
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Water”