Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Caramba

Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 17:43

Andere Thetford draadje heb ik doorgebladerd, maar dat lijkt om een ander type te gaan. Dus voor de helderheid maar hier geplaatst. knipoog.gif

De Thetford in onze caravan neemt water uit de vaste watertank waar ook de beide kraantjes op aangesloten zijn, via dezelfde pomp dus. (Géén eigen pomp of tank).

Nou is het effect hetzelfde, hij spoelt maar de helft van de pot. Flessen water hebben we geen zin in als permanente oplossing (voor nood is tot daar aan toe). Daarom gedacht aan een sterkere dompelpomp, die overweg kan met de Truma Therme (max 1.2 bar). (Daarom helaas geen hydrofoor).
  • Heeft iemand dit al eens gedaan?
  • Heeft een dompelpomp met max 1.2 bar het gewenste effect, dat de Thetford volledig rondom spoelt?
PS: bij fa. O. te Wwk op de site gekeken, daar gaat het van 0,5 bar (standaard) naar 1.4 of 1.8 bar. Vooral de laatste lijkt me een goeie pomp. Op afstand verliest zo'n ding altijd wel wat druk, zo dat safe genoeg zijn voor de boiler die diagonaal aan de andere kant van de caravan woont?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Conradi » ma 31 aug 2015 17:51

Ja, ik herken het probleem en heb ook de pomp vervangen door een krachtiger type:

Afbeelding

Reich heeft een hele serie pompen, dus maak je keuze. Overal goed verkrijgbaar. Overigens heeft een grotere pomp twee nadelen: meer geluid en eerder water halen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Caramba

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 17:58

RE.gif

Da's exact de pomp waar ik op doelde. thumbup.gif

Heb je ook de Therme boiler?

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Dutchdrummer » ma 31 aug 2015 18:30

Blijkbaar maakt het heel veel uit of je de boiler gevuld hebt of niet.
Probeer eens te spoelen met de boiler gevuld, waarschijnlijk lukt het dan wel.
Dat is tenminste onze ervaring met een centrale watertank. thumbup.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Conradi » ma 31 aug 2015 18:44

Caramba schreef:....Op afstand verliest zo'n ding altijd wel wat druk, zo dat safe genoeg zijn voor de boiler die diagonaal aan de andere kant van de caravan woont?
Dat is geen probleem: het verschil tussen 1.4 bar of 1.8 bar is te klein om er iets in de Therme te beschadigen. Daarnaast gaat het om stomend water, de maximale druk van de Therme heeft vooral te maken met stilstand water als de boiler opwarmt en dus het water uitzet. Dat speelt hier niet, want de pomp heeft geen terugslagklep. Kraan dicht/pomp uit = geen druk op waterleiding meer.

En ja, hij spoelt de Toilet prima! thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Caramba

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 20:05

Dutchdrummer schreef:Blijkbaar maakt het heel veel uit of je de boiler gevuld hebt of niet.
Probeer eens te spoelen met de boiler gevuld, waarschijnlijk lukt het dan wel.
Dat is tenminste onze ervaring met een centrale watertank.
Wat bedoel je precies met vullen vd boiler? Die vult zichzelf toch als hij op de leiding zit? scratch.gif
Hij werkt iig perfect. Geeft ook heel snel heel heet water... thumbup.gif


Conradi schreef: Dat is geen probleem: het verschil tussen 1.4 bar of 1.8 bar is te klein om er iets in de Therme te beschadigen. Daarnaast gaat het om stomend water, de maximale druk van de Therme heeft vooral te maken met stilstand water als de boiler opwarmt en dus het water uitzet. Dat speelt hier niet, want de pomp heeft geen terugslagklep. Kraan dicht/pomp uit = geen druk op waterleiding meer.

Dus vooral géén terugslagklep monteren begrijp ik hieruit..? Goed dat je het zegt, want ik had daar ook al even gekeken. mrgreen.gif

Quote:

Met het UniQuick terugslagventiel wordt het teruglopen van water in de leidingen van de watertank verhinderd. Op deze manier komen er geen luchtbellen in de waterleiding. Ook hoeft het water niet telkens uit de watertank te komen. Zo hoeft u minder lang te wachten tot er water uit de kraan komt.
2x tule
Het terugslagventiel heeft twee tule aansluitingen. Deze aansluitingen zijn geschikt voor 10-12 mm slangen. De Wit beveelt aan het terugslagventiel en de dompelpomp zo dicht mogelijk bij elkaar te plaatsen, zo vallen er geen grote gaten zonder water.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Conradi » ma 31 aug 2015 20:40

RE.gif Klopt!
Als je een terugslagklep monteert, ik denk daar ook wel'es aan, moet je in de leiding naar de Therme een drukvat opnemen om te voorkomen dat de druk te ver oploopt.

Hier een voorbeeld, deze is van Fiamma, maar er zijn er natuurlijk meerderen:

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Daphne » ma 31 aug 2015 20:50

Caramba schreef:
Dutchdrummer schreef: schreef:
Blijkbaar maakt het heel veel uit of je de boiler gevuld hebt of niet.
Probeer eens te spoelen met de boiler gevuld, waarschijnlijk lukt het dan wel.
Dat is tenminste onze ervaring met een centrale watertank.


Wat bedoel je precies met vullen vd boiler? Die vult zichzelf toch als hij op de leiding zit?
Hij werkt iig perfect. Geeft ook heel snel heel heet water...
Blijkbaar heb je een gevulde boiler, dus het probleem zit 'm daar niet in. En een boiler vult zich niet vanzelf als hij op de leiding zit. Als deze leeg is, zul je toch eerst de warmwaterkraan open moeten zetten om deze te vullen. Wij deden dat niet altijd voor een weekendje omdat afwassen niet altijd nodig is. Maar dan hebben we wel het probleem dat het toilet maar voor de helft spoelt. Dus vullen we voortaan altijd de boiler, maar zetten 'm niet altijd aan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Bram » ma 31 aug 2015 21:10

Ons toilet spoelde ook niet goed. Op aanraden van een dealer in het oosten van het land heb ik een Reich Dompelpomp Power Jet 22L/Min 2,1 bar geplaatst. Werkt prima. Wel oppassen dat je zelf niet weg spoelt. mrgreen.gif
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Hans1954 » ma 31 aug 2015 21:11

Het toilet spoelt met koud water. Is in feite dus gewoon een kraan. Er loopt dan dus ook geen water naar de boiler en zou het toilet de volle mep moeten krijgen. Ik zit zelf te denken aan een vorige eigenaar (of had je hem nieuw) die de pomp zelf vervangen heeft en blijkbaar voor de verkeerde koos. Het effect is hetzelfde: een nieuwe zwaardere pomp. Kijk voor de zekerheid even of de toevoerslangen helemaal vrij zijn en de caravan goed waterpas staat.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Caramba

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 21:47

Conradi schreef: Als je een terugslagklep monteert, ik denk daar ook wel'es aan, moet je in de leiding naar de Therme een drukvat opnemen om te voorkomen dat de druk te ver oploopt.
Thanks, ik zal me daar ook even in verdiepen. Ook waar die moet komen etc. Terugslagklep moet liefst zo dicht mogelijk bij de pomp zag ik, heeft dat drukvat ook nog een "ideale" plek?
Daphne schreef: Blijkbaar heb je een gevulde boiler, dus het probleem zit 'm daar niet in. En een boiler vult zich niet vanzelf als hij op de leiding zit. Als deze leeg is, zul je toch eerst de warmwaterkraan open moeten zetten om deze te vullen. Wij deden dat niet altijd voor een weekendje omdat afwassen niet altijd nodig is. Maar dan hebben we wel het probleem dat het toilet maar voor de helft spoelt. Dus vullen we voortaan altijd de boiler, maar zetten 'm niet altijd aan.
O, op die manier. Ik begrijp hem nu. knipoog.gif

Deze is al in gebruik genomen. Wilde eea toch even uitproberen, en hij is reuze handig bij het scheren. thumbup.gif
Bram schreef:Ons toilet spoelde ook niet goed. Op aanraden van een dealer in het oosten van het land heb ik een Reich Dompelpomp Power Jet 22L/Min 2,1 bar geplaatst.
Die had ik ook op het oog. Al is 22L 1.8 bar en 25L 2.1 bar volgens de site. De eerste lijkt me ruim voldoende (krijgt de tank leeg in ~ 2 minuten) mrgreen.gif
Hans1954 schreef:Het toilet spoelt met koud water. Is in feite dus gewoon een kraan. Er loopt dan dus ook geen water naar de boiler en zou het toilet de volle mep moeten krijgen. Ik zit zelf te denken aan een vorige eigenaar (of had je hem nieuw) die de pomp zelf vervangen heeft en blijkbaar voor de verkeerde koos.
Geen idee of het pompje ooit vervangen is. Wij hebben deze caravan net, en ik was toch al van plan steradent te halen (een tip op dit forum) of speciale tankreiniger om de boel te laten inweken als we even weg zijn en daarna door te spoelen. Maar een nieuwe pomp kan sowieso geen kwaad omdat je daar nooit goed inkomt om te reinigen (blijft meer in hangen dan elders lijkt me). knipoog.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door graaf » di 1 sep 2015 01:31

@caramba,
Is de 22 liter pomp zoals hierboven weergegeven voor het toilet niet aan de zware kant? Ik begrijp dat er drukverlies is door de afstand. Ter vergelijk: Ik heb de spoelpomp in de Thetford zelf zitten, en die heeft het verleden jaar begeven. Was een van 7 l/m die er uit kwam. Ik heb die vervangen door een van 9 l/m en nu spuit de spoelvloeistof als een raket het spoelwater rond in het toilet, met een geluid van een straaljager (lichtelijk overdreven).....kan je bij Thetford op de online onderhoud/gebruiksaanwijzingen niet vinden wat er aangesloten dient te worden?
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Caramba

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Caramba » di 1 sep 2015 10:17

RE.gif

De Thetford FAQ was m'n eerste stop, maar dat heeft weinig opgeleverd. Je kunt opzoeken welk model je hebt, hoe je het dient te gebruiken, en waar de dealers zitten... (lichtelijk overdreven, maar iig geen technische info).

Vandaar ook m'n vraag naar gebruikerservaringen. Die zijn positief deze pomp, en qua prijs loopt het niet vreselijk uiteen met de lichtere pompjes. knipoog.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door graaf » di 1 sep 2015 11:45

RE.gif
Klopt Caramba, de vervangende pompjes van verschillende capaciteit verschillen onderling in prijs niet veel. Ik dacht je alleen te behoeden voor het beschadigen/kwijtraken van lichaamsdelen wanneer je het waterkanon van 22 L/m zou gebruiken. mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif (ook lichtelijk overdreven)

Even gegoogled.
Ik veronderstel dat jij een toilet type 403 hebt en niet zoals ik type 402:

C-402 Cassette toilet met geïntegreerde spoelwatertank. Spoeling geschiedt via een
elektrische 12V pomp.
C-403 Cassette toilet dat wordt aangesloten op het centrale watersysteem van het
voertuig. Spoeling geschiedt via een 12V magneetventiel en relais.

INSTALLATIE BIJZONDERHEDEN (alleen punt 6 en 7 weergegeven)

6. De C-402 versies hebben een elektrische 3 Amp. Pomp (12 V). Daarvoor is
een 12 V (gelijkstroom) voorziening nodig, via accu of transformator (min. 5
Amp).
7. De C-403 wordt aangesloten op het centrale watersysteem van de caravan of
camper. Voor de bediening van het magneetventiel en het relais is een 12 V
(gelijkstroom) voorziening nodig. Voor een goede spoeling is het volgende
vereist:
- Minimale toevoerdruk van
0.5 bar
-Minimaal toevoervolume van 6L/per minuut.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 4 sep 2015 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekstkleur aangepast i.v.m. leesbaarheid.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

pd0bao40

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door pd0bao40 » di 1 sep 2015 12:17

RE.gif EN omdat iedere liter water (= kg) gehaald en weggebracht dient te worden is een grotere opbrengst waterpomp
niet zo gewenst. Integendeel i.t.t. de vroegere voetpomp, later gevold door de elektrische voetschakelaar waarbij
juist gedoseerd kon worden, is het nu vaak verspilling geblazen met handen wassen etc. Heb tenminste in caravans
nog geen sensor gestuurde kranen gezien zoals in openbare gebouwen steeds meer wordt toegepast! Jaap.
Laatst gewijzigd door pd0bao40 op di 1 sep 2015 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Caramba

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Caramba » di 1 sep 2015 12:38

graaf schreef:- Minimale toevoerdruk van 0.5 bar
- Minimaal toevoervolume van 6L/per minuut.
Minimaal inderdaad... knipoog.gif

Dat haalt het huidige pompje dus niet vrees ik.

Had bij de bekende webshops gekeken, daar is niet heel veel tussen de zwakke standaard pompjes en de Reich uit Conradi's post. Daarvan dan de lichtste van de twee gedacht, die bovenstaande gebruikers goed bevalt.



@ Jaap, dat is inderdaad een punt. Maar omdat we waar mogelijk bij voorkeur comfortplaatsen zullen kiezen en er ook een "stadswater" aansluiting op de caravan zit is dat voor ons niet zo'n probleem. Spoelknop van de Thetford is makkelijk te doseren.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Micky » wo 2 sep 2015 17:22

Hans1954 schreef:Het toilet spoelt met koud water. Is in feite dus gewoon een kraan. Er loopt dan dus ook geen water naar de boiler en zou het toilet de volle mep moeten krijgen. Ik zit zelf te denken aan een vorige eigenaar (of had je hem nieuw) die de pomp zelf vervangen heeft en blijkbaar voor de verkeerde koos. Het effect is hetzelfde: een nieuwe zwaardere pomp. Kijk voor de zekerheid even of de toevoerslangen helemaal vrij zijn en de caravan goed waterpas staat.
Als je de koude kraan openzet, loopt er water door de koude leiding naar het toilet,maar dus ook naar de boiler, dat is immers dezelfde leiding/verbinding, er zal dan koud water in de boiler druppelen en een lichte druk opbouwen omdat er geen warme kraan open staat. Lucht wil best graag samendrukken. Heb je de boiler gevuld, dan is daar geen lucht om samengedrukt te worden, alles is immers water, de leidingen en ook de boiler, alle druk zal nu dus naar de uitstroomopening van het toilet gaan, heel logisch eigenlijk..


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Hans1954 » vr 4 sep 2015 05:52

RE.gif Ben ik niet met je eens. Als ik de warme kraan openzet gaat er koud water naar de boiler dat het warme water uit de boiler drukt en naar je uitloop komt. Als de boiler leeg is vul ik hem ook zo. Je hebt dus in feite alleen maar koudwaterkranen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Micky » vr 4 sep 2015 10:20

RE.gif

Lees nog eens wat ik schreef knipoog.gif je bevestigd juist mijn verhaal.. als de boiler leeg is wil dat kouwe water ook naar de uitloop van de warme kraan (via de boiler) maar de kraan is dicht, zo loopt er heel langzaam water in je boiler, wat er dus voor zorgt dat de druk in de koude stromende leiding daalt, dus kun je zelf ook proberen door dit na te bootsen, dan alles dicht te doen en de aftapkraan van de boiler open te zetten, je zult zien dat je water in de boiler hebt laten lopen terwijl de warmwaterkraan dicht stond.
Overigens is dit ook gewoon het bewijs, want bij een volle boiler spoelen deze toiletten wel goed.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door graaf » vr 4 sep 2015 13:43

micky schreef:RE.gif

als de boiler leeg is wil dat kouwe water ook naar de uitloop van de warme kraan (via de boiler) maar de kraan is dicht, zo loopt er heel langzaam water in je boiler, wat er dus voor zorgt dat de druk in de koude stromende leiding daalt,
Jij denkt dus dat de boiler als een soort expansievat werkt? Ik denk dat de samendrukbaarheid van lucht bij 0,5-1,8 bar toch wel gering is. scratch.gif .
Ik heb wel gemerkt dat bij het vullen van het systeem; en dan als alleen de kraan op de koude stand geopend staat, de boiler zich niet vult, en dat ook zo blijft. Terugloop als er een kraan geopend wordt naar de boiler zonder dat de pomp draait ontstaat wel (maar ik heb een aparte schakelaar op de schoonwater-pomp , speciaal voor het ontluchten van het systeem om drooglopen van de pomp te voorkomen), maar dan alleen het water in de slang. En er zijn volgens mij wel drukverliezen door het niet 100% afsluiten van kranen.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Micky » vr 4 sep 2015 15:27

RE.gif

Als je het zo noemen wilt, bij mij is dit het geval en het verklaart ook waarom deze toiletten met watervoorziening uit de centrale watertank slechter spoelen bij een lege boiler, 100% vergelijk heb ik niet omdat ik wel een aparte pomp heb voor het toilet, maar het principe van het vullen/ vol druppelen van de boiler blijft volgens mij hetzelfde en zoals ik aangaf, bij mij komt er water in bij gesloten kranen.
Aan de andere kant, hoe afgesloten zijn onze kranen eigenlijk? ik heb die in de badkamer al los gehad en die sluit echt, maar of daar geen lucht langskomt heb ik zelf nooit geprobeerd, er komt ook pas water uit als je de pomp laat draaien, dus openen en waterdruk komt ongeveer gelijk.

Welke verklaring heb jij voor het mindere spoelen van het toilet bij een lege boiler?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Hans1954 » vr 4 sep 2015 16:33

RE.gif Net wat ik al zei. Gewoon een kapotte pomp ooit vervangen door één die er wel op leek. Ik had een paar jaar geleden ook een defecte pomp en die verving ik uit de reserves. Met hetzelfde resultaat. Was over toen ik er weer een pomp opzette die de fabriek ook monteert.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Daphne » vr 4 sep 2015 16:56

RE.gif

Wij hebben onze caravan nieuw gekocht. Dus dat gaat niet op. Ik zal een keer een filmpje maken om het verschil te laten zien met een volle en lege boiler zonder van waterpomp te wisselen.


Verzonden via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Caramba

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Caramba » vr 4 sep 2015 17:38

micky schreef: Aan de andere kant, hoe afgesloten zijn onze kranen eigenlijk? ik heb die in de badkamer al los gehad en die sluit echt, maar of daar geen lucht langskomt heb ik zelf nooit geprobeerd, er komt ook pas water uit als je de pomp laat draaien, dus openen en waterdruk komt ongeveer gelijk.

Het gegeven dat er terugloop is van water geeft denk ik ook wel aan dat de gemiddelde kranen niet geweldig afsluiten.

Misschien kan zo'n terugslagklep ook wel uitkomst bieden bij die spoelproblemen waar het niet aan de pomp ligt?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Zwaardere waterpomp (ivm Thetford)

Bericht door Hans1954 » vr 4 sep 2015 17:48

Daphne schreef:RE.gif

Wij hebben onze caravan nieuw gekocht. Dus dat gaat niet op. Ik zal een keer een filmpje maken om het verschil te laten zien met een volle en lege boiler zonder van waterpomp te wisselen.
Ik had het ook over de pomp van TS. Als jij hetzelfde euvel hebt bij nieuw, heb je mogelijk met verkeerde zuinigheid vanwege de fabrikant te maken. Die monteren met liefde onderdelen die 2 cent goedkoper zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Water”