Waterpomp

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Jomo

Waterpomp

Bericht door Jomo » di 11 aug 2015 23:17

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje, als ik mijn waterbak leeg laat lopen voor vervoer.
Dan moet hij natuurlijk ook weer gevuld worden als ik water wil hebben, maar indien ik dan de kraan openzet krijg ik geen water, en de pomp maakt het geluid van leegdraaiend.
Ik moet met de tuinslag de darmt van de pomp opgieten voordat er water kan gepomt worden.

Is er een mogelijkheid om dit op te lossen? Zodat ik niet steeds metde tuinslag de darm dien te vullen?

Alvast bedankt!

Caramba

Re: Waterpomp

Bericht door Caramba » wo 12 aug 2015 01:13

Heeft de pomp vroeger wel zelf water gepakt als je de tank vulde?

Er zijn twee soorten pompen, de een neemt automatisch water, bij de ander moet je eerst het pomphuis vullen voor hij werkt. Misschien is dit het tweede type? Wel wat onhandig inderdaad.

Jomo

Re: Waterpomp

Bericht door Jomo » wo 12 aug 2015 09:49

Ik weet niet of het de 2e soort pomp is. Het is namelijk een 2e hands.

Ik zal eens opzoeken adhv het typenr.

Groeten

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waterpomp

Bericht door WillyL » wo 12 aug 2015 10:26

Waarom de leiding gans laten leeglopen? Misschien er een bodem water laten instaan zodat de aanzuigmond nog net onderwater zit? Een kilootje zal het verschil toch niet maken?
Bij het remmen zal het water wel tegen de voorwand van de tank klutsen en de aanzuigmond misschien ook niet in het water hangen. Probeer het eventueel eens of dit een oplossing is.

Staat er een terugslagklep in de leiding? Dit vermijdt dat je leidingen leeglopen wanneer de pomp niet draait en zodoende blijft er meestal wat water achter in de pomp. Misschien is het plaatsen van zulk een klepje ook een oplossing.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Caramba

Re: Waterpomp

Bericht door Caramba » wo 12 aug 2015 10:46

RE.gif

Stilstaand water in de tank laten staan is ook niet aan te raden, hetzij voor een korte rit. Voor langere tijd zeker niet doen!

Jomo

Re: Waterpomp

Bericht door Jomo » wo 12 aug 2015 12:05

Hallo,

dat doen we ook niet hoor, we ledigen de leidingen ook maar dan is het natuurlijk vervelend als je steeds zo de pomp moet ophalen.

Groeten,

Joris

Caramba

Re: Waterpomp

Bericht door Caramba » wo 12 aug 2015 12:33

Zeker vervelend, ik zou daar ook niet mee kunnen leven. Misschien toch een andere pomp zoeken als deze het verkeerde type blijkt te zijn, of niet te repareren is. (Overweeg dan evt. ook een hydrofoor als je meer druk/capaciteit wenst).

Weet de vorige eigenaar geen raad hoe dit vroeger werkte?

Als je daar geen uitkomst krijgt en hij makkelijk uitneembaar is kun je misschien nog even kijken of er ergens obstructies zitten en het pompje testen in een afwasteiltje oid. Anders zou ik het ook niet een twee drie weten.
Laatst gewijzigd door Caramba op wo 12 aug 2015 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38611
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waterpomp

Bericht door Micky » wo 12 aug 2015 12:36

Ik heb altijd water in de tank onder het rijden, een liter of 5 handig voor onderweg


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Caramba

Re: Waterpomp

Bericht door Caramba » wo 12 aug 2015 12:40

RE.gif

Da's geen bezwaar natuurlijk. Maar uiteraard niet de caravan wegzetten met water in de tank, tenzij je hem als kweekvijver wilt gebruiken. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waterpomp

Bericht door WillyL » wo 12 aug 2015 14:28

RE.gif van Caramba.
Het gaat hier wel om een verplaatsing van hooguit 1 dag. Laat jij het water ook 's morgens af omdat je het s' avonds pas gebruikt bij een langer verblijf?
Bovendien, zelf gebruik ik het tankwater enkel voor handenwassen ed, niet om te drinken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16317
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Waterpomp

Bericht door Jan van Vijven » wo 12 aug 2015 15:09

Geen enkele centrifugaal pomp is zelfaanzuigend, het is daarom van belang dat je aanzuig plus impeller altijd onder water zit.
Als je tank goed vol zit en je pomp zit duidelijk onder water zal deze gewoon moeten werken.
In het begin zal deze wat ander geluid maken en wat sputteren maar uiteindelijk komt het goed.
Mocht het te lang duren doe je kraantje dan wat dicht zodat je wat meer tegendruk krijgt.
Controleer ook even of je pomp wel onderin je tank zit...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Caramba

Re: Waterpomp

Bericht door Caramba » do 13 aug 2015 00:03

RE.gif

Goed advies, maar waar ik eerder op doelde is dat de ene dompelpomp heeft genoeg aan een klein laagje water, terwijl bij de andere eerst het pomphuis vol moet wil hij iets doen. Ik heb beide typen gehad...

____________

@ WillyL

Ik heb hierboven twee keer aangegeven dat het geen kwaad kan voor een dagrit o i.d. maar dat je het niet voor langere tijd moet laten staan. Wat is daaraan onduidelijk?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door JPGeetje » do 13 aug 2015 10:30

Zoals Jan al zegt, een centrifugaalpomp zuigt niet zelf aan en moet dus minimaal met het pomphuis onder water zitten wil hij het doen.(op gang komen.)
De vorm van dat pomphuis bepaalt hoe diep je de pomp minimaal moet onder dompelen.
Ik moet altijd minimal een cm. of 5 water in de tank hebben voordat ik pomp gevuld krijg.
Als het pomphuis eenmaal gevuld is mag de pomp verder boven water uitsteken maar de aanzuigopening moet onder water blijven anders zuigt hij lucht aan en is het weer einde verhaal.
Als je ergens een lekkende kraan hebt kan deze in rusttoestand lucht aanzuigen waardoor er ook lucht in je leidingsysteem komt. Of die lucht uiteindelijk ook weer in het pomphuis kan komen hangt af van de opbouw van het watersysteem maar erg waarschijnlijk is dat niet.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Caramba

Re: Waterpomp

Bericht door Caramba » do 13 aug 2015 11:08

RE.gif

Misschien kan een terugslagklep nog wat verbeteren. Ander (beter) pompje is ook niet echt duur (€8,- tot ~ €30,-).

Persoonlijk zou ik denk ik voor een hydrofoor cq drukpomp gaan als het huidige watersysteem niet bevalt. Kost wel iets meer, en je moet even eea aanpassen, maar het heeft zeker voordelen. Meer info en vergelijking HIER.

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waterpomp

Bericht door Ab » do 13 aug 2015 11:28

Let daarbij wel op...
Als er een boiler aan boord is, kan een hydrodoor installatie te veel druk geven.
De normale Truma boilers kunnen niet veel druk hebben.
Ik heb zelf ooit ook een dikke waterpomp met hydrofoor ingebouwd, echter in combinatie met een geyser.
Die werkte niet onder de 1,5 bar druk.
Dus moest het wel, de normale pompjes geven maar een paar tienden overdruk.
Daar zijn de Truma boilers ook voor bedoeld. Bij teveel druk kan je het kuntstof binnenwerk kapot pompen.
Ik zou dus niet zomaar een drukpomp inbouwen.
Een normaal pompje zoals in bijna alle caravans volstaat.
Daarbij kan je ook kiezen voor verschillende wateropbrengsten, de druk is nooit teveel voor een boiler.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Caramba

Re: Waterpomp

Bericht door Caramba » do 13 aug 2015 12:15

RE.gif

Da's wel iets om rekening mee te houden idd, ook met een zwaardere dompelpomp trouwens.

De 'standaard' elektrische 5 liter Therme kan (IIRC) 1.2 bar max aan, de grotere (14L) met 2.8 bar ruim het dubbele. De gas/elektra combi ook zoiets.

Maar inderdaad alles controleren, ook de slangen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16317
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door Jan van Vijven » do 13 aug 2015 13:58

Alles gewoon standaard houden is volgens het beste. Simpel, licht en goedkoop en het werkt ook nog, wat wil je nog meer.
En alles via een pompje van 10 €....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Caramba

Re: Waterpomp

Bericht door Caramba » do 13 aug 2015 23:09

RE.gif

Da's wel het eenvoudigste inderdaad.
Maar sommigen vinden het leuk om dingen te upgraden, en als zich dan een reden/excuus voordoet, tja... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterpomp

Bericht door Willem_uit_Goes » za 15 aug 2015 14:22

Ik heb zelf de hele waterinstallatie vervangen 3 jaar geleden. Plan was eerst om alleen een vaste watertank in te bouwen, maar gezien staat van de oude waterslangen heb ik de hele zooi eruit gehaald en vervangen.

Voor de slangen het tyleen kliksysteem van Reich gebruikt, werkt supermakkelijk met de bijbehorende koppelingen.

Toen gelijk een drukpomp ingebouwd, een Whisperking van Shurflo. Staat ongeveer 2,5 meter vanaf de watertank en zuigt prima aan, ook na een lege tank bij start van het seizoen.

Daar hoort uiteraard een drukvat bij. Verder gelijk een Truma electroboiler erbij gezet, en een city-aansluiting.
De originele (15 jaar oude) kranen ook vervangen door bijpassende mengkranen.

Alles werkt prima, maar om nu te zeggen dat de drukpomp voordelen biedt t.o.v. de standaard pompjes: eigenlijk niet.
Ik moest toch renoveren, en vond het gewoon leuk om het op deze manier te doen.

Alles werkt prima, maar om nu te zeggen

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Waterpomp

Bericht door maanenschijn » za 9 apr 2016 22:09

Ik probeer alle geheimen te doorgronden van mijn aangeschafte Polar


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Waterpomp

Bericht door maanenschijn » za 9 apr 2016 22:13

Ik was aan het schrijven: ik ben alle geheimen aan het doorgronden van mijn aangeschafte Polar. Nu bezig met het watersysteem.

Nu mijn vraag: het pompje draait prima, maar geeft geen water. Is dit geen zelf aanzuigend pompje zodat ik na een lange tijd dat hij heeft droogestaan eerst de pomp moet vullen? Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door Stef » za 9 apr 2016 22:37

Zo te zien is het pompje al een uit elkaar gehaald ! Gezien de vloeibare pakking die rondom de rand zit!
Is het ponpje op de juiste manier aangesloten ? Anders draait deze verkeerd om en zal nooit kunnen aanzuigen !

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Waterpomp

Bericht door maanenschijn » za 9 apr 2016 22:55

Hoe kan ik de draairichting controleren? Zuigt het pompje hard genoeg om dat aan de inlaat te voelen? Anders even draadjes verwisselen neem ik aan.
Maar ik verwacht wel dat het goed zit. De caravan komt uit een boedelscheiding en zo uit de kampeerderij.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door Stef » zo 10 apr 2016 00:31

Ik neem aan dat de linker aansluiting ( blauwe leiding ) de caravan ingaan naar de kranen.
Koppel deze eens los bij de pomp en laat hem eens lopen . Komt er nu wel water uit dan zit het ergens verderop in de leidingen of direkt bij de kranen.

Komt er nog steeds geen water uit ; neem dan een kannetje, vul deze met wat water en maak een kort slangetje en hang het slangetje in het water. Dit kannetje leg je bovenop de zwarte watertank gelijk of iets hoger dan de pomp.
Komt er nu wel water uit dan is er een probleem met de aanzuiging. Komt er nog steeds geen water uit , draai dan de draadjes eens om. Werkt het pimpje nog steeds niet, dan ligt het waarschijnlijk aan het pompje zelf , en zoals ik vermoed is deze al eens open geweest.

Veel succes

Mvg
Stef zwaaien.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Waterpomp

Bericht door cadance » zo 10 apr 2016 08:46

En als je nu de kraan openzet tijdens het pompen?
Dan heeft de pomp minderweerstand omdat de lucht dan kan ontsnappen.
En de watertank behoorlijk vullen.
Vroeger was dat bij ons niet zo nodig maar de laatste jaren moet ik het op deze manier doen.
Het zal wel met slijtage te maken hebben.
We hebben een Hydrofoor op de boot en dat spulletje is zeker al 15 jaar oud en veel gebruikt.
Het water moet dan 1.20 M1 opgepompt worden.
Die situatie komt dus alleen voor als de pomp droog heeft gestaan.

Succes.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Plaats reactie

Terug naar “Water”