Beste manier......??

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Jurgen

Bericht door Jurgen » za 22 jul 2006 18:35

Ik heb net een andere caravan gekocht, maar de waterleiding is beschimmeld, verwijdert dit waterstofperoxidemengsel ook schimmel of moet ik een andere leiding steken, of.............?

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » za 22 jul 2006 19:42

Schimmel kun je heel goed met bleekwater verwijderen, door de leidingen met verdund bleekwater te vullen en een uurtje te laten staan. Daarna goed doorspoelen. Zuiveringzout is overigens de natriumbicarbonaat die ook in steradent zit. Ik heb overigens ook een muf smaakje in de leidingen. Vorig jaar nieuwe caravan, maar nog steeds dat muffe smaakje. Als je even doorspoelt is het weg, maar na een uurtje staan proef je het weer. De tank is het niet, het zijn de leidingen. Ik heb na de laatste vakantie bleekwater gebruikt en over 4 weken komt hij weer uit zijn hok en ga ik kijken of dit geholpen heeft. Ik heb overigens goede resultaten over dat blauwe spul van Ivra gehoord. Wij hebben trouwens voor drinkwater altijd een aparte kan met vers water, het water uit de tank gebruiken we alleen voor spoelen en handenwassen.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Coral

Bericht door Coral » za 22 jul 2006 21:46

Let even op met bleekwater...het verwijderd de schimmel niet, het bleekt alleen het zwarte en soms ook roze weg.
Dit betekent dat het er dus eigenlijk nog gewoon zit..niet erg smakelijk dacht ik zo.. en het zal altijd blijven terug komen. :(

Er zijn echte schimmel verwijderaars op de markt...je kunt je er het beste even goed over navragen, meestal heeft hg wel iets, dat is een merk dat je bij bv, kruidvat kunt krijgen wat erg goed is!

Gebruikersavatar
Kiopop
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 12:39
Locatie: Oostende

Bericht door Kiopop » zo 23 jul 2006 11:48

Aangaande dit lijntje ben ik eens gaan rondneuzen op het net.
Ik kwam deze tegen
( http://www.kampeerzaken.nl/accessoires/ ... per-170706 )
niet direkt iets te maken met reinigen.
Maar als het reinigen moest tegen vallen, toch een zekerheid
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."

Gebruikersavatar
Kiopop
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 12:39
Locatie: Oostende

Bericht door Kiopop » zo 23 jul 2006 12:36

coral schreef:Let even op met bleekwater...het verwijderd de schimmel niet, het bleekt alleen het zwarte en soms ook roze weg.
Dit betekent dat het er dus eigenlijk nog gewoon zit..niet erg smakelijk dacht ik zo.. en het zal altijd blijven terug komen. :(

Er zijn echte schimmel verwijderaars op de markt...je kunt je er het beste even goed over navragen, meestal heeft hg wel iets, dat is een merk dat je bij bv, kruidvat kunt krijgen wat erg goed is!
Nu dacht ik toch ook, al jaren dat bleekwater meer doet dan bleken. :shock:

Heb daarom onze " Javel " fles nog eens ter hand genomen ( staat nu naast mij ) en daar staat wel degelijk op vermeld.

Ontsmet, ontvet, bleekt en ontgeurt.

Nu kan ik mij voorstellen dat de leidingen niet echt opdrogen, daarom doe ik het ook na en juist voor het verlof.
Doe het al jaren zo en nog geen probleem ondervonden.

Alhoewel...........welke schimmels kan bleekwater aan en welke niet.
En welke schimmels kunnen die ander produkten aan.
Regelmaat ( onderhoud dan ) zal er ook wel veel mee te maken hebben denk ik.
Zo wordt er geschreven dat stilstaand water na +/- 3 dagen al niet echt veilig meer is.
Daarom neem ik om de twee dagen proper water en worden ter plaatse de leidingen regelmatig uitgespoeld.
Ge moet eens na 2 weken uw dompelpomp ter hand nemen, wat een glibberige toestand. :?

Dit was een van de redenen dat ik ter plaatse ben beginnen spoelen.
Daarom ben ik ook geen echte voorstander van een vaste watertank, omdat over het algemeen genomen de inhoud groter is dan het verbruik.
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."

Coral

Bericht door Coral » zo 23 jul 2006 13:21

kiopop schreef:
coral schreef:Let even op met bleekwater...het verwijderd de schimmel niet, het bleekt alleen het zwarte en soms ook roze weg.
Dit betekent dat het er dus eigenlijk nog gewoon zit..niet erg smakelijk dacht ik zo.. en het zal altijd blijven terug komen. :(

Er zijn echte schimmel verwijderaars op de markt...je kunt je er het beste even goed over navragen, meestal heeft hg wel iets, dat is een merk dat je bij bv, kruidvat kunt krijgen wat erg goed is!
Nu dacht ik toch ook, al jaren dat bleekwater meer doet dan bleken. :shock:

Heb daarom onze " Javel " fles nog eens ter hand genomen ( staat nu naast mij ) en daar staat wel degelijk op vermeld.

Ontsmet, ontvet, bleekt en ontgeurt.

Nu kan ik mij voorstellen dat de leidingen niet echt opdrogen, daarom doe ik het ook na en juist voor het verlof.
Doe het al jaren zo en nog geen probleem ondervonden.

Alhoewel...........welke schimmels kan bleekwater aan en welke niet.
En welke schimmels kunnen die ander produkten aan.
Regelmaat ( onderhoud dan ) zal er ook wel veel mee te maken hebben denk ik.
Zo wordt er geschreven dat stilstaand water na +/- 3 dagen al niet echt veilig meer is.
Daarom neem ik om de twee dagen proper water en worden ter plaatse de leidingen regelmatig uitgespoeld.
Ge moet eens na 2 weken uw dompelpomp ter hand nemen, wat een glibberige toestand. :?

Dit was een van de redenen dat ik ter plaatse ben beginnen spoelen.
Daarom ben ik ook geen echte voorstander van een vaste watertank, omdat over het algemeen genomen de inhoud groter is dan het verbruik.

Ik kan helaas geen doorslaggevend bewijs vinden voor mijn gelijk.
Op mijn werk mogen wij geen chloor meer gebruiken, met als reden die ik hier boven al heb geschreven,en natuurlijk voor het milieu.
Nu heb ik wel nog even gezocht op het net en hierhttp://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... ekmiddelen kun je wel iets vinden over het gebruik van chloor en zijn werking.
in ieder geval succes met het weg bleken.. :wink: en schoonmaken van de water tank!

gastjw

Bericht door gastjw » do 27 jul 2006 22:06

Ik kan helaas geen doorslaggevend bewijs vinden voor mijn gelijk.
Op mijn werk mogen wij geen chloor meer gebruiken, met als reden die ik hier boven al heb geschreven, en natuurlijk voor het milieu.
Misschien heb ik niet goed gekeken, maar welk gelijk bedoel je?
En de reden?
De volgens mij enige reden om het spul niet te gebruiken wordt ook maar zijdelings even aangetipt in het verhaal van Milieu Centraal. En dat is dat het te veel gebruikt zou worden en daardoor te veel leven zou doden. Dus puur het milieu. Maar wel een mooi meegenomen argument voor zeepfabrikanten. (site van de Vereniging van zeepfabrikanten...)

Het gevaar voor het milieu is echter zeer relatief. Want bijv. in zwembaden wordt het nog op grote schaal maar toch niet overvloedig gebruikt omdat er nauwelijks iets beters is. Het is ook niet echt schadelijk omdat het vanzelf verdwijnt uit het milieu.

Chloor (het gas, opgelost in water is bleekwater) is het bij uitstek geschikte middel tegen practisch alle schimmels. De enkele die je er niet onder krijgt zijn alleen interessant voor de wetenschapper.
Het doodt ook echt de schimmels. Niet alleen de kleurtjes. En als het terug komt is dat omdat dezelfde voorwaarden opnieuw aangemaakt worden. Het chloor is inmiddels verdwenen.

Het wordt al vele jaren gebruikt in drinkwater, door alle waterleidingbedrijven.
Sommigen moeten er wat meer van gebruiken dan anderen, zoals heel lang in Rotterdam het geval was. Zo kwam het dat mijn oom uit Rotterdam, bij ons in Den Haag, niets anders wilde drinken dan het heerlijke water uit de kraan.
Maar op een camping in Frankrijk hadden we een keer zoveel in het leidingwater dat we er niet eens thee van konden zetten. Het duurde dagen voor het verdwenen was. Het was de enige keer dat we flessen water kochten.

Maar om terug te keren naar de vraag. Dit jaar had ik vergeten om de plastic jerrycan, waarmee ik water haal voor de vaste watertank op z'n kop te zetten. En die was dus grijs van de schimmel. Met een paar chloortabletten uit de super kon ik hem uitstekend schoon krijgen. Gewoon een poosje laten staan en uitspoelen. Het luchtje dat zou overblijven was er gewoon niet. En mocht het er toch geweest zijn, de Rotterdammers overleefden het toch ook?

Kortom, gebruik gerust wat bleekwater om de leidingen schoon te maken. En na doorspoelen, zie de leidingen ook droog te krijgen. Bijv. met een pomp op een stuk binnenband die over de kraan geschoven zit. Een probaat middeltje.

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 27 jul 2006 22:37

Kortom, gebruik gerust wat bleekwater om de leidingen schoon te maken. En na doorspoelen, zie de leidingen ook droog te krijgen. Bijv. met een pomp op een stuk binnenband die over de kraan geschoven zit. Een probaat middeltje.
Jasper, wat is de bedoeling van het drogen? Ik trek er na het chloor water met steradent in en heb dan geen last meer van geurtjes en smaakjes... Is dat dan volgens jou niet genoeg en waarom?

gastjw

Bericht door gastjw » vr 28 jul 2006 17:41

In het water dat achterblijft, al zijn het maar druppeltjes, zitten altijd nog wat stofjes. Onder gunstige omstandigheden kunnen die zich zodanig vermenigvuldigen dat je na verloop van tijd compleet beschimmelde leidingen hebt.
Het is dat ik nu weet dat dat er met bleekwater wel weer uit gaat, maar beter is het om die groei gewoon geen kans te geven.
Schimmel en bacteriën hebben namelijk drie voorwaarden nodig om te groeien. Als je er één weghaalt kan het zich niet ontwikkelen.

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Choor als middel tegen bacteriën en schimmels

Bericht door Renaat » vr 28 jul 2006 21:25

Hoi,

Jasper W. heeft overschot van gelijk; choor o.d.v. van Javelwater is prima om schimmels en bacteriën in de tanks en leidingen van de caravan te bestrijden.

Chloor is een oxyderende stof ( waterstofperoxyde idem dito! ) die alle organisch materiaal dus ook schimmels en bacteriën oxydeert tot CO2 en H2O en Nox. Deze gassen vervluchtigen in het buizen-tanks systeem van de caravan. De schimmels zijn weg.

Als er nog een beetje chloorgas in de leidingen achter blijft is dat een prima bescherming om nieuwe schimmels te voorkomen.

Bij het stallen van de caravan zorgen wij ervoor dat er een beetje Javelwater in de leidingen zit.
Daarvoor gieten we 100 ml Javelwater in de drinkwatertank, rijden naar huis, zetten de kranen open, ook deze van de boiler en maken dan de tank leeg.

Uiteraard wordt voor gebruik de leidingen doorgespoeld totdat er geen chloorgeur meer is.

Om de vorming van ketelsteen = Ca carbonaat tegen te gaan gebruiken, wij azijn... maar dat is een ander verhaal. 8)

grtjs Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 28 jul 2006 23:19

@ JasperW:

Ik ben dat wel met je eens, maar is goed naspoelen niet net zo goed dan?

fingers

bleek

Bericht door fingers » wo 2 aug 2006 21:39

de duinwaterdrinkmaatschappij in het westland en randje den haag adviseert ook om het met chloor te doen omdat dit geen schadelijke gevolgen heeft voor de mens. en dat smaakje is er heel snel van af .

JanHil

Bericht door JanHil » ma 28 aug 2006 23:00

In het boekje dat ik bij mijn Kip-caravan kreeg, staat dat je de watertank met 10 liter lauw water met een half theekopje schoonmaakazijn moet vullen. Vervolgens pomp je dat in de leidingen (en in mijn geval ook in de boiler), waarna je het maximaal 24 uur moet laten staan. Daarna doorspoelen met water van ong. 60 graden. Chloor wordt afgeraden, omdat bepaalde onderdelen van de kraan (en misschien ook de boiler) er niet tegen kunnen

Jan

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » ma 28 aug 2006 23:59

janhil schreef:In het boekje dat ik bij mijn Kip-caravan kreeg, staat dat je de watertank met 10 liter lauw water met een half theekopje schoonmaakazijn moet vullen. Vervolgens pomp je dat in de leidingen (en in mijn geval ook in de boiler), waarna je het maximaal 24 uur moet laten staan. Daarna doorspoelen met water van ong. 60 graden. Chloor wordt afgeraden, omdat bepaalde onderdelen van de kraan (en misschien ook de boiler) er niet tegen kunnen

Jan
Is dat niet meer bedoeld om verkalking van pomp en leidingen tegen te gaan :?:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

JanHil

Bericht door JanHil » di 29 aug 2006 22:05

Dat is denk ik wel zo, deusjevo, maar ik ga er van uit, dat het tevens de leidingen van bacteriëngroei verlost. Azijn wordt ook gebruikt als wasmiddel, dus het reinigt ook!
Heb dit vorig jaar voor het eerst zo gedaan en aan het begin van dit seizoen niets gemerkt van vuile leidingen oid. Ook de pomp en het leidinggedeelte in de tank, die na verloop van tijd altijd wat slijmerig aanvoelen, waren mooi schoon.

Pyra

Chateau adviseert wijn-azijn...

Bericht door Pyra » wo 30 aug 2006 15:32

In de handleiding bij onze nieuwe Chateau Calista adviseert de fabrikant om wijnazijn te gebruiken. Typische Frans/Belgische invloed? Als het een Italiaanse caravan was zou vast Balsamico aangeraden worden :D

imoec

Bericht door imoec » do 31 aug 2006 08:07

Hoi
Ik heb de laatste keer reigiger gekocht voor Whirlpools Ik geloof van HG

Werkte perfect , daarna goed door gespoelt met warm soda water en nog eens gespoeld met gewoon water

Je kon weer door de leidingen heen kijken. ( ware compleet bruin toen ik de caravan kreeg)

veel succes.

Gebruikersavatar
Pimmetje
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 19:23
Locatie: Groesbeek

Bericht door Pimmetje » do 31 aug 2006 16:01

NIET LACHEN HOOR!Ik doe altijd enkele prodent tabletten voor schoonmaken van het kunstgebit in het water laat het een hele nacht staan en spoel alles de volgende dag weer door ,Met goed resultaat :lol: :shock:
Als je de mens leert kennen ga je van een dieren houden

BDoets

Bericht door BDoets » do 31 aug 2006 18:15

In onze vorige caravan was de bodem van de watertank op een gegeven moment wat grijs geworden. Even de hogedrukspuit erin gehouden, daarna omgespoeld.
Okee, daarmee kom je natuurlijk niet in de leidingen...
Bart

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » ma 25 sep 2006 12:04

Ik heb dezelfde aanslag zojuist weggewerkt door 3 delen water en 1 deel schoonmaakazijn (30 cent per liter) enige tijd te laten weken/inwerken.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

hansimmink
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mar 2016 13:04

Re: Beste manier......??

Bericht door hansimmink » di 9 jul 2019 12:42

Vroeger al eens reactie geplaatst op een hele hoop onzinnige adviezen. Als ex desinfectie deskundige van een groot algemeen ziekenhuis adviseer ik voor opslagtanks en leidingen Na dichloor isocyanuraat tabletten. Deze zijn verkrijgbaar bij de gamma, praxis etc en worde gebruikt voor zwembaden etc. Deze worden ook gebruikt door waterleidingsmaatschappijen in binnen en buitenland en zijn bij lagere concentraties niet giftig. Nooit bleekchloor (chloorgas in water!!!) gebruiken dat wel reeds bij inademen giftig is en bovendien zeer corrosief. Bij concentraties van 50-100 ppm (1 tablet in 1L water = ca 800-1000 ppm) worden bacterien gedood, schimmels (ik neem aan dat schimmelsporen worden bedoeld) niet. Deze zijn een stuk lastiger te doden. Het grootste probleem vormen biofilms, die glibberige substantie bestaande uit diverse bacterien, schimmels etc. Biofilms zijn water afstotend waardoor de meeste desinfectiemiddelen ook bleekchloor, quaternaire ammoniumbasen, azijn, Dettol etc. ) geen effect hebben m.u.v genoemde chloortabletten.
Dit maakt in ieder geval de keuze eenvoudiger en goedkoper.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Beste manier......??

Bericht door Nimma » di 9 jul 2019 12:47

Heeel oud draadje opgepoetst met nieuwe tip thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beste manier......??

Bericht door Chris » di 9 jul 2019 13:18

RE.gif van RE.gif

Maar die Biofilm dan??
Blijft die dan achter NA de behandeling met Na dichloor isocyanuraat tabletten????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Beste manier......??

Bericht door Reisben » di 9 jul 2019 13:50

Ik heb niet het hele forum doorgespit om alles wat over waterleidingen is gezegd en geschreven Stef, dat voorop gesteld.

Wel heb ik nog recent gelezen dat de meeste caravannners niet het water uit de voorraadtank drinken, vanwege risico op darmprobleempjes. Het pijnlijk willen reinigen van de waterleiding is dus een beetje over de top, is mijn idee, maar wie ben ik.

Misschien kan ik nog een tip inbrengen om toch nog nog te helpen.

In de aquariumwereld wordt veel gebruik gemaakt van waterslangen, geheel overeenkomstig met caravans. Ook daar lopen leidingen veelal in het donker. Toch ontstaat in de leiding altijd aanslag. Is het geen blauwe alg, een soort die niet veel licht nodig is om te gedijen en ongeschikt is voor mensen, dan toch zijn het bacteriën die in de leiding groeien. Op zich misschien geen kwalijke beestjes maar aangezien wij geen aquariumwater willen drinken of gezond slootwater, willen we af van deze levende have. De aquariaan gebruikt een slangenrager, een harde borstel aan een lange spiraal. Voor hem geldt dat deze aanslag de capaciteit van de waterpomp reduceert, caravanners staan daar niet bij stil, grappig genoeg.
Deze spiraal heeft overeenkomst met bijvoorbeeld de rekbare vitragespiraaltjes en met een spiraal die de elektricien gebruikt om kabels door buizen te trekken, een trekveer. Met een beetje handigheid moet het mogelijk zijn om de spiraal van het aquariumragertje zo lang te maken als nodig is in je eigen caravan.
Je zult niet elk hoekje en gaatje kunnen bereiken, immers, er zitten T-stukken in het leidingnet, maar het overgrote deel moet te ragen zijn met dit apparaatje. In elke aquariumzaak, bij Hornbach en andere zaken kun je dit ding kopen, het bekendste merk is Eheim. T'is maar een idee.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Beste manier......??

Bericht door VIP » di 9 jul 2019 15:28

Bij meeste caravans kun je niet eens zien of de leidingen gereinigd moeten worden, want de gebruikte slangen zijn wit van kleur
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Water”