waterpomp werkt niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
APvD

waterpomp werkt niet

Bericht door APvD » ma 4 apr 2011 18:51

Wij hebben een hobby 500 KMFE uit 2007. Nu heeft die afgelopen in de winterstalling gestaan en van het weekend heben we de caravan weer neergezet. Nu blijkt er geen water meer uit de diverse kranen te komen.

Bij het openen van de kraan hoor je ook niet meer dat de pomp aanslaat

Ik denk zelf dat het aan de pomp ligt, maar weet het niet zeker.

Wie kan mij helpen. Waar kan ik bv de pomp vinden en hoe ziet zo'n pomp er uit??

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » ma 4 apr 2011 19:32

Het ligt bijna nooit aan de pomp.
Die pomp zit overigens in de watertank.

Eenvoudige controle: pak een speld, en prik die dwars door de 2 draden die aan de kraan zitten.
(wel zorgen voor 12 volt, dus de stekker in de auto, of nog beter, de caravan op het net aansluiten)

Nu zijn er 2 mogelijkheden: de pomp loopt of hij loopt niet.
Als de pomp loopt, is de microschakelaar in de kraan kapot. (komt best veel voor)
Loopt de pomp niet, dan heb je geen spanning, of de pomp is kapot.
De spanning kan je meten, of met 2 spelden ,draadjes en een 12 volt lampje controleren.
Je kan dat ook doen met een 12 volt prikkertje, te verkrijgen bij autoshops.
Heb je spanning, dan is de pomp kapot.
De pomp kan overigens ook vast zitten, even een duwtje wil soms helpen. (gaat niet bij alle pompjes)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Micky » ma 4 apr 2011 20:09

je schrijft geen water uit diverse kranen, zijn er wel kranen waar wel water uit komt dan, zo ja heb je meer dan 1 watertank, als je maar 1 tank hebt en er is ook 1 of meer kranen waar wel water uit komt dan is het idd zoals Ab schrijft de microswitch in de kraan, dit heb ik zelf al een aantal keer meegemaakt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

APvD

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door APvD » ma 4 apr 2011 20:46

ik heb 3 kranen en allemaal doen ze het niet Kan het niet zijn dat de boiler het heeft begeven?

trekhaak

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door trekhaak » ma 4 apr 2011 21:07

ja cker kan het zijn dat de boiler kapot is gevroren. echter zou je dan water onder de banken vandaan moeten zien lopen.
Eerst de watertank opzoeken. (denk dat deze onder het bed of onder de banken zit)
zet vervolgens 1 van de kranen open. kijk dan in de watertank of je de pomp hoort lopen. Wanneer je de pomp hoort lopen doet ie het en zal er wellicht lucht in zitten.
schut het pompje even heen en weer in de watertank en hij zal aanzuigen.

Wanneer je de kranen open hebt gezet, zou je ook nog even kunnen kijken of er onder de caravan water wegloopt. dan staan waarschijnlijk je aftap punten nog open van de boiler, zo krijg je ook geen water uit je kranen...

draai deze aftappunten dicht, kraan op warm water, zodat de boiler zich helemaal vult.
kan bijna niet misgaan.

Hobby heeft vaak een blauwe mobiele tank met zeer fijne stekkertjes, deze even een beetje insmeren met vettigheid. zo blijft het contact beter.


suc6

APvD

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door APvD » ma 4 apr 2011 21:25

Als ik de kraan openzet hoor ik de motor niet lopen geen enkele reactie

trekhaak

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door trekhaak » ma 4 apr 2011 21:36

met een kleine schroevendraaier aan de onderkant van het pompje het schoepenradje heel even rond draaien (als je er bij kunt komen..)
vervolgens bij de omvormer even kijken of er een zekering kapot is, wanneer deze kapot is vervangen en dan zal ie het waarschijnlijk weer doen..

knapt je zekering vervolgens weer kapot, dan is het pompje aan zijn einde..

denk dat de omvormer in de hangkast zit. bij de nieuwe types van dometic gaat er een rood lichtje branden wanneer er een zekering kapot is. (lekker makkelijk)

suc6 ermee

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » ma 4 apr 2011 22:22

mm..Ik wist niet dat je 3 kranen had.. :lol:
Als ze het alle 3 niet doen, heb je of geen spanning op de pomp, of de pomp zit vast, of is kapot.
Het wat onwaarschijnlijk dat alle 3 de microswitches in de kranen tegelijk kapot gaan. :wink:

Omdat het ook niet te verwachten is, dat de pomp tijdens niet gebruik in de winterstalling kapot zou zijn gegaan, kan je dat eigenlijk ook uitsluiten.
Blijft over: Hij zit vast, of er is geen spanning op de 12 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door fs1986 » di 5 apr 2011 04:28

Hier toevallig precies hetzelfde probleem (bij weliswaar een ander merk caravan), in oktober toen ik alle leidingen in de caravan aftapte werkten beide pompjes nog en nu de lente is aangebroken doet er eentje totaal niets meer terwijl er wel 12 volt op het pompje komt te staan wanneer de kraan opengedraaid wordt en het schoepenrad ook niet vast staat. Maargoed met een leeftijd van 17 jaar kijk ik daar niet echt van op.

pd0bao

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door pd0bao » di 5 apr 2011 09:25

bij de zin "loopt de pomp niet dan heb je geen spanning of is de pomp kapot" zou ik willen aanvullen : "of gaat hij kapot" Aannemende dat je hem vorig seizoen werkend hebt weggezet is het allerwaarschijnlijkst dat het pompje door kalk in het water vastzit en GAAT doorbranden op het moment van inschakelen. Juiste volgorde altijd ,met houten prikker, vin iets verdraaien en dan pas spanning erop. Ja door schade en schande iets wijzer geworden, gr.Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » di 5 apr 2011 10:53

Goeie tip Jaap..
Met een beetje geluk gaat er nog een zekering uit voordat ie echt doorbrandt.
Dat is er dus aan de hand als er geen spanning op de pomp staat.
Dan is de volgorde hetzelfde.. eerst het pompvinnetje iets draaien, dan de zekering plaatsen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Homecarfan
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 1 aug 2005 12:19
Locatie: Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Homecarfan » wo 27 apr 2011 22:03

Mag ik mijn probleempje eraan toevoegen (al ben ik al heel wat wijzer na jullie adviezen):
Net caravan uit stalling gehaald en alles nagelopen. Watertank gevuld, maar er komt geen water uit de kraan. Bij opendraaien kraantje komt er wel spanning (kan ik merken aan brandende lamp in caravan, knippert even bij aan/uitschakelen). De dompelpomp doet niets, behalve warm worden. De schoep draait niet rond, ook niet bij doorblazen van waterslang. Geen zekeringen doorgebrand, alle elektra werkt naar behoren. Dus ik vermoed dat het pompje naar z'n grootje is, maar kloppen de symptomen? Dan kan ik met gerust hart een nieuw pompje kopen, kost wel acht euri...

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » wo 27 apr 2011 22:33

De symptomen kloppen helemaal...het vinnetje van het pompje zit vast.
Heel vaak doet ie 't weer, als je 'm effe iets draait met de hand.
En anders ben je inderdaad voor een kleine 10 euro ook weer klaar.
Zo'n extra pompje heb ik overigens al jaren als reserve in een laatje liggen.
Ooit eens een kapotte pomp gehad in Kroatie.. dat kostte me zeker 30 euro aan brandstof en 2 dagen om een andere te vinden.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Homecarfan
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 1 aug 2005 12:19
Locatie: Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Homecarfan » wo 27 apr 2011 22:49

Ab, dank! Je bespaart me een traumatische ervaring, begrijp ik. Het vinnetje kan ik met een tandenstoker oid aanduwen? Heb het met schroevendraaier voorzichtig geprobeerd, maar plastic gaf niet mee.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » wo 27 apr 2011 22:59

Dan zit ie goed vast.. probeer maar enig grof geweld met een schroevedraaier.
Maar ik zou toch eerst een ander pompje halen. Krijg je 'm weer aan de praat, dan heb je in ieder geval een reserve. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Homecarfan
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 1 aug 2005 12:19
Locatie: Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Homecarfan » wo 27 apr 2011 23:02

OK. Superforum trouwens! Meteen reactie, advies en dat zo vlak voor een vakantie. Echt top!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » wo 27 apr 2011 23:11

Zegt het voort... :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door moyzo » zo 1 mei 2011 08:06

Ook hier geen water, gisteren moesten we een hele dag naar Belgie en na thuiskomst rest van de spullen in de caravan gedaan en wilde mijn man de leidingen nog even doorspoelen, maar geen water uit de kraan. Pomp heeft de keer dat we deze "nieuwe" caravan uitgeprobeerd hebben in oktober goede gefunctioneerd. Hij heeft de stoppen eruitgehaald om het overtollige water uit leidingen en boiler te halen voor hij in de stalling ging.
Vertrek 8 uur richting Moeze lukt dus niet meer, eerst maar even jullie tips uitvoeren en dan hopelijk toch nog met werkende kranen op vakantie...en anders gaan we maandag in Duitsland wel naar een dealer.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Hobby Linka » zo 1 mei 2011 09:23

Hoi Moyzo,

Voor je naar een dealer gaat kan je zelf natuurlijk eerst een nieuw pompje kopen en deze even vervangen. Pompje kost tussen de 8 en 20 euro. Verwisselen is hooguit een kwartiertje werk. Als je er door een dealer na laat kijken ben je zeker duurder uit.

Succes.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door moyzo » zo 1 mei 2011 09:35

Het was het schoepje, maar goed dat ik het forum heb geraadpleegd, daarvoor mijn dank.. een extra pompje headden we idd. op voorraad maar dat blijft dus nog reserve .. zo aankoppelen en gaan... caravan.gif C forum1.gif
Groetjes Astrid
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Jansenden
Berichten: 21
Lid geworden op: di 2 apr 2019 22:51

Beide waterkranen in mijn hobby werken niet meer

Bericht door Jansenden » ma 20 mei 2019 21:36

Uit beide waterkranen van de hobby 440 Sf komt geen water, watertank is vol display in caravan geeft ook aan dat er voldoende water in tank zit. Heb eens met voorwerp op waterpompje geklopt . Waerpompje reageerd niet op schakelmomenten .
Kan het zo zijn dat er ergens een zekering zit die eventueel defect is ? Rest van caravan werkt 12 volt system.of is waterpompje defect ?

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door myalexx » ma 20 mei 2019 21:44

Bovenstaande tests al uitgevoerd? Schoepje van de pomp voorzichtig ronddraaien met een tandenstoker of met beleid met een fitting schroevendraaier?

Lukt dit niet? ( Niet gaan forceren ) indien je technisch bent, pompje demonteren en even in warm water met een slokje azijn ontkalken.

Waarschijnlijk komt deze dan weer los.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » ma 20 mei 2019 21:54

Je hoeft niet voorzichtig aan het schoepenrad te draaien hoor...enig gepast geweld kan geen kwaad.
Gaat ie kapot, dan zit ie te vast..tijd voor een nieuwe.
Demonteren vind ik niet zo'n goed idee..
Het pompje hangt altijd onder water.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door myalexx » ma 20 mei 2019 21:56

Ik bedoelde, dat hij wellicht vast zit door kalk.
Dan ben je met een uurtje en een fles azijn al klaar :)
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » ma 20 mei 2019 21:59

thumbup.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Water”