waterpomp werkt niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

waterpomp werkt niet

Bericht door thmeyer » ma 20 mei 2019 22:43


Veel dingen kan je voorkomen, om daar achter te komen moet het eerst wat fout gaan.

Dus ook bij mij.

Jaren geleden (het jaar weet ik niet meer), toen ik de caravan uit de stalling had gehaald en zonder controle op de waterpomp van het toilet op vakantie gegaan, deed deze het niet meer.

Wat bleek een defecte zekering en vastzittend waterpompje (zat verstopt onder closetrol in het waterreservoir).
Natuurlijk geen zekering van 3 A (paars) mee.
Het waterpompje met fitting-schroevendraaier het schoepje in beweging gebracht en “tijdelijk” een zekering van 5 A moeten gebruiken.

Als ik nu de caravan uit de stalling haal, demonteer ik standaard de waterpomp uit de het waterreservoir en geef het schoepje een “slinger” met een pennetje of iets dergelijks en test met water daarna de werking.
En ik moet zeggen, nooit geen problemen meer mee gehad.
Eén van redenen was, de waterpomp is mijn heilig, deze zit namelijk onderwater in het waterreservoir.
Gaat deze echt defect (stuk), dan moet de bedrading met een speciaal reparatiesetje waterdicht gemaakt worden.
Ook neem ik nu altijd een paar zekeringen van 3 A (paars) extra mee.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » ma 20 mei 2019 23:28

Dat van die bedrading ben ik niet met je eens.
Aan een nieuwe waterpomp zit een dubbele stroomdraad die lang zat is om een eind buiten de watertank te verbinden met de originele bedrading. Er hoeft niks waterdicht gemaakt te worden, want al die pompjes zijn dat uiteraard al.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Gemineye » di 21 mei 2019 08:47

RE.gif

Inderdaad, niet nodig, gewoon een pompje kopen met een meter kabel ofzo eraan.

Wat wél zo is; in Nederland weet ik de winkels makkelijk te vinden, of ik bestel wat zooi online en laat het bezorgen. Als je op vakantie in Italië o.i.d. bent, dan wordt het alweer zo’n zoektocht naar iets bruikbaars. Vandaar; ik doe altijd van tevoren een volledige inspectie en de gangbare slijtagedelen en eenvoudige gereedschappen enzo probeer ik mee te nemen zodat ik gewoon kan vervangen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door deusjevo » di 21 mei 2019 09:12

Bij mij ligt de connectie in de schakeldraad tussen pompje en schakelaar (mbv kroonsteentje) gewoon probleemloos in het waterreservoir
Tegenwoordig haal ik aan het einde van het seizoen het pompje er even uit en spuit het in met WD40 of silliconenspray
Dat gaat prima.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

waterpomp werkt niet

Bericht door thmeyer » di 21 mei 2019 13:16

RE.gif
RE.gif
RE.gif
Tot mijn spijt zijn jullie niet op de hoogte van de constructie van mijn Thetford caravan toilet.

Om bij het waterpompje van het toilet te komen, moet je bij mijn toilet, de verzonken toiletpapier houder verwijderen. De waterpomp zit onderwater vastgeschroefd op de bodem van het reservoir. Volg je kabel van de waterpomp, dan blijkt dat deze aan de achterkant van het waterreservoir door een waterdichte doorvoer te gaan.

Dat zijn er twee opties:

Optie 1: Is je hele toilet uitbouwen en de waterpomp met kabel in z’n geheel vervangen.
Of zoals Thetford adviseer optie 2: kabel doorknippen en een nieuwe waterpomp installeren met een reparatiesetje om de zaak weer waterdicht af te monteren.

Meningen vervanging toilet waterpomp

Spoelpomp vervangen

link aanschaf waterpomp: Thetford Waterpomp incl. verlijmde krimpkous voor een waterdichte verbinding.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door deusjevo » di 21 mei 2019 15:54

Je moet zelf weten wat je doet maar die Thetford pomp heb je niet nodig en is veeeel te duur.
Voor 8 of 9 euro koop je een universele pomp en die monteer je via de toiletrolhouder mbv een kroonsteentje binnen 5 minuten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » di 21 mei 2019 16:11

Inderdaad.
Ik had niet begrepen dat het over een toiletpompje ging.
Ik dacht de waterpomp in de tank.
Echter heb ik die in het toilet ook eens op dezelfde manier vervangen.
Fluitje van een cent..het pompje had ik als reserve in de caravan liggen. Ooit ergens meegenomen voor nog geen 10 euro. Daar heb ik er nu ook nog 2 van liggen. Eentje zit nog in een jerrycan voor een buitendouche.
Een paar handige kroonsteentjes die je monteert zonder schoevendraaier heb ik ook altijd wel mee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

waterpomp werkt niet

Bericht door thmeyer » di 21 mei 2019 17:55


Door preventief onderhoud uit te voeren heb ik nooit een op deze manier de waterpomp hoeven te vervangen. Het hele gebeuren was met mijn vorige caravan. Nu heb ik caravan met een gezamenlijke verswater reservoir voor de waterkranen en het toilet. Pas vorig jaar van een goede kennis een mooie Twin waterpomp gekregen en deze voorzien dezelfde connector als dat wat al in de caravan gebruikt wordt. Dus mocht de waterpomp tijdens de vakantie echt defect raken, dan hoef ik alleen maar deze zonder te schroeven aan te klikken, met een ingebouwde reserve !!

@ Deusjevo
Sorry, blijkbaar heb je mijn verhaal niet goed gelezen of begrepen.
Ik heb alleen het schoepje van de waterpomp met een fitting-schroevendraaier weer draaiend gekregen en de zekering vervangen, maar nooit een waterpomp moeten vervangen. Daarna heb ik alleen preventief onderhoud aan de waterpomp gedaan.
Bij een daadwerkelijk defecte waterpomp was jouw idee was voor mijn geen goede oplossing.
Mijn waterpomp van het toilet zat op het laagste punt in het reservoir vastgeschroefd.
Voor een noodoplossing ga ik mee in jouw verhaal, maar voor defectieve oplossing zou ik het gewoon goed willen hebben.

Gr. Theo
Bijlagen
Twin waterpomp.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door deusjevo » di 21 mei 2019 19:14

Sorry maar ik kan je verhaal even niet meer volgen.
Eerst had je een Thetford met waterreservoir, dat was dus in je oude caravan, en nu in de nieuwe caravan een centrale watertank. scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

waterpomp werkt niet

Bericht door thmeyer » di 21 mei 2019 19:40

RE.gif
Klopt, Het was een probleempje uit het verleden van waar ik het jaar niet van wist.

Ik begon ook met de de aanvang van mijn tekst in deze topic:

Veel dingen kan je voorkomen, om daar achter te komen moet het eerst wat fout gaan.
Dus ook bij mij.

Jaren geleden (het jaar weet ik niet meer), toen ik de caravan uit de stalling had gehaald en zonder controle op de waterpomp van het toilet op vakantie gegaan, deed deze het niet meer.

Naar mijn mening kan je iets vertellen, van want je toen heb ervaren en met een ander wil delen.
En de situatie kan "nu" heel anders zijn.

Met vriendelijke groet,
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

waterpomp werkt niet

Bericht door thmeyer » do 23 mei 2019 10:32


@ deusjevo
@ Ab

Hier is een Forum-lid met een probleem met zo’n Thetford Toilet waterpomp C2, die ik hiervoor heb ik over mijn ervaring heb omschreven.
Alleen mijn pomp was nog (gelukkig nog) heel.
Nogmaals: Een “nieuwe” pomp met een kroonsteentje is geen goede (defectieve) oplossing, omdat de kabel van het begin tot de waterpomp altijd onderwater zit.
Waterdichte maken van de koppeling (verbinding) is het eerste vereisten !!

De topic Thetford C2 – hoe doormeten stroom / pompje.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Ab » vr 24 mei 2019 10:01

Ok, maar het ging over een pompje in een vaste watertank..
Daar kan je de verbinding in de stroomdraad gewoon buiten de tank maken.
Wat bij een toiletpomp overigens ook goed mogelijk is.
Dan voldoet een kroonsteen ook prima.
Ik begrijp het waterdichtmaken dus niet helemaal.
De stroomdraad aan een nieuwe pomp is meer dan lang genoeg om de verbinding buiten de tank te maken.
Tenminste..bij alle pompjes die ik afgelopen 25 jaar wel eens gekocht heb.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Trisha » vr 24 mei 2019 10:52

Ik zie ook lange draden bij de vervangende pompjes, dus ik snap dat gedoe met krimpkousen ook ff niet......
Je sluit de draad toch buiten de tank aan?
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

waterpomp werkt niet

Bericht door thmeyer » vr 24 mei 2019 11:33

RE.gif Ab
RE.gif Trisha

Beste Allemaal,

Er zijn twee soorten (misschien meer) waterpompen:

1. Een gewone een losse waterpomp in een vaste – of losse verswaterreservoir. Daar kan gewoon een kroonsteen aan met nieuwe waterpomp. Geen probleem.

2. Dan heb je ook nog vaak nog een pomp in het aparte waterreservoir van het toilet.

Dat hele gedoe over die krimpkous gaat over de Thertford toilet C2, daar zit een waterpomp in die in het onderste gedeelte van het waterreservoir vastgeschroefd zit. De voedingskabel van deze waterpomp gaat door een waterdichte doorvoer naar achter gezien van het toilet. Wil je de waterpomp met voedingskabel vervangen (omdat defect is), dan zou je de hele toilet moeten uitbouwen. Thertford adviseert dan om de voedingskabel door te knippen en te deze te vangen met een nieuwe waterpomp met een krimpkous setje.

Ik hoop dat nu iets duidelijker is, anders hoor ik het wel !!

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Trisha » vr 24 mei 2019 11:46

Duidelijk! thumbup.gif
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

nicoline
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 aug 2017 16:21

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door nicoline » ma 1 jun 2020 12:44

Lieve mensen
Ik heb weer eens een domme vraag.
Wij hebben nu 4 jaar een oude een kipcaravan 42 ek. Vol goede moed vertrokken wij vorige week er een paar dagen erop uit.tijdens de coronatijdperk mag je geen gebruik maken van het sanitair. Nou geen probleem toch! Laat nu het waterpompje van het thetford toilet niet meer werken.wij hebben onze nekken al verdraaid waar dit pompje zou zitten.
Als je de toiletcassette eruit haalt zien wij alleen vier draadjes en een kroonsteentje zitten.
Maar waar zit de rest en hoe kom je erbij? Dat is o.a. mijn vraag, ligt het aan de pomp of zijn er nog meer onderdelen die defect kunnen zijn. En waar zitten ze in hemelsnaam?.
Nou ben ik als vrouw handig maar dit gaat boven mijn pet!
Wie kan mij tips geven?.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door deusjevo » ma 1 jun 2020 12:53

Haal de wc papier houder er eens uit.
Welk type Thetford toilet heb je überhaupt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Chris » ma 1 jun 2020 14:39

Hoi Nicoline

Hier kan je de sparepartlist van Thetfort downloaden.... : https://www.thetford-europe.com/nl/nl/p ... rkrijgbaar
Ik denk dan je een C2, C3 of C4 hebt.
Als je die download hebt is de pomp nr: 38 op blz 2

Idd... onder de WC rol houder... die kan wel eens lastig te liften zijn, maar kan dus wel..

... o ja.
Je hoeft niet perse een Thetfort pompje te hebben hoor, als de aansluitingen maar weer goed gemaakt kunnen worden..
Let event. even op de pompcapaciteit.

Succes.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 1 jun 2020 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Hobby Linka » ma 1 jun 2020 15:04

Chris schreef:
ma 1 jun 2020 14:39
Hoi Nicoline

Hier kan je de sparepartlist van Thetfort downloaden.
Ik denk dan je een C2, C3 of C4 hebt.
Als je die download hebt is de pomp nr: 38 op blz 2

Idd... onder de WC rol houder... die kan wel eens lastig te liften zijn, maar kan dus wel..

... o ja.
Je hoeft niet perse een Thetfort pompje te hebben hoor, als de aansluitingen maar weer goed gemaakt kunnen worden..
Let event. even op de pompcapaciteit.

Succes.
Heb je ook een link Chris?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Chris » ma 1 jun 2020 15:08

Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Hobby Linka » ma 1 jun 2020 15:18

thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Hobby Linka » do 4 jun 2020 21:21

Dat probleem heb ik dus ook nu. Pomp van het toilet wil niet meer lopen. En hoor hem ook niet brommen.

Morgen eerst maar even de zekering bekijken. Het is nu nat op straat.

Heb ook al geprobeerd het pompje naar buiten te krijgen. Dat wordt nog wel even een klusje.

Wie heeft daar ervaring mee?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 21:59

Neem een steekzekering van 3 Ampere mee Andre.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Hobby Linka » do 4 jun 2020 22:11

Die heb ik altijd bij me. Bruin als ik het goed heb.

Ben blij dat ik de caravan toch een dag eerder even naar huis heb gehaald. Anders was ik er morgen achter gekomen. [aschrik.gif]

Zeker nu we alles in de caravan willen gebruiken en geen gebruik gaan maken van de camping faciliteiten qua sanitair.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: waterpomp werkt niet

Bericht door Micky » do 4 jun 2020 23:24

Hobby Linka schreef:
do 4 jun 2020 21:21
Dat probleem heb ik dus ook nu. Pomp van het toilet wil niet meer lopen. En hoor hem ook niet brommen.

Morgen eerst maar even de zekering bekijken. Het is nu nat op straat.

Heb ook al geprobeerd het pompje naar buiten te krijgen. Dat wordt nog wel even een klusje.

Wie heeft daar ervaring mee?
ik met de C2, weet niet welk toilet jullie hebben
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Water”