Gasklep koelkast defekt

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Willem10
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 13:16

Gasklep koelkast defekt

Bericht door Willem10 » do 21 mar 2019 22:49

Hallo,

Ik wil mijn koelkast ook op gas kunnen gebruiken.
Bij mijn elektrolux koelkast moet ik de knop waar je min en max temperatuur kunt instellen ingedrukt houden (1)en vervolgens de ontstekingsknop (2) enige malen indrukken. De knop voor min en max temperatuur is met geen mogelijkheid in te drukken.
Wel ruik ik een gaslucht. Daarom hoofdkraan dicht gedraaid.
Ik denk dat de knop waar ik het over had vastzit in de stand waarin gas wordt doorgelaten. Deze moet volgens mij weer terugkomen en doet dit niet.
Weet iemand raad ?

gr. Willem

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gasklep koelkast defekt

Bericht door WillyL » do 21 mar 2019 22:58

Met gas steeds opletten...

Misschien een heel klein beetje olie (wd..) op het kraanasje spuiten. Net voldoende om het beetje roest op te lossen en de as makkelijker doen te gaan. Anders nieuw stuk...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasklep koelkast defekt

Bericht door Micky » do 21 mar 2019 23:11

Willem10 schreef:
do 21 mar 2019 22:49
Hallo,

Ik wil mijn koelkast ook op gas kunnen gebruiken.
Bij mijn elektrolux koelkast moet ik de knop waar je min en max temperatuur kunt instellen ingedrukt houden (1)en vervolgens de ontstekingsknop (2) enige malen indrukken. De knop voor min en max temperatuur is met geen mogelijkheid in te drukken.
Wel ruik ik een gaslucht. Daarom hoofdkraan dicht gedraaid.
Ik denk dat de knop waar ik het over had vastzit in de stand waarin gas wordt doorgelaten. Deze moet volgens mij weer terugkomen en doet dit niet.
Weet iemand raad ?

gr. Willem
je draait eerst en dan druk je hem in, lukt dat niet, dan zit hij vast, maar trek anders de knop eraf, dan merk je wel of hij mee naar buiten komt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Willem10
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 13:16

Re: Gasklep koelkast defekt

Bericht door Willem10 » do 21 mar 2019 23:19

Bedankt voor de reacties. De knop zit vrij ver naar achteren ingedrukt. Eruit trekken zal niet gaan, wellicht met een tang proberen.

watnu
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 7 okt 2018 18:43

Re: Gasklep koelkast defekt

Bericht door watnu » vr 22 mar 2019 08:51

Bij een Dometic gaat het op volgende wijze maar ik denk dat dit voor een electrolux niet of geen verschil zal maken daarom geef ik het toch maar mee.
Je zal de gasleiding waar je langs de roosters aan kan moeten losmaken, vervolgens vier schroeven los maken aan de binnenkant van de koelkast en dan kan je de een stukje naar voor trekken.
De kap die rond de knop zit maak je los, deze zit met twee schroeven vast aan de onderkant. Als je de knoppen er niet afgekregen hebt kun je die er nu samen met de kap wel naar voor trekken, wel voorzichtig aan. Nu kan je de gasklep eens inspuiten met een heel vloeibaar smeermiddel, met wat geluk moet ze toch los te krijgen zijn. Veel succes

Willem10
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 13:16

Re: Gasklep koelkast defekt

Bericht door Willem10 » vr 22 mar 2019 10:57

Vanochtend met de waterpomptang voorzichtig de knop eraf gehaald. Wat blijkt, deze was er ruw en scheef opgeduwd en wel zodanig dat er gas bleef stromen als de gaskraan open stond. Na wat inspuiten met siliconenspray werkt het weer zoals het moet. Ter controle nog even afpersen en klaar.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasklep koelkast defekt

Bericht door Micky » vr 22 mar 2019 12:36

Mooi dat het opgelost is


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Gas”