Inbouw Truma duocontrol.

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Scout15 » wo 31 okt 2018 09:43

Na een heerlijk lang weekend te zijn weg geweest heb ik een paar nieuwe items op mijn lijstje. Bovenaan staat de aanschaf en installatie van een truma duocontrol. Het topic van Hobby Linka(zie link) heeft mij over de streep getrokken om dit zelf te doen.

viewtopic.php?t=19379

Verder wil ik naast de duocontrol ook slangen gebruiken met snelkoppelingen. Eerder werkte ik voor het voorjaar en zomer met 2 gasflessen van 5kg, maar vorige week hier nog een 10kg extra bij aangeschaft. Nu bleek deze 10kg fles veel lastiger aan te sluiten door beperkte ruimte. Dit wil ik opgelost hebben met snelkoppelingen op de fles.

Wie kan mij adviseren wat ik allemaal dien aan te schaffen(buiten de duocontrol om), zodat ik de juiste materialen heb om dit klusje goed te klaren? Betreft vooral de te gebruiken slangen en juiste koppelingen.

Kan mij verder iemand vertellen hoeveel centimeter de gasleiding van de wand moet zitten om goed aan te kunnen sluiten op de duocontrol?

Alvast bedankt!
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door sailor wim » wo 31 okt 2018 10:10

Nou ik ga gelijk denken aan snelkoppelingen.
Maar.. die komen dan wel aan de hoge druk kant denk ik
Tja direkt off topic. .en je hebt de 10kg fles al.
Denk eens na over prima gaz 6 kg flessen.
En dan met de duo control.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Scout15 » wo 31 okt 2018 10:59

RE.gif

Zelf woon ik niet in Nederland en werkt het hier qua gasflessen anders. Ik betaal per gasfles een borg en kan de lege fles overal omruilen(bijna elk pompstation) voor een volle fles zonder dat er naar een houdbaarheidsdatum wordt gekeken. Als ik eigen lichtgewicht flessen ga gebruiken zal ik altijd hinder ondervinden om deze gevuld te krijgen, maar bedankt voor het meedenken. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Scout15 » do 1 nov 2018 09:11

Gisterenavond zelf ook nog verder aan het zoeken geweest, maar helaas kom ik er niet uit en krijg ik het via internet niet gevonden.

Iets meer info over mijn voorstelling hoe ik dit ingebouwd wil hebben.
- Duocontrol
- 2x hogedrukslang welke een vaste aansluiting op de duocontrol hebben en snel koppeling(mannetje) aan de andere kant van de slang
- op de gasflessen direct een snelkoppeling(vrouwtje)

Ik kan dan buiten de disselbak op de fles de snelkoppeling monteren en in de disselbak simpel de gasfles aansluiten. Op de skottel wil ik dan ook een snelkoppeling plaatsen met aparte drukregelaar.

Wie weet raad over de te gebruiken materialen en bestaat het in deze vorm, of moet(en kan het veilig ivm de druk) ik zelf de slangen samenstellen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Carnavalswiertz » do 1 nov 2018 09:27

Ik zou voorzichtig zijn met gas. Is nmm iets voor de vakman of je moet er goed thuis in zijn, mijn 2 cents.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door BSP » do 1 nov 2018 09:36

Hier nog een voorzichtige die het heeft laten installeren bij de caravandealer

paasei1970
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 aug 2017 14:08

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door paasei1970 » ma 5 nov 2018 18:15

De duocontrol is tevens drukreduceer.Kijk ff goed welke druk je nodig hebt,in Nederland meestal 30 mbar.De hogedrukslangen moet je bij de duocontrol er al bij bestellen ivm aparte draad op de duocontrol.Je met dus zoeken naar een snelkoppeling met aan 1 kant een 1/2 duimse moer met linkse draad,en aan de andere kant buitendraad links 1/2 duims.Zal es kijken of hier iets voor is bij Truma.
Adria Altea 430DD 2006,gemodificeerd aan onze wensen.Unico Genua 280.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Hobby Linka » ma 5 nov 2018 20:14

RE.gif

Gewoon even zoeken op internet. Daar heb ik ze gevonden. DuoControl bij een grote campingwinkel, hogedruk slangen bij een gaswinkel. Scheelt echt veel euro's bij de een of de ander.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

martijn v o

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door martijn v o » ma 5 nov 2018 20:28

Als ik het goed begrijp wil je een snelkoppeling op de hoge druk kant (dus voor het reduceer) zetten?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Hobby Linka » ma 5 nov 2018 20:33

RE.gif


Zo heb ik het ook begrepen. Dus snelkoppeling tussen gasfles en hogedruk slang.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Ab » ma 5 nov 2018 20:40

Je moet wel zeker zijn dat je de goede snelkoppelingen hebt..
Vergis je niet in de druk van een propaanfles.
Bij erg hoge temperaturen in de zomer kan die oplopen tot 15 bar of zelfs meer als de fles in de zon staat.
Bij 20 graden is het ca 7 bar als ik me goed herinner.
De druk van propaan is erg temperatuurafhankelijk.
Ik zou zelf nooit aan snelkoppelingen beginnen aan de hogedruk zijde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Hobby Linka » ma 5 nov 2018 20:45

Nog even iets over veiligheid en hoge drukslangen.

Dit vond ik op de site van gaswinkel.

1. Om een gas installatie tijdens het rijden te kunnen gebruiken is een Hogedrukslang verbinding nodig met een slang breuk ventiel. Ook bij gebruik van een (automatische) Omwisselaar zij Hoge druk gasslangen noodzakelijk.
Er is onderling nogal wat verschil in prijs en kwaliteit

Gaswinkel heeft betaalbare universele slangbreuk ventielen, maar wat vooral BELANGERIJK IS ZIJN DE HOGE DRUK SLANGEN!
Deze worden divers aangeboden zelfs met een werkdruk van 20 bar. Deze zijn gevaarlijk gebleken!, ook de Hoge druk slangen van Truma welk een werkdruk aan kunnen van 30 bar. In de praktijk wordt de camper gereden naar zonnige oorden waar in de zon de temperatuur in de gas kast op kan lopen tot wel 60 graden of hoger. U kunt zich dan wel voorstellen wat er met het materiaal van de HD slang gebeurd welk van rubber of PVC is. Deze wordt zacht en elastisch terwijl de vergassings druk in de gasfles door de warmte zal stijgen tot wel 30 bar en meer. Beide omstandigheden bij elkaar genomen is het een explosieve combinatie. Oranje gasslangen zijn in priciepe lage druk gasslangen en niet geschikt voor Hoge druk! al worden ze daar wel voor verkocht! Al wordt 30 bar vergassing druk doorgaans niet bereikt toch kan dit ontstaan door extreme warmte bij temperaturen van plus 50 graden Celcius.
Gaswinkel heeft in het verleden 2 keer een situatie meegemaakt dat een Hoge druk slang is gaan opblazen als een ballon en zelfs is gaan scheuren.
Daarom zijn wij als enige die een veilige Hoge druk slang aanbieden die gezekerd is tot 350 bar en zelfs levenslang meegaat voor een prijs die ver onder de prijs van een oranje (Hoge druk) slang ligt.


2. Er is onder de camperaars veel te doen met Omwisselaars om van de lege gasfles over te schakelen naar de volle. Daarvoor zijn meerdere mogelijkheden met elk hun eigen prijs kaartje. Hieronder enkele voorbeelden met oplopende prijs.
1. De goedkoopste oplossing is een drukregelaar op de gasfles en deze handmatig om te zetten.
2. Een andere methode is een koppeling tussen beide gasflessen met een T stuk en Hoge Druk slang welk permanent wordt aangebracht en u kunt dan zelf de gasfles of beiden open of dicht draaien.
3. Een omschakel kraan (art. nr: 12847) welk u middels een hendel omzet. Deze is verbonden door 2x een Hoge druk slangen (art. nr: ad008) tussen beide gasflessen.
4. Een Automatische omschakelaar (art. nr; 9243) welk omschakelt naar de volle gasfles zodra de 1e gasfles leeg is. Deze omschakelaar is de helft voordeliger dan de automatische omschakelaar van Truma.
Ook deze wordt verbonden tussen beide gasflessen. Belangrijk is dat de positie van plaatsing hoger of gelijk is aan de gaskranen.
5. Een Truma Omschakelaar zoals een duocontrol. Ook hier zijn 2 hoge druk gasslangen nodig om beide gasflessen te verbinden met een montage punt gelijk aan de gaskraan. Er is een verschil tussen de Duocontrol en de Duocontrol Cs.
De Duocontrol CS is duurder maar tevens de enige wettelijk toegestane mogelijkheid om tijdens het rijden gas te mogen gebruiken voor de verwarming.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Ab » ma 5 nov 2018 21:01

Ik ging effe uit van 40 graden.. mrgreen.gif
Maar inderdaad als het echt extreem warm wordt loopt de druk steeds verder op.
Snelkoppelingen voor hoge drukken zijn er wel, maar voor propaangas zou ik het zeker niet doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Scout15 » di 6 nov 2018 08:58

Ik dacht een relatief makkelijke oplossing bedacht te hebben voor iets waarvan ik had verwacht dat meer mensen dit als onprettig ervaren.. Dit blijkt, als ik het zo lees, niet het geval.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat jullie bang zijn voor de druk, omdat de snelsluiting direct op de fles geplaatst wordt. Ik begrijp jullie reacties over de hoge druk welke er op komt te staan alleen had ik mijn idee gebaseerd op een aansluiting zoals ik deze op internet zag.

https://www.gaswinkel.com/catalogus/ond ... mpleet.htm

Deze komt toch ook direct op de gasfles? op de plek van de drukregelaar zou ik dan hogedrukslangen met slangbreuk ventiel willen plaatsen.

https://www.gaswinkel.com/catalogus/ond ... entiel.htm

De slangen zouden dan direct op de ducocontrol gemonteerd worden.

Ben benieuwd naar jullie gedachtegang hierover! thumbup.gif Wees niet bang, ik zal geen rare dingen uitvoeren als dit niet veilig zou zijn.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Scout15 » di 18 dec 2018 23:04

Vanochtend bij Obelink geweest. Wilde uiteindelijk de duocontrol met normale HD slangen aanschaffen. HD slangen met slangbreukbeveiling waren op voorraad. Helaas de duocontrol niet. Deze komen loop januari eerst weer.

Het idee met de snelkoppelingen laat ik varen. Ik hoop met het gebruik van de kleine sleutel tov. de waterpomptang genoeg ruimte te hebben om alles wat makkelijker vast te zetten..

Nu wachten tot de duocontrol weer op voorraad is en dan kunnen we dit verhaal afronden. [kerstduim.gif]
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Hans met Troll » wo 19 dec 2018 10:04

ja,beter tot januari met die aankoop schuiven,soms staat nog bj 2018 op die regelaar,dus 1 jaar minder in gebruik........
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Micky » wo 19 dec 2018 10:44

RE.gif

Zo streng hoef je je niet aan de jaren te houden, wat is het verschil tussen een in dec geproduceerd exemplaar en 1 die 1 maand later in het nieuwe jaar wordt gemaakt. het is meer een richtlijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Scout15 » wo 19 dec 2018 10:45

RE.gif RE.gif Dit is exact de rede welke ze mij bij Obelink vertelde... De slangen welke ik gekocht heb zijn gedrukt met datum 02/2019 wat ik enigszins vreemd vind, maar dit zal dan waarschijnlijk ook zo met de duocontrol zijn.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Micky » wo 19 dec 2018 10:47

RE.gif

er zijn ook slangen waar de vervangen datum op staat, dus 2 19 zou betekenen kunnen dat ze dan vervangen moeten worden, alhoewel me dat strek lijkt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Ab » wo 19 dec 2018 11:38

Ik had kortgeleden hetzelfde..
De slangen die ik kocht waren uit de voorraad.
Door de leverancier aangeschaft begin dit jaar.
De nieuwe komen pas in feb. 2019 binnen.
Kon mij niet zoveel schelen..geen zin om daarop te wachten.
De korting was ook wat hoger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Scout15 » ma 31 dec 2018 11:46

Inmiddels van de week ook de duocontrol besteld. [kerstduim.gif] Zodra alles binnen is kunnen we het gaan plaatsen.

Ps. nog even de slangen nagekeken. Één heeft productiedatum van 2019 en de andere had ik erbij gepakt en nog een datum van 2018..
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Scout15 » vr 4 jan 2019 12:12

Las net dat er vanaf maart een nieuwe versie beschikbaar komt. Zelf zal ik het nog met de "oude" moeten doen.

https://www.campingtrend.nl/nieuwe-gene ... YWm2qw9Nmg
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Hobby Linka » vr 4 jan 2019 12:43

RE.gif

Die "oude" heb ik inmiddels ook al weer 5 jaar. Werkt nog steeds prima.

Hangt tevens een mooi nieuw prijsje aan. € 195,00. Zal op de beurs (Leeuwarden) wel eens op de stand bij Truma gaan kijken. Ik heb nog vijf jaar voor dat deze vervangen moet worden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door PD » vr 4 jan 2019 12:46

Mooi spul: https://www.campingtrend.nl/nieuwe-gene ... cQ578I2Boo
Wij verstoken in een heel seizoen ca. 5-10 kg gas terwijl we 2x 10 kg bij ons hebben; dus voor ons niet echt noodzaak.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouw Truma duocontrol.

Bericht door Hobby Linka » vr 4 jan 2019 13:08

RE.gif

In principe hebben wij hem ook niet nodig. Maar we hebben een keer in 2014 in februari gekampeerd. En toen hadden we de kachel echt nodig. Van zaterdag op zondag begon het behoorlijk te sneeuwen en uitgerekend moet rond 03:00 uur de gasfles leeg gaan. Dan is het geen pretje om in de sneeuw een gasfles te moeten wisselen.

Vandaar dat ik toen een duocontrol heb geplaatst.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”