Roetaanslag op gaspit.

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Hans Roolant
Berichten: 61
Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
Locatie: Brunssum

Roetaanslag op gaspit.

Bericht door Hans Roolant » ma 25 jun 2018 12:33

Mijn knaus Blue line is elke paar jaar gekeurd, ook dit jaar weer, alles in orde. Nu een probleem(pje) De vlam van de gaspit is mooi blauw, toch op de pannendrager na het koken roetaanslag, niet heel ernstig, je ziet het amper, maar bij het afvegen toch steeds vieze roetvlek op de afwasdoek. Ik gebruik gewoon flessen gas van een officiële gasboer, dus geen gerommel. Nu hoorde ik dat het kan zijn dat pakkingen vernieuwd zouden moeten worden en het vrij eenvoudig zou zijn om e.e.a. los te maken en pakkingen te vernieuwen?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Roetaanslag op gaspit.

Bericht door Micky » ma 25 jun 2018 19:34

pakkingen kun je vernieuwen door de pit een stukje te draaien (bajonet), of dat helpt weet ik niet, of de doek zwart word zou ik niet eens weten, na gebruik gaat hij toch de wasmand in.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Monro
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 okt 2012 16:06
Locatie: Ermelo

Re: Roetaanslag op gaspit.

Bericht door Monro » vr 16 nov 2018 13:39

Beetje boel late reactie maar wat ook gebeurt is dat de pannendrager gaat doorzakken en de pan te dicht op de vlam komt, dan krijg je ook roet. Vlam blauw is de brander en verbranding goed.
Auto..Mondeo Ghia MKIII 2.5 V6 AUTM.....Caravan.. Hobby 400 SB 2004

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Roetaanslag op gaspit.

Bericht door thmeyer » zo 18 nov 2018 12:44

aanvullende info op de voorgaande reactie:

Bij een goede verbranding heb je een goede verhouding van gas, zuurstof en temperatuur is de gasvlam blauw. Wordt dit beïnvloed door bijvoorbeeld “tocht” of iets anders. Hierdoor zakt de temperatuur en ontstaat een onvolledige verbranding. Door onvolledige verbranding ontstaat er “roet” en de roet veroorzaakt weer een andere kleur vlam en een vieze pannendrager. Deze roet zou je met een stukje papier van een keukenrol weg kunnen poetsen.
Bijlagen
verschillende gasvlamtypes.JPG
verschillende gasvlamtypes
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Monro
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 okt 2012 16:06
Locatie: Ermelo

Re: Roetaanslag op gaspit.

Bericht door Monro » do 29 nov 2018 15:50

thmeyer schreef:
zo 18 nov 2018 12:44
aanvullende info op de voorgaande reactie:

Bij een goede verbranding heb je een goede verhouding van gas, zuurstof en temperatuur is de gasvlam blauw. Wordt dit beïnvloed door bijvoorbeeld “tocht” of iets anders. Hierdoor zakt de temperatuur en ontstaat een onvolledige verbranding. Door onvolledige verbranding ontstaat er “roet” en de roet veroorzaakt weer een andere kleur vlam en een vieze pannendrager. Deze roet zou je met een stukje papier van een keukenrol weg kunnen poetsen.
Je brengt het duidelijk alleen snap ik niet hoe je aan dat verhaal van de temperatuur komt. Temp heeft geen invloed op een volledige verbranding wat ik altijd geleerd heb. Nogmaals een onvolledig verbranding en kans op roet en koolmonoxide ontstaat evt door vuil/spinrag in de keel van de mengbuis naar de brander of een te korte afstand tussen de brander en pan, dus evt doorgezakte pannendrager. Propaan/Butaan heeft altijd een heel klein puntje geel aan het uiteinde van de vlam. Bij aardgas helemaal blauw.
Auto..Mondeo Ghia MKIII 2.5 V6 AUTM.....Caravan.. Hobby 400 SB 2004

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Roetaanslag op gaspit.

Bericht door thmeyer » do 29 nov 2018 19:15

Beste Monro

Ik heb het niet zelf verzonnen.
Uittreksel uit wikipedia

Kleur
Verschillende vlamtypes van een Bunsenbrander, afhankelijk van de zuurstoftoevoer. De linkervlam heeft geen zuurstof in het aangevoerde gas en de vlam bevat veel roetdeeltjes doordat zuurstof via diffusie aangevoerd moet worden. Dit resulteert in een gele kleur veroorzaakt door de gloeiende roetdeeltjes. De rechtervlam is volledig verzadigd met zuurstof en er wordt geen roet gevormd. De vlamkleur wordt veroorzaakt door moleculaire radicalen met name CH en C2 (Moleculair spectrum) De purperen kleur is een fotografisch artefact.
De kleur van een vlam wordt hoofdzakelijk bepaald door twee factoren. Ten eerste kunnen zeer fijne roetdeeltjes de vlam rood, oranje, geel of zelfs wit kleuren. Dit komt doordat de roetdeeltjes door de hitte licht uitstralen (zwarte straler). Een rode, gele of oranje vlam komt door een lage temperatuur, een blauwe of witte vlam wordt veroorzaakt door een hogere temperatuur. Ten tweede wordt de vlam gekleurd door aangeslagen (energierijke) radicalen. Wanneer deze aangeslagen radicalen terugvallen in hun normale toestand, komt de energie vrij in de vorm van licht. Meestal is dit lichtblauw van kleur, maar diverse ionen kunnen licht van een andere kleur uitzenden.

Gr. Theo (oud brandweerman).

Zie link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlam
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Gas”