Ontsteking kachel

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Pinokkio

Ontsteking kachel

Bericht door Pinokkio » zo 13 mei 2007 11:28

Mijn Trumatic kachel met automatische ontsteking blijft vonken (tik tik tik tik0 nadat de kachel reeds brand. Weet iemand hoe dit op te lossen?

Vroem

Bericht door Vroem » zo 13 mei 2007 13:00

Volgens mij is dit normaal.

*Citaat caravanhandboek*
Kachel aansteken
De procedure is gelijk aan die bij de koelkast. Tegenwoordig komen twee typen ontstekingen voor: de elektronische en de piëzo-ontsteking. De automatische elektronische ontsteking geeft constant een vonk wanneer de regelkraan uit de nulstand wordt gedraaid. Twee batterijtjes van 1,5 V zorgen voor de voeding van de ontsteker. De piëzo-ontsteking geeft pas een vonk wanneer u het element met de hand indrukt, d.w.z. wanneer de bedieningsknop wordt ingedrukt. De automatische ontsteking als belangrijke voordeel dat bij het uitwaaien van de kachel de ontsteker automatisch in werking treedt. En als de gasvoorraad op is, is dat meteen te horen aan het tikken van de ontsteking. :wink:

Pinokkio

Bericht door Pinokkio » zo 13 mei 2007 13:16

Nee dit klopt toch niet.
Het tikken moet stoppen zodra de kachel enige tijd brandt.

Bij mijn kachel blijft ook na langdurig branden het tikken doorgaan.

Nick

Bericht door Nick » ma 14 mei 2007 11:48

Het tikken (ontsteken) moet idd stoppen zogauw de brander werkt. Zal wel dmv een soort thermokoppel gemeten worden. Deze zal bij jou defect zijn vermoed ik.
Als de brander uitgaat begint het tikken weer, dat moet ook zo.
groeten,

Corin@
Berichten: 271
Lid geworden op: di 29 mar 2005 13:59
Locatie: Wijchen

Bericht door Corin@ » ma 14 mei 2007 13:12

Bij onze kachel bleef de electronische ontsteking ook tikken. Bij navraag zou deze kapot moeten zijn. Alleen kostte een nieuwe bijna 75 euro! Nu heeft mijn man een piëzo-ontsteking erin gebouwd. Kostte +- 30 euro! Werkt perfect!
Groetjes,
Corina


Ford C-max 1.5 uit 2016 en een Adria Adora 432 uit 2005

Nick

Bericht door Nick » ma 14 mei 2007 18:19

Als je de batterijtjes er uit haalt, stopt het tikken ook waarschijnlijk.
Alleen bij het inschakelen van de verwarming even de batterijen erin en weer eruit, spaart wel wat duiten.
groeten

LD

Bericht door LD » ma 14 mei 2007 20:31

Bij mijn kachel heb ik hetzelfde probleem, echter niet altijd.Soms tikt hij door , soms stopt hij.Ik had er echter nog niet over nagedacht hoe dat zou komen.Ik ga het tijdelijk proberen om de batterijen te verwijderen.Daarna zal ik eens proberen om het thermokoppel te vernieuwen.Het zal nog wel even duren want woensdag vertrekken wij voor enkele dagen met de caravan naar Luxemburg.Als ik iets meer weet laat ik het zeker horen!

Groetjes Leo

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Bericht door Peli71 » di 15 mei 2007 07:18

Nick schreef: Als je de batterijtjes er uit haalt, stopt het tikken ook waarschijnlijk.
Alleen bij het inschakelen van de verwarming even de batterijen erin en weer eruit, spaart wel wat duiten.
groeten
Wel omslachtig. Al gedacht aan een mini-schakelaartje die je bij elke electronica shop voor een eurootje kan scoren?
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Ralf
Berichten: 1264
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » di 15 mei 2007 12:54

kijk even als de kachel brand wat hij doet als je de battarij eruit haalt .Gaat de kachel dan gelijk uit dan is de magneetklep of thermokoppel stuk . Blijft de kachel branden dan moet je het zoeken in de piezo of het schakelaartje

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Pinokkio

Bericht door Pinokkio » di 15 mei 2007 18:08

Allemaal bedankt voor de goede raad.
Vanavond ga ik de kachel eens van binnen bekijken, hopelijk met succes.

Pinokkio

Bericht door Pinokkio » di 15 mei 2007 21:11

Na het plaatsen van een verse batterij is het probleem opgelost. Soms kan het leven simpel zijn.
De oude batterij was niet helemaal leeg, maar blijkbaar toch niet goed genoeg om het ding te laten werken.
Iedereen bedankt voor de hulp!

LD

Bericht door LD » di 15 mei 2007 21:28

dat zal ik dan ook maar eens eerst proberen voor ik heel het boeltje uit elkaar haal.

Corin@
Berichten: 271
Lid geworden op: di 29 mar 2005 13:59
Locatie: Wijchen

Bericht door Corin@ » wo 16 mei 2007 08:06

Pinokkio schreef:Na het plaatsen van een verse batterij is het probleem opgelost. Soms kan het leven simpel zijn.
Het scheelt in ieder geval veel geld :wink:

Bij ons was de electronische ontsteking dus wel kapot! :cry:
Groetjes,
Corina


Ford C-max 1.5 uit 2016 en een Adria Adora 432 uit 2005

Jürgen

Re:

Bericht door Jürgen » vr 12 feb 2010 11:59

Pinokkio schreef:Na het plaatsen van een verse batterij is het probleem opgelost. Soms kan het leven simpel zijn.
De oude batterij was niet helemaal leeg, maar blijkbaar toch niet goed genoeg om het ding te laten werken.
Iedereen bedankt voor de hulp!
Omdat vorig jaar februari tijdens onze wintervakantie en ook gisteren weer de automatische ontsteking van onze Truma 3002 bleef tikken terwijl de kachel brandde ben ik op onderzoek uitgegaan.
Het probleem bleek bij mij eigenlijk heel simpel te verhelpen.
Rechts onderin de kachel, net onder de mantel, zit een kastje met daarin o.a. de batterij. Dit kastje fungeert echter niet alleen als batterijhouder maar is tevens ook de automatische ontsteking.
Dit kastje zit aan de onderkant in een soort slede kan in zijn geheel naar voren uit de kachel worden getrokken.
Achterop het kastje zijn een tweetal draden d.m.v. kabelschoentjes op het kastje aangesloten. In mijn geval waren de aansluitpunten waarop de kabelschoentjes worden geschoven enigszins door corrosie aangetast.
Ik heb de aansluitpunten en kabelschoentjes heel licht met contactspray ingespoten waarna het probleem verholpen was.
Weliswaar zal dit niet bij iedereen zo simpel op te lossen zijn maar ik wilde dit toch even vermelden.

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Ontsteking kachel

Bericht door PD5wve » do 8 apr 2010 01:06

vaak komt het door het mechanische gedeelte van de knop blijft hij net hangen. Het is absolut geen thermokoppel. Als het thermokoppel defect is zal hij ook niet blijven branden!!!!! even uit elkaar halen schoonmaken en smeren en weer netjes in elkaar zetten.
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

ronniederer

Re: Ontsteking kachel

Bericht door ronniederer » zo 18 sep 2011 13:55

Ook de onteking van mijn truma blijft zo nu en dan doortikken nadat ik de verwarming afgezet heb.
Gisteren de ombouw eraf gehaald om hem eens goed stofvrij te maken. Nadat ik de slee waarin de batterij zit losgehaald heb, is makkelijk uit de houder te schuiven, bleek dat bij draaien van de slee het tikken ophield c.q. begon. Kabeltjes eens nagekeken. Er zitten drie kabels. Een zwarte en een bruine zitten a.h.w. in dezelfde stekker. Deze beide kabels liggen zo dicht tegen de afvoer dat de buitenkant van de kabels al op plaatsen weggesmolten was. Misschien hierdoor contact. Ik heb isolatieband om de kabels gedaan en ik kon nu bewegen zolang ik wilde, geen tikken meer. Ik hoop dat dit de oplossing is. Omdat hij niet constant bleef tikken nu maar afwachten.

AJ D

Re: Ontsteking kachel

Bericht door AJ D » wo 19 okt 2011 01:28

Heb niet alles gelezen het is al laat maar hier even de mogelijk heden die ik kan bedenken!
-Bougie niet ver genoeg in het vuur waardoor de automaat niet weet dat de vlam (goed) brand.
-de vlam brand niet goed
-automaat stuk
-massa van de automaat

mvg AJ D

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ontsteking kachel

Bericht door Ab » wo 19 okt 2011 17:59

Met bougie bedoel je het thermokoppel waarschijnlijk ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

AJ D

Re: Ontsteking kachel

Bericht door AJ D » wo 19 okt 2011 20:53

Nee de bougie RE.gif
Thermo koppel is er voor om de veiligheids klep vast tehouden

Gr AJ

Plaats reactie

Terug naar “Gas”