Gasleiding afdoppen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
LdR72
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 6 apr 2018 20:15

Gasleiding afdoppen?

Bericht door LdR72 » vr 6 apr 2018 22:02

Ik ben een complete leek (vrouw he) op gasgebied en ben al aan het zoeken geweest hier (en wat gevonden wat ik niet helemaal begreep), dus excuses als het nu dubbel er op komt!

Ik heb de kookplaat uit onze caravan gesloopt, want ik ga toch niet binnen koken. Er komt gewoon een dichte plaat op. Ik wil wel de gasleiding afdoppen natuurlijk. Ik ben er zo ver uit dat het bij een knelkoppeling is, ik heb een blind dopje, maar dan? Ik moet nog iets hebben om dat dopje op zijn plaats te houden. Wie kan het mij (simpel :lol: ) vertellen? Google bracht me in dit geval ook geen duidelijkheid!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door Chris » vr 6 apr 2018 22:15

Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door graaf » za 7 apr 2018 00:48

Soms ook 10 mm. effe checken! thumbup.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Gasleiding afdoppen?

Bericht door Daphne » za 7 apr 2018 08:40

Ik heb geen antwoord voor je maar misschien wel iets om over na te denken.
Je denkt nu nooit binnen te gaan koken waarschijnlijk omdat je van een vouwwagen komt. Toch zijn er momenten dat het best handig is om een kookplaat binnen te hebben. Denk maar aan onderweg naar je vakantiebestemming of wanneer je een simpel weekendje weg wil zonder alles buiten uit te stallen. Of wanneer de weersomstandigheden je naar binnen jagen.
Een kookplaat wordt normaliter bij geen gebruik afgedekt met een plaat, dus heb je gewoon aanrechtruimte en geen last van de kookplaat.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door blazoen » za 7 apr 2018 08:55

Ik kan je maar één tip geven en dat moet je echt niet lullig opvatten want zo is het niet bedoeld.
Als je niet weet hoe je een gasleiding moet afdoppen en geen verstand van hebt, blijf er dan zelf vanaf.
Een caravandealer/zaak kan dit voor wellicht heel weinig geld wel veilig voor je oplossen.

LdR72
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 6 apr 2018 20:15

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door LdR72 » za 7 apr 2018 09:36

@Daphne; afgelopen zomer heb ik in 4 weken kamperen (in Nederland) maar 3 keer onze kookplaat (bermkeuken) gebruikt. De rest kookte ik buiten op onze cadac safari chef. Onder of naast de luifel, afhankelijk van het weer. Met de caravan neem ik een 2-pits kookplaatje extra mee. Helaas zat er over onze keuken geen houten plaat, dan had ik hem er niet uit gehaald! Maar hij kon bij ons half afgedekt worden met een glasplaat.

LdR72
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 6 apr 2018 20:15

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door LdR72 » za 7 apr 2018 09:42

@Blazoen; dank je voor de tip, maar naar mijn mening was het makkelijk op te lossen. Jammer genoeg was er met google weinig te vinden. Ik had het ook zo kunnen laten, maar het is dat we toch wel graag de kachel willen kunnen gebruiken knipoog.gif
Vanmiddag komt er een vriend van ons die weet hoe het moet, dus probleem opgelost!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door Daphne » za 7 apr 2018 10:01

LdR72 schreef:@Daphne; afgelopen zomer heb ik in 4 weken kamperen (in Nederland) maar 3 keer onze kookplaat (bermkeuken) gebruikt. De rest kookte ik buiten op onze cadac safari chef.
Dat kan natuurlijk ook :wink:

Ik haalde het maar even aan. In mijn “forum carrière” heb ik al veel ex tent en vouwwagenkampeerders voorbij zien komen die de overstap naar de caravan hebben gemaakt vanwege het gemak van het bed maar keuken en toilet overbodig vinden want dat hadden ze daarvoor ook niet. Los meenemen kan immers ook. Vrijwel in de meeste gevallen staan deze caravans na 1 of 2 jaar gebruik te koop want een toilet is toch wel handig en de keuken is in voor- en najaar ook wel prettig. Maar dat kun je je nu misschien nog niet voorstellen :lol:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

LdR72
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 6 apr 2018 20:15

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door LdR72 » za 7 apr 2018 10:48

Ik begrijp je wel hoor Daphne, dank je wel voor je advies! En het komt vast goed met onze caravan knipoog.gif

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door BertJan » za 7 apr 2018 20:04

dop de leiding af direct na de splitsing met de andere gebruikers, hoe minder loze leiding hoe veiliger.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door Diny » za 7 apr 2018 23:12

RE.gif
Is een eindje verder dan de afsplitsing ook een verstandige optie?
Als je de zaak weer wilt herstellen heb je een stukje over om met een knelkoppeling de buis te verlengen (denk ik).

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door nicolaas » zo 8 apr 2018 08:46

thumbup.gif
blazoen schreef:Ik kan je maar één tip geven en dat moet je echt niet lullig opvatten want zo is het niet bedoeld.
Als je niet weet hoe je een gasleiding moet afdoppen en geen verstand van hebt, blijf er dan zelf vanaf.
Een caravandealer/zaak kan dit voor wellicht heel weinig geld wel veilig voor je oplossen.
thumbup.gif
microhome 370 luxe

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Gasleiding afdoppen?

Bericht door nonblond » zo 8 apr 2018 19:13

Ik kan mij helemaal in het advies van Daphne vinden. In de zomer gebruik ik de kookplaat ook bijna niet, maar in het voor- en najaar en de winter toch wel erg geregeld. Je gaat de caravan zeker meer gebruiken dan alleen de zomervakantie. Je kunt met de caravan immers vaker weg dan alleen de zomervakantie, dus dat ga je vroeg of laat ook zeker doen.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”