Koken op LPG ongezond ?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Peter 1969 » wo 14 mar 2018 10:51

Dit vond ik op Wikipedia :

Ook kan er gekookt worden op lpg, maar meestal wordt hiervoor zuiver propaan gebruikt. Reden hiervoor is dat er een verschil is tussen LPG (als verzamelnaam voor gassen uit vloeibare brandstoffen) en LPG dat gebruikt wordt als autobrandstof. Omdat zuiver LPG de motor kan over verhitten, wordt aan LPG dat bedoeld is als autobrandstof synthetische smeermiddelen toegevoegd om LPG geschikt te maken als autobrandstof. Deze smeermiddelen komen bij verbranding vrij (uitlaatgas).

Indien autobrandstof-LPG wordt gebruikt om mee te koken, bijvoorbeeld in een afgesloten ruimte zoals in een camper, kan men deze vrijgekomen verbrandingsgassen inademen. De (neuro) toxiciteit van inademen van deze verbrande smeermiddelen is onbekend en wordt vooralsnog geen onderzoek naar gedaan. Momenteel wordt wel onderzoek gedaan naar de (neuro) toxicitiet van verbrande syntetische smeermiddelen die kunnen vrijkomen in het lucht-circulatie systeem in de cabine van vliegtuigen. Aerotoxisch_syndroom Conclusies van deze onderzoeken kunnen misschien als indicatie dienen van mogelijk vergelijkbare neurotoxisiteit bij inademing van verbrande synthetische smeermiddelen die gebruikt worden in LPG-autogas.

Ik las dat caravanners LPG gebruiken ipv gewone gasflessen met propaan/butaan. Hebben die daar weleens bij stilgestaan dat het niet alleen maar gas is maar ook toegevoegde smeermiddelen voor de motor bevat ?

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door fendtjeplatin » wo 14 mar 2018 11:26

En ge bedoelt de mercaptanen die in lpg aanwezig zijn.

https://www.google.be/search?q=mercapta ... bBXuKqkKAJ
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Peter 1969 » wo 14 mar 2018 12:04

Zijn dat niet de geurstoffen ? Wikipedia heeft het over smeermiddelen omdat gas een te hete brandstof is voor een motor, en verwijst daarbij naar een andere problematiek die ook voorkomt in vliegtuig cabines met verbrande smeermiddelen.

Caravans ( of kooktenten ) zijn natuurlijk ook maar kleine ruimtes, en dan neem ik aan dat je geen neuro toxische stoffen wilt inademen. Sinds mensen niet op LPG horen te koken ( het is een motor brandstof ) is het natuurlijk ook zorgelijk dat ze daar geen onderzoek naar willen doen. Het kan dus veilig zijn of (zeer) schadelijk.

Nu zijn wij geen piloten die urenlang per dag deeltjes van verbrandende smeermiddelen moeten indamemen ( dit is inderdaad in het nieuws geweest ) maar LPG is dus duidelijk meer dan gewoon een mengsel van zuivere propaan en butaan gas met een toegevoegd geurstofje om lekkage beter te bemerken.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door VIP » wo 14 mar 2018 13:06

Bij een hele grote LPG leverancier in midden NL vullen ze al jaaaaren gasflessen met LPG, mag toch aannemen dat hun weten wat ze doen....
Porsche + Tabbert

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door blazoen » wo 14 mar 2018 13:25

Ik kan mij herinneren toen wij nog met LPG reden dat er een tankje onder de motorkap was ingebouwd van waaruit een speciale olie aan de LPG werd toegevoeg om de kleppen te smeren. Dat zal best toxisch zijn geweest. Dat er ook smeermiddel in de LPG zat wist ik ook niet.
Als dit inderdaad het geval is dan ben je natuurlijk nu gewaarschuwd. Zeker niet mee koken dus.
Laatst gewijzigd door blazoen op wo 14 mar 2018 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Bantam » wo 14 mar 2018 13:27

Omdat zuiver LPG de motor kan over verhitten, wordt aan LPG dat bedoeld is als autobrandstof synthetische smeermiddelen toegevoegd om LPG geschikt te maken als autobrandstof.
Deze zin is pure onzin. Waarom zou LPG, indien juist toegepast, de motor oververhitten?
Het woord alleen al: zuiver LPG ????

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door blazoen » wo 14 mar 2018 13:39

Niet te snel roepen dat iets onzin is alleen omdat je het zelf niet begrijpt.

LPG is een "droge" brandstof. Wanneer je die gebruikt in een normale motor, krijgen met name de kleppen het zwaar te verduren en dit kan leiden tot problemen van de kleppen zelf, maar ook tot problemen met de cilinderkop. Door nu extra smeermiddel toe te voegen verbeter je daarmee de levensduur van de motor.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door janoniem » wo 14 mar 2018 13:53

RE.gif
Rijden op LPG is voor mij al heel lang geleden maar ik herinner me nog wel dat destijds niet alle motoren er zondermeer geschikt voor waren, er moest in sommige gevallen wat aangepast worden.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door VIP » wo 14 mar 2018 14:20

De verbrandingstemperatuur van LPG is hoger waardoor vroeger de kleppen van bepaalde merken konden verbranden.

In bepaalde merken autos moesten dan ook hardere kleppen worden in gebouwd.
Porsche + Tabbert

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Peter 1969 » wo 14 mar 2018 14:39

Ik zocht er niet op maar kwam het tegen toen ik de eigenschappen van LPG wilde nalezen ivm met de discussie over de toekomst van diesel brandstof.

link https://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_(brandstof)

Ik vind het uiterst aannemelijk dat een motorbrandstof tegenwoordig smeermiddel of andere additieven bevat. En de partikels die overblijven na verbranding niet gezond zijn. In het verkeer( open lucht ) maakt niemand zich daar druk om, alle uitlaatgas is schadelijk maar niet heel geconcentreerd vooral niet met een beetje wind.

Maar dat verbranden in een kleine ruimte......dat doen niet zoveel mensen. Het gaat dus vooral om de concentratie en toxiciteit ervan.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Bantam » wo 14 mar 2018 15:11

De smering van de klepzittingen is heel iets anders dan een smeermiddel toevoegen tegen de oververhitting van de motor.
De eventuele smeerstoffen die, alleen bij defect van een of andere dichtingsring, in de cabine van een jet vliegtuig terechtkomen zijn (a) niet verbrand maar ten hoogste verhit en (b) bevatten doping tegen o.a. corrosie, dat is een heel ander verhaal.
In de vervlogen tijd van carburator motoren had men LPG verdampers, daar waar de vloeistof omgezet wordt in gas, velen hadden een aftapplug om een weinig restolie af te laten, eigenlijk een kleverig goedje, geen smeerolie! Dit was omdat de LPG vloeistof niet geheel zuiver is en er een fractie niet geheel verdampte, een restfractie van zwaardere moleculen dus. Meestal ging dat "vloeiend" mee naar cylinders en had men er geen last van, soms niet.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Hobby Linka » wo 14 mar 2018 15:29

Ik kook al weer zes jaar op LPG in de caravan. Ook de kachel draad erop. Nooit problemen ondervonden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door VIP » wo 14 mar 2018 15:45

RE.gif

Wij al wat langer, we zullen het wel merken.

Eerst sjoemelsoftware

Toen sjoemeldiesel

Nu sjoemel LPG knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Fred N » wo 14 mar 2018 17:25

Het lijkt wel en kop van de "Telegraaf" zucht.gif Koken op LPG ongezond ? en dan een doodshoofd erbij om het extra spannend te maken.

Koken op gas is best gezond thumbup.gif alleen de dampen niet. whistle.gif

Geldt dit niet voor alle stoffen die buiten hun verpakking komen ?
Sla eens het gevaarlijke stoffen boek er eens op na over benzine, diesel, lpg of wat dan ook.
Sta je er wel eens bij stil als je een openhaard ruikt hoe slecht dat voor de mens is. (gelukkig komt er nu een discussie op gang).
Een schone verbranding bestaat niet, het ene product geeft iets meer roet af als het andere, dan lijkt het schoon maar blijft vervuilend.

Gevaarlijke stoffen zijn stoffen die, door hun intrinsieke eigenschappen of de omstandigheden waaronder ze voorkomen, gevaar, schade of ernstige hinder voor mens, dier of milieu kunnen veroorzaken.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Rene_13 » wo 14 mar 2018 18:04

ik neem aan dat als je kook, je ook ventileert.
Is het nu niet meer alleen tegen het vocht maar ook tegen de giftige dampen. scratch.gif

klein probleem toch?
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Michel1975 » wo 14 mar 2018 18:32

Smeerolie in gasvorm?
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door deusjevo » wo 14 mar 2018 18:35

Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Hobby Linka » wo 14 mar 2018 18:36

RE.gif RE.gif RE.gif

Natuurlijk doe je dat, wij wel. Maar Ik begrijp Peter 1969 niet helemaal. En niet alleen met dit onderwerp.

LPG bestaat uit Propaan en Butaan. En daar kook je ook gewoon op.

En ik begrijp de opmerking van FredN als geen ander.

Ben je bang voor de restproducten van verbranding moet je lekker op de camping in een zuurstoftank gaan zitten. Net als Michael Jackson. En die leeft ook al niet meer.........
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Ab » wo 14 mar 2018 19:47

Dit verhaal op Wikipedia wordt verkeerd gelezen.
LPG is een vloeibaar gemaakt mengsel van propaan en butaan.
Bovenin de fles zit verdampt gas.
Zou je olie of een ander smeermiddel toevoegen aan de vloeistof, dan verdampt dat niet mee.
Motoren die op LPG lopen, hebben een heel klein tankje van ca 1 liter of zo, van waaruit een heel kleine hoeveelheid van een soort olie (valve saver fluid) toegevoegd wordt om de kleppen te "smeren"
Vergelijkbaar met heel vroeger toen er lood bij de benzine gedaan werd.
Dat is allang verboden en hoeft ook niet meer, alle benzine is loodvrij.
De hoeveelheid die toegevoegd wordt is ook heel weinig. En wordt dus apart toegevoegd. Zit niet in de LPG zelf.
Ik verbruik met mijn 5.7 ltr V8 hooguit een liter per jaar. Ca 1 liter op 35000 km schat ik.
Bij koken op LPG heb je dat tankje met olie niet nodig lijkt me..
Er komt dus ook totaal niets van verbrande olie of zo vrij naar mijn mening.
In de caravan gebruik ik overigens ook al tientallen jaren LPG.
Zonder enig filter of wat dan ook.
Nooit ook maar enig probleem gehad met koelkast kachel en branders.
In auto's wordt wel een filter toegepast.
Dat heeft ermee te maken dat daar vloeibaar gas afgenomen wordt waar verontreiniging in kan zitten.
Voor brander doeleinden is dat niet nodig.
Om de simpele reden dat die verontreinigingen niet verdampen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Rene_13 » wo 14 mar 2018 20:55

RE.gif
We zijn het wel eens niet eens.

Maar nu wel.

Wie altijd sport, groente eet en op tijd naar bed gaat. Gaat ook dood.

en nu weer on topic, mi gewoon door koken.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door erichendri » wo 14 mar 2018 21:42

LPG is gewoon een mengsel van butaan en propaan en
de verhouding is temperatuurs afhankelijk.
Dat chemisch goedje is een luchtje zodat je iets ruikt als er een lek is.

Eri
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Ab » wo 14 mar 2018 22:19

In de zomermaanden is het aandeel butaan groter dan in de koudere periode, dat klopt.
Ik ruik overigens totaal geen verschil tussen propaan en LPG.
Butaan ruikt ook hetzelfde voor zover ik weet.
Ik zit er echter niet helemaal dagelijks aan te snuiven. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nerood

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door nerood » wo 14 mar 2018 22:33

Smeermiddel toegevoegd aan lpg in de tank is idd gelul.
Smeerolie verdampt pas rond de 180 gr. Celcius, afhankelijk van de soort.
Maar mag je zelf je lpg fles bij de pomp vullen?
Ik heb wel eens gehoord dat dit verboden is.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door deusjevo » wo 14 mar 2018 22:37

Voor zover ik weet had mijn Citroën CX (met ouderwetsche verdamper en nog ouderwetschere carburateur) op LPG geen vaatje “smeerolie”
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koken op LPG ongezond ?

Bericht door Ab » do 15 mar 2018 09:01

Nee, dat klopt.
Mijn oudere auto's met verdampers hadden dat ook niet.
Zover ik me kan herinneren kwam ik dat pakweg 15 jaar geleden voor het eerst tegen in mijn eerste Ram.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”