Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
anthonys
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 feb 2018 20:10

Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door anthonys » ma 26 feb 2018 23:24

Hallo beste leden;

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.
Sinds kort in het bezit van een Dethleffs Nomad 560 TN caravan, bouwjaar 1991 met een Trumatic gaskachel met Truma ventilator ringleiding systeem
Gaskachel geprobeerd voor we deze caravan kochten maar hij maakte toen al een sputterend geluid.
Volgens de verkoper werd dit veroorzaakt door lucht in de leiding en zou na verloop van tijd wel weggaan.
Caravan staat nu op een vaste jaarplaats in België en we hebben afgelopen Zondag deze kachel helemaal goed schoongemaakt.
Ventilator en alles wat erom heen zat vol met stof.
We hebben hem aangemaakt maar hij brand met een sputteren geluid wat begint als je de drukknop na onsteking loslaat.
Als we onder de caravan kijken, nadat we het dekseltje hebben verwijderd naar de sproeiers en de gas inlaat pijpjes
Maar tot onze schrik zagen we dat de vlammetje gewoon terug uit de inlaat pijpjes slaan.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? We hebben ook wel met de stofzuiger geprobeerd aan de onderzijde de inlaat schoon te zuigen maar je kan hier niet goed bij.
Als we in de caravan door het kijkglas linksonder kijken zien we vuur maar niet zeker of dit de brander of de waakvlam is.
Ik hoop dat iemand de oplossing voor ons heeft want de caravan blijft daar voorgoed staan en het is geen optie om deze naar de dealer terug te brengen aangezien we er geen geschikte auto voor hebben en door de dealer is geplaatst. Caravan was zonder garantie gezien het bouwjaar.
Ook moeilijk een technisch iemand te vinden die hier ter plaatse naar zou kunnen kijken.
Hoop dat iemand een oplossing heeft want het is bar koud zonder kachel.
Weet niet of ook misschien iemand een schema van deze kachel heeft, zag wel op deze site wel een schema van een Trumatic S3002/3 maar bij mijn zit het kijkglas linksonder

Alvast bedankt voor het lezen van mijn probleem
Groeten Toon

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door Ab » ma 26 feb 2018 23:29

Probeer eerst eens een andere gasfles.
Even om dat in ieder geval uit te sluiten.
Vergeet ook niet om de drukregelaar en gasslang te vervangen.
De kans is groot dat ie ook al jaren over de datum zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door iemand » di 27 feb 2018 10:59

Zoek eens op "Trumatic kachel onderhoud schoonmaken"
dan kom er erg veel tegen ....
Dit is om te beginnen een mooi stukje... bron ...
https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... heffen.pdf

en deze..

https://www.nkc.nl/media/207229/2006_02 ... ?fromsso=1

Ook maar even als bijlage, dan blijft het in ieder geval bewaard hier op het forum
Bijlagen
2006_02_26_onderhoud_truma_kachels_s3002_en_s5002.pdf
(480.06 KiB) 165 keer gedownload
kachelstoring-opheffen.pdf
(1.9 MiB) 158 keer gedownload
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door Ab » di 27 feb 2018 11:23

Dat laatste, en zeker het schoonmaken van de kachel en ventilatoren is zeker nodig.
Kortgeleden was er nog iemand hier die brand had gekregen door het stof. Maar dat is al verwijderd las ik.
Het sputteren van de kachel kan inderdaad ook goed liggen aan vervuilde mengbuisjes. Die uitragen met een stukje draad zoals beschreven kan best de oplossing geven.
Maar begin eerst eens met vervangen van de drukregelaar, als die tenminste niet van recente datum is.
Ook gasslangen moeten periodiek vervangen worden.
Een kachel is een heel veilig ding.
Een drukregelaar en oude gasslangen kunnen een veiligheidsrisico opleveren.
Een lekkend membraan in de drukregelaar bijv. is niet iets waar je vrolijk van wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

anthonys
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 feb 2018 20:10

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door anthonys » ma 5 mar 2018 22:39

hallo beste mensen:
Allereerst bedankt voor jullie spontane reacties.
De gasdrukregelaar (30 Mbar ) was nieuw en hier kan het niet aan liggen, wel heb ik er nu 1 van 50 Mbar voor het geval dat het deze moet zijn.
Deze is ook nieuw en kijken we of misschien de installatie op deze druk moet werken vlg de beschrijving.
Ook nemen we de volgende keer een compressor mee om de inlaatpijpjes schoon te blazen, alleen weet ik niet waar al de stof gaat blijven wan die spuit je wel de kachel in natuurlijk.
Ik zal ook nog een andere gasfles proberen aangezien er 2 in de dissel bak staan.
In het slechtste geval moet hij er helemaal uit maar ik zit een beetje met het probleem dat de koppeling onder de caravan best wel roestig is en de vraag of we hem los krijgen en ook weer dicht gaan krijgen
Super bedankt voor de links om deze kachel van onderhoud te voorzien en ga deze goed bestuderen.
Ik houd jullie op de hoogte en alvast bedankt voor jullie tijd en goede raad.

Groeten; Toon

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door evr66 » ma 5 mar 2018 22:43

Is er niet ergens in de buurt van de caravan een dealer te vinden die de kachel even een goede onderhoudsbeurt kan geven op locatie?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door Ab » ma 5 mar 2018 22:50

Toon, een stukje soepel koperdraad waar je een borsteltje van pluist werkt beter.
Je kunt daarmee de mengbuisjes uitragen. Evt kan je dan nog wel effe iets nablazen.

50 mbar is teveel denk ik.
Ik weet zo uit het hoofd effe niet vanaf wanneer caravans over zijn gegaan van 50 naar 30 mbar.
Maar vlgs mij was dat in 1991 al wel doorgevoerd.
De juiste gasdruk zou ook op een plaatje op een van de gasgestookte apparaten in de caravan te vinden moeten zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door BertJan » di 6 mar 2018 10:04

Niet aan rommelen als je er geen verstand van hebt, je kan de kachel makkelijk uitbouwen 8 schroeven en een gasleiding en een afvoer en wegbrengen, bij het terugplaatsen ook een nieuwe rode pakkingsring te plaatsen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door Micky » wo 7 mar 2018 16:16

Ab schreef:Toon, een stukje soepel koperdraad waar je een borsteltje van pluist werkt beter.
Je kunt daarmee de mengbuisjes uitragen. Evt kan je dan nog wel effe iets nablazen.

50 mbar is teveel denk ik.
Ik weet zo uit het hoofd effe niet vanaf wanneer caravans over zijn gegaan van 50 naar 30 mbar.
Maar vlgs mij was dat in 1991 al wel doorgevoerd.
De juiste gasdruk zou ook op een plaatje op een van de gasgestookte apparaten in de caravan te vinden moeten zijn.
onze modeljaar 90 heeft ook 50 gemonteerd (en 500 natuurlijk voor de kachel)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door Ab » wo 7 mar 2018 16:41

Ja, is mogelijk.
De overgang naar 30 mbar is ook niet ineens gegaan.
Er zit best een behoorlijke overlap in.
Er zitten echter altijd wel ergens plaatjes op de gasapparatuur met de juiste druk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

anthonys
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 feb 2018 20:10

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door anthonys » za 10 mar 2018 23:58

hallo beste panelleden:
Vandaag weer alles geprobeerd om deze kachel goed brandend te krijgen.
Eerst gekeken bij de sticker in de koelkast, en deze gaf 50 Mbar aan dus gingen we er vanuit dat de kachel op dezelfde druk moet werken.
Het 30 Mbar reduceer ventiel omgeruild voor een 50 Mbar, maar probleem bleef hetzelfde.
Toen met een draad ragertje zoals op de foto in een van de mogelijke oplossingen werd getoond door de inlaatpijpjes gegaan .
Daarna nog een keer schoon geblazen met behulp van een compressor maar dit alles zonder resultaat.
De vlam brand niet constant en blijft sputteren, niet om aan te horen en we zijn bang voor een niet volledige verbranding met alle gevolgen vandien.
Ook nog een keer veranderd van gasfles maar dit maakte ook geen verschil.
Ik denk dat de enige oplossing nog is om de kachel helemaal eruit te halen en kijken of we dan de oorzaak kunnen vinden.
Alleen de koppeling onder de caravan die dan los moet is erg veel geroest en ben bang als we deze los krijgen hij niet meer dicht te krijgen is.
Maar ja, het is onze enige oplossing nog en weet het verder ook niet meer.
ik houd jullie op de hoogte.
Groeten ; Toon

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door Michel1975 » zo 11 mar 2018 00:35

Micky schreef:
Ab schreef:Toon, een stukje soepel koperdraad waar je een borsteltje van pluist werkt beter.
Je kunt daarmee de mengbuisjes uitragen. Evt kan je dan nog wel effe iets nablazen.

50 mbar is teveel denk ik.
Ik weet zo uit het hoofd effe niet vanaf wanneer caravans over zijn gegaan van 50 naar 30 mbar.
Maar vlgs mij was dat in 1991 al wel doorgevoerd.
De juiste gasdruk zou ook op een plaatje op een van de gasgestookte apparaten in de caravan te vinden moeten zijn.
onze modeljaar 90 heeft ook 50 gemonteerd (en 500 natuurlijk voor de kachel)
Hier een '98er met 50 Mn. Maar ligt dat niet aan onze primus Micky?
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door MarcoC » zo 11 mar 2018 01:16

Ik vermoed dat het puur aan je brander ligt, deze is uit te bouwen en te vervangen. Dat geldt overigens voor zo'n beetje alle onderdelen van deze kachels.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trumatic gaskachel maakt sputterend geluid

Bericht door Micky » zo 11 mar 2018 01:32

Michel1975 schreef:
Micky schreef:
Ab schreef:Toon, een stukje soepel koperdraad waar je een borsteltje van pluist werkt beter.
Je kunt daarmee de mengbuisjes uitragen. Evt kan je dan nog wel effe iets nablazen.

50 mbar is teveel denk ik.
Ik weet zo uit het hoofd effe niet vanaf wanneer caravans over zijn gegaan van 50 naar 30 mbar.
Maar vlgs mij was dat in 1991 al wel doorgevoerd.
De juiste gasdruk zou ook op een plaatje op een van de gasgestookte apparaten in de caravan te vinden moeten zijn.
onze modeljaar 90 heeft ook 50 gemonteerd (en 500 natuurlijk voor de kachel)
Hier een '98er met 50 Mn. Maar ligt dat niet aan onze primus Micky?
Nee, want de regelaar van de primus zit op de fles en die is 500, dan komt er een kraan met aftakking naar de Primus, de andere gaat in een 50Mb drukregelaar voor de rest van de caravan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Gas”