Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
RE.gif
bij mij zitten de meesten ook laag en tevens zoals WitjesM al aangeeft, lopen de leidingen om de wielkasten en niet eroverheen, hier goed te zien tijdens het onderbouwen van de mover.
Boven de radiatoren lopen de waterleidingen en de afvoer (aluminium) om te voorkomen dat deze bevriezen.
bij mij zitten de meesten ook laag en tevens zoals WitjesM al aangeeft, lopen de leidingen om de wielkasten en niet eroverheen, hier goed te zien tijdens het onderbouwen van de mover.
Boven de radiatoren lopen de waterleidingen en de afvoer (aluminium) om te voorkomen dat deze bevriezen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Dat is mooi te zien op je foto Micky. Ik kan bij mij niet langs te wielkuip aangezien ik dan over de vloer in het zitgedeelte ga. Vandaar de keuze voor over de kuip. Inderdaad heb ik de meeste convectoren iets hoger geplaatst aangezien dit me veel meer vrijheid gaf met montage. Ik denk wel dat ik mijn systeem iets lastiger ontlucht krijg.
Vandaag heb ik ook het elektropatroon van Alde geplaatst. 2x 1000 watt op 230v kan dat ding leveren. Op dit patroon zit ook een pomp dus mijn systeem heeft straks een 12v en een 230v pomp om de koelvloeistof rond te pompen.
Van forumlid Stef heb ik een nieuwe gloeibougie gekregen. Echt een super gebaar! Zodra ik deze ontvangen heb kan ik de Primus 2450 testen.
Vandaag heb ik ook het elektropatroon van Alde geplaatst. 2x 1000 watt op 230v kan dat ding leveren. Op dit patroon zit ook een pomp dus mijn systeem heeft straks een 12v en een 230v pomp om de koelvloeistof rond te pompen.
Van forumlid Stef heb ik een nieuwe gloeibougie gekregen. Echt een super gebaar! Zodra ik deze ontvangen heb kan ik de Primus 2450 testen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
RE.gif
Dat elektra-patroon heb ik ook, 1000 en 2000 Watt met eigen pomp
Volgens mij is de hoofdpomp ook 12 volt hoor, ik kan op de accu, dus zonder de paal gewoon op gas verwarmen, dus zonder dat ik de omvormer 12 naar 230 volt aan heb.
Hier zie je de afvoerbuis en verswater slangen boven de convector langs lopen:
Dat elektra-patroon heb ik ook, 1000 en 2000 Watt met eigen pomp
Volgens mij is de hoofdpomp ook 12 volt hoor, ik kan op de accu, dus zonder de paal gewoon op gas verwarmen, dus zonder dat ik de omvormer 12 naar 230 volt aan heb.
Hier zie je de afvoerbuis en verswater slangen boven de convector langs lopen:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
RE.gif of toch enige terug, mea culpa, ik had niet alles gelezen
Terikde, ik ben stikjaloers op je initiatief...
Terikde, ik ben stikjaloers op je initiatief...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Haha! geen probleem. Ik ken geen jaloezie maar vind het erg fijn voor jullie dat het systeem van jullie al werkt en die van mij nog niet :)
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Inmiddels een nieuwe bougie gekregen van Stef. Naast het feit dat ik heel blij ben met de bougie vind ik het zo top dat er zo meegeleefd wordt met mijn project. Bedankt Stef!
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Betreft de ontluchtingen, als je twijfelt kun je altijd een T stuk in de leiding plaatsen, dan met een kleine leiding ergens naar toe waar je kan ontluchten.
Ik las ook ergens dat je er misschien een wil plaatsen in de voortent. Als je dat wil doen kun je misschien snelkoppelingen gebruiken die aan beide kanten afsluiten (worden vaak veiligheidskoppelingen genoemd voornamelijk in de hydrauliek).
Je kunt je dus loshalen zonder waterverlies.
Ik las ook ergens dat je er misschien een wil plaatsen in de voortent. Als je dat wil doen kun je misschien snelkoppelingen gebruiken die aan beide kanten afsluiten (worden vaak veiligheidskoppelingen genoemd voornamelijk in de hydrauliek).
Je kunt je dus loshalen zonder waterverlies.
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Hoi allemaal,
Ik ben eventjes 24 uur buiten beeld geweest en inmiddels is er wel weer wat gebeurd aan reakties in dit onderwerp.
Het is voor het sijsteem niet zo van belang dat alle leidingen horizontaal liggen.
Bij bijna alle caravans is hoogteverschil in het sijsteem, neem alleen maar het gedeelte van de vloerverwarming. ( lager kan je niet ) zoals ik verderop schrijf over de juiste plaats van de convectoren is dit niet te vermijden, zoals bij wielkasten en de deurdoorgang krijg je automatisch hoogteverschillen.
Zolang het reservoir voor de koelvloeistof maar het hoogstepunt is.
Voor koelvloeistof kan je de originele alde vloeistof gebruiken , maar dat is dezelfe als de volkswagen G12 of G 13 . koelvloeistof
Bij de scandinavische caravans zie je altijd wel dat de convectoren van de grond afliggen . Het liefstworden deze ingebouwd tegen de zijwand net onder het zitgedeelte van de bank. Kabels en waterleidingen worden er dat direkt ondergeplaatst.
Om het hoogst haalbare rendement te behalen , is een goede luchtstroom heel erg belangrijk!
Er moet als het ware een natuurlijke trek ontstaan zoals bij een schoorsteen.
Tegen de convectoren zitten platen gemonteerd die aan de onderzijde groter zijn dan aan de bovenzijde. : Venturie !
Ook het hebben van verse luchtinlaten in de bodemplaat zijn van groot belang voor een goede luchtcirculatie.
( bij mijn caravan zitten er 4 , onder de convectoren op alle hoeken v.d. Caravan )
Ook het hebben van een altijd voldoende ventilerend dakluik zorgt voor een betere trek.
Mvg
Stef
Ik ben eventjes 24 uur buiten beeld geweest en inmiddels is er wel weer wat gebeurd aan reakties in dit onderwerp.
Het is voor het sijsteem niet zo van belang dat alle leidingen horizontaal liggen.
Bij bijna alle caravans is hoogteverschil in het sijsteem, neem alleen maar het gedeelte van de vloerverwarming. ( lager kan je niet ) zoals ik verderop schrijf over de juiste plaats van de convectoren is dit niet te vermijden, zoals bij wielkasten en de deurdoorgang krijg je automatisch hoogteverschillen.
Zolang het reservoir voor de koelvloeistof maar het hoogstepunt is.
Voor koelvloeistof kan je de originele alde vloeistof gebruiken , maar dat is dezelfe als de volkswagen G12 of G 13 . koelvloeistof
Bij de scandinavische caravans zie je altijd wel dat de convectoren van de grond afliggen . Het liefstworden deze ingebouwd tegen de zijwand net onder het zitgedeelte van de bank. Kabels en waterleidingen worden er dat direkt ondergeplaatst.
Om het hoogst haalbare rendement te behalen , is een goede luchtstroom heel erg belangrijk!
Er moet als het ware een natuurlijke trek ontstaan zoals bij een schoorsteen.
Tegen de convectoren zitten platen gemonteerd die aan de onderzijde groter zijn dan aan de bovenzijde. : Venturie !
Ook het hebben van verse luchtinlaten in de bodemplaat zijn van groot belang voor een goede luchtcirculatie.
( bij mijn caravan zitten er 4 , onder de convectoren op alle hoeken v.d. Caravan )
Ook het hebben van een altijd voldoende ventilerend dakluik zorgt voor een betere trek.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
1 x verkeerde foto , hier komt de goeie !
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Heerlijk om al die foto's te zien, mooi dat er eens veel aandacht gegeven wordt aan deze fijnste manier van verwarmen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Aansluiting gemaakt op het elektropatroon en getest. Pomp doet 't en verwarmd ook :)
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Vanavond in de disselbak aan het werk geweest omdat het afgelopen zaterdag behoorlijk regende.
gas aansluiting:
Uitgangspunten zijn dat ik de originele gasleiding wil laten bestaan, een extra aftakking maak voor de buiten aansluiting en niet 2 drukregelaars op de fles wil hebben met zo'n T-stuk.
Onderstaand is work in progress maar geeft een idee van hoe het er uit komt te zien. De 500mbar aansluiting komt op de fles waarna deze afgetakt wordt naar een 30mbar regelaar en een aansluiting voor de Primus 2450. Na de 30mbar aansluiting komt wederom een t-stuk waarbij 1 aansluiting richting voortent zijde gaat en 1 aftakking aangesloten wordt op de originele leiding.
Daarnaast heb ik de Primus vastgezet in de disselbak. Aangezien ik de rookgasafvoer door de disselbak naar buiten wil
laten gaan heb ik er voor gekozen om de Primus redelijk centraal neer te zetten. Nu heb ik de mogelijkheid om in de hoek van de disselbak nog spulletjes te pakken en houd ik de rookgasafvoer kort.
Staat bij jullie de Primus gewoon op de vloer van de disselbak? Denk toch dat het met de warmte ontwikkeling onde de Primus wel mee valt?
gas aansluiting:
Uitgangspunten zijn dat ik de originele gasleiding wil laten bestaan, een extra aftakking maak voor de buiten aansluiting en niet 2 drukregelaars op de fles wil hebben met zo'n T-stuk.
Onderstaand is work in progress maar geeft een idee van hoe het er uit komt te zien. De 500mbar aansluiting komt op de fles waarna deze afgetakt wordt naar een 30mbar regelaar en een aansluiting voor de Primus 2450. Na de 30mbar aansluiting komt wederom een t-stuk waarbij 1 aansluiting richting voortent zijde gaat en 1 aftakking aangesloten wordt op de originele leiding.
Daarnaast heb ik de Primus vastgezet in de disselbak. Aangezien ik de rookgasafvoer door de disselbak naar buiten wil
laten gaan heb ik er voor gekozen om de Primus redelijk centraal neer te zetten. Nu heb ik de mogelijkheid om in de hoek van de disselbak nog spulletjes te pakken en houd ik de rookgasafvoer kort.
Staat bij jullie de Primus gewoon op de vloer van de disselbak? Denk toch dat het met de warmte ontwikkeling onde de Primus wel mee valt?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Wij hebben een combiketel(tje) met een zij uitlaat.
Ik weet niet of je uitlaat in de buurt van een raam zit, bij ons zit deze onder een raam.
Als we dit raam open doen gaat (middels een micro switch) de kachel/boiler uit.
Gewoon een veiligheid tipje om rekening mee te houden.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Ik weet niet of je uitlaat in de buurt van een raam zit, bij ons zit deze onder een raam.
Als we dit raam open doen gaat (middels een micro switch) de kachel/boiler uit.
Gewoon een veiligheid tipje om rekening mee te houden.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Ja direct op de vloer
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Mocht je het niet vertrouwen , dan kan je er altijd nog een brandwerend plaatje ertussen plaatsen.
Vroeger nam men een asbest plaatje; maar dat is, geloof ik, tegenwoordig niet meer toegestaan.
Kan geen kwaad ; je moet het alleen niet : braken, zagen, bewerken, inademen enz .
Er zijn best wel alternatieven te vinden hiervoor.
Mvg
Stef
Vroeger nam men een asbest plaatje; maar dat is, geloof ik, tegenwoordig niet meer toegestaan.
Kan geen kwaad ; je moet het alleen niet : braken, zagen, bewerken, inademen enz .
Er zijn best wel alternatieven te vinden hiervoor.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Hallo allemaal,
Mijn uitlaat komt onder een raam te zitten. Ik dacht er eerst een stickertje op te plakken maar een microswitch erop die de kachel uitschakeld is natuurlijk snel gemaakt. Goed idee Jan!
Stef en Micky, bedankt voor jullie antwoord. Ik heb de kachel al vast staan op de bodem en geloof wel dat dit goed gaat. Ik houd het wel even in de gaten als ik ga proefdraaien.
Hebben jullie nog een idee welk type rooster mooi en bruikbaar zou zijn? Deze komt dus in de disselbak en moet tijdens het rijden afgesloten kunnen worden in verband met regenwater. Daarnaast wil het oog ook wat en kies ik het liefst een vierkant of rechthoekig rooster. Zelf dacht ik aan zo'n afsluitbaar ventilatierooster die je bijv. ook in badkamers hebt. Deze kun je dichtdraaien of juist open. Nadeel
is dat deze rond is. ideetjes?
Verder heb ik de laatste onderdelen besteld en wacht ik nog op een aantal convectoren. Ik denk dat ik er voor de herfstvakantie maar zolang een alu buis tussen zet en dat ik later de laatste convectoren er tussenbouw.
Wat er nog moet gebeuren is:
- Laatste hand leggen aan de leiding in de caravan, moet nog een klein stukkie
- gasaansluitingen in de disselbak afwerken
- houten schotten maken in de bakken (wordt waarschijnlijk na de herfstvakantie)
- Bedienpaneeltje bouwen om kachel aan te zetten, keuze voor gas/230v of beide, pomp keuze, 1kw of 2kw keuze (ook dit zal waarschijnlijk na de vakantie worden, in eerste instante sluit ik het wel even op de hobby manier aan in de Knaus.
- daarna systeem vullen, op lekken testen en ontluchten
- proefdraaien
- genieten en foto's op het forum plaatsen
Zaterdag hoop ik de eerste bevindingen te melden
Mijn uitlaat komt onder een raam te zitten. Ik dacht er eerst een stickertje op te plakken maar een microswitch erop die de kachel uitschakeld is natuurlijk snel gemaakt. Goed idee Jan!
Stef en Micky, bedankt voor jullie antwoord. Ik heb de kachel al vast staan op de bodem en geloof wel dat dit goed gaat. Ik houd het wel even in de gaten als ik ga proefdraaien.
Hebben jullie nog een idee welk type rooster mooi en bruikbaar zou zijn? Deze komt dus in de disselbak en moet tijdens het rijden afgesloten kunnen worden in verband met regenwater. Daarnaast wil het oog ook wat en kies ik het liefst een vierkant of rechthoekig rooster. Zelf dacht ik aan zo'n afsluitbaar ventilatierooster die je bijv. ook in badkamers hebt. Deze kun je dichtdraaien of juist open. Nadeel
is dat deze rond is. ideetjes?
Verder heb ik de laatste onderdelen besteld en wacht ik nog op een aantal convectoren. Ik denk dat ik er voor de herfstvakantie maar zolang een alu buis tussen zet en dat ik later de laatste convectoren er tussenbouw.
Wat er nog moet gebeuren is:
- Laatste hand leggen aan de leiding in de caravan, moet nog een klein stukkie
- gasaansluitingen in de disselbak afwerken
- houten schotten maken in de bakken (wordt waarschijnlijk na de herfstvakantie)
- Bedienpaneeltje bouwen om kachel aan te zetten, keuze voor gas/230v of beide, pomp keuze, 1kw of 2kw keuze (ook dit zal waarschijnlijk na de vakantie worden, in eerste instante sluit ik het wel even op de hobby manier aan in de Knaus.
- daarna systeem vullen, op lekken testen en ontluchten
- proefdraaien
- genieten en foto's op het forum plaatsen
Zaterdag hoop ik de eerste bevindingen te melden
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
RE.gif
gaat al 28 jaar goed bij ons, lijkt me gewoon echt niet nodig
gaat al 28 jaar goed bij ons, lijkt me gewoon echt niet nodig
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Let even op de kap in de disselkast zoals wij het vroeger standaard hadden in de Polar
- Bijlagen
-
- polar 547 gl - Google zoeken.pdf
- (191.82 KiB) 50 keer gedownload
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Dat ziet er zo mooi origineel uit Stef! zie ik onder de kap zo'n ronde RVS Primus rooster zitten zoals Micky ook heeft?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
RE.gif
deze lijkt groter dan de mijne
deze lijkt groter dan de mijne
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
RE.gif
hoe zou je hem plaatsen dan? hou zou met het gat naar beneden moeten voor het weer volgens mij, de klep kan ook niet als je mijn uitlaat (T-stuk) wilt gebuiken, je kunt geen druk opbouwen dus de lucht daalt af in je dissel...
hoe zou je hem plaatsen dan? hou zou met het gat naar beneden moeten voor het weer volgens mij, de klep kan ook niet als je mijn uitlaat (T-stuk) wilt gebuiken, je kunt geen druk opbouwen dus de lucht daalt af in je dissel...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Dat klopt Micky, maar ik dacht om handmatig bij gebruik van de kachel de terugslagklep open te zetten. Gat zal dan inderdaad naar beneden gericht moeten worden.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
RE.gif
tricky, ik zou een doorvoer zoeken die naar de zijkanten opengaat als je hem in de klep wilt bouwen.
tricky, ik zou een doorvoer zoeken die naar de zijkanten opengaat als je hem in de klep wilt bouwen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM
Beste Sander,
Onder de kap zat , geloof ik , gewoon een open gat voor de broodnodige ventilatie.
Mvg
Stef
Onder de kap zat , geloof ik , gewoon een open gat voor de broodnodige ventilatie.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"