aansluiting koelkast...

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
wimme

aansluiting koelkast...

Bericht door wimme » zo 3 mei 2015 21:57

Hallo,

Ik heb een Adriana uit 1980 gekocht. Er zit een koelkast en gaspit in, beiden met een aparte gaskraan.
Nu kan ik niet zien hoe de koelkast op gas in aangesloten. Ik kan er niet goed bij. Kan dus ook niet goed vaststellen of er een flexibele verbinding zit tussen de vaste leiding en de koelkast. Zo ja dan wil ik die vervangen. Maar ik wil eerst weten hoe het mogelijk is aangesloten, voordat ik werk maak van het verwijderen van de koelkast.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Een vriendelijke groet,

Wim

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aansluiting koelkast...

Bericht door Micky » zo 3 mei 2015 22:02

Normaal gesproken is het enige flexibele deel, hetgeen wat in de dissel zit, dus om de fles op aan te sluiten, de rest is doorgaans van harde leiding.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4727
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: aansluiting koelkast...

Bericht door MarcoC » zo 3 mei 2015 22:03

Koelkasten zijn niet met een flexibele leiding aangesloten, gewoon met een vaste leiding. Deze hoef je dus ook niet te vervangen! thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: aansluiting koelkast...

Bericht door WillyL » zo 3 mei 2015 23:40

RE.gif Heel, heel lang geleden, toen de dieren nog spraken...
In onze ouderlijke caravan , een Constructam van 1969 (of was dat 66 scratch.gif ) was er door de leverancier een koelkast (Sibir) ingebouwd met een flexiebele darm stom.gif . We hebben dat pas opgemerkt toen het verschrikkelijk begon te stinken naar gas. Gelukkig is het ganse geval nooit ontploft want ook het aanmaken was bij die koelkast vrij bizar: Vooraan onder de koelkast moest je op een knopje duwen, dit deed een gaskraan open en dan kon je met een lucifer vooraan de gaswaakvlam doen ontbranden. Er liep een lange buis met vele kleine gaatjes tot bij de eigenlijke verbrander. Die lange buis werd dan een lange slinger met vele piepkleine vlammetjes en zo werd de eigenlijke gasvlam aangestoken. Wanneer de waakvlambeveiliging dan warm genoeg was kon je het drukknopje loslaten en bleef de centrale vlam aan om te koelen. Dit ter ínlichting.

TS, maak je vooral niet al te veel zorgen, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het bij jou op een deugdelijke manier gedaan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: aansluiting koelkast...

Bericht door Stef » ma 4 mei 2015 00:35

Daar waar de koelkast is ingebouwd zit normaal gesproken een of twee ventliatieroosters in de caravanwandherstel. Deze zijn bedoeld voor de koeling van de koelkast.
Wanneer je deze verwijderd kan je perfect bij de achterzijde van de koelkast en kan je ook zien hoe de koelkast aangesloten is zowel op gas alsook 220V en 12V

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: aansluiting koelkast...

Bericht door wolf » ma 4 mei 2015 12:25

onze caravan is nog niet voorhistorisch maar de koelkast is toch met een flexibel aangesloten op de afsluitkraan.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

theotrucker
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: aansluiting koelkast...

Bericht door theotrucker » ma 4 mei 2015 19:39

Bij mij ook een slang, enkele meters, wel in Esterel klapcaravan 1979.
Geen probleem, wel elke 10 jaar vernieuwen.
En is echt niet gevaarlijk.

Theo
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

wimme

Re: aansluiting koelkast...

Bericht door wimme » ma 4 mei 2015 20:57

Dank voor de reacties, mannen

Ik zal idd het ventilatieroooster eens proberen los te krijgen (verroeste boutjes..) en zien hoe het erachter vast zit.
De koelkast doet het overigens goed op 230, dus we komen er de voorjaarsvakantie wel mee door.

Wel leuk om gelijk eens te kijken of de 12 v ook is aangesloten, voor koeling tijdens het rijden,
Maar het staat me bij dat de oudere aansluitingen een vaste plus missen voor dit doel.. Enfin, maar eens nader onderzoeken.

Wordt vervolgd!

Plaats reactie

Terug naar “Gas”