Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
marcvv

Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door marcvv » zo 6 apr 2014 20:14

Bij het opzetten van de caravan gisteren ontdekte ik, bij het vernieuwen van de baterijen, dat er een los koperen pinnetje onder de kachel lag. Ik schrok er toch wel van omdat de caravan vorige week een grote Bovag onderhoudsbeurt heeft gehad. Weet iemand wat dat pinnetje is en of het ook de bedoeling heeft dat het los onder de kachel ligt?
Bijlagen
CAM00082.jpg
CAM00081.jpg

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door Hobby Linka » zo 6 apr 2014 20:22

Dat hoort daar niet. Volgens mij de thermokoppel die in de kachel thuis hoort. Ik zou even contact op nemen met de dealer die de onderhoudsbeurt heeft gegeven.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door Unplugged » zo 6 apr 2014 20:37

RE.gif
Ik niet dat het de thermokoppel van de waakvlam is, maar de temperatuurvoeler van de thermostaat. Die moet ergens links vooraan vastgeschroefd zitten. Zie afbeelding (het gaat om nr. 7).
Bijlagen
Kachel.png

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door koos » zo 6 apr 2014 20:42

Dit is een losgekomen thermostaat. Deze zit geklemd in de kachelvoet. Je kunt hem zo terug plaatsen. Succes ermee.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

marcvv

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door marcvv » zo 6 apr 2014 20:50

dat zomaar doen, gaat bij mij niet op vrees ik. Ik ben niet zo'n held met dit soort dingen. Is het gevaarlijk dat dat ding los ligt, of kan het geen kwaad?

Ik zal zowieso contact opnemen met de dealer, maar als het niet perse hoeft vastgezet te worden, laat ik het wel na het seizoen doen.
Of het moet zo simpel zijn dat zelfs ik het kan. Met dat weer vastklemmen, bedoel je dan gewoon een beetje naar boven jutteren totdat het weer vastzit, of moet toch die voorplaat van de kachel gedemonteerd worden?

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door Knaapje » zo 6 apr 2014 21:32

Ik denk ook dat het de thermostaat is.
Als ik echter de foto's bekijk (rechts van de kachel) en de tekening (links in de kachel) ligt hij wel op een vreemde plaats.
De mantel van de kachel kan je er zo naar boven aftrekken. Heb je waarschijnlijk al gedaan om de batterij te verwisselen.Kijk anders even in de handleiding of op de site van Truma.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door Ab » zo 6 apr 2014 21:41

Het is inderdaad de temperatuurvoeler die de binnentemperatuur in de caravan meet. (soort thermostaat)
Het kan niet veel kwaad dat ie los ligt. Afgezien van rammelen onder het rijden, en een kleine kans op beschadiging daardoor.
Maar even goed kijken, waarschijnlijk kan je 'm wel ergens vastklikken.
De voorplaat van de kachel moet er wel effe af, maar dat is niet moeilijk, zoals je al weet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

marcvv

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door marcvv » zo 6 apr 2014 21:48

bedankt voor de vele reacties in zo'n korte tijd blij.gif
Ik denk dat ik er wel ga uitkomen.
Fijn forum hoor!

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door jolly » zo 6 apr 2014 22:05

Welkom hier marcvv,

Al ben je geen held in dat soort dingen, je bent wel vlot op het forum. thumbup.gif
Al doe je er wat ervaring mee op, een kachel-front losmaken is altijd wel interessant om te kunnen om af en toe het stof weg te nemen oid.
marcvv schreef: Fijn forum hoor!
Een complimet wordt altijd gewaardeerd.
Thanks zwaaien.gif
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Monro
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 okt 2012 16:06
Locatie: Ermelo

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door Monro » zo 11 mei 2014 01:00

Beetje laat maar het is wel degelijk van belang dat hij weer op de juiste plaats komt ook voor de goede werking/meting en ook dat hij vast komt te zitten. Als je dit zo laat liggen breek de draad echt een keertje af en dan is het einde thermostaat met de nodige kosten die niet nodig zijn. Ligt hij er nu nog zo bij dan op korte termijn laten of zelf repareren. Is toch een foutje van de dealer of garage net waar je geweest bent.
Auto..Mondeo Ghia MKIII 2.5 V6 AUTM.....Caravan.. Hobby 400 SB 2004

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door Meenhoes » zo 11 mei 2014 07:45

In dit topic kun je zien waar hij hoort te zitten viewtopic.php?f=77&t=22178&sid=63eb58af ... 83#p314537 Aan de voorkant op vloerhoogte

Succes thumbup.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Trumatic kachel "los" onderdeel of niet

Bericht door HansHobby » zo 11 mei 2014 08:09

Ik zou de kachel zeker niet aansteken zolang deze voeler van de thermostaat buiten de kachel ligt. Omdat hij op een verkeerd referentiepunt ligt blijft de kachel veel te lang doorstoken omdat hij niet de juiste temperatuur meet. Terug zetten is een kleinigheidje, even de mantel er af halen en via de tekeningen hier in het topic even de juiste plaats opzoeken en de voeler terug leggen. Wel voorzichtig, want de "koperdraad" is namelijk geen koper draad maar een koper leidinkje. Knik je deze of breekt hij af werkt de thermostaat niet meer.

Ikzelf zou me trouwens afvragen wat de monteur die dit zomaar buiten de kachel laat liggen nog meer vergeten is. Het blijft toch een gastoestel ! schrik.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Plaats reactie

Terug naar “Gas”