Trumatic SL3002
Trumatic SL3002
Hallo,
ik ben mijn gaskachel aan het testen in mijn caravan die ik overigens pas heb. Ik ken er niet veel van maar merk dat hij het niet doet.
Als ik de behuizing wegneem zie ik aan de ontsteker 1 los kabeltje. En vanboven aan de kachel een dun kabeltje dat van beneden komt.
Hoe moet dit aangesloten worden? Ik denk dat dat dun kabeltje vanonder op de piezzo ontsteker moet komen?
ik ben mijn gaskachel aan het testen in mijn caravan die ik overigens pas heb. Ik ken er niet veel van maar merk dat hij het niet doet.
Als ik de behuizing wegneem zie ik aan de ontsteker 1 los kabeltje. En vanboven aan de kachel een dun kabeltje dat van beneden komt.
Hoe moet dit aangesloten worden? Ik denk dat dat dun kabeltje vanonder op de piezzo ontsteker moet komen?
Re: Trumatic SL3002
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
Re: Trumatic SL3002
Hallo,
het draadje dat loopt is er eentje met automatische ontsteking.
Die van mij is met een knop van 0-10 en links een drukknop waar je een tik hoort (ontsteker). Het hieraan dat er een losse kabel met klem zit. En een klein kabeltje komt van onder aan de kachel naar boven en is ook niet aangesloten.
het draadje dat loopt is er eentje met automatische ontsteking.
Die van mij is met een knop van 0-10 en links een drukknop waar je een tik hoort (ontsteker). Het hieraan dat er een losse kabel met klem zit. En een klein kabeltje komt van onder aan de kachel naar boven en is ook niet aangesloten.
- TouranDriver455ts
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
- Locatie: Koggenland, Westfriesland
Re: Trumatic SL3002
RE.gif
Waarschijnlijk moet dat kleine kabeltje dat onder uit de kachel komt aangesloten worden op de piëzo-ontsteking.
Dat andere kabeltje moet bevestigd worden, ook met een stekkertje aan de buitenmantel van de kachel. Als "aarde" voor de piëzo.
In elk geval moet er een kabeltje vanaf de piëzo-ontsteking naar het vonkpunt bij de brander en een kabeltje van het kachelhuis naar de kachelmantel.
Op de site van Truma is trouwens heel veel informatie te vinden over deze kachel.
Waarschijnlijk moet dat kleine kabeltje dat onder uit de kachel komt aangesloten worden op de piëzo-ontsteking.
Dat andere kabeltje moet bevestigd worden, ook met een stekkertje aan de buitenmantel van de kachel. Als "aarde" voor de piëzo.
In elk geval moet er een kabeltje vanaf de piëzo-ontsteking naar het vonkpunt bij de brander en een kabeltje van het kachelhuis naar de kachelmantel.
Op de site van Truma is trouwens heel veel informatie te vinden over deze kachel.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"
Re: Trumatic SL3002
Hallo,
ik heb de kabeltjes aangesloten en nu zie ik na ontsteking dat er vlammetjes zijn (blauw) in het venstertje. Wel wordt hij maar heel langzaam warm? Ik heb de kachel op stand 3 gezet, ingedrukt en dan met de andere knop de ontstekingedaan. Dat is toch correct zo he?
ik heb de kabeltjes aangesloten en nu zie ik na ontsteking dat er vlammetjes zijn (blauw) in het venstertje. Wel wordt hij maar heel langzaam warm? Ik heb de kachel op stand 3 gezet, ingedrukt en dan met de andere knop de ontstekingedaan. Dat is toch correct zo he?
Re: Trumatic SL3002
Dat is correct.
Na de ontsteking moet je wel nog even de knop ingedrukt houden, anders gaat ie weer uit.
Wil je dat ie sneller warm wordt, dan even op stand 10 zetten.
Na de ontsteking moet je wel nog even de knop ingedrukt houden, anders gaat ie weer uit.
Wil je dat ie sneller warm wordt, dan even op stand 10 zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Trumatic SL3002
Hij blijft op dezelfde teperatuur. Wordt niet warmer.
Volgens mij springt hij niet helemaal volledig aan?
Heb hem een uur laten branden en wordt niet warmer. Je kan er vanbinnen je hand opleggen en dan voel je warmte maar niet wat ik ervan zoui verwachten. Wat zou het probleem zijn?? Moet er een hoofbrander ofzo aanslaan?
Volgens mij springt hij niet helemaal volledig aan?
Heb hem een uur laten branden en wordt niet warmer. Je kan er vanbinnen je hand opleggen en dan voel je warmte maar niet wat ik ervan zoui verwachten. Wat zou het probleem zijn?? Moet er een hoofbrander ofzo aanslaan?
Re: Trumatic SL3002
Brandt nu alleen de waakvlam dan ? Dan kan het zijn, dat de thermostaat zegt: het is warm genoeg in de caravan.
Heb je al geprobeerd de kachel hoger te zetten ?
Heb je al geprobeerd de kachel hoger te zetten ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Trumatic SL3002
Kan hij een beetje warm worden door alleen de waakvlam? Hij warmt maar het is maar een klein beetje. Ik weet ook niet hoe je het verschil ziet tussen de waakvlam of hoofdvlam
Re: Trumatic SL3002
Misschien kun je hier iets vinden: http://www.truma.com/nl/nl/heating/downloads.php
Re: Trumatic SL3002
Wet er iemand hoe het zit met de veiligheid van deze kachels? Als de vlam uitgaat wordt dan ook de gastoevoer gestopt?
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: Trumatic SL3002
Gelukkig wel. Er zit een thermokoppel op die na een tiental seconden de gastoevoer sluit.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: Trumatic SL3002
Dus het is veilig in gebruik.
Hangen jullie alsnog een gasmelder ?
Hangen jullie alsnog een gasmelder ?
Re: Trumatic SL3002
Beste leden,
Mijn kacheltje warmt niet meer goeD. Hij gaat meteen aan en ik zie oranje vlammetjes in het venster. Maar toch wordt hij niet zo warm als vroeger. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Mijn kacheltje warmt niet meer goeD. Hij gaat meteen aan en ik zie oranje vlammetjes in het venster. Maar toch wordt hij niet zo warm als vroeger. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Re: Trumatic SL3002
De vlam moet een blauwe kleur hebben. Zoek op internet of You Tube hoe je de brander moet kuisen of laat het ergens bij een dealer doen.
Re: Trumatic SL3002
Ik vind niets op youtube. Kan iemand me uitleggen hoe ik die brander schoonmaak?
Re: Trumatic SL3002
Een oranje of gele vlam heb je wanneer de verbranding niet goed is. Dat kan je met een bunzembrander ook krijgen wanneer de luchttoevoergaatjes afgedekt worden.
Ik stel voor dat je onder de caravan kruipt, de behuizing van de truma onderaan wegneemt en checked of er geen vuil in de luchttoevoer zit en dit eventueel wegblazen of vegen.
Er staat ergens op dit forum een draadje over het loshalen van de unit of je kan het misschien ook vinden in de handleiding van Truma.
Terloops, op de waakvlamstand warmt de kachel ook een beetje op tot zeker handwarm.
De bedieningsknop alsdusdanig op een hoge stand draaien helpt niet om de kachel krachtiger doen te werken. Het is te zeggen wannneer er warmte moet geleverd worden gaan de hoofdbranders al vlug op volle kracht en wanneer de gewenste temperatuur bereikt is gaan ze stiller of uit. Het is als een themostaatkraan op een radiator, wanneer het koud is moet je die ook niet op de hoogste stand zetten om de radiator op vol vermogen te zetten tot het bv 20 graden is. De kraan gaat gans open tot de temperatuur bereikt is en gaat dan automagisch toe... Het is iets dat mijn lieftallige ega nog steeds niet begrepen heeft
Ik stel voor dat je onder de caravan kruipt, de behuizing van de truma onderaan wegneemt en checked of er geen vuil in de luchttoevoer zit en dit eventueel wegblazen of vegen.
Er staat ergens op dit forum een draadje over het loshalen van de unit of je kan het misschien ook vinden in de handleiding van Truma.
Terloops, op de waakvlamstand warmt de kachel ook een beetje op tot zeker handwarm.
De bedieningsknop alsdusdanig op een hoge stand draaien helpt niet om de kachel krachtiger doen te werken. Het is te zeggen wannneer er warmte moet geleverd worden gaan de hoofdbranders al vlug op volle kracht en wanneer de gewenste temperatuur bereikt is gaan ze stiller of uit. Het is als een themostaatkraan op een radiator, wanneer het koud is moet je die ook niet op de hoogste stand zetten om de radiator op vol vermogen te zetten tot het bv 20 graden is. De kraan gaat gans open tot de temperatuur bereikt is en gaat dan automagisch toe... Het is iets dat mijn lieftallige ega nog steeds niet begrepen heeft
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Trumatic SL3002
Op de één of andere manier heb ik hem terug aan gekregen.
Kapje onder de caravan afgehaald. Even in de openingen van de branders met een draadje het vuil eruit gehaald.
Deed nog niets.
Dan eens goed een paar keer de draaiknop gedraaid en ingedrukt en terug uitgetrokken.
En hij sprong aan. Lekker warm;...
Andy
Kapje onder de caravan afgehaald. Even in de openingen van de branders met een draadje het vuil eruit gehaald.
Deed nog niets.
Dan eens goed een paar keer de draaiknop gedraaid en ingedrukt en terug uitgetrokken.
En hij sprong aan. Lekker warm;...
Andy
Re: Trumatic SL3002
Hallo. Ook ik heb er.n trumatic sl 3002 bij mij brand hij maar is zeer luidruchtig. Hij ploft regelmatig.
Iemand een idee wat ik kan doen ?
Fausto
Iemand een idee wat ik kan doen ?
Fausto
Re: Trumatic SL3002
Heel veel lawaai mag die niet maken en al zeler niet ploffen.
Is de schoorsteen goed proper en de luchttoevoer onder de caravan ook zonder hindernissen (spinrag, braderen...).
Er heeft toch geen piepklein vogeltje een nestje proberen te maken in de schoorsteen?
Ik zou alles, en dan vooral de ganse schoorsteen eens grondig controleren.
Voor mij begint de schoorsteen van boven de brander, dus ook het aluminium binnendeel van de kachel, dat in de (meestal) kleerkast aansluit op de schoorsteenbuis.
Check ook eens het kapje bovenop de caravan. Dat moet ook goed vrij zijn.
Een defecte kraan kan natuurlijk ook. Levert die niet teveel gas zodat dat niet correct vuur vat.
Is de schoorsteen goed proper en de luchttoevoer onder de caravan ook zonder hindernissen (spinrag, braderen...).
Er heeft toch geen piepklein vogeltje een nestje proberen te maken in de schoorsteen?
Ik zou alles, en dan vooral de ganse schoorsteen eens grondig controleren.
Voor mij begint de schoorsteen van boven de brander, dus ook het aluminium binnendeel van de kachel, dat in de (meestal) kleerkast aansluit op de schoorsteenbuis.
Check ook eens het kapje bovenop de caravan. Dat moet ook goed vrij zijn.
Een defecte kraan kan natuurlijk ook. Levert die niet teveel gas zodat dat niet correct vuur vat.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)