Inbouwen Truma DuoControl

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Hobby Linka » za 25 mei 2013 17:41

hennoeke schreef:Tja, dan mag je het allemaal wel veilig doen, maar dan vraag ik me toch af wat het 230 volt schakelblok daar in die disselkast doet! Helemaal verboden volgens mij. Geen stroom noch schalaars in de gasbun toch? schrik.gif
Verder mooi onderhoudend artikel, wil er zelf ook wel eentje. knipoog.gif
Groet Hennoek

Waar zie je een 220 volt schakelblok? Heb ik niet. En de eis ex en niveau meter van Truma werken op 12 volt. Deze zijn speciaal voor de DuoControl ontwikkeld. Ik mag er dan vanuitgaan dat het veilig is.

ANdre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Micky » za 25 mei 2013 18:46

RE.gif RE.gif

hoe kom je daar bij? in mijn disselkast zit af fabriek verlichting met een schakelaar en ook de brander van de verwarming met alle elektronica zit in dezelfde ruimte met een open afvoer (soort schuin T-stuk waar de uitlaat ook lucht uit de dissel kan aanzuigen).

edit: verwijzing aangepast
Laatst gewijzigd door Micky op za 25 mei 2013 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Unplugged » za 25 mei 2013 18:53

Hobby Linka schreef:Waar zie je een 220 volt schakelblok?
Achter je reserveband, 5e en 6e foto van je openingsartikel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Micky » za 25 mei 2013 19:04

RE.gif

ja, daar zie ik er ook 1 idd, maar het kan zijn dat ie voor montage daar ligt en niet permanent knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Unplugged » za 25 mei 2013 19:14

RE.gif
Dat bedacht ik ook. Maar er is in elk geval antwoord gegeven op de vraag van André.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Hobby Linka » zo 26 mei 2013 15:33

RE.gif

O die. Goed gezien maar.....

Dat is een spanningslof die normaalgesproken in de voortent wordt gebruikt. En die past daar netjes in de disselbak als hij niet wordt gebruikt. Staat dus nooit spanning op.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

pd0bao40

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door pd0bao40 » zo 26 mei 2013 17:01

Heb daar ook een 12 V= lamp en standaard af-fabriek dus. Ook de schakelaar is ingebouwd in die lamp. Jaap.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door WillyL » do 19 jun 2014 23:48

In een ander draadje is hierover ook reeds gedebatteerd...
Persoonlijk vind ik het niet echt veilig, maar in dit geval dus wel want losliggend en niet aangesloten. Verder is een disselbak dikwijls goed geventileerd en dus ben ik er nu wat meer voor, maar nog niet 100 procent, bovendien zal je toch geen vonk maken , ttz de stekker insteken, wanneer je een gasreuk waarneemt, hoop ik toch...
In alle geval: mooi gedaan en beschreven. thumbup.gif Bedankt! Weer iets om aan moeder de vrouw als vaderdaggeschenk te vragen. Het lijstje wordt lang en vaderdag nog ver in de toekomst. scratch.gif misschien toch een voorschotje vragen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Tramlijn16 » zo 2 nov 2014 12:40

Ff een vraagje! Kan het geen kwaad dat er een stopcontact met schakelaar in de disselbak zodicht bij de gasflessen een vonkje is zo gemaakt.

Verder wel een handige oplossing.
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Hobby Linka » zo 2 nov 2014 12:43

Daar had ik al antwoordt op gegeven. knipoog.gif Lees maar eens drie reacties voor jouw reactie.

Lees het hele stuk maar eens door. Het is een spanningsslof die achter het reservewiel ligt als die niet wordt gebruikt. Er staat dus nooit spanning op.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Ab » zo 2 nov 2014 18:45

Velen gebruiken een skottelbraai of ander kooktoestel waar de gasfles direct onder staat.
Grote open vlam..
Is dat minder gevaarlijk dan een stopkontakt vlakbij een gasfles? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Beste Rob » di 4 nov 2014 15:43

Als de ruimte waar de gasfles en de eventuele vlam of vonk zich bevinden genoeg geventileerd is er geen gevaar. Houd wel rekening ermee dat bij een lek in korte tijd veel gas vrij komt. Dus in de dissel bak is dit gevaarlijker als in de open lucht.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Hobby Linka » za 4 jul 2015 08:07

JulesVerne schreef:Voor optimale beveiliging dienen de slangen te worden voorzien van een slangbreukventiel, omdat de duocontrol na de slang is gemonteerd. Als nu de slag scheurt of om wat voor reden losgaat - hetgeen ik zelf heb meegemaakt!!! - dan sluit dit ventiel de gas fles direct. Veiligheid gaat voor alles! Gr. Jules
En dat overkwam mij gisteren ook. Wel geen scheur maar in eerste instantie een heel klein scheurtje.

Bij en opendraaien van de gasfles om de koelkast weer op gas te laten draaien rook ik even later een beetje gaslucht. Ik dacht in eerste instantie dat een van de kleine gasbusjes van het ploftoestel misschien iets gelekt had. Maar dat was het niet. Bij controle van de gasslang bleek deze te lekken bij de fles aansluiting. In eerste instantie de wartel nog iets aangedraaid, maar toen ging het harder lekken. Na het aanraken van de gasslang scheurde hij voor de helft door. (zie foto's)

Wat bij bevreemd is dat ik deze slangen pas twee jaar heb. Ik ga ze volgende week zo wie zo vervangen door twee HD slangen met slangbreukventielen. Maandag maar eerst contact op nemen met de leverancier hoe dit nu kan en al na twee jaar.

Dus controleer regelmatig de hoge drukslangen. Ik loop er nu bij toeval tegen aan, maar het had ook anders kunnen aflopen.
IMG_0531.JPG
IMG_0532.JPG
Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ferdi

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Ferdi » za 4 jul 2015 11:55

Kleine niet onbelangrijke tip Andre, monteer ook een gasfilter voor je duocontrol, anders kun je hem over een jaar vervangen.


Groeten Ferdi

pd0bao40

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door pd0bao40 » za 4 jul 2015 12:01

RE.gif Waarom ? Voor die zgn toevoegingen aan het LPG ? Stook en kook er al 35 jaar op en nooit last gehad. Denk dat
die filters alleen goed zijn voor de fabrikant die ze ontwierp. Maar ieder is vrij in de keuze van geld uitgeven hoor, ben
een echte democraat HI

Ferdi

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Ferdi » za 4 jul 2015 12:08

Ik ben slechts een ervaringsdeskundige en dat ben ik liever niet want je hebt er alleen maar ellende van.
Maar van mij moet het niet hoor, het is een goed bedoelde tip.


Groeten Ferdi

pd0bao40

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door pd0bao40 » za 4 jul 2015 12:14

RE.gif O.K. al goed maar ja, dat ben ik ook zoals al hierboven vermeld. Misschien ik geluk gehad ? kweettutniet !Gr.Jaap

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Hobby Linka » za 4 jul 2015 14:42

Ferdi schreef:Kleine niet onbelangrijke tip Andre, monteer ook een gasfilter voor je duocontrol, anders kun je hem over een jaar vervangen.


Groeten Ferdi

Ik gebruik inderdaad aan 1 zijde een LPG tank. Dit omdat ik vaak kampeer, ook in voor en na seizoen. De LPG tank moet na 10 jaar opnieuw gekeurd worden De appendages gaan er dan af en zal verzoeken de tank te spoelen zodat hij weer schoon is. Duo controle moet na 10 jaar vervangen worden. Dat staat in de gebruiks / installatie handleiding. Ik ga er vanuit dat 10 jaar geen probleem geeft.

Maar in ieder geval dank voor meedenken.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Micky » zo 5 jul 2015 22:54

Ferdi schreef:Ik ben slechts een ervaringsdeskundige en dat ben ik liever niet want je hebt er alleen maar ellende van.
Maar van mij moet het niet hoor, het is een goed bedoelde tip.


Groeten Ferdi
helemaal met je een Ferdi, wat er ook zit in LPG, met mijn Primus heb ik problemen als ik LPG stook en dit is weer over op propaan, ik had geen filter en weet overigens niet of dat iets uitgemaakt had.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Hobby Linka » do 9 jul 2015 19:22

Inmiddels contact gehad met de leveranchier van de slang. Ze willen de slang gaan onderzoeken en verzoeken mij de slang op te sturen. Als tegen prestatie krijg ik kosteloos en nieuwe slang toegestuurd. Top, want de garantie op de slangen was al verstreken. Ik heb aangegeven dat ik de slangen nu voorzien wil hebben met slangbreukbeveiliging. De meerkosten zijn uiteraard voor mij.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Ab » do 9 jul 2015 21:16

Die heb ik er ook tussen zitten.
Dat is overigens ook een van de eisen als je onderweg de kachel aan wilt hebben in barre jaargetijden.
Naast een Crash Sensor.
Even een tip: als die slangbreukbeveiligingen ertussen zitten, moet je niet vergeten elke keer dat je een nieuwe fles aansluit, even het knopje wat erop zit even in te drukken.
Anders blijven ze dicht staan.

Even over LPG..
Ik gebruik dat al sinds jaar en dag. Ook professioneel.
In soms zeer grote hoeveelheden.
Verontreinigingen in het gas mochten die erin zitten heb je totaal geen last van.
Om de doodeenvoudige reden dat die niet verdampen willen.
Een filter heeft dus alleen maar zin als je vloeibaar gas afneemt, om er een motor op te laten lopen of zo.
Dan heb je, net als met benzine of diesel, een filter absoluut wel nodig.
Voor caravan of camper toepassingen is een filter echter volstrekt overbodig.
Op het camperforum kan je lezen, dat na demontage van de filters na een jaar (of meer) gebruik er geen spoor van verontreiniging in het filter te vinden is.
Logisch, gas kan je niet filteren.
Of je zou een zeer geavanceerd filter moeten hebben wat alleen propaan en butaan doorlaat, en alle andere gassen niet.
Gas bevat geen vaste delen of olie of wat dan ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Hobby Linka » do 9 jul 2015 21:24

RE.gif

Dank voor je reactie. De werking van slangbreukbeveiliging was mij al bekend. M.b.t. filters heb ik alleen van Micky begrepen dat hij problemen had met zijn kachel op LPG. Zelf ook nog nooit iets gemerkt en gebruik LPG al een jaar of 3 met name in het naseizoen als we een paar maanden op een vaste plek staan.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Micky » do 9 jul 2015 21:26

RE.gif

Dat klopt, daarom stook ik niet meer op LPG, de Primus sprong elke keer in storing, na weer propaan te gaan gebruiken niet weer gehad, hang ik de LPG fles er waar aan ontbrand wederom de kachel soms niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ferdi

Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Ferdi » do 9 jul 2015 21:27

Volgens de techneuten van Gimeg (de importeur van Truma) zit in de propaan gasflessen ook vuildeeltjes welke meekomen met het gas en de mono/duocontrol gaat daar stuk van.
Overigens ook bij LPG daarbij zit glycerine waar de mono/duocontrol niet tegen kan.
Dat is het eerste waar ze op controleren, als je voor garantie langs gaat.



Groeten Ferdi
Laatst gewijzigd door Ferdi op do 9 jul 2015 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma DuoControl

Bericht door Hobby Linka » do 9 jul 2015 21:34

Micky,

Wanneer gebeurde dat? In de winter periode? Dan kan het zijn dat er teveel butaan in de LPG tank zit. Butaan, maar dat weet jij vast wel, dampt niet meer uit onder de 0 graden.

Ik heb dat probleem ook wel eens gehad. Gastank in de zomer gevuld. Op het einde van het naseizoen een nacht nachtvorst gehad. De kachel in de voortent wilde niet meer branden. Voortent met Propaan fles opgewarmt. De LPG tank was inmiddels weer opgewarmt in de voortent en de kachel werkte ook weer op LPG.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”