Brommende kachel

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
matioso

Brommende kachel

Bericht door matioso » ma 23 apr 2012 18:35

Ik ben nieuw op dit forum en heb meteen een vraagje.

Eerst kort voorstellen:
Ik ben in het bezit van mijn tweede caravan. Uit kostenoverwegingen zijn dat vaak iets oudere (10-20 jaar) modellen. Voor mij goed genoeg. Ik heb een Chateau.

In mijn caravan zit een Truma S 3002 P kacheltje. Tot nu toe gebruikte ik nooit de kachel, maar sinds een regenachtige vakantie afgelopen jaar merk ik dat het erg lekker is om af en toe bij te verwarmen. Ik zet dan de kachel een paar minuten aan en laat de ventilator nog even doordraaien. Mijn vraag:

Als ik de kachel aansteek (gas open, draaiknop indrukken en piezo knop klikken) ontsteekt deze meteen. Ik hou de knop een paar seconden vast en laat deze los. Dan begint de kachel te brommen. Niet echt hard, maar in de caravan duidelijk hoorbaar.

De vlam is blauw bij de brander, in de vlam zit een roodgloeiende punt (thermokoppel???) en daaromheen zitten wat gele vlammetjes.

Mijn vraag: hoort dit of is er iets mis? Ik wil het wel veilig houden natuurlijk!

Alvast bedankt voor de reacties!

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Brommende kachel

Bericht door Ab » ma 23 apr 2012 18:56

Moeilijk te beoordelen..
Het rode puntje is inderdaad het thermokoppel. Iets andersoortige vlammetjes daaromheen is normaal, omdat daar ook een waakvlammetje zit.
Als ie mooi blauw brandt voor de rest, zou dat betekenen dat de kachel op zich goed brandt.
Als de kachel brandt, kan je dat ook horen, hoewel het geluid heel minimaal is.
Ik hoor het ook, en ik ben een beetje lawaaidoof geworden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sprite1

Re: Brommende kachel

Bericht door sprite1 » ma 23 apr 2012 19:10

als ik het goed lees ,gebruik je de kachel maar een paar minuten, laat hem eens langer branden, dus laat hem eens echt warm worden, een kachel is nooit in een paar min. echt warm, en dat hoeft niet op de hoogste stand, dus op stand 1 een half uur, dan is de kachel maar ook de afvoer lekker warm en is de kans groot dat het geluid over is of veel minder. suc6

matioso

Re: Brommende kachel

Bericht door matioso » ma 23 apr 2012 19:45

Dank voor de reacties.
Het gaat mij niet om het geluid. Dat stoort niet. Het gaat om veiligheid.

Is het normaal dat het geluid veranderd als ik de knop (overbrugging thermokoppel) los laat? Als dat zo is dan is er geen probleem. Ik zal hem deze week eens een half uurtje laag laten branden. Dat heb ik nog nooit gedaan omdat het na 10 minuten al warm is (ik heb hem dan weer eens te hoog staan :-)) en dan zet ik hem uit.

Nadere inspectie leert dat er een LPG 50mbar drukregelaar op zit terwijl in de caravan een plaatje zit met: gasdruk 30mbar. Zowieso een puntje om even aan te pakken... (kachel is origineel)

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Brommende kachel

Bericht door Ab » ma 23 apr 2012 19:55

Als je de knop loslaat, gaat de gasklep open, en gaat de kachel eigenlijk pas goed branden.
Volstrekt normaal dus, je hoort als het ware de kachel op dat moment "aanslaan"
Dat doet ie ook veel harder dan normaal, je moet inderdaad de gasregelaar vervangen door eentje van 30 mbar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

matioso

Re: Brommende kachel

Bericht door matioso » wo 25 apr 2012 19:47

Ik heb de gasdrukregelaar vervangen door een 30mbar (met afblaasventiel, zat er ook nog niet op). De kachel brandt nu lekker rustig. Wel een zacht brommetje, maar dat lijkt mij inderdaad normaal. Hij verwarmt lekker (nu kan hij aan blijven en is het niet meteen zo idioot heet!).

Wel een andere vraag. Misschien heeft iemand ervaring: als de kachel koud is kan ik de regelknop (van 0 tot 10) draaien. Niet heel soepel, maar het gaat. Als de kachel heet is kan dat niet meer. De knop zit dan vast. Ik moet de kachel dan dus uitzetten met de afsluiter in het keukenkastje. Geen groot probleem, maar wel wat slordig.

Iemand een idee?

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Brommende kachel

Bericht door Ab » wo 25 apr 2012 19:51

Misschien zit de knop wat vast in zijn behuizing.
Je kan het voorfront van de kachel eraf trekken, dan komt de knop ook los.
Wel even uitkijken, aan de knop zit een stang naar de gasregelaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

matioso

Re: Brommende kachel

Bericht door matioso » do 26 apr 2012 08:11

De kap is er al af geweest (om wat stof te verwijderen). Het is de gasregelaar onderin die stroef gaat.

Nogmaals: de kachel doet het. Ik zet hem tussen 2 en 3 en laat hem zo staan. Voor mij is het voldoende.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Brommende kachel

Bericht door Pensionado » do 26 apr 2012 10:24

Stang tussen knop en kraan iets verbogen? Het is inderdaad niet echt high-tech dit ontwerp :(

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Brommende kachel

Bericht door Aernout » do 26 apr 2012 12:41

Ik heb precies hetzelfde!

Zodra ik de knop niet meer indruk gaat de kachel brommen.
Na een tijdje, als ie warm is dus, stopt het.
Zet ik de kachel daarna wat hoger begint het opnieuw ...
Ik meen dat ik toch de juiste drukregelaar er in heb zitten.
Maar ik zal hem eens om wisselen met bijvoorbeeld die van de losse gaskachel of het fornuisje ...

Vreemde is wel dat ik laatst de kachel inlaat onder de caravan heb schoon gemaakt.
Daarna getest en daar was de brom.
Ik kan mij niet herinneren dat de kachel dit vorig jaar ook deed ......

matioso

Re: Brommende kachel

Bericht door matioso » do 26 apr 2012 16:47

@ Pensionado: die stang heb ik al wat verbogen. Ik denk dat het de nieuwigheid is. Ik ga er niks meer aan doen. Ik heb een lekker warm caravannetje en dat was het doel!

Plaats reactie

Terug naar “Gas”