jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Tramp

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Tramp » ma 5 dec 2011 20:36

RE.gif
mja.. maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat het vluchtige butaan aandeel bij nachtelijke temperaturen van min 20 in dat kille stukkie onder de caravan opnieuw zou kunnen condenseren en daardoor problemen veroorzaken.
Vandaag twee aluminium lpg flessen besteld en 'n gasflesverwarmer, dus ik dacht wat kan er verder nog fout gaan,
zodoende.... sintweetniet.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Ab » ma 5 dec 2011 22:26

Het lijkt me sterk, dat eenmaal gasvormig butaan weer overgaat in vloeibare vorm.
Daarvoor is ook een behoorlijke druk nodig. Het leidingsysteem achter de drukregelaar is (bijna) drukloos.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tramp

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Tramp » di 6 dec 2011 00:23

hmm.... dus niet nodig .
Ik dacht eerlijk gezegd dat bij dergelijke lage temperaturen vloeibare butaanresten in de fles blijven, terwijl de drukmeter hoegenaamd niks aangeeft.
kortom dat alle gasmengsels in principe volgens dezelfde logica van vloeibare in gasvorm en omgekeerd overgaan als H2O. Dat alleen de temperaturen en de drukomstandigheden waarbij dit gebeurt verschillen
Maar dat is mijn eigen logica in deze, feitelijk weet ik daar helemaal niks van.
Ik zal mijn ervaringen in het nieuwe jaar met jullie delen.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door JPGeetje » di 6 dec 2011 08:13

Ab schreef:Het lijkt me sterk, dat eenmaal gasvormig butaan weer overgaat in vloeibare vorm.
Daarvoor is ook een behoorlijke druk nodig. Het leidingsysteem achter de drukregelaar is (bijna) drukloos.
Weet je dat zeker Ab?
Bij een temp. van -0.5 graad en een druk van 1 atm. gaat butaangas over van gasvormig naar vloeibaar (condenseren)
Als de druk hoger is vindt deze overgang bij een hogere temp. al plaats.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Micky » di 6 dec 2011 10:11

onze caravan is destijds speciaal voor Scandinavië gebouwd en heeft zoals hier boven vermeld de leiding ook gewoon onder de caravan lopen zonder isolatie, we hebben temperaturen van ruim onder de -20 meegemaakt, nooit een probleem, maar ja wel op propaan natuurlijk, wat LPG hier doet weet ik niet, maar bij auto's lopen de lpg leidingen ook gewoon on-geïsoleerd onder de auto door en die moet 's ochtends ook starten.
het probleem blijft in mijn ogen wel in de fles natuurlijk, maar daar is al meer over geschreven.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tramp

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Tramp » di 6 dec 2011 10:46

RE.gif
Ja maar zoals Ab al eerder schreef wordt bij autos de lpg in vloeibare vorm geinjecteerd.

pd0bao

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door pd0bao » di 6 dec 2011 11:00

Nou geinjecteerd ? Betwijfel of Ab dat heeft geschreven, het vloeibare gas gaat idd door de leiding naar de motor om daar in een verdamper,die verwarmd wordt door het KOELwater van de motor, omgezet te worden in gasvormige toestand. Is geen zelfontbrander he ? Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Micky » di 6 dec 2011 11:06

pd0bao schreef:Nou geinjecteerd ? Betwijfel of Ab dat heeft geschreven, het vloeibare gas gaat idd door de leiding naar de motor om daar in een verdamper,die verwarmd wordt door het KOELwater van de motor, omgezet te worden in gasvormige toestand. Is geen zelfontbrander he ? Gr.Jaap.
das waar daar heb ik ff niet aangedacht

ja, het butaan wat wel de fles verlaat bij kou zou idd nog wel eens kunnen condenseren onder de caravan, meer eerlijk gezegd weet ik het gewoon niet zeker, ik gebruik gewoon propaan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Ab » di 6 dec 2011 12:45

Ik gebruik altijd LPG.
Geen centje pjn.
In de winter ook niet.
Het ligt aan het gastarief wat de camping hanteert, als het redelijk is, en de mogelijkheid voor aansluiten op de vaste gasleiding daar is, ga ik meestal op de vaste propaanleiding. is makkelijker.
Ik heb echter er echter een hekel om me af te laten zetten.. en kan 60 kg Lpg meenemen.
Vaak is dat genoeg, en kan in D ook nog bijtanken.
Wat ik deze winter in Oostenrijk ga gebruiken weet ik nog niet, misschien laat ik het bij 30 kg wat ik meeneem.
Meestel ben ik ook 4 dagen onderweg in totaal, en voor ik wegga brandt de kachel ook al een nachtje op LPG.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tramp

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Tramp » di 6 dec 2011 15:56

micky schreef:
ja, het butaan wat wel de fles verlaat bij kou zou idd nog wel eens kunnen condenseren onder de caravan, meer eerlijk gezegd weet ik het gewoon niet zeker, ik gebruik gewoon propaan.
Naja, ben op het ogenblik nog elke dag buiten met de bosmaaier aan het "tuinieren".
Kan net zo goed een half dagje onder caravan gaan liggen.
Beter dubbel gestikt dan half genaaid...

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Ab » di 6 dec 2011 16:26

pd0bao schreef:Nou geinjecteerd ? Betwijfel of Ab dat heeft geschreven, het vloeibare gas gaat idd door de leiding naar de motor om daar in een verdamper,die verwarmd wordt door het KOELwater van de motor, omgezet te worden in gasvormige toestand. Is geen zelfontbrander he ? Gr.Jaap.
Dat zou ik maar zo geschreven kunnen hebben..
Vroeger had je inderdaad gelijk Jaap, en bij oudere systemen is dat ook nog zo.
Maar de laatste jaren wordt er helemaal geen verdamper meer gebruikt, het gas wordt vloeibaar geinjecteerd. Ik kan geen verdamper meer vinden onder mijn motorkap.

Maar om even op de druk van het gas terug te komen, het is na de drukregelaar maar 30 mbar.
Nagenoeg drukloos dus.
De problemen die men vreest met het mengsel propaan/butaan zijn mij niet bekend in ieder geval.
Met de duocontrol schakeld de lege fles automatisch over op de volle.
Mocht er iets butaan achterblijven in de fles bij lage temperaturen, heb je daar geen last van. Het komt dan immers ook niet in de leiding.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tramp

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Tramp » di 6 dec 2011 21:24

Ab ,
bij gebruik van een flesverwarmer krijg je mijns inziens onder alle omstandigheden wel het het complete mengsel in je leiding.
Gebruik je die verwarmer niet dan verzamel je bij zeer lage temperaturen het butaan gedeelte onderin je fles, vulling na vulling...
Gebruik je zo'n flesverwarmer wel dan loop je mogelijk het risico om bij zeer lage temperaturen enige ophoping van vloeibaar butaan in het onder de bodem van je caravan bloot liggende deel van de gasleiding.
Mogelijk hoef je tijdens een doorsnee wintervakantie helemaal niks te vrezen zoals uit ervaringen van sommigen blijkt, maar anderzijds zijn er ook enkelen die bij hoog en bij laag bezweren dat ze vanwege drukproblemen hun LPG spulletje hebben opgedoekt.
Voor mij persoonlijk biedt de keuze voor LPG voldoende voordelen, om de strijd tegen alle mogelijke logischerwijs te verwachten problemen, dan maar bij voorbaat aan te gaan.
Ik zit te denken aan half buisvormige delen van een soort gesloten piepschuim ofzo...en die over de leiding heen met touwtjes vast te binden en de randen met montagekit aan de bodem vast te plakken.
Nou nog even zoeken of zoiets hier ook te krijgen is.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Ab » di 6 dec 2011 23:27

Dat spul is er wel Tramp.
Je hoeft het alleen nog maar een keertje door te sniden. In de bouwmarkt kan je ronde buisisolatie kopen. Daar zit al 1 snede in, om het om een buis te kunnen klemmen.
Je hoeft alleen de andere kant effe door te snijden.

Je hebt wel gelijk, dat er elke vulling wat butaan achter kan blijven.
Dat speelt echter alleen in de winter een rol.
Ik vul mijn flessen in die periode hooguit 2 keer, en heb daar geen hinder van ondervonden. Het is ook niet zo, dat er dan zo heel veel achterblijft. Niet meer dan hooguit 4 kg.
na 2 of 3 x vullen, meestal behoorlijk minder.
Theoretisch zou dat veel meer moeten zijn, maar ik heb het idee dat er toch butaan meekomt, ook bij lage temperaturen. Overdag is het ook wel wat warmer als de zon op de
disselbak staat, misschien dat het daardoor komt. Of het mengsel gedraagt zich anders dan puur butaan, ik zou het niet weten.
Bij wat hogere temperaturen gaan ze gewoon wel weer helemaal leeg.
En die komen altijd vanzelf weer.. soms zelfs op de terugweg al.
Ook thuis gebruik ik nog heel wat.
Pas nog om boerenkool af te koken bijv. kerstduim.gif
In de garage, want ik vindt het best lekker, maar die rotlucht.. liever niet in huis..

Wellicht als je een lange periode in de winter LPG gebruikt, dat een flesverwarming zinvol zou kunnen zijn, om de flessen goed leeg te krijgen.
Voor 14 dagen of 3 weken is dat echter niet echt nodig .
Volle flessen mee, en 2 keer vullen is dan al heel veel gas. Ook al gaat er de laatste keer misschien wat minder in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tramp

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Tramp » di 6 dec 2011 23:55

Goed idee
sinds we met retraite zijn kook ik ...
ben zelf en liefhebber van koolsoep, kerstknipoog.gif
maar mijn vrouw vindt de lucht niet te hardden.

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Knausje » za 7 jan 2012 17:57

Nog een vraagje; op de site van de leverancier kom ik allerlei extra accessoires tegen zoals: europa vulnippel set, LPG filter en stofdoppen.
Heb ik die dingen allemaal nodig?[/quote]


Ja die extra dingen heb je nodig. Wij hebben het wel aangeschaft! Laat je voorlichten door de leverancier.

gr. Knaus
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Ab » za 7 jan 2012 18:38

Die vulnippels heb ik sowieso altijd in de auto liggen.
Mijn auto rijdt ook op LPG, in het buitenland heb ik die dus ook nodig, de aansluitingen zijn vaak ander dan in Nederland.
Een filter gebruik ik niet, en heb daar na 6 jaar LPG gebruik ook geen enkele nadelige invloed van kunnen ontdekken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tramp

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Tramp » za 7 jan 2012 19:59

Volgens de leverancier van de gasdampflessen is dat lpg-filter niet echt noodzaklijk in het beschaafde westen..
maar voor delen van zuid Europa oa. Spanje wel wenselijk. Tegen de tijd dat we die kant op gaan zal ik dat ding wel monteren.

De afgelopen 12 dagen zonder problemen de eerste fles LPG leeg gestookt onder het grauwe Hollandse zwerk, maar wat een klereweer hier zeg....
Dat dit land uberhaupt nog immigranten trekt.. whistle.gif

Morgen hebben wij het goddank weer gehad
en gaan we verder op weg richting Zwitserland.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Micky » za 7 jan 2012 20:31

RE.gif

nou heel veel plezier dan, geniet ervan, sneeuw is er genoeg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Hobby Linka » za 28 apr 2012 17:50

Op dit moment overweeg ik een LPG fles te kopen. Ik ben daarvoor vandaag bij mijn dealer geweest. Hij wees mij er op dat niet alle tankstations toestaan losse flessen te vullen. Gelukkig kon hij wel aangeven waar het in iedergeval in mijn woonplaats wel is toegestaan.

Wat is jullie ervaring met vullen? Heeft iemand al eens een probleem gehad als je een losse (goedgekeurde) LPG gasfles wilde vullen?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Ab » za 28 apr 2012 20:07

Nog nooit..
Wel ben ik daarover eens aangesproken door een ponphouder.
Ik heb hem toen verteld, dat de fles voor mijn heftruck was..toen was het geen probleem meer.
Het had maar zo gekund..daar zitten bijna dezelfde flessen op.
Misschien maar eens een HYSTER sticker erop plakken. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Fred N » za 28 apr 2012 20:28

Mooie tip Ab die sticker. awhoea.gif thumbup.gif
Ik heb het geluk dat in mijn woonplaats een onbemand LPG station is.
Gisteren weer 2 flessen gevuld.

Ik heb ook wel eens in Duitsland getankt op een tijdstip dat het druk was, auto zo geplaatst dat de medewerker het net niet kan zien.
Vulnippel al aangesloten, kraan open, kofferbak open meteen aansluiten en die 9 liter er meteen in, knappe jongen die het er dan uithaalt.
Terugleggen kan niet. :lol:

LekensMark
Berichten: 1036
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door LekensMark » zo 29 apr 2012 14:12

Hobby Linka schreef:Op dit moment overweeg ik een LPG fles te kopen. Ik ben daarvoor vandaag bij mijn dealer geweest. Hij wees mij er op dat niet alle tankstations toestaan losse flessen te vullen. Gelukkig kon hij wel aangeven waar het in iedergeval in mijn woonplaats wel is toegestaan.

Wat is jullie ervaring met vullen? Heeft iemand al eens een probleem gehad als je een losse (goedgekeurde) LPG gasfles wilde vullen?

Andre
Hier in België, op een enkele na die zich niets aan trekt van de reglementen, laten de tankstations niet toe dat er flessen worden gevuld aan de lpg pomp.
LPG kan hier in België trouwens enkel getankt worden bij bemande tankstations tijdens de openingsuren.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Ab » zo 29 apr 2012 14:39

Hetzelfde geldt ook in Nederland hoor..
Bij elk pompstation staat een bordje, " gasflessen vullen verboden."
In de praktijk wordt daar echter heel soepel mee omgegaan. :lol:
Zeker met een sticker van een bekend heftruckmerk erop.. knipoog.gif
Er zit immers geen verschil in de goedgekeurde Lpg flessen voor recreatie of de wisselflessen voor een op Lpg rijdende heftruck..
Tenminste niet aan de buitenkant.
(Inwendig wel, bij een heftruckfles komt er vloeibaar gas uit)

Ieder weldenkende pomphouder zal zich daar niet zo druk over maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Thei Luijten » zo 29 apr 2012 15:28

Ik tank mijn 6 kg aluminium propaancilinders vol voor een euro of 6,50. Mooi formaat fles, relatief licht en toereikend voor een zomerse vakantie.
Laats moest ik € 5 ,- betalen voor een vulling, en toen ik de verkoper er op attendeerde dat hij zich vergiste, antwoordde hij, nee, nee, het klopt, de fles was nog niet helemaal leeg.
Ik neem altijd 2 cilinders mee, een voor binnen koken en eentje voor buiten en tevens als reserve. Als ik langer ga, 4 of 5 weken, neerm ik er 3 mee.
Groet,
Thei

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: jullie ervaring met LPG ? goedkoper?

Bericht door Ab » zo 29 apr 2012 16:47

Da's wel erg goedkoop.. :wink:
5 kg LPG kost op dit moment al minstens 8 euro..
Bij "de goedkoopste" kampeersuper kost een vulling propaan 5 kg inmiddels ook al 8,95. Bij deze (Obelink) was altijd het propaan supergoedkoop..
Ik denk, dat de door jou genoemde prijzen niet erg actueel meer zijn, Thei..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”