Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » di 31 mei 2011 22:11

Hierbij een kort verslagje van het plaatsen van mijn gasaansluiting buiten.
Afbeelding
eerst binnen uitmeten waar hij kan komen zodat je niet ergens tegenaan komt met monteren en dan dus het eerste gaatje boren. op de foto, zie je de waterslang + 12v draad van de pomp, de buis eronder is van de verwarming, deze zorgt ervoor dat het in de dissel niet onder nul komt.
Afbeelding[/URL]
Eerste gaatje aan de buitenkant, nu weet je de linker bovenhoek.
Afbeelding[/URL]
slang aansluiten op het kastje, in mijn geval een slang ipv een vaste leiding omdat mijn gasinstallatie in de dissel de koperenleidingen op 500mb heeft ivm de Primus, en daarna over gaat op 50mb en uit de regelaar komt een slang.
Afbeelding[/URL]
Maat op meten hoe groot het gat moet worden.
Afbeelding[/URL]
vervolgens met tape de rechthoek geplakt, en daarna alles opnieuw opgemeten of het gaat passen. Vervolgens kun je in de overige 3 hoeken ook een gat boren die groot genoeg is voor de decoupeerzaag.
Nu kun je beginnen met zagen, dit gaat zeer licht en gemakkelijk door het lichte en zachte materiaal en binnen een paar minuten zit er een groot gat in je caravan. (achter het gat zie je de leiding van de verwarming lopen, die zit een behoorlijk stuk van de wand af dus er is genoeg ruimte voor het bakje)
Afbeelding[/URL]
dit komt er uit, ongelofelijk hoe licht het is, het weegt echt bijna niets.
Afbeelding[/URL]
kijken of hij past. vervolgens heb ik hem weer verwijderd en de rubberen ring die hem moet afdichten tegen de wand van de caravan heb ik nog extra ingekit om lekkage te voorkomen.


Afbeelding[/URL]

En hier het eind resultaat, de leiding heb ik aan de binnen kant langs de wand gelegd en met een T stuk op de reeds bestaande gasleiding gemonteerd, hier zal ik later nog een foto van plaatsen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

bartavensis
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 12 jul 2010 22:36
Locatie: Mooi Almere

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door bartavensis » wo 1 jun 2011 07:53

Hee, das leuk, staat ook bij mij in de planning dit weekend, tevens een mover plaatsen.
Ik ga wel de vaste leiding aftakken met een knelkoppeling/kraan en dan met koper naar de buiten aansluiting.
Ik maak hem ter hoogte van de disselbak.

Leuk dat je foto's hebt gemaakt! Ga ik (denk ik) ook doen.

gr
Bart
Auris 2.0 D4D met een Adria 502LH

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door DVDGuy » wo 1 jun 2011 22:51

Netjes gedaan thumbup.gif
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door HansHobby » do 2 jun 2011 08:05

Netjes gedaan hoor ! thumbup.gif Wel de boel goed afsoppen voor gebruik he! :wink:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Stoekie » do 2 jun 2011 08:42

Mooi gedaan Micky thumbup.gif

bartavensis schreef:Hee, das leuk, staat ook bij mij in de planning dit weekend,
Kunt 'm ook even bij Micky langs brengen........... Hij weet nu hoe dat moet mrgreen.gif
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Saab-Caab

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Saab-Caab » vr 3 jun 2011 00:43

Mooie rapportage! Altijd bewondering als iemand een boor of zaag in zijn caravan zet thumbup.gif

Ik heb ook zo'n bakkie op aan de wand van de caravan, maar nog niet gebruikt (noob qua caravannen). Met wat voor een soort/typekoppeling sluit je de buitenslang erop aan? Het zo'n ding een speciale naam of type? Is het specifiek in de kampeer en caravan business of verkoopt de lokale Karwei/Praxis/Gamma/Hornbach zoiets waarschijnlijk ook?

Thanks!

Martin

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » zo 5 jun 2011 18:22

die zit er standaard bij (in geklikt), maar als ie er bij jou niet bij zit, volgens mij is het een standaard gas snelkoppeling te koop bij de caravan speciaalzaak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Montalbano » zo 5 jun 2011 18:30

Het lijkt me erg handig, zo'n buitenaansluiting voor het gas. Geen gesjouw met gasflessen, gewoon aansluiten (aanklikken?) en klaar.
Nou zit die aansluiting natuurlijk in de voortent. Voor een gaskacheltje erg handig, maar hoe doe je dat dan met bv een scottelbraai? Ik neem aan dat je niet in de tent gaat zitten braaien, dus dan heb je al gauw een slang van een meter of 3-4 nodig om hem aan te sluiten? Lees her en der dat zo'n slang eigenlijk niet langer dan 1,5m zou moeten zijn.
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » zo 5 jun 2011 18:40

RE.gif

ik heb een slang van 7 meter en kan dus overal koken, idd geen gesjouw meer met flessen, we zijn net vanmiddag thuis gekomen van een lang weekend België en voor het eerst maar 1 gasfles mee, heerlijk.
een lange slang gebruiken kan echt geen kwaad, wel moet je natuurlijk opletten dat er niemand achter blijft haken en de boel omver trekt. de slang met een aantal haringen aan de grond bevestigen voorkomt dit.
ik heb op diverse plekken navraag en onderzoek gedaan en nergens problemen kunnen vinden met betrekking tot de lengte van de slang (bij veel gasbranders/ las apparaten worden ook slangen van meer dan 5 meter toegepast).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door willem » ma 6 jun 2011 10:20

RE.gif
Op de caravan ook een buitenaansluiting in de voortent whistle.gif . Slang van ruim een meter of 5 en lekker BBQén buiten de voortent haphop.gif .
Bij mijn caravan zat de aansluiting er standaard al in en met koperen fitwerk! Ik zie dat dat Micky een slangaansluiting gebruikt. Deze moet je wel
eens in de zoveel tijd controleren op haarscheurtjes en dan uitwisselen om problemen te voorkomen. Mijn advies is dan ook om toch voor koper leiding te kiezen!
Groet,
Willem
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Montalbano » ma 6 jun 2011 11:24

Vraagje nog. Als ik het me goed herinner zit er voor de gasaansluiting voor de binnenapparatuur een drukregelaar rechtstreeks aan de fles gekoppeld (op het stukje slang van fles naar "vaste pijp").
De T-koppeling voor de buitenaansluiting maak je "achter" de drukregelaar? Dan zou je voor je scottelbraai dus geen drukregelaar meer in de slang nodig hebben? Of beter om dat toch te doen, om vergissingen te voorkomen als je hem om wat voor reden dan toch eens op een losse fles aansluit?
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

bartavensis
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 12 jul 2010 22:36
Locatie: Mooi Almere

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door bartavensis » ma 6 jun 2011 12:03

RE.gif
idd, je bent dan klaar met 1 drukregelaar op je fles.
Voor je skottel oid heb je alleen nog een stuk slang nodig.
Auris 2.0 D4D met een Adria 502LH

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » ma 6 jun 2011 19:41

willem schreef:RE.gif
Op de caravan ook een buitenaansluiting in de voortent whistle.gif . Slang van ruim een meter of 5 en lekker BBQén buiten de voortent haphop.gif .
Bij mijn caravan zat de aansluiting er standaard al in en met koperen fitwerk! Ik zie dat dat Micky een slangaansluiting gebruikt. Deze moet je wel
eens in de zoveel tijd controleren op haarscheurtjes en dan uitwisselen om problemen te voorkomen. Mijn advies is dan ook om toch voor koper leiding te kiezen!
Groet,
Willem
ik heb ook getracht uit te leggen waarom ik een slang heb gebruikt, mijn koperleiding in de dissel staat onder 500mb druk en loopt van de regelaar naar een verdeelstuk, waarvan 1 deel (500mb) naar mijn primus vloeistofverwarming loopt het andere deel gaat rechtstreeks in een drukregelaar van 50mb en daar komt een slang uit, in deze slang heb ik een T-stuk gezet als ik echt op koper wil aansluiten moet ik van binnenin de caravan een koperleiding trekken en die terug boren in de disselkast, dat is mij te omslachtig, slangen vervang ik gewoon elke 6 jaar, dus de komende 6 jaar hoef ik niets te vervangen bij mijn caravan en over 6 jaar mag de volgende eigenaar van mijn caravan dat doen knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

CaravanRacer

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door CaravanRacer » ma 6 jun 2011 20:18

Netjes Mickey! En inderdaad een goed idee zo'n aansluiting aan de buitenkant.
Ben benieuwd naar de foto van de binnenkant!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » di 7 jun 2011 20:25

Afbeelding[/URL]

foto totaal overzicht, op deze foto's is het T stuk nog niet vast gezet, dat was het wel maar ik had een gaslek en heb een ander model T stuk moeten plaatsen. rechts zie je de verwarming rechts van het schot, op het tussenschot zie je de overgang van 500mb naar 50 mb daaruit komt de slang die in het verleden rechtstreeks onder de caravan uitkwam om daar over te gaan in koper leiding.

Afbeelding[/URL]

hier een close up, foto's zijn met mijn mobiel genomen dus niet al te best, aan de bovenkant zie je het met olie gevulde kijkglaasje wat je kunt kantelen, als er dan luchtbellen in de olie ontstaan heb je een lekkage, zo ben ik er achter gekomen dat het eerste t stuk niet goed was (was 1 voor koperleiding voorzien van 3 stukjes buis door de dealer, de afdichting op deze stukjes buis was niet 100% dicht te krijgen).

Afbeelding[/URL]

hier de binnenkant van de dissel waar het bakje is geplaatst, zoals te zien paste dat precies met de buis van de verwarming (vastzetten van de slang moet ik nog doen als ik de juiste klemmen binnen heb).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door graaf » do 1 sep 2011 14:05

Vraag aan Micky

We hebben net een nieuwere caravan en in wilde al langere tijd zo'n buiten-gasaansluiting. Dus alle materialen via internet besteld en ik wil dit weekend er mee beginnen. blij.gif

Ik heb er voor gekozen om onder het aanrecht de 3-voudige afsluiters (kachel-koelkast-fornuis) uit de breiden met een 4de afsluiter. En daarna met een 8 mm. koperleiding naar dat aansluitkastje. Ik zag op de site van de kampeerwinkel dat er ook kastjes zijn die afsluitbaar zijn. Daar is dus een reden toe! (bij sommige kastjes kan men trouwens naderhand nog een slotje aanbrengen). Ik veronderstel dat als ik de binnenkraan afgesloten houd, er geen onverlaat mijn gasaansluiting tijdens mijn afwezigheid kan openzetten. (de afsluiter in de messing "gardena"-koppeling is nogal makkelijk te de-blokkeren).

Ik zie in jouw mooie reportage dat jou buitengasaansluiting dus vrij toegangkelijk is. Ben je daar dan niet op bedacht, of zie ik dit misschien wat te somber in? scratch.gif
Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Ab » do 1 sep 2011 23:41

Montalbano schreef:Vraagje nog. Als ik het me goed herinner zit er voor de gasaansluiting voor de binnenapparatuur een drukregelaar rechtstreeks aan de fles gekoppeld (op het stukje slang van fles naar "vaste pijp").
De T-koppeling voor de buitenaansluiting maak je "achter" de drukregelaar? Dan zou je voor je scottelbraai dus geen drukregelaar meer in de slang nodig hebben? Of beter om dat toch te doen, om vergissingen te voorkomen als je hem om wat voor reden dan toch eens op een losse fles aansluit?
Bij mijn skottelbraai zou dat in ieder geval niet goed werken. Bij de jouwe misschien ook wel niet.
Een skottelbraai moet 50 mbar hebben. De drukregelaar in je caravan is waarschijnlijk 30 mbar.
Ik raad je aan dit even te controleren. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » do 1 sep 2011 23:46

graaf schreef:Vraag aan Micky

We hebben net een nieuwere caravan en in wilde al langere tijd zo'n buiten-gasaansluiting. Dus alle materialen via internet besteld en ik wil dit weekend er mee beginnen. blij.gif

Ik heb er voor gekozen om onder het aanrecht de 3-voudige afsluiters (kachel-koelkast-fornuis) uit de breiden met een 4de afsluiter. En daarna met een 8 mm. koperleiding naar dat aansluitkastje. Ik zag op de site van de kampeerwinkel dat er ook kastjes zijn die afsluitbaar zijn. Daar is dus een reden toe! (bij sommige kastjes kan men trouwens naderhand nog een slotje aanbrengen). Ik veronderstel dat als ik de binnenkraan afgesloten houd, er geen onverlaat mijn gasaansluiting tijdens mijn afwezigheid kan openzetten. (de afsluiter in de messing "gardena"-koppeling is nogal makkelijk te de-blokkeren).

Ik zie in jouw mooie reportage dat jou buitengasaansluiting dus vrij toegangkelijk is. Ben je daar dan niet op bedacht, of zie ik dit misschien wat te somber in? scratch.gif
Graaf.
Het kraantje kan niet open als er geen snelkoppeling aangesloten is. whistle.gif

edit: zie nu dat je schrijft dat de afsluiter makkelijk te deblokkeren is, dat is bij mij niet mogelijk, dan moet je de boel echt slopen, en als ze dat willen, krijgen ze je disselkast ook wel open....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door blefke » do 4 okt 2012 10:36

Micky,
Ik ben ook aan het denken om zo'n aansluiting te maken.
Zag ze bij obelink in de webshop voor nog geen 50 euro :wink:

Ik heb een kleine fles in mijn kip en bijna geen plaats voor een tweede + het feit dat ik met een tweede fles weer kg's erbij krijg.
En en volle kleine fles moet in de zomer 3 weken mee gaan.
Tevens houdt ik er niet van om alles continu af te breken om dan de bbq en vervolgens het gasfornuis weer van gas te voorzien :wink:

Dus wil ik met 1 fles meerdere aansluitpunten kunnen voorzien van gas.
Mijn vraag is nu heb jij 1 drukregelaar voor 2 aansluitpunten, of 2 drukregelaars aangesloten.
Kan dit niet goed zien op de foto's.
Mijn gedachte gaat uit naar 1 regelaar, vervolgens verdelen met een t-stuk.
Eventueel nog een extra afsluiter aan de binnenkant voor de buitenaansluiting --> zou dit nodig zijn ??

Greetz,
blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » do 4 okt 2012 12:44

RE.gif

ik heb 2 regelaars, maar dat heeft te maken met mijn verwarming, die werkt op 500mbar dus die op de fles is 500 en die je op de foto aan de wand ziet zitten is 50, na deze 50 komt een T stuk, te zien op de foto, de slang die naar beneden gaat zit op de koelkast en gasfornuis de slang (via 2 afsluiters in het keukenkastje) die naar links gaat zit aangesloten op het kastje, aangezien dit kastje een kraantje heeft heb je verder geen afsluiter nodig, het kraantje kan alleen open gedraaid worden als er een koppeling in geklikt zit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door blefke » do 4 okt 2012 22:11

Even voor mij :oops:
Een drukregelaar op de gasfles van 50 mbar.
Deze vertak je met een T-stuk
1 naar de caravan om de verwarming,ijskast gasfornuis etc aan te sluiten
2 voor de buitenaansluiting.

Wat is dan aan te bevelen voor de aansluiting richting buitendoos --> dit te doen met koper of gewoon oranje slang die je steeds moet vervangen.

Als ik 2 afsluiters van 50 mbar naast elkaar gebruik blijft de doorstroom hetzelfde, toch ??
M.a.w. een drukregelaar bij de gasfles in de dissel en een drukregelaar afhankelijk vh apparaat na de buitenaansluiting.

Greetz,
blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » do 4 okt 2012 22:29

je hebt maar 1 regelaar nodig, zoals je kunt zien op de foto's heb ik er oranje slang tussen zitten, eens in de 6 jaar een stukje slang vervangen is voor mij geen probleem, sterker nog dat doen ze dan wel met de beurt (betaal alleen de meter prijs), uiteraard kun je er ook een stukje koper leiding tussen zetten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Ab » do 4 okt 2012 22:33

blefke schreef:Even voor mij :oops:
Een drukregelaar op de gasfles van 50 mbar.
Deze vertak je met een T-stuk
1 naar de caravan om de verwarming,ijskast gasfornuis etc aan te sluiten
2 voor de buitenaansluiting.

Greetz,
blefke
Moet je geen 30 mbar voor de caravan hebben ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door blefke » do 4 okt 2012 22:34

:oops: yep

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gas aansluiting voor buiten plaatsen.

Bericht door Micky » vr 5 okt 2012 09:49

ik weet ook niet waarom er bij mij 50mbar in zit, die 500 van de kachel snap ik, maar de kk en fornuis zijn standaard electrolux en fornuis wat in alle kips gebouwd werd, aangezien mijn ouders hem zo gekocht hebben en alles goed functioneerd, laat ik het maar zo.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Gas”