Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Kolenbrander
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 29 okt 2008 20:50

Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Kolenbrander » za 26 mar 2011 10:20

De informatie over de nieuwe gasfles Easyblue op de site van Primagaz, is niet juist.
Op deze site staat vermeld dat er vanaf 1 oktober 2010 bij de dealers alleen nog maar de nieuwe blauwe fles te koop is:

"De ‘oude’ 5 kg groene gasfles van Primagaz is bij onze dealers dan niet langer verkrijgbaar. Daar staat tegenover dat de EasyBlue™ vanaf 1 oktober landelijk bij al onze dealers verkrijgbaar zal zijn."

Onze ervaring in februari 2011 was echter anders.In de omgeving van Ermelo was er bij de dealers van Primagaz geen blauwe fles om te ruilen.
Ook niet bij de dealers die volgens de site van Primagaz deze fles wel verkochten ,o.a. de firma Pul te Ermelo.
Dank zij de welwillende medewerking van deze firma mochten we een “oude” groene fles lenen, zodat we toch niet in de kou zaten.
Bezitters van een blauwe fles raden we dan ook aan om voor de vakantie eerst bij de dealers zelf te informeren of de blauwe fles inderdaad te verkrijgen is.
Beter is het misschien nog maar een poosje te wachten met het omwisselen van groen naar blauw.
Ik heb via de mail aan Primagaz hier drie weken geleden vragen over gesteld maar men heeft er blijkbaar voor gekozen geen antwoord te geven.


Primagaz Wilma

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Primagaz Wilma » ma 11 apr 2011 15:44

Namens Primagaz wil ik graag reageren op bovenstaande berichten:
Het klopt inderdaad dat de informatie op de website niet juist was. Nog niet alle dealers die daarin werden aangegeven waren daadwerkelijk in het bezit van de EasyBlue. Dit probleem zou nu verholpen moeten zijn. Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak.

Naar aanleiding van het feit dat u aangeeft geen reactie te hebben ontvangen op uw melding bij ons een paar weken geleden zullen we persoonlijk contact met u opnemen.

Wilma

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Dutchdrummer » ma 11 apr 2011 18:11

Afgelopen zaterdag hoorden wij bij de Kampeermarkt in E'hoven dat de nieuwe blauwe gasfles er niet was, en dat die er ook niet zou komen. Het omruilsysteem met de groene flessen zou gewoon blijven, aldus een medewerker daar. Er stonden dan ook enkel groene flessen........

Als niet iedereen meedoet gaat het nieuwe systeem ook niet werken, vrees ik.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Kolenbrander
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 29 okt 2008 20:50

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Kolenbrander » ma 11 apr 2011 19:42

Inderdaad heeft Primagaz per mail contact met mij opgenomen en hun excuses gemaakt.
Zij mailden o.a.:

"De afgelopen weken is Primagaz bezig geweest met een inhaalslag; alle dealers worden geïnformeerd over de nieuwe flessen, en ook bevoorraad; helaas hebben wij geen invloed op de samenstelling van het assortiment van onze dealers."

De opmerking van de medewerker van de kampeermarkt stemt niet hoopvol. Misschien toch te snel overgestapt op de blauwe fles.

JJ

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door JJ » ma 11 apr 2011 20:23

Bij Hendriks in Ermelo vorig jaar fles omgeruild. Dit jaar weer. Bij de Jong in de Zilk eveneens.
Tot op heden geen problemen ondervonden. Ben blij dat ik van die flessen met "jaren" af ben.
Echter dan maar even niet vlak voor vakantie wisselen, of even rondbellen vooraf.

Kolenbrander
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 29 okt 2008 20:50

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Kolenbrander » ma 11 apr 2011 21:46

Ik probeerde in februari 2011 de blauwe fles om te ruilen bij Hendriks Kampeerwereld in Ermelo, maar dat ging niet omdat deze fles niet door hen verkocht werd. Dus een heel andere ervaring in dezelfde winkel!

JJ

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door JJ » di 12 apr 2011 08:34

Ondertussen dan blijkbaar wel, ik was er 2 weken terug. Blijkbaar waren er eerder dus wat leveringsproblemen, die zo ondertussen lijken te zijn (/worden) opgelost.

Gysman

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Gysman » di 12 apr 2011 10:29

Fles fors duurde, gas fors duurder.... Wie wordt hier beter van? Overigens zie ik dat de vulling van de oude groene fles in vergelijk met vorig jaar ook veel duurde is. Betaalden wij bij obelink vorig jaar geen 4,95?

herman-hannie

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door herman-hannie » di 12 apr 2011 10:39

RE.gif

zelfs in januari nog,

JJ

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door JJ » di 12 apr 2011 10:42

Hangt er ook vanaf hoelang je met je fles doet. Met de fles voor koken deden wij vele jaren. Dan wordt een andere (groene) fles steeds duurder. Daar hebben we met de blauwe geen last van. Heb alleen geen zicht op kosten vulling blauw en groen, dat zou inderdaad niet zoveel "mogen"verschillen, anders schiet t niet op inderdaad. Maar op zich kan ik me er wel wat bij voorstellen dat het "jaren" systeem wordt afgeschaft.

WL

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door WL » di 12 apr 2011 13:24

>gas fors duurder<
Bij omwisselen wel duurder. Maar ik neem aan dat bijvullen bij een bevoegde brandstofleverancier nog steeds mogelijk is, en vermoedelijk voor de oude prijs, want die rekent gewoon x kilo/liter propaan. In dat geval zou bijvullen goedkoper zijn.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Ad » di 12 apr 2011 15:53

Ik heb recent een Zweedse kunststoffles gekocht die je overal bij kunt laten vullen. Nooit geen omkijken naar jaartallen, je krijgt gewoon een nieuwe als "het zover is". Grote voordeel is dat je hem niet helemaal leeg hoeft te maken, je kunt dus altijd met een volle fles weggaan. Kost wel eenmalig 8 tientjes bij aanschaf. Zie www.kunststofgasfles.nl Hier staan ook alle dealers op.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

pd0bao

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door pd0bao » di 12 apr 2011 18:17

Ad, die Ïkea"flessen zien er aardig uit. Verder hoop ik dat het 100% geladen dat ik zie staan overtrokken reclametaal is en dat men zich beperkt tot 85% vulling.Ontbreekt de inhoudsopgaaf in liters of kijk ik niet goed ? Heb ik nl liever dan de kg opgave en ja ik weet de omrekening van kgs propaan naar liters wel te maken zodat ik de inhoud ook voor butaan,weet. Wel uitkijken dat kampeerders niet dat ding kopen voor de heftruck die zal nl voorzien zijn van een standpijp zodat de vloeistof er uitstroomt die we liever niet zien in de caravan gezien de uitzettingscoefficient van 250 of daaromtrent.Hoop ook dat de kunststof beter is dan die gevallen achter het ijzeren gordijn waar nogal wat miskleunen tussen zaten.Zit het Europese goedkeuringsteken pi er ook op ? in ieder gevan veel succes,Jaap.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Ad » di 12 apr 2011 18:37

Deze "Ikea" flessen worden verkocht, c.q. gevuld door erkende gasvulstations, die ook de stalen flessen vullen. Wordt exact gevuld tot 85%. Het aardige is dat je dat zelf ook kunt zien. Zie ook de website van de Zweedse fabrikant. http://www.compositescandinavia.se/file ... 080919.pdf
Ze hebben trouwens ook flessen voor vorkheftrucks. http://www.compositescandinavia.se/product_flt.php

Wat veiligheid betreft, dat zit m.i. wel goed:
Where are Your Compolite CS products approved?
Our non-liner composite cylinders were approved in 1991, and reached a full European Approval 2001. We got our US approval 2004. Today we can offer products in Europe that are approved both for EN 122 45 and EN 144 27.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Micky » di 12 apr 2011 20:52

Ad schreef:Ik heb recent een Zweedse kunststoffles gekocht die je overal bij kunt laten vullen. Nooit geen omkijken naar jaartallen, je krijgt gewoon een nieuwe als "het zover is". Grote voordeel is dat je hem niet helemaal leeg hoeft te maken, je kunt dus altijd met een volle fles weggaan. Kost wel eenmalig 8 tientjes bij aanschaf. Zie http://www.kunststofgasfles.nl Hier staan ook alle dealers op.
Dan kun je ook de Holthausen fles kopen die kost ongeveer het zelfde is makkelijker om te wisselen en ook te vullen;)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JJ

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door JJ » di 12 apr 2011 21:01

Pfff, ik weet niet hoeveel gas jullie er doorheen jagen? Maar ik ruil wel in de kampeerwinkel als ik daar ben als ik weer eens wat spulletjes nodig heb. Per saldo gaat het maar om en paar euro, die ik dan door een extra ritje meer dan verlies, waarbij het ook nog eens meer tijd kost. Maar voor grootverbruikers zal 't wellicht wat opleveren op termijn, met een vulstation nabij.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18949
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Hobby Linka » vr 15 apr 2011 09:24

Voor mijn werk kom ik door het hele land. Bij gelegenheid ga in in mijn pauze wel eens een campeerwinkel is. Inmiddels heb ik de indruk dat je bij steeds meer winkels de blauwe, maar ook nog de groene flessen kan omruilen. Hier en daar zelfs met extra korting. Ik heb inmiddels ook twee blauwe flessen. Toch hou ik nog een groene fles achter de hand. In de meivakanties gaan we altijd naar Luxemburg. Afgelopen jaar was het een natte en koude vakantie. Niet ver bij ons vandaan was een campingwinkel waar we de nederlandse groene fles gewoon voor een zelfde exemplaar konden omwisselen. Daar werkte ze ook met de jaartallen bij omruilen en de vulling was niet duurder dan in Nederland. Alleen met blauwe flessen hadden we dus in de kou gezeten.

Het blijft dus verstandig om nog een groene fles achter de hand te houden. Deze kan je vaak nog ergens laten vullen / omruilen. Dit in tegenstelling van de blauwe fles.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Nimma » vr 15 apr 2011 11:37

RE.gif Ik heb nog 2 flessen uit 1995 en eentje uit 1997; ik ben bang dat daar nooit meer gas in komt als ik er om vraag :(
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

pd0bao

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door pd0bao » vr 15 apr 2011 12:08

Er gaat natuurlijk niets boven een eigen gasfles ipv een "gasmerk"fles. Laatstgenoemde kan nl verordonneren dat de flessen alleen met "zijn"gas gevuld worden
De praktijk is wel wat barstiger dan de theorie heb zo o.a.tankjes van Campinggaz gevuld zien worden bij een gasstation maar het "mag"niet sancties zullen er wel niet zijn maar toch.Heb er altijd op gestaan mijn eigen tanks terug te krijgen en ze daartoe ook voorzien van postcode.Die eigen tanks kunnen veel langer-en veilig- mee dan de destijds bestaande 10 jaar.Zelf wel eens zo,n herkeuring gezien waarbij de tank onder water op een druk van 30 Bar gezet werd en dan weer goed was voor 10 jaar.Maar men verkoopt liever nieuwe vandaar dat de keuringskosten zo hoog werden gesteld dat het niet meer loonde. Die tanks van jou Jakkemeiner zijn zeker de groen/grijze van 12 ltr.inhoud,of 5,2/6 kg ? Die kun je als ze er net zo goed uitzien als de mijne nog best laten vullen.Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Omruilen Easyblue gasfles van Primagaz

Bericht door Nimma » vr 15 apr 2011 12:15

Denk ook wel dat het kan, maar ze doen het niet; i.i.g. niet bij het erkende Benegas bedrijf hier ter plaatse.
Ik zou het prima vinden want met 3 volle flessen waar alleen op gekookt wordt kan ik wel 4 á 5 jaar vooruit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Gas”