Veiligheidscertificaat

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
mabastege

Veiligheidscertificaat

Bericht door mabastege » di 1 mar 2011 21:30

Goedendag,

Mijn tourcaravan met voortent staan in NL op een vaste staanplek, er moet vanaf dit jaar een gas/electra keuring worden uitgevoerd
Electra heb ik niet.
Ik heb alleen maar een losse gasfles, in de voortent staan en een gaskookstel op een werkblad, en een losse koelkast op gas.
Hebben jullie ervaring met zo'n keuring, aan welke eisen moeten al deze apparatuur voldoen,
Zijn er al dingen die ik ergens vooraf al zelf kan regelen e/o controleren.
Ik vind het zonde van mijn geld om deze service 2 x langs te laten komen.

Mrgr

Gerrie

herman-hannie

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door herman-hannie » di 1 mar 2011 22:07

slangen en drukregelaars staat een jaartal op,
deze mogen niet ouder zijn dan 6 jaar, dan zit je goed.
gr. herman.

pd0bao

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door pd0bao » wo 2 mar 2011 12:04

Gerrie "er moet dit jaar een gas/electrakeuring worden uitgevoerd " Van WIE moet dit ? Van jezelf of van de terreineigenaar ? Sorry voor deze wedervraag maar is wel belangrijk voor een juist antwoord. Gr.Jaap.

mabastege

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door mabastege » wo 2 mar 2011 23:29

Beste jaap,

De keuring is vanaf kampeersezoen 2011, en word verplicht door de camping houder, voor 1 Juni willen deze een kopie veiligheids certificaat hebben.
Er zijn recron afspraken waar deze aan moeten voldoen.

Gr

Gerrie

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Bram » do 3 mar 2011 00:07

Ik heb net alle Recronvoorwaarden doorzocht op het woord "keuring", maar ik kan niets vinden. Misschien even bij Recron informeren?
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

sprite1

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door sprite1 » do 3 mar 2011 08:56

alles wat ik hier over kan vinden, heeft te maken met pleziervaartuigen weenie.gif

en daar valt een caravan.gif toch niet onder weenie.gif

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door JanPunne » do 3 mar 2011 18:52

Ze kunnen wel afspreken met de Recron aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Ik denk zelf dat het meer een stukje veiligheid is wat de campingbeheerder wil inbouwen voor zichzelf. ISO normering of zoiets ?

BeeWee

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door BeeWee » vr 4 mar 2011 09:02

Ik denk dat het vooral in het belang van de kampeerders is. Hoe vaak lees je niet dat er een (sta)caravan door brand is verwoest, of dat een slecht functionerende kachel vanwege koolomonoxide slachtoffers heeft geëist? Eén slechte gasslang of lekkende koppeling kan tot een flink drama leiden.

Zou de Recron trouwens ook kijken naar de aanwezigheid van brandblussers? Want daarmee is het vaak ook droevig gesteld. Maar goed, je kunt het natuurlijk beter voorkomen en zorgen voor een goede gas/electra installatie.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door JanPunne » vr 4 mar 2011 11:02

Als niemand ook maar iets kan vinden hierover in de Recronvoorwaarden dan zou het me niet verbazen als dit voorwaarden zijn die zijn opgesteld door de overkoepelende organisatie waartoe deze camping misschien behoort.

Jacob

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Jacob » vr 1 apr 2011 17:55

Ook wij worden door de campingleiding van 3 grote campings aan de kust tot een keuring en veiligheidscertificaat volgens eisen Recron verplicht gesteld voor een halfseizoen(voor en naseizoen) .
Voor alleen deze gas-en electriciteits keuring wordt 75 euro gevraagd en soms vervoerkosten of materiaal kosten(na afkeuring ) de campingleiding gaf bij het contract een flyer van de mobiele caravan service oud beijerland.Navraag heeft geleerd dat andere bedrijven deze keuring ook mogen uitvoeren, waarbij
de eisen van gasslang en drukregelaar door Recron zelfs strenger zijn , dan de normale Bovag keuring en zelfs anders dan die welke de leveranciers van gasslangen op hun artikelen afdrukken.Wanneer het veiligheidscertificaat niet voor juni ingeleverd is mag men in het naseizoen 2011 niet meer op de camping terugkomen.
Tussen de seizoensplaatsen worden regelmatig ook passanten en toeristische plaatsen vergeven, deze kunnen zonder enig verzoek tot veiligheidscertificaat geplaatst worden, campingleiding geeft als commentaar dat als men de weg opgaat er toch onderhoud gepleegd is, en dit terwijl zeker niet een ieder regelmatig onderhoud zal laten doen, en de huidige bovag normen voor gasslangen etc.parallel lopen met de leveranciers eisen maar die blijkbaar afwijkend van de nieuwe strengere recron normen zijn?
Kortom buiten de gebruikelijke Bovag keuring en ANWB met officiele sticker verlangd men nu op de campings aan de Noord-Hollandse kust blijkbaar nog een extra veiligheids keuring,maar alleen voor carravans die een half of heel seizoen willen camperen, passanten kunnen gewoon zonder enige restrictie komen
en hun verblijf tussen de seizoenskampeerders neer zetten.

Wie kan hier duidelijkheid in geven hoe dit wettelijk geregeld is? Want mijn caravandealer die het officiele Bovag onderhoud verricht begrijpt het ook niet.

Groet
Jacob

sprite1

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door sprite1 » vr 1 apr 2011 18:24

is het soms een 1 april grap weenie.gif

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door JanPunne » vr 1 apr 2011 18:55

Ik blijf het een zaak vinden die door "de branche" zelf in het leven is geroepen. Er is geen wettelijke bepaling die een verplichting aangeeft. Een organisatie (bedrijf) mag natuurlijk wel zelf bepaalde veligheidseisen in hun regelement opnemen. En dan zal het ook gebeuren dat andere collega's dat overnemen. Alleen is het dan wel vervelend dat "men" er dan van uitgaat dat het ook een wettelijke bepaling is. En dat is naar mijn beste weten niet het geval. Met andere woorden, ze mogen het doen maar het is geen wettelijke verplichting om het te doen.

Jacob

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Jacob » zo 3 apr 2011 19:58

Reageerder(s) bedankt het is geen 1 april grap hoor!
Wie weet zien we mr. Visser eerdaags kamperen! aflower.gif

pd0bao

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door pd0bao » ma 11 apr 2011 17:09

Zou idd maar eens met een (juridisch)oog naar gekeken moeten worden. Er is niets tegen veiligheid integendeel maar als deze maatregel bij die keten wordt doorgevoerd vind ik dat bezitters van een ,niet langer dan 2 jaar geleden afgegeven, Bovag/Focwa vignet daarvan vrijgesteld moeten worden. Voor die categorie is het zonder meer "geld uit de zak klopperij " De nieuw te keuren onderdelen tw gas + electra vallen beiden onder reeds gekeurd bij de Bovag/Focwa keuring. Gr.Jaap

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Bram » ma 11 apr 2011 23:45

In de Recron-Voorwaarden Voor seizoenplaatsen is het volgende te lezen:
Artikel 11: Wet- en regelgeving
1. De recreant zorgt er te allen tijde voor dat het door hem geplaatste kampeermiddel zowel in- als extern aan alle milieu- en veiligheidseisen voldoet, die van overheidswege of door de ondernemer in het kader van milieumaatregelen voor zijn bedrijf, aan het kampeermiddel (kunnen) worden gesteld.

Nergens staan nadere veiligheidseisen vermeld. Het zal dus hoogstwaarschijnlijk wel gaan om door de campingeigenaar/organisatie opgestelde regels.

Bij de Rijksoverheid (Besluit hygiene, gezondheid en veiligheid kampeerterreinen) word je weinig wijzer.
Gasslangen moeten (volgens wat ik kan vinden) in ieder geval voldoen aan NEN 5654 (http://www.nen.nl).

Ik besef dat door mijn bijdrage e.e.a. niet echt duidelijker wordt, maar dat Recron genoemde eisen stelt, kan ik nergens vinden.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

pd0bao

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door pd0bao » di 12 apr 2011 09:20

Had niet een bepaalde campingeigenaar of organisatie op het oog maar vind dat we alert moeten blijven op prijsverhogingen die overbodig zijn en de veiligheid ook niet ten goede komen. Gr.Jaap

jacorie

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door jacorie » ma 23 jul 2012 21:13

Er is een organisatie die op campings aan het keuren is en zegt dat het verplicht is. Check'd is dat. Maar er is GEEN wettelijke verplichting daarvoor nog geregeld. Alleen dient een gasslang niet ouder te zijn dan 3 jaar en de drukregelaar minimaal 6 maximaal 10 jaar oud zijn. Deze organisatie heeft mensen in dienst die niet keuringsplichtig zijn en alleen geld aan het opstrijken en verder niks.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Micky » ma 23 jul 2012 22:27

RE.gif

waar koop ik een regelaar die minimaal 6 jaar oud is dan, de mijne zijn namelijk net iets jonger.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

bijbeuner

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door bijbeuner » di 24 jul 2012 07:55

micky schreef:RE.gif

waar koop ik een regelaar die minimaal 6 jaar oud is dan, de mijne zijn namelijk net iets jonger.....
awhoea.gif

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Technichien » di 24 jul 2012 08:32

Heeft Campingeigenaar belang bij het bedrijf dat eea. uitvoert? scratch.gif
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door PD5wve » vr 3 aug 2012 11:38

De camping eigenaar is verantwoordelijk voor de objecten die bij hun verblijven. Via de recron word het advies gegeven om die keuringen te laten doen. Verzekerings maatschappijen geven dit advies ook.
Er gebeuren redelijk wat ongelukken en er is heel wat ontwetendheid bij de recreanten. Dus erg verstandig.
Elk bedrijf Kan deze keuring uitvoeren. Dat hoeft niet per se een anwb of checkd te zijn.
De voorwaarden waar aan moet worden voldaan zijn niet zo spannend.
De gasslang mag niet ouder zijn als 2 jaar. ( dit lijkt kort maar aan de kust waar de gasfles buiten staat en de slang in het volle zonlicht staat is 1'5 jaar al te veel.
De druk regelaar mag max 5 jaar oud zijn.
De leidingen moeten geaard zijn even als gasfornuis en was bak indien metaal. Tevens de buitenkant van een metalen caravan moet aan aarde leggen.
En er moet een aardlek schakelaar in zitten die juist werkt.
Let op dit is alleen voor de sta caravans en niet voor de tourcaravans.
Het is geen verplichting maar de camping eigenaar kan je de toegang weigeren. En naar mijn mening terecht.
Zelf doe ik ook veel veiligheids keuringen aan recreatie objecten en regelmatig schik ik toch over de staat van de objecten.

Dus het is naar mijn mening geen geld klopperij maar noodzakelijk kwaad omdat er een hoop mankementen nog zijn.

Wilem
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Ab » vr 3 aug 2012 13:55

Dat is juist.
Op campings met vaste staanplaatsen zie je vaak heel oude, grote tourcaravans, die al jaren niet meer van hun plek zijn afgekomen.
Niks verwonderlijk dat vooral ook deze caravans in het oogpunt van veiligheid verplicht worden om een jaarlijkse keuring uit te laten voeren op veiligheid.
Ik vind het een goede zaak. Grote kans, dat het anders bij een groot deel maar zo 10 jaar achtereen gewoon niet gebeurt.

Ook wij, met onze (als het goed is) regelmatig onderhouden en gekeurde tourcaravans willen immers niet graag naast een potentiele bom staan ?
Zoals eerder opgemerkt, hoeven passanten om voorgaande redenen geen veiligheiscertifikaat te tonen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door PD5wve » di 30 okt 2012 19:29

Inmiddels wat ervaringen met het bedrijf check'd.
Deze man xxx is een oplichter en betaald zijn rekeningen niet. Heeft hele mooi praatjes en draait alles zo dat het niet zijn schuld is. maar meneer is sluw. en gaat over lijken.

Het bedrijf heeft geen enkele monteur die gecertificeerd is en die kundig een inspectie kan doen. Zelfs meet apperatuur is er niet.
Gebakken lucht is wat ze verkopen.

Hij heeft meerdere B.V-s opgezet en doet op een erg vreemde manier zaken.


Wees gewaarschuwd.
Laatst gewijzigd door Trina op vr 11 jan 2013 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verwijderd op verzoek van betrokkene.
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

Gilbert

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Gilbert » wo 31 okt 2012 10:32

ookwij kregen in Belgie op de camping een bezoek van de brandweer, en deze vermelde ook dat normaal elke caravan die vast staat moet gecontroleerd op elctriciteit en gas. En dit niet alleen voor eigen veiligheid maar meer voor de veiligheid van de buren. Nu wij wachten af wat de uitbater zelf gaat zeggen. Deze keuring zou dan moeten gebeuren door twee verschillende maatschapijen, gas en elec, en zou zelfs jaarlijks van toepassing zijn. Ik wacht af en zal het als ik meer weet hier neerschrijven. Inderdaad begint kamperen geld te kosten. En Belgie ziet geloof ik ook liever geen campings op hun grondgebied.

magda51

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door magda51 » wo 2 apr 2014 17:17

Eind dit jaar kregen wij bericht dat alle chalets en sta caravans op de camping waar wij op staan gekeurd moeten worden
Dit moet gebeuren door Check'D 40 werden door hun afgekeurd na betaling van 75 euro om de kleinste dingen b.v een gasslang die een jaar te oud is herkeuring kost 45 euro kassa 120 euro en dan is de vraag of (als de reparatie niet door Check"d is uitgevoerd)je stacaravan of chalet word goedgekeurd Nu is de eis dat de keuring moet worden uitgevoerd door een KVRN gecertificeerd bedrijf Nu zijn er maar een paar bedrijf die dit certificaat hebben en enkel in het Zuid Holland en zeeland en CHeck'd die met een busje het hele land bestrijkt. Wie kan mij vertellen of deze keuring echt door dit bedrijf moet worden uitgevoerd of dat een gewoon erkent installatie bedrijf dit ook mag doen. na Check'd te hebben gegoogled heb ik nog maar weinig vertrouwen in dit bedrijf.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”