boiler krijgt blijkbaar niet genoeg gastoevoer

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
margovd

boiler krijgt blijkbaar niet genoeg gastoevoer

Bericht door margovd » do 16 dec 2010 18:47

Goedenavond, ik heb een caravelair 6.25 en verblijf op dit moment in Frankrijk voor het renoveren van mijn huis. Nu gaat de warmwaterboiler niet meer aan, in de beschrijving van Truma staat dat als na 15 seconden het rode lampje gaat branden en je een tweede klik hoort, het dan aan de gastoevoer dient te liggen. Nu zitten er vier hoofdschakelaars in het keukenkastje, 1 voor de koelkast, gasfornuis, kachel en één met een sterretje met daaromheen allemaal sterretjes(ijsster). Deze is uitgeschakeld, echter omdat ik geen beschrijving van de caravan heb weet ik niet waar deze voor dient. De vorige eigenaar zei dat ik daar nooit aan mocht komen en hem op uit moest laten staan. Misschien is dat de hoofdschakelaar van het gas? Ik zal wel blond zijn, maar weet iemand of het daaraan kan liggen dat de boiler het niet meer doet. Hij is wel gevuld en heeft het tot vanochtend prima gedaan. Ik heb de kachels op heel hoog gezet, zodat het hier nu heel erg warm is, maar bevroren kan ik me niet voorstellen. Met vriendelijke groet, Margo

Gerhard N

Re: boiler krijgt blijkbaar niet genoeg gastoevoer

Bericht door Gerhard N » do 16 dec 2010 18:55

Waarschijnlijk is dat de schakelaar van de gastoevoer voor de koelkast, die zou ook op gas moeten werken.
maar waarom je die niet mag gebruiken, is mij een raadsel, misschien heeft de vorige eigenaar, die koelkast van de gasleiding gehaald?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: boiler krijgt blijkbaar niet genoeg gastoevoer

Bericht door Stoekie » do 16 dec 2010 19:19

Misschien zit er, nét als dat vaak bij een bij de kachel zit, ergens een batterijtje wat voor de ontsteking zorgt....... en misschien is dat batterijtje leeg
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: boiler krijgt blijkbaar niet genoeg gastoevoer

Bericht door Stoekie » do 16 dec 2010 19:33

Lees net bij in de gebruiksaanwijzing van de Truma B10/14 het volgende:

Rode LED „storing”
Bij een storing licht de rode LED (d) op. Oorzaken hiervoor zijn
bijv. te weinig gas, lucht in de gasleiding, de oververhittingsbeveiliging
is geactiveerd, enz. Het opheffen van de storing
gebeurt door uitzetten van het apparaat, vijf minuten wachten
en opnieuw aanzetten.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

margovd

Re: boiler krijgt blijkbaar niet genoeg gastoevoer

Bericht door margovd » do 16 dec 2010 19:43

dank jullie wel voor je reacties. Ik heb zeg maar het instrumenten paneeltje van de boiler geopend en alle stekkers nagekeken en opnieuw erin gedaan. Er zit een draadje wat open zat, dus daar heb ik isolatietape om gedaan en wonder boven wonder, hij doet het weer en ik kan weer douchen, heerlijk. Ik had hem al verschillende keren aan en uit gezet. De rode knop met zeg maar de ijsster, daar ben ik nog niet achter, want die van koelkast is daarboven gewoon aangegeven en is dus een andere knop als die ik bedoel. Groetjes en bedankt voor jullie snelle reacties.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: boiler krijgt blijkbaar niet genoeg gastoevoer

Bericht door nonblond » di 4 jan 2011 22:21

Is het een electrische boiler of een gasboiler? Als het een gasboiler is kan ik mij voorstellen dat de 4e knop voor de gasboiler is. Of denk ik dan te simpel?

Plaats reactie

Terug naar “Gas”