Probleem met electriciteit
Probleem met electriciteit
Hallo een vraag,
Wanneer de caravan (hobby 440 sf uit 2003) aangesloten is op 230V gaat een relais erg ratelen in de voedingskast.
Als ik de kraan bedien (12V) stopt het relais met ratelen.
Alle overige apparaten en verlichting werken gewoon!
Vraag heeft iemand een idee???
Wanneer de caravan (hobby 440 sf uit 2003) aangesloten is op 230V gaat een relais erg ratelen in de voedingskast.
Als ik de kraan bedien (12V) stopt het relais met ratelen.
Alle overige apparaten en verlichting werken gewoon!
Vraag heeft iemand een idee???
Hobby 440 SF 2003 met Peugeot 3008 2013
Re: Probleem met electriciteit
Komt veel voor bij Hobby's uit die periode. Bij onze vorige caravan (een Hobby uit 2000) werden we helemaal gek van het zoemen/ratelen van het ding. De dealer heeft toen een andere erin gezet, maar die had het ook. Vervolgens het ding op rubbertjes aan de achterwand vastgezet, maar dat hielp maar ten dele (die tip had ik trouwens van een Hobby eigenaar met hetzelfde probleem). Ik heb in die tijd mijn oor eens te luisteren gelegd op diverse Hobby's Daar kon je met je oor op de wand ongeveer op de plaats van de omvormer het ding heel duidelijk horen. In de omvormer zitten plaatjes die gaan resoneren, daar valt weinig aan te doen. Volgens mij zijn de omvormers in de Hobby's uit die periode rotdingen. Wil je er echt vanaf, koop dan een goede omvormer, maar die zijn helaas niet echt goedkoop.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Probleem met electriciteit
Zijn die resonerende plaatjes de lamellen van de transformator? Ik heb nog nooit zo'n omvormer gezien, maar resonerende onderdelen kun je over het algemeen fixeren met een spuitbus blanke lak of kunsttof spray. In de electronicazaak / onderdelenshop verkopen ze speciale spuitbussen met electronica lak. Maar dan moet je er natuurlijk wel bij kunnen. Ik heb geen idee of je zo'n omvormer open kunt maken.
Re: Probleem met electriciteit
Bedankt voor jullie reactie's maar met ratelen bedoel ik ook echt herrie je komt er moeilijk met praten boven uit.
groetjes Arnold
groetjes Arnold
Hobby 440 SF 2003 met Peugeot 3008 2013
Re: Probleem met electriciteit
Zou je een fototje kunnen plaatsen welk onderdeel er precies gaat "ratelen"
Klinkt nml. alsof het een defekte alamat is die niet af/uit wil schakelen................ dat kán gevaarlijk zijn.
Klinkt nml. alsof het een defekte alamat is die niet af/uit wil schakelen................ dat kán gevaarlijk zijn.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Re: Probleem met electriciteit
Hier onder staan foto's van het systeem
attachment=0]06072009053.jpg[/attachment]
attachment=0]06072009053.jpg[/attachment]
Hobby 440 SF 2003 met Peugeot 3008 2013
Re: Probleem met electriciteit
Zo te zien zit het aan de zwakstroom(12-volt)-zijde.
Ik ben (helaas) geen kenner in zwakstroom elektriciteit maar het lijkt wel een soort van thermische beveiliging te zijn..... Maar dat weet ik dus niet zeker.... maar waarom dié zo zou 'ratelen' ?????
Sorry dat ik je op dit moment niet verder kan helpen.
Hopelijk zijn er andere forummers die meer in het zwakstroom gespecialiseerd zijn en je verder op weg kunnen helpen.
Ik ben (helaas) geen kenner in zwakstroom elektriciteit maar het lijkt wel een soort van thermische beveiliging te zijn..... Maar dat weet ik dus niet zeker.... maar waarom dié zo zou 'ratelen' ?????
Sorry dat ik je op dit moment niet verder kan helpen.
Hopelijk zijn er andere forummers die meer in het zwakstroom gespecialiseerd zijn en je verder op weg kunnen helpen.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Re: Probleem met electriciteit
Ik kan het slecht zien.
Volgens mij zit de 'blackbox' in het 220V circuit. Door de print heen is het koper te zien, ik ben er vrij zeker van.
Het zal dus iets zijn van een beveiliging (thermisch, overspanning, overbelasting) want er zit zelfs een knopje op.
(Staat er ook iets op?)
In principe zou ie dan vervangen kunnen worden door een glaszekering o.i.d.
Dit is echt een klusje voor een electronica hobbyist, die kan het voor een paar centen maken.
Als ik het goed gezien heb, en het was mijn caravan dan zou de 'blackbox' er uit gaan en er ging een glaszekering van 2A voor in de plaats.
Volgens mij zit de 'blackbox' in het 220V circuit. Door de print heen is het koper te zien, ik ben er vrij zeker van.
Het zal dus iets zijn van een beveiliging (thermisch, overspanning, overbelasting) want er zit zelfs een knopje op.
(Staat er ook iets op?)
In principe zou ie dan vervangen kunnen worden door een glaszekering o.i.d.
Dit is echt een klusje voor een electronica hobbyist, die kan het voor een paar centen maken.
Als ik het goed gezien heb, en het was mijn caravan dan zou de 'blackbox' er uit gaan en er ging een glaszekering van 2A voor in de plaats.
Re: Probleem met electriciteit
Het zwarte blok links heeft een probleem.
Heb het ff uitvergroot
Heb het ff uitvergroot
Laatst gewijzigd door aroijmans op do 9 jul 2009 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 440 SF 2003 met Peugeot 3008 2013
Re: Probleem met electriciteit
Het relais dat ratelt is bedoelt om als de caravan niet aan de paal staat maar op de auto staat aangesloten de caravan van 12 V te voorzien. Zo vlug de caravan aan de paal wordt aangesloten en de omvormer dus 12 V levert dan wordt de verbinding tussen caravan en auto door dit relais verbroken. Zo te zien uit de foto is hier gekozen voor een spanningsstabilisator. Vermoedelijk is de spanning welke van de 12 V welke uit de spanningsstabilisator komt onbelast te nog te ruw om dit relais aangetrokken te houden. Er zou door iemand die terzake kundig is wat gedaan kunnen worden met een condensator.
Re: Probleem met electriciteit
Klopt. En de condensator is gewoon te krijgen bij de (Hobby) dealer. Helaas is dit vaak maar een tijdelijke oplossing en stopt het relais er meestal met een half jaar of een jaar later helemaal mee. Dan zal er een nieuwe omvormer in moeten of iemand die handig is soldeerd een nieuw relais erin.
Re: Probleem met electriciteit
Volgen aroijmans is het zwarte blokje het probleem, dat is m.i. geen relais. Er zijn twee relais, die zijn in de afbeelding groen omrand.
Zonder de opmerking van aroijmans zou ik gelijk aan het relais denken. Heeft aroijmans dan wel goed geconstateerd dat het zwarte blokje de herriemaker is?
Het relais is zo te zien open, dus die zie je echt wel rammelen als ie herrie maakt. Anders voel je het wel als je het met een kunststof voorwerp aanraakt. Je kunt een open relais aandrukken (weer met een kunststof voorwerp) om vast te stellen of daar de pijn zit. Het glimmende plaatje aan het relais moet dan aangedrukt worden. De caravan mag dan niet elektricsch aan de auto gekoppeld zijn!
Zonder de opmerking van aroijmans zou ik gelijk aan het relais denken. Heeft aroijmans dan wel goed geconstateerd dat het zwarte blokje de herriemaker is?
Het relais is zo te zien open, dus die zie je echt wel rammelen als ie herrie maakt. Anders voel je het wel als je het met een kunststof voorwerp aanraakt. Je kunt een open relais aandrukken (weer met een kunststof voorwerp) om vast te stellen of daar de pijn zit. Het glimmende plaatje aan het relais moet dan aangedrukt worden. De caravan mag dan niet elektricsch aan de auto gekoppeld zijn!
Re: Probleem met electriciteit
Ja zeker is het zwarte blokje het probleem als je er de vinger oplegt dan voel je het trillen.
Ik krijg strek de indruk dat het ook een reset kan zijn want er zit een drukknopje op maar dat doet niets byzonders
Bedankt voor al jullie tijd kei cool
Ik krijg strek de indruk dat het ook een reset kan zijn want er zit een drukknopje op maar dat doet niets byzonders
Bedankt voor al jullie tijd kei cool
Hobby 440 SF 2003 met Peugeot 3008 2013
Re: Probleem met electriciteit
Het is precies dezelfde trafo die ik had (zie boven). Lijkt er op dat het slechte trafo's waren. Als blokje vervangen niet lukt, zou ik de trafo vervangen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Probleem met electriciteit
Heb zojuist de hele unit vervangen. Hup weer €265 de deur uit.
Er was inderdaad problemen met de beide relais.
het zwarte blokje waar ik dacht dat het probleem was heb ik gevonden op het internet het is een thermische beveiliging op genomen in de print via de min pool. bedankt voor jullie reactie
mvgr Arnold
Er was inderdaad problemen met de beide relais.
het zwarte blokje waar ik dacht dat het probleem was heb ik gevonden op het internet het is een thermische beveiliging op genomen in de print via de min pool. bedankt voor jullie reactie
mvgr Arnold
Hobby 440 SF 2003 met Peugeot 3008 2013
Re: Probleem met electriciteit
ik heb hetzelfde apparaat en hoor dezelfde brommen
wat is uiteindelijk het beste om te doen
wat is de beste omvormer die gelijke specs heeft
wat is uiteindelijk het beste om te doen
wat is de beste omvormer die gelijke specs heeft
Re: Probleem met electriciteit
Als ik de foto 's zie zit er geen enkele vorm van afvlakking in deze omvormer. Dat betekent dat er op de 12 volt gelijkspanning een fikse rimpel (=brom) zit. Dat onderdelen daardoor op den duur mechanisch mee gaan trillen (=brommen) lijkt me niet zo vreemd. Sluit je een autoradio op deze omvormer aan dan zal die ook wel aardig brommen...tenzij er een accu parallel hangt maar dat is bij een Hobby niet gebruikelijk.
Mijn oplossing zou in eerste instantie zijn een elco van enkele 100 en microfarad ca 25 volt over de gelijkgerichtte 12 volt zetten .
de plus van de elco aan de plus van de gelijkrichter dat is zo te zien ( de foto is wat donker en klein) dat onderdeel op de koelplaat. De min aan de min aansluiting van de 12 volt.
Elco s te krijgen in electronica zaken of bij conrad te bestellen ( 470 microfarad 25 volt kost daar 0,30 euro..). Je kunt er ook een paar parallel zetten , zo te zien ruimte genoeg in de kast.
Helpt dat niet en zijn de relais de oorzaak dan zou ik die vervangen door betere typen maar die zullen wel niet op de printplaat passen dus daar komt meer werk bij kijken .
Ruim 250 euro voor zo n simpele omvormer is vele malen de kostprijs....kwaliteit is iets anders
Een schakelschema van dit apparaat zou welkom zijn om de oorzaak te achterhalen, maar dat is ook uit te tekenen als je zo n ding in je handen hebt.
Mijn oplossing zou in eerste instantie zijn een elco van enkele 100 en microfarad ca 25 volt over de gelijkgerichtte 12 volt zetten .
de plus van de elco aan de plus van de gelijkrichter dat is zo te zien ( de foto is wat donker en klein) dat onderdeel op de koelplaat. De min aan de min aansluiting van de 12 volt.
Elco s te krijgen in electronica zaken of bij conrad te bestellen ( 470 microfarad 25 volt kost daar 0,30 euro..). Je kunt er ook een paar parallel zetten , zo te zien ruimte genoeg in de kast.
Helpt dat niet en zijn de relais de oorzaak dan zou ik die vervangen door betere typen maar die zullen wel niet op de printplaat passen dus daar komt meer werk bij kijken .
Ruim 250 euro voor zo n simpele omvormer is vele malen de kostprijs....kwaliteit is iets anders
Een schakelschema van dit apparaat zou welkom zijn om de oorzaak te achterhalen, maar dat is ook uit te tekenen als je zo n ding in je handen hebt.
Re: Probleem met electriciteit
misschien wel een beetje een late reactie maar toch. afgelopen weekend weggeweest met onze fendt 470tfb (2003) , begint inderdaad de voeding(MIKO MK 240/4A) te brommen. het weekend door gekomen zonder 12v. thuis gekomen de voeding even goed bekeken. op de print zitten 2 relais die bleven door ratelen. oorzaak was slechte verbinding van een kabel(kabelschoenverbinding) naar de trafo. de contacten schoongemaakt en kabelschoen iets aangeknepen en probleem was opgelost.
schdj
Peugeot 307 SW 2007
Fendt 470 tfb Saphir 2003
Peugeot 307 SW 2007
Fendt 470 tfb Saphir 2003