Plaatsen inverter (12 Vdc naar 220 Vac)

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
vakantieganger Robert

Plaatsen inverter (12 Vdc naar 220 Vac)

Bericht door vakantieganger Robert » vr 20 mei 2005 12:08

Heb met veel interesse het stuk over zonnepaneel, inverter en 12 Vdc installatie van de webmaster gelezen (op site zelf; niet het forum)
Een kompleet en goed verhaal, maar toch wil ik via dit forum nog even een alternatief voor inverter melden.

Het gebruik maken van een inverter met zuivere sinus is natuurlijk het mooiste maar ook de kostbaarste oplossing. Zelf heb ik een inverter met gemodificeerde sinus geplaatst. Deze mag tot 600 Watt (VA) belast worden en gebruik ik o.a. voor TV, laders, en andere lichte 220 Vac gebruikers. Dit alles werkt storingsvrij.
De kosten van deze inverter liggen rond EUR 100,-.

Ik heb de inverter via een wisselstroom relais op het in de caravan aanwezige 220 Vac net aangesloten. Als er geen netstroom van de paal voorhanden is staat het 220 Vac net van de caravan geschakelt aan de inverter. Zodra er netstroom via de paal binnenkomt dan schakelt het wisselstroom relais.
Op deze manier hoef je geen extra stopcontact voor je inverter te plaatsen maar kan je van de standaard contactdozen gebruik maken.

Wel blijft natuurlijk opletten met de belasting van 220 Vac apperatuur; voor je het weet trek je je accu leeg. (600 Watt uit accu is 50 Amp stroom tussen accu en inverter.) Natuurlijk is de inverter voorzien van laag accu voltage beveiliging dus echt leeg raakt je accu niet.

Het mooie van het gebruik van een zware inverter aangesloten via wisselstroom relais op standaard 220 Vac net, is dat je ook je electrische boiler kan gebruiken...... let wel, KAN gebruiken, want de boiler is 300 watt en om de 5 liter water te verwarmen trekt deze gedurende 45 minuten 25 amp uit je accu. Maar voor noodgevallen wel handig.

Als je een inverter gebruikt is het wel handig om een zonnepaneel te hebben en een accu die zwaar genoeg is (zgn C20 capaciteit).
Capaciteit van zonnepaneel en accu is een verhaal apart en hangt sterk af van de verbruikers..... op internet vindt je voldoende informatie hieromtrent.

Mocht iemand willen weten hoe het aansluiten van inverter via wisselstroom relais aan 220 Vac net precies zit, dan stuur maar een mailtje....

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Plaatsen inverter (12 Vdc naar 220 Vac)

Bericht door Sofie64 » di 16 apr 2019 17:16

Dit weet Chris wel....echte techneut thumbup.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Plaatsen inverter (12 Vdc naar 220 Vac)

Bericht door sailor wim » di 16 apr 2019 17:42

RE.gif
Sofie kijk even naar de datum van dit topic.
Ik geloof zelfs dat Robert geen lid meer is.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Plaatsen inverter (12 Vdc naar 220 Vac)

Bericht door Hobby Linka » di 16 apr 2019 21:44

RE.gif

Klopt, geen lid meer.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Plaatsen inverter (12 Vdc naar 220 Vac)

Bericht door Chris » di 16 apr 2019 22:07

@ Sofie.

Beetje achterhaald topic, maar als je iets zoekt..... ????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”