koelkast op 12volt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Johan Ve

koelkast op 12volt

Bericht door Johan Ve » di 15 apr 2008 22:42

Hallo iedereen, ik zit met een probleempje. De koelkast in de caravan (elektrolux) werkt perfect op 220volt en op gas maar op 12volt wilt ie maar niet aan de gang. Ik heb een multicon stekker laten steken en de auto helemaal laten nakijken (rechtstreekse draad van de accu naar de stekker). ook is het rode schakelaartje niet defect (volgens mij althans).

Weet er iemand een mogelijke oorzaak en of oplossing? Het zou ons helpen want in Juli gaan we naar het zuiden van Frankrijk en dan zou het biertje toch lekker koel moeten blijven (en het eten ook natuurlijk).

Alvast bedankt en groeten, Johan :wink:

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » di 15 apr 2008 23:54

Niet de oplossing de je zoekt, maar onze caravan heeft een jager stekker de auto een 7 polige doos en daardoor geen constane stroom inn de caravan. Mijn koude biertje bij aankomst op de camping heb ik door thuis de caravan aan de 220 te hangen zodat ie bij vertrek koud is, en om hem koud te houden zet ik voor vertrek 2 anderhalf liter flessen water stijfbevroren in de koelkast.
Volgend jaar loopt het leasecontract op deze auto af en komt er een nieuwe auto met de juiste stekkerdoos.

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Bericht door Kees Mol » wo 16 apr 2008 10:00

meten is weten.
ik heb altijd een goedkope volt, ampere, weerstand meter in mijn caravan. je zou het circuit door kunnen meten om te kijken of er ergens een onderbreking zit. of je kunt de verwarmingsspiraal doormeten..Wel een klus om een koelkast te demonteren. Hoop niet voor je dat het verwarmingsspiraal stuk is. Ik raad je af om de koelkast onder het rijden op gas te zetten...te link als je de fles open laat staan onder het rijden. Het kan wel....maar

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » wo 16 apr 2008 10:57

Johan voordat je de dure koelkast de schuld geeft eerst kijken of het 12 volt circuit wel in orde is. Brand het lampje in de rode 12 volt schakelaar?
Zoja probleem in koelkast anders verder naar voren meten beginnende met de trekhaak stekkerdoos.
Je zegt dat je [slechts]één rechtstreekse draad van accu naar stekker hebt weet je dit zeker. Zoja dan mis je nog een geschakelde draad speciaal voor de koelkast. Dealers "vergeten"deze nog weleens. :evil:
Meet even op de kontakten 10 en 11 van de stekkerdoos hier moet met ingeschakeld kontakt spanning op staan.

gastjw

Bericht door gastjw » wo 16 apr 2008 12:53

P. Bedoelt dat er op 10 en 11 plus en min moet staan en je, indien dat aangesloten hebt op de koelkastdraadjes, hij het zou moeten doen.

Maar zijn de draadjes dan wel voldoende dik? Anders doet ie het nog niet goed voor je pilsje.
Ik heb het al eens meer verteld, maar kan nu even geen beter draadje terug vinden dan viewtopic.php?t=4520&highlight=kwadraat
Hoop dat je daar wat aan hebt.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 16 apr 2008 16:20

Misschien wel ten overvloede:

Loopt je automotor wel als je de koelkast test ?

Als het goed aangesloten is, doet ie 't namelijk niet als het contact uit staat. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » wo 16 apr 2008 16:32

[quote="JasperW"]P. Bedoelt dat er op 10 en 11 plus en min moet staan


Was ik zo onduidelijk Jasper :oops:

Inderdaad is een draaddikte van 2.5 of beter 4 mm² een vereiste voor een goede koeling maar ik begreep [wellicht verkeerd] dat de koelkast niet op gang kwam.
Overigens moet dat extra draadje naast de draad voor binnenverlichting e.d. er wel zijn en Johan had het over slechts één draad

Zo zie je, zowel vraag stellen als antwoord geven is een kunst :wink:

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » wo 16 apr 2008 16:35

Ab schreef: Als het goed aangesloten is, doet ie 't namelijk niet ...
Haha die Ab :lol:

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 16 apr 2008 22:08

Niet als je geen vroem vroem hoort nee. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

gastjw

Bericht door gastjw » wo 16 apr 2008 22:47

Pensionado schreef:Was ik zo onduidelijk Jasper :oops:
Ja, sorry. Ik las er tenminste uit (kón er uit lezen) dat op allebei die draadjes plus kon staan. 8)
Inderdaad is een draaddikte van 2.5 of beter 4 mm² een vereiste voor een goede koeling maar ik begreep [wellicht verkeerd] dat de koelkast niet op gang kwam.
Niet verkeerd begrepen, maar áls tie het dan zou gaan doen is het sneu als het verwachte resultaat uitblijft..
Overigens moet dat extra draadje naast de draad voor binnenverlichting e.d. er wel zijn en Johan had het over slechts één draad
Ook al daarom wilde ik wat meer info geven over wat er komt kijken bij een goed werkend systeem.
Zo zie je, zowel vraag stellen als antwoord geven is een kunst :wink:
Wist ik, ja. Nu weten we het beiden. :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » vr 18 apr 2008 20:13

Hoe ist Johan, doet ie 't al ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Swagmanneke

koelkast op 12volt

Bericht door Swagmanneke » vr 18 apr 2008 20:39

@DannyL
waarom zou je bij een 7polige stekker geen constante spanning kunnen hebben in je caravan?
mijn eerste 2 caravans,jaren 80 hadden zowel aan de auto als aan de caravan zijde slechts 7 polige stekkers. en ja onze ijskast werkte wel degelijk.

LekensMark
Berichten: 1036
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » vr 18 apr 2008 22:43

Op een 7 polige kun je perfect ook een vaste voeding zetten, de draden van de verlichting op 1 pin zetten en op de vrij gekomen pin komt dan 12 volt.
Wil je echt alles volgens het boekje dan moet je overstappen naar 13 polig.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Johan Ve

Bericht door Johan Ve » zo 20 apr 2008 22:30

Hey dank je wel voor zoveel goede raad. Daar kan ik wel wat mee.

Ik zal alles nog eens goed doormeten en de motor laten draaien en als ie het dan nog niet doet dan ga ik wel eens langs de dealer.

Want dat koude biertje is toch wel belangrijk he.

Een mooie noodoplossing zijn die twee bevroren flessen water, mooi gevonden.


Ik dank jullie van harte en wens jullie allen een fijne vakantie toe.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 21 apr 2008 00:20

Ik heb een vrij nieuwe koelkast waarvan de 12V niets doet.
Er zijn zoveel manieren om de zaak redelijk koel over te brengen, dat ik niet eens de moeite ga doen om het te (laten) herstellen.

Zo hebben we aardig wat kleine koelelementen, die we daags voor ons vertrek (elke twee dagen) in het vriesvak leggen. Die houden de bederfelijke waar echt wel koel hoor...

Mensen verwachten nogal wat van dat 12V systeem, maar echt goed werken doet het zelden...

gastjw

Bericht door gastjw » ma 21 apr 2008 12:53

Waarom nou toch zo negatief?? :?
Je herinnert je vast nog dat ik schreef: 'Sommigen behelpen zich met de gedachte dat het niet uitmaakt als het ding zo lang uit staat, maar het is toch fijner als ie het gewoon doet en je met een stijf bevroren vriesvakje en een koel pilsje aankomt.'
En dan nu jij weer met: ' maar echt goed werken doet het zelden...'

Daarmee doe je gewoon de techniek tekort.
Je kan natuurlijk domweg een caravan aanhaken en onderweg tot de ontdekking komen dat iets het niet naar verwachting doet. En je daarbij neerleggen. :cry:
Maar dat is toch niet de mentaliteit die geacht wordt bij een beetje caravanner aanwezig te zijn? Die wil toch ook liever zonder klapbanden, bekeuringen of explosies op z'n bestemming aankomen?
Bij die voorzorg hoort dan toch gewoon ook even naar de kabeltjes van de koelkast te kijken?

Sinds ik die vanwege een andere auto even naliep en er een draadje naast legde koelt het ding als nooit tevoren. Een altijd stijf bevroren vriesvak, ook dankzij de onverbeterlijke rijwind als koeling is daarom gewoon voor iedereen bereikbaar. En zo hoort het toch? :shock:

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 21 apr 2008 19:50

Het 12V gedeelte van een absorptiekoelkast is het slechtst werkende deel.
Om een goede werking te ervaren, moet je de inhoud al op een andere manier hebben voorgekoeld.

Dat is geen negatieve benadering, Jasper....
Dat is de werkelijkheid en soms zit die niet echt mee... ;-)

Johan Ve

Bericht door Johan Ve » ma 21 apr 2008 23:17

Het leven kan hard zijn ja, :( maar ik vind toch ook dat als er een 12V circuit aanwezig is dan moet het ook werken.

een caravan kost toch een hele hap uit je spaargeld en dan moet je er toch een beetje zorg voor dragen en de hele handel een beetje onderhouden. Dan heb je er het langste plezier van.

Maar de noodoplossingen zijn wel goed gevonden en ik hou ze toch maar in het achterhoofd moest er onderweg toch wat zijn, je weet nooit.

Groetjes :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » di 22 apr 2008 02:10

Wil je een goed werkende koelkast op 12 Volt ?

Plaats dan een echt goede stekerverbinding (zo een van 30 A), en gebruik 2 kabels van 6 of 8mm2, rechtstreeks vanaf de accu, met een relais ertussen.
Dus geheel buiten de kabelbomen van caravan en auto om.
Beter kan het niet. afgezien van het ding op gas zetten.
Mag wel, maar niet bij benzinepompen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 22 apr 2008 14:00

Ab, met gewoon 4 mm2 lukt het ook, maar dan moet je de massa-aansluitingen op 6 mm2 zetten.

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 22 apr 2008 14:04

@ Johan Ve: Het resultaat van de 12V koeling is in de praktijk zo mager, dat ik liever wat hulpmiddelen voor onderweg gebruik, dan de storing op te zoeken. Uiteraard heb jij een punt met: het is er, dus moet het werken...
Maar ik weet, hoeveel zoekwerk het is, naar zo'n storing.. ;-)

gastjw

Bericht door gastjw » di 22 apr 2008 15:02

Niks zoekwerk naar niks storing.
Het mag langzamerhand bekend zijn dat zoals hierboven ook vermeld, de kabels voldoende dik moeten zijn. Punt uit.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » di 22 apr 2008 16:57

*Peter* schreef:Ab, met gewoon 4 mm2 lukt het ook, maar dan moet je de massa-aansluitingen op 6 mm2 zetten.
Lukt wel, alleen niet zo goed. Het ligt ook aan de lengte.
Vaak is de totale lengte 20 mtr !! (Bij mij nog meer. :wink: ) Stroom loopt rond, niet.

Al doe je de massa met 12 mm2, dat helpt niks, als er ergens een 4 mm2 in het circuit zit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RVE5800

Bericht door RVE5800 » di 22 apr 2008 20:25

[quote="Ab] doe je de massa met 12 mm2, dat helpt niks, als er ergens een 4 mm2 in het circuit zit.[/quote]

Het gaatom de weerstand van de dunnere kabel. Hoe langer hoe meer weerstand, een metertje 4 mm tussen 16 meter 12mm2 maakt echt niet zoveel uit. Overgangsweerstanden die veroorzaakt worden door slechte kontakten, zoals simpel in elkaar gedraaide eindjes snoer die je nog wel eens ziet in een caravan, daar zitten de grotere verliezen.

gr,
Rob

(als je een beetje redelijke universeel meter hebt moet je de weerstand maar eens meten van een metertje of 10 2,5mm2 en 4mm2, zit echt niet zoveel verschil tussen)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » di 22 apr 2008 20:40

rve5800 schreef:Als je een beetje redelijke universeel meter hebt moet je de weerstand maar eens meten van een metertje of 10 2,5mm2 en 4mm2, zit echt niet zoveel verschil tussen)
Dat klopt. Maar als je er 10 A of meer doorheen stuurt, ligt het toch iets anders. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”